Miehistön kuljetus

Pohjoisen Suomen joukot alkaa olla aika hyvässä kuosissa sanoisin. Pitäisikö tulkita tämä nyt siten, että kaikki Nasut menee poistoon. Vai meneekö Bankut alueellisten teka-taisteluosastolle ja Kainuun Jääkäriprikaati jatkaa uusimmilla nasuilla kuten tähän asti. Ensimmäisessä tapauksessa tulisi muistaa että KAIJPR:lla on useita erikoisversioita käytössä kuten krh-nasut.

Tämäkin vielä hesarista poimittuna:
"BV 206 -kaupan myötä tulee täysin uutena asejärjestelmänä 81 millimetrin kranaatinheitintelakuorma-auto. Valkeajärven mukaan niitä on testattu Suomessa viime ja tänä vuonna, ja kokemukset olivat hyviä."
 
Onpahan ollut uutispäivä.

Paseja nykyaikaistetaan
http://valtioneuvosto.fi/ajankohtai...569&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Ilmeisesti lukumäärästä päätellen tämä koskee nimeenomaan 180-sarjaa (ei 185). Kovin on venynä aikataulu jos 2021 on viimeiset vaunut päivitetty. Ilmeisesti panssaroinnin parannus on jätetty pois (?) Linkissä mainitaan että päivitetyillä ajoneuvoilla varustetaan alueellisia ja operatiivisia joukkoja. Mutta jos tietää monta vaunua jo operatiiviset joukot syövät, niin ei montaa vaunua alueellisille oikeasti jää?

Hesari:
”Kunnostuksella saadaan maavoimien uuteen taistelutapaan liittyen Karjalan prikaatin, Porin prikaatin ja Uudenmaan prikaatin joukkojen liikkuvuus varmistettua 2030-luvulle asti”, sanoo jalkaväen tarkastaja..."

Muistetaan tässä nyt se että valmarit kouluttavat nykyään myös alueellisia joukkoja...
 
Paljonkohan maksaisi karvalakkimalli Pasista tänäpäivänä? Karvalakkimallilla tarkoitan, että viis päästöistä, polttoaineenkulutuksestakaan nyt ei niin tarkkaa ole, lämpöjäljestä ja akustiikastakaan ei väliä, ei tarvitse olla kaikkea nippeliä ja nappelia muutenkaan. Simppeli systeemi vaan, joka antaa suojan vaikkapa 7.62AP ammuksilta kaikista suunnista ja 12,7mmAP ammuksilta etusuunnasta. Kuljetuspeli, ei mersu, eikä edes volvo. Mitä olisi hintaa, kun jätetään kaikki hightech ja nippelit pois?
 
Wikin mukaan niillä on ollut 12 kipaletta ja nykyään "eläkkeellä". Veikkaan, että nuo on modernisoimattomia ja ne ammukset on harjoitusammuksia.

Tuossa linkki: http://en.wikipedia.org/wiki/Equipment_of_the_Royal_Danish_Army

Eihän niissä mitään modausta kaivatakkaan, kun tulevat ajokoulutus alustoiksi, että varsinaisia asealustoja ei kuluteta turhaan.
Niin pieni sivukaneettihan tuo oli uutisissa että ammukset ovat varmaan jotain tuollaisia/erä on olemattoman pieni.
 
Kerran tuli tv
Nuo tutkat toimivat millimetriaaltoalueella? Eikös jo pelkkä lujitemuovi ime tuosta osan, jos sitä on n. aallonpituuden verran ajoneuvon pinnassa (vai oliko se puolikkaan verran?)?
Kerran tuli tv:stä juttua muistaakseni pv:n tutkimuslaitoksesta jossa oli mm. sellainen iso ilmaan nostettava pyörivä alusta johon pystyi ajamaan esim. pasin ja kohdistamaan siihen sitten jokusen sadan metrin päästä tutkan ilman että tutka otti häiriötä ympäröivästä maasta jne. Siellä kuvattiin juurikin Pasia kaikista mahdollisista kulmista. Eiköhän siellä jotain ole aikaan saatu, tutkassa ja ip-kamerassa näkyvyyttä heikentävä maali/massa lienee kyseessä, voisi kuvitella että uudempi kalusto on jo sivelty tuolla, jollei kyseessä ole joku ihan tuore keksintö...
 
Hesari:
”Kunnostuksella saadaan maavoimien uuteen taistelutapaan liittyen Karjalan prikaatin, Porin prikaatin ja Uudenmaan prikaatin joukkojen liikkuvuus varmistettua 2030-luvulle asti”, sanoo jalkaväen tarkastaja..."

Muistetaan tässä nyt se että valmarit kouluttavat nykyään myös alueellisia joukkoja...

260 Pasia (XA-180/185) on kuitenkin valmiusprikaatien käytössä ja rannikkojoukoilla lisäksi yhden pataljoonan kalusto, n. 50kpl. Kyllä Pasi jää jatkossakin alueellisten joukkojen puolella lähinnä kuriositeetiksi. Jokseenkin kahdelle tst-osastolle noita voisi riittää ilman valmiusprikaatien lakkautuksia. Siis jos kaikkien Pasien käyttöikää jatketaan.
 
Eihän niissä mitään modausta kaivatakkaan, kun tulevat ajokoulutus alustoiksi, että varsinaisia asealustoja ei kuluteta turhaan.
Niin pieni sivukaneettihan tuo oli uutisissa että ammukset ovat varmaan jotain tuollaisia/erä on olemattoman pieni.


Arvelin vain, että PV saattaa tuossa hieman taktikoida ja jatkossa huomata, että budjetissa olisi juuri sipivasti rahaa noiden modernisointiin.
 
260 Pasia (XA-180/185) on kuitenkin valmiusprikaatien käytössä ja rannikkojoukoilla lisäksi yhden pataljoonan kalusto, n. 50kpl. Kyllä Pasi jää jatkossakin alueellisten joukkojen puolella lähinnä kuriositeetiksi. Jokseenkin kahdelle tst-osastolle noita voisi riittää ilman valmiusprikaatien lakkautuksia. Siis jos kaikkien Pasien käyttöikää jatketaan.


Olikos vielä Helsinkiä puolustamassa joku porukka jotka välttämättä tarvitsevat paseja?
 
Paljonkohan maksaisi karvalakkimalli Pasista tänäpäivänä? Karvalakkimallilla tarkoitan, että viis päästöistä, polttoaineenkulutuksestakaan nyt ei niin tarkkaa ole, lämpöjäljestä ja akustiikastakaan ei väliä, ei tarvitse olla kaikkea nippeliä ja nappelia muutenkaan. Simppeli systeemi vaan, joka antaa suojan vaikkapa 7.62AP ammuksilta kaikista suunnista ja 12,7mmAP ammuksilta etusuunnasta. Kuljetuspeli, ei mersu, eikä edes volvo. Mitä olisi hintaa, kun jätetään kaikki hightech ja nippelit pois?

http://www.mod-sales.com/direct/vehicle/,37,/45842/Saxon.htm

Tuosta noin alkuun. Sitten varmaan maailmalta saisi MRAP:eja halvalla, kun kaikki eivät viitsi kuskata niitä pois Afghanistanista. Mitäs ne maksoi ne RG-32:t? En siis ehdota -32 mallia, vaan siitä taitaa olla isompiakin versioita.

Arvaisin, että miljoonalla voisi saada jopa neljä uutta. Siis maailmalta, ei kotimaista tuotantoa.
 
Eiköhän ensin poisteta vanhat Bankut ja bensa-Nasut. Nämä uudet Bankut menisivät alueellisille joukoille ja prikaati jatkaisi D-Nasuilla. Tai niinku jotain?

Edit

Valmiusprikaatihan syö yksinään 350 tekaa, joten alueellisten joukkojen tilanne ei olisi kummoinen, jos nuo Bankut aiotaan laittaa sinne.

Onko nuo Nasut saatu ajamalla täysin käyttökelvottomiksi? Nehän on valmistettu vuosina 86-92. Minusta käyttö ei vaikuttanut ainakaan Jaamankankaalla kovinkaan intensiiviseltä normaalissa varusmieskoulutuksessa. Vai onko kyse vaan siitä, että aika ja varastointi on tehnyt tehtävänsä ja haurastuttanut tekat läpikotaisin.
 
Onko nuo Nasut saatu ajamalla täysin käyttökelvottomiksi? Nehän on valmistettu vuosina 86-92. Minusta käyttö ei vaikuttanut ainakaan Jaamankankaalla kovinkaan intensiiviseltä normaalissa varusmieskoulutuksessa. Vai onko kyse vaan siitä, että aika ja varastointi on tehnyt tehtävänsä ja haurastuttanut tekat läpikotaisin.

Vanhat Bensa-nasut ovat käyttökustannuksiltaan kalliimpia kuin bankut tai diesel-nasut. Eli NA-140:t menossa hylkyyn ei uudempia NA-110/120 sarjojen dieselnasuja.
 
260 Pasia (XA-180/185) on kuitenkin valmiusprikaatien käytössä ja rannikkojoukoilla lisäksi yhden pataljoonan kalusto, n. 50kpl. Kyllä Pasi jää jatkossakin alueellisten joukkojen puolella lähinnä kuriositeetiksi. Jokseenkin kahdelle tst-osastolle noita voisi riittää ilman valmiusprikaatien lakkautuksia. Siis jos kaikkien Pasien käyttöikää jatketaan.

Eihän Karjalan Prikaatissa edes kouluteta pasi-taisteluosastoja, vaan hajautettuja pataljoonia jotka liikkuvat kuulemma jalan tai fillarilla. Materiaalikuljetuksissa mönkkärit ja traktorit.

Kuten Hande sanoi valmiusprikaatit sitovat aika paljon paseja. Jos enempää paseja ei kunnosteta, niin yhtään ainutta XA-ajokkia ei taida lopulta jäädä alueellisille joukoille. Olen kyllä tosin vähän pudonnut kärryiltä, kun kuulemma Santahaminassakin on nykyään XA-202 komentovaunuja käytössä. Eikö nuo XA-202:t aikanaan tilattu ihan juuri tarvittava määrä ts. yhtään vaunua ei olisi ylimääräistä. Tiedä sitten....
 
Kyllä tekat ovat liikkuvuuden kannalta aivan ehdottomia oloissamme. Yllättävän hyvin näyttäisi paikkautuvan määrätkin kohdalleen. Perhanan oivallista, että tarjolla oli ylipäätään käytettyä ja nuohan tulivat suorastaan kierrätysmuovin hinnalla, toki niiden restaurointi kust. rahaa, mutta kohtuuhintaiseksi jäävät silti. P-voimille 11 pistettä ja papukaijaa. Varusteiden korvattavuus on pirullinen juttu, rahaa ei ole ja jotenkin pitää paikata, nyt osattiin.
 
Paljonkohan maksaisi karvalakkimalli Pasista tänäpäivänä? Karvalakkimallilla tarkoitan, että viis päästöistä, polttoaineenkulutuksestakaan nyt ei niin tarkkaa ole, lämpöjäljestä ja akustiikastakaan ei väliä, ei tarvitse olla kaikkea nippeliä ja nappelia muutenkaan. Simppeli systeemi vaan, joka antaa suojan vaikkapa 7.62AP ammuksilta kaikista suunnista ja 12,7mmAP ammuksilta etusuunnasta. Kuljetuspeli, ei mersu, eikä edes volvo. Mitä olisi hintaa, kun jätetään kaikki hightech ja nippelit pois?

Jos ajoneuvotekniikan hintaa (~300 hv dieselkone, vaihteisto alennusvaihteilla, kolme vetävää akselia jne) räknäilee kuorma-autojen, traktoreiden ym. härpäkkeiden hinnoista, niin kyllä siihen varmaankin 100.000 euroa per kappale pitäisi varata, sisältäen riittävän paksusta plootusta hitsatun korin. Raumallakin taitaa olla rautakouria vapaana. Päälle sitten sotilastekniikan hinta.

Tekniikan osalta olisi tärkeä pystyä käyttämään lähes 100 %:sti siviilitekniikkaa, jota löytyy hyllystä niin rakennusvaiheessa kuin varaosahuollonkin suhteen. Siksi se tulisi melkein väkisin täyttämään nykyiset päästömääräyksetkin. Tuollainen 6x6-vetoinen voimalinja on oikeastikin hienoa ja kallista tekniikkaa..

Väittäisin pula-ajan mallin hinnan olevan kaikkine varusteineen 100.000 - 200.000 euron välissä per kipales. Silloin ei tosin olisi vielä mitään hightechiä.
 
Tuolla periaatteella on tehty vaunuja. Kauhutarina taitaa löytyä myös netistä.

Niin, mutta jos halvalla on haluttu saada, niin on rakennettu sekasikiö kuorma-auton, maataloustraktorin, leikkuupuimurin ja sotakoneen osista, niin eihän siitä priimaa synny. Toisaalta, ottaako miehistö mieluummin tulikasteensa edes tuollaisen panssariajokin sisällä vaiko punaisessa Velsa-peräkärryssä istuen?
 
Kyllähän kaupunkijääkäripataljoonien kokoonpanoihin kuuluu paseja.

Se mitä prikaateilta jää, taitaa sitten olla tuolla. Ei siis alueellisia tst-osastoja Paseilla, ei ainakaan koulumatikalla ynnäillen. Jos PORJPR lakkaisi olemasta, niin sitten olisi tietysti toinen tilanne...
 
Niin, mutta jos halvalla on haluttu saada, niin on rakennettu sekasikiö kuorma-auton, maataloustraktorin, leikkuupuimurin ja sotakoneen osista, niin eihän siitä priimaa synny. Toisaalta, ottaako miehistö mieluummin tulikasteensa edes tuollaisen panssariajokin sisällä vaiko punaisessa Velsa-peräkärryssä istuen?

Valitsisin peräkärryn jos sitä saisi hieman muokata. Mieluummin kuitenkin KA jossa on panssaroitu matkustajatila.
 
Väittäisin pula-ajan mallin hinnan olevan kaikkine varusteineen 100.000 - 200.000 euron välissä per kipales. Silloin ei tosin olisi vielä mitään hightechiä.
Jos lasketaan tuohon yläkanttiin, eli 200000 euroa kipale. Noista jos ostaisi vaikka 1000kpl niin hintaa tulisi 200 miljoonaa, eli puolet helikopterikaupan kustannuksista. 1000kpl noita alueellisille joukoille vaikkapa (leikitään, että muut joukot saadaan Paseilla sun muilla varustettua) olisi aika mukavasti, esimerkiksi jokaiseen pataljoonaan yksi komppania noita ja loput ottoteitse kulkevilla kuorma-autoilla. Olisi siinä jotakin suojaa ja liikkuvuutta sille porukalla, jota sitä eniten tarvitsisi.
 
Back
Top