Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Oliskohan tämä systeemi
Minkä ihmeen takia tuollaiset systeemit eivät ole VAKIOKAMAA esim näissä Leopardeissa ja CV:ssä jota Suomella on? Erinomainen maastouttamiskyky ja teho, sitä tarvitaan ottaen huomioon ilmaylivoimaisen vihollisen...
 
Voisipa olla ihan hyvä hankinta vaikka AMV:n ja vastaavien katoille. Tuolla puhkoo jo rynnäkköpanssaireidenkin kyljet ja tekee pahaa jälkeä tankillekin jos pakko on. Ilmamaaleihin jeps, vaikutus on aikalailla kiitettävä.

Kumma että 50cal puree helikoptereihin aivan erin lailla kuin 12,7*108 tai 23*152B.
 
Kumma että 50cal puree helikoptereihin aivan erin lailla kuin 12,7*108 tai 23*152B.
Ei se sen paremmin pure mutta onhan siinä vissi ero ampuuko omasuoja ase 600 vai 2000 laukausta minuutissa... Tuollaseen valojuovaa niin osumistodennököisyys on jotain ihan muuta... Sergeitä ei kuitenkaan liene tarkoitus vaunun katolle asennella omasuojan nimissä... Painokin on ihan eri luokkaa...
 
Ei ole maalla käytettynä kovinkaan laajalti levinnyt ase, varmaankin koska maalavetti on tarpeeksi vakaa jotta voidaan ampua tarkkaa tulta ilman noin suurta tulinopeuttakin, ammuksiahan nuo kuluttavat ihan tolkuttomasti ja maksavat vielä moninkertaisesti verrattuna "tavalliseen" aseeseen.
 
Ei se sen paremmin pure mutta onhan siinä vissi ero ampuuko omasuoja ase 600 vai 2000 laukausta minuutissa... Tuollaseen valojuovaa niin osumistodennököisyys on jotain ihan muuta... Sergeitä ei kuitenkaan liene tarkoitus vaunun katolle asennella omasuojan nimissä... Painokin on ihan eri luokkaa...

Perinteisesti jenkit ovat laittaneet useamman 12,7mm kk:n nippuun tulinopeuden kasvattamiseksi. On varmaan edelleenkin se kustannustehokkaampi vaihtoehto. Gatling on todennäköisesti mielekäs ainoastaan lentävissä vehkeissä, joissa painonsäästöstä kannattaa maksaa.
 
Minkä ihmeen takia tuollaiset systeemit eivät ole VAKIOKAMAA esim näissä Leopardeissa ja CV:ssä jota Suomella on? Erinomainen maastouttamiskyky ja teho, sitä tarvitaan ottaen huomioon ilmaylivoimaisen vihollisen...

Tuo maastouttamisjärjestelmä on käytössä CV:llä. Ajoneuvon pintaan tuleva pinnoite ei ole kuulemma kulutuskestävyydeltään varusmieskäyttöön soveltuvaa (asiasta jotain tietävältä kuultua)
 
Voisipa olla ihan hyvä hankinta vaikka AMV:n ja vastaavien katoille. Tuolla puhkoo jo rynnäkköpanssaireidenkin kyljet ja tekee pahaa jälkeä tankillekin jos pakko on. Ilmamaaleihin jeps, vaikutus on aikalailla kiitettävä.

No on toki totta, että .50 BMG:hen saa ihan kivan alikalin, joka saattaisi saada vaikka mitä aikaan kyljestä ammuttuna, mutta itse näkisin silti, että ainakin maamaaleissa (ellei ilmasta ammuta) saman saa aikaan perinteiselläkin kk:lla.

Ilmamaaleihin tuossa on se ero, että osumatodennäköisyys kasvaa nopeasti liikkuvaan maaliin, mutta vahinko tai kantama ei juuri parane.

Jos olisin valitsemassa uutta asetta niihin AMV:n RWS:eihin, niin saattaisin valita körkin ja 7.62 millisen rinnakain, joskin silloin menetettäisiin IT kyky, jos RWS siihen kykenee alkujaankaan (pystyykö niistä näytöistä löytämään sen sutun taivaalta?).
 
Ei se sen paremmin pure mutta onhan siinä vissi ero ampuuko omasuoja ase 600 vai 2000 laukausta minuutissa... Tuollaseen valojuovaa niin osumistodennököisyys on jotain ihan muuta... Sergeitä ei kuitenkaan liene tarkoitus vaunun katolle asennella omasuojan nimissä... Painokin on ihan eri luokkaa...

M2:sta on nopeampikin malli nimeltä AN/M3 (ilmenee muillakin nimillä). Ampuu 1200 laukausta minuutissa. Sopisi erityisen hyvin johonkin torniin aseeksi, kun on alkujaankin tarkoitettu lentokone aseeksi.
 
The editorial staff of online magazine Teknari visited Hämeenlinna to test the Patria AMV with a journalist Marko Terva-aho and race ralley driver Markku Alén, a long-time expert commentator for the Teknari magazine. The testing group first admired the AMV's amphibious capabilities with the camera crew in the foggy morning, followed by a personal test of the vehicle. The day was long and did not end until early evening.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
En osaa yhtään sanoa onko ihan oikea osasto mutta en ruvennut uuttakaan tekemään... Törmäsin tuollaiseen videoon... Aika jännä idea...

 
Mitä mieltä olette panssaroiduista Fennek-autoista, jotka on laajasti käytössä Hollannissa ja Saksassa? Millaisissa kokoonpanoissa he sitä käyttävät ja millaisissa käyttökohteissa sille olisi käyttöä? Olisi ilmeisesti ihan pätevä väkkärä vaikka mekanisoidun prikaatin tiedusteluyksiköihin?

http://en.wikipedia.org/wiki/Fennek
 
Saksalaiset taitavat käyttää tiedusteluun ja tulenjohtoon. Hollantilaiset myös muiden ajoneuvojen alustana.

Tulenjohdosta en ole aivan varma, mutta tiedusteluun tuo sopisi varauksin. Ei siis korvaamaan rynnäkkövaunua, tai sen tiedustelu versiota.
 
Tuolle maston huipussa olevalle IP-kameralle ei voi olla liian vaikea löytää käyttöä. Tästä syystä ehdottelin noiden hankkimista jo aikaisemmin.
 
Rafaelilta uutta kamaa miehistönkuljetus vehkeisiin.... Hinnat varmaan tähtitieteelliset tai sitten ei... Ei mitään hajua..
 
No nyt lähtee Pasien uusiminen käyntiin. 280 Pasia modataan, onko se paljon vai vähän?

Ruotuväki 3/14 tietää kertoa että:

****************
Teksti: Emmi Sivonen

Pasit päivitetään nykyaikaisemmiksi
Pasi-miehistönkuljetusvaunuille tehdään kattava perushuolto ja elinjaksopäivitys.
Vaunujen modernisointi kehittää joukkojen liikkuvuutta.

Puolustusministeri Carl Haglund päätti viime vuoden lopussa puolustusvoimien tulevaisuuden hankinnoista.
Patria Oyj:n valmistamiin XA-180-miehistönkuljetusvaunuihin tullaan tulevaisuudessa tekemään elinjaksopäivitys. Niin kutsuttu Pasi on panssaroitujen miehistönkuljetusvaunujen ensimmäinen versio, jonka valmistus aloitettiin 1980-luvun alussa. Modernisoinnin tarkoituksena on päivittää vaunut vastaamaan paremmin tätä päivää.
– Pasi-vaunut ovat käytössä todella hyvät, eikä kyseisessä mallissa ole merkittäviä ongelmia. Ne ovat toimineet sekä kansainvälisissä että kotimaisissa tehtävissä, Maavoimien esikunnan jalkaväen tarkastaja, eversti Jukka Valkeajärvi kertoo.
Vaunuja odottaa mittavat uudistukset
Niin kutsuttujen Pasi-miehistönkuljetusvaunujen elinjaksopäivitys kattaa muun muassa liikenne- ja miinaturvallisemmat istuimet, uusitun sähköjärjestelmän mittaristoineen, uuden puhelujärjestelmän sekä uusitun sisä- ja ulkopinnoitteen. Sähköjärjestelmän modernisointi mahdollistaa esimerkiksi radioiden ja sähköisten laitteiden latauksen vaunun takatilassa.
Lisäksi Pasien avainkomponentit, kuten moottori, voimansiirto ja akselit tarkastetaan perusteellisesti. Tarvittaessa osat peruskorjataan tai vaihdetaan kokonaan uusiin.
– Vaunuihin tehdään kattava perushuolto. Turvallisuuteen kiinnitetään huomiota uusilla miinasuojatuilla istuimilla, jotka ovat samanlaiset kuin uudempaa mallia olevissa AMV-vaunuissa, Valkeajärvi lisää.


Pasien päivitys tapahtuu vaiheittain
Sopimuksen perusteella ensimmäisessä vaiheessa tullaan päivittämään 70 Pasi-vaunua. Ensimmäinen vaihe tullaan aloittamaan kuluvan vuoden lopussa, ja sen on arvioitu kestävän vuoteen 2017 saakka. Sopimukseen sisältyy lisähankintavaraus, jonka perusteella loput vaunuista tullaan päivittämään vuosina 2017–2021. Elinjaksopäivitys tullaan tekemään yhteensä 280 ajoneuvolle.
Eversti Valkeajärven mukaan uudistuksella on myös työllisyyttä lisäävä vaikutus. – Hankkeella on mittava työllistävä vaikutus kotimaassa, mikä on yli 200 henkilötyövuotta.

Pasien nykyaikaistaminen liittyy maanpuolustuksen kehittämisohjelmaan, jonka tarkoituksena on kehittää joukkojen liikkuvuutta. Ajoneuvot ovat varustettu erityisesti alueellisten ja operatiivisten joukkojen käyttöön. Uudistetut vaunut tullaan sijoittamaan Karjalan, Porin ja Uudenmaan prikaateihin.
 
Tuotannon uudelleenkäynnistys taitaisi nostaa hinnan niin lähelle AMV:tä ettei järkeä ole.

Itellä tuo tuotantotalouden puoli ei ole niin kauhean vahvaa.

Harmi kun ovat ajaneet homman alas.

Olisivat aina joka toinen vuosi tilanneet 30-40 kpl. Paseja kuten jotain Sisun maastosotavihreitä kuorma-autoja.
 
Jenkkien varastot pursuavat kevyesti panssaroituja-ajoneuvoja ja maastoajoneuvoja, kaikki sopivia etelä-suomen maastoon ja urbaaniin ympäristöön..
Väitän että n. 100 mil eurolla sieltä saisi toimivan kuljetuskaluston 5-10 jalkaväkiprikaatille ja jopa kalustoa paikallisjoukoille, riipuen hinnasta ja mitä muuta kalustoa on suomen varastoissa, epäsuoraa ainakin löytyy.
Kuten toisessa threadissa mainitsin, en tajua näiden todellisten jääkäriprikaatien karsastamista, ei niillä ole tarkoitus ajella päin mekanisoitua yhtymää, niiltä käytetään sivuilla, puolustuksessa ja tukena.
Ja jos joku vielä myy bv 206:sia kaikki pitäisi ostaa pois. :D
 
Back
Top