Achzarit ei ollut sekään erityisen halpa, veikkaan että tuo moottorin uusiminen oli aika paukku, saatikka koko homman suunnitteleminen. Ja silloinkin jää vielä tuo kapea poistumistie.
Joo, ei ollut halpa. Ovat vieläkin ns. erityisolosuhteisiin, eli ei edes tarkoitettu (vielä) korvaamaan M113-pumppuja. Kyseiset vehkeet luotiin alunperin Golani-prikaatille Syyrian linnoitusketjun puhkaisemiseen mahdollisen sodan sattuessa. Israelilaisten taktiikkaan ei kuulu ns. "rynnäkkövaunu" tyyliin CV4030 tms. vaan puhtaasti miehistönkuljetus. Tästä syystä niihin ei pultata mitään suurempaa tykkiaseistusta, kertoivat että miehistölle tulee helposti kiusaus leikkiä taistelupanssarivaunua, jos näin tehdään. Uskoisin, että tietävät mistä puhuvat.
Lisäksi lisääntynet kaupunkisotaskenaariot (lue: Gaza) ovat nostaneet tarvetta ko. vaunuille. Ja esim. Namer (joka perustuu Merkava-tstpsv:uun) on uusimmissa malleissa paremmin suojattu kuin uusin Merkava IV tstpsv. Tämä siitä syystä, että tornin paino on voitu käyttää muuuhun pansarointiin. Esim. pohjapanssarointi on todella luja ja hyvin suunniteltu miinoja tms. vastaan. Plus aktiivisuojaus.
Merkavasta tuli mieleen että naisystävän siskon miesystävä kertoili aikaisemmista testeistä, joissa testattiin M1A2 ja Leopard 2A5 vaunuja Golanilla mahdollisia hankintoja varten. Kumpikin hylättiin jousituksen ja liikkuvuuden vuoksi. Ei siis pelkästään kotimaisuuden puutteen takia, vaan telat lähtivät alta jatkuvasti. Golan on basalttikiveä ja tosi paha teloille. Tästä syystä esim. Yom Kippur-sodassa Golanilla käytettiin Centurioneja eikä M46/48 Patton-vaunuja. Merkavan jousitus ja telat on erityisesti suunniteltu Golania ja Negevin autiomaan osia varten.