Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Achzarit ei ollut sekään erityisen halpa, veikkaan että tuo moottorin uusiminen oli aika paukku, saatikka koko homman suunnitteleminen. Ja silloinkin jää vielä tuo kapea poistumistie.

Joo, ei ollut halpa. Ovat vieläkin ns. erityisolosuhteisiin, eli ei edes tarkoitettu (vielä) korvaamaan M113-pumppuja. Kyseiset vehkeet luotiin alunperin Golani-prikaatille Syyrian linnoitusketjun puhkaisemiseen mahdollisen sodan sattuessa. Israelilaisten taktiikkaan ei kuulu ns. "rynnäkkövaunu" tyyliin CV4030 tms. vaan puhtaasti miehistönkuljetus. Tästä syystä niihin ei pultata mitään suurempaa tykkiaseistusta, kertoivat että miehistölle tulee helposti kiusaus leikkiä taistelupanssarivaunua, jos näin tehdään. Uskoisin, että tietävät mistä puhuvat.

Lisäksi lisääntynet kaupunkisotaskenaariot (lue: Gaza) ovat nostaneet tarvetta ko. vaunuille. Ja esim. Namer (joka perustuu Merkava-tstpsv:uun) on uusimmissa malleissa paremmin suojattu kuin uusin Merkava IV tstpsv. Tämä siitä syystä, että tornin paino on voitu käyttää muuuhun pansarointiin. Esim. pohjapanssarointi on todella luja ja hyvin suunniteltu miinoja tms. vastaan. Plus aktiivisuojaus.

Merkavasta tuli mieleen että naisystävän siskon miesystävä kertoili aikaisemmista testeistä, joissa testattiin M1A2 ja Leopard 2A5 vaunuja Golanilla mahdollisia hankintoja varten. Kumpikin hylättiin jousituksen ja liikkuvuuden vuoksi. Ei siis pelkästään kotimaisuuden puutteen takia, vaan telat lähtivät alta jatkuvasti. Golan on basalttikiveä ja tosi paha teloille. Tästä syystä esim. Yom Kippur-sodassa Golanilla käytettiin Centurioneja eikä M46/48 Patton-vaunuja. Merkavan jousitus ja telat on erityisesti suunniteltu Golania ja Negevin autiomaan osia varten.
 
Juu, eivät nuo panssarivaunuista muutetut miehistönkuljetusvaunut ole halpoja. Mutta hei, luuletteko noiden CV-vehkeiden sitten olevan halpoja? Eivät varmasti ole. Kalliita ovat.
 
Halvalla saa harvoin hyvää, mutta mikä on sitten hyvää kun puhutaan miehistönkuljetusvaunusta/rynnäkkövaunusta.

Tankista modifioitu APC ei ole saanut tuulta purjeisiin oikein missään, vaikka ajatusta on palloteltu viimeisen 15 vuoden aikana jonkin verran.
Se itsessään kertoo, ettei ajatuksen nerous ole aivan niin yksinkertainen kuin aluksi voisi kuvitella. Vähän kuin ruotsalaisten S-vaunu.
 
Israel voi käyttää tankkeihin pohjautuvia kuljetusvaunuja jossain määrin. Maan ja mahdollisen taistelualueen pienuuden takia sota hoitunee yhdellä tankkauksella. Muille maille tilanne on vaikeampi. Panssarivaunut imevät polttoainetta 300-500 litraa sadalla. Pataljoona jalkaväkeä kuluttaisi polttoainetta säiliöautollisen kulkemaansa sataa kilometriä kohden. Vähänkin suuremmat liikkeet tarkoittaisivat melkoista rekkarallia. Tämä taasen pitäisi toteuttaa niillä kulkuväylillä, jotka edellä menneet kuljetusvaunut ovat juuri murjoneet silpuksi.

Amerikkalaisten huolto kyykkäsi vuoden 2003 sodassa jo ilman Irakin vastatoimia. Mitä olisikaan tapahtunut sissien iskiessä määrätietoisesti polttoaineen kuljetuksia vastaan? Vähän veikkaan, että Bradleyt olisivat jääneet tienvarteen odottamaan parempia päiviä. Jalkaväki olisi siirtynyt kuorma-autojen lavalle tai panssarivaunujen kannelle. Perille asti saatava polttoaine olisi keskitetty panssarivaunuille.
 
Elektroniikkahan on se vaunuje
Juu, eivät nuo panssarivaunuista muutetut miehistönkuljetusvaunut ole halpoja. Mutta hei, luuletteko noiden CV-vehkeiden sitten olevan halpoja? Eivät varmasti ole. Kalliita ovat.

Elektroniikka ja sähkötekniikkahan on se kallein osuus panssariajoneuvoissa nykypäivänä.
Paljonkohan mahdollisesti tippuisi CV90 hinta karvalakkimallissa, josta riisuttaisin kaikki muu paitsi välttämättömin sähkö. *nauraa*
 
Västra Nyland: Armeija ostaa panssaroituja kuorma-autoja Sisulta
IL Tiistai 1.4.2014 klo 07.31

Puolustusvoimat ostaa 12 kevyesti panssaroitua kuorma-autoa Sisulta, uutisoi VästraNyland.

Ajoneuvot valmistetaan Sisun tehtaalla Raaseporin Karjaalla.

Puolustusministeri Carl Haglund (r. arvioi lehdelle, että kyseessä on iso kauppa.

- Tilauksen arvo on noin kuuden ja kahdeksan miljoonan euron välillä. Kauppa työllistää monia, Haglund sanoo.

Kuorma-autoja käytetään kriisinhallintaoperaatioissa, kuten Libanonissa ja Afganistanissa.

Koska kyseessä on erikoisajoneuvo, Puolustusvoimat ei kilpailuta hanketta.

Sisu jäi tammikuussa ilman suurta tilausta, koska Puolustusvoimat totesi tilauksen olleen virheellinen. Tilaus koski raskaita kuorma-autoja, jotka pitää lain mukaan kilpailuttaa. Vielä ei ole tietoa, kuka kyseisen tilauksen saa.

Lähde: Västra Nyland

STT
 
Västra Nyland: Armeija ostaa panssaroituja kuorma-autoja Sisulta
IL Tiistai 1.4.2014 klo 07.31

Puolustusvoimat ostaa 12 kevyesti panssaroitua kuorma-autoa Sisulta, uutisoi VästraNyland.

Ajoneuvot valmistetaan Sisun tehtaalla Raaseporin Karjaalla.

Puolustusministeri Carl Haglund (r. arvioi lehdelle, että kyseessä on iso kauppa.

- Tilauksen arvo on noin kuuden ja kahdeksan miljoonan euron välillä. Kauppa työllistää monia, Haglund sanoo.

Kuorma-autoja käytetään kriisinhallintaoperaatioissa, kuten Libanonissa ja Afganistanissa.

STT

Jessus mikä hinta kuorma-autosta. Mahtaako mennä kv-toiminnan momentilta?
 
YLE:n laatujournalismia, jossa Scaniastakin tuli suomalainen, kun maahantuojan nimi on Scania Suomi Oy. :)

Armeija ostaa uudet kuorma-autonsa Suomesta
Puolustusvoimat on päättänyt hankkia uudet kuorma-autonsa kotimaasta.


  • Nykyään Puolustusvoimilla on käytössä muun muassa kuvankaltaisia Sisun valmistamia maastokuorma-autoja. Kuva: Puolustusvoimat
    Puolustusvoimat ostaa raskaita kuorma-autoja Scania Suomelta ja selvittää autojen ostamista Sisu Auto Oy:ltä. Scanialta hankitaan raskaita maantiekuorma-autoja ja Sisulta kaavaillaan ostettavaksi kriisinhallintatehtäviin sopivia maastokuorma-autoja.
    Scanialta ostetaan 151 raskasta neliakselista kuorma-autoa ja 21 kolmiakselista raskasta kuorma-autoa. Lisäksi kauppaan kuuluu huolto- ja korjaussopimus, joka voi optioineen kestää jopa 15 vuotta.

    Autojen päällisrakenteet tekee suomalainen Cargotec Oy ja autot toimitetaan vuosina 2014–2017.

    Huoltosopimuksineen ja optioineen kaupan hinta on noin 66,2 miljoonaa euroa.

    Lisäksi puolustusvoimat selvittää 12 kriisinhallintatehtäviin sopivan auton ostamista. Ne on tarkoitus ostaa suorahankintana Sisu Auto Oy:ltä. Hankkeeseen sisältyy 12 auton optio ja sillä pitäisi olla merkittävä työllistävä vaikutus.

    Kaupat vaativat vielä eduskunnan raha-asiainvaliokunnan hyväksymisen. Asia käsitellään valiokunnassa keskiviikkona 2. huhtikuuta.

    Puolustusministerin mukaan hanke sisältyy budjettikehykseen eikä se vaadi lisärahoitusta.
 
Jessus mikä hinta kuorma-autosta. Mahtaako mennä kv-toiminnan momentilta?

Määrä, varustelu ja mahdolliset huoltosopimukset varmaan on hintaan syynä. Aivan järkyttävä hintahan toi on, mutta mitä noi länsiuusimaalaiset uutisoi että hankitaan kun mitään päätöstä ei ole tullut.

Tommonen perus siviili 6x4/8x4 koukkuvaihtolavalaitteella voi maksaa varmaan 0,25-0,3 milj €, perus maastokuorma-auto 0,4-0,5 mutta sitten Sisu E13TP 8x8 miinasuojauksella/panssaroinnilla, CBRN-varusteilla, koukkuvaihtolavalaitteella ja mahdollisesti sisältäkäytettävällä kk-tornilla lämpökameroineen ja savunheittimineen onkin jo lähempänä miljoonaa euroa.
 
:D
Määrä, varustelu ja mahdolliset huoltosopimukset varmaan on hintaan syynä. Aivan järkyttävä hintahan toi on, mutta mitä noi länsiuusimaalaiset uutisoi että hankitaan kun mitään päätöstä ei ole tullut.

Tommonen perus siviili 6x4/8x4 koukkuvaihtolavalaitteella voi maksaa varmaan 0,25-0,3 milj €, perus maastokuorma-auto 0,4-0,5 mutta sitten Sisu E13TP 8x8 miinasuojauksella/panssaroinnilla, CBRN-varusteilla, koukkuvaihtolavalaitteella ja mahdollisesti sisältäkäytettävällä kk-tornilla lämpökameroineen ja savunheittimineen onkin jo lähempänä miljoonaa euroa.

Huomenna taitaa olla päätös tulossa.

Noita joskus ynnäiltiin ja todettiin panssarihytin tarjoavan autokuskille sukukalleuksien suojan hintaan 150.000 euroa per pampula ja verot päälle. Reteetä maksaa yhden miehen genitaalisuojasta 72.000 euroa pelkästään alvia :D

Varmaan ihan perustelua työsuojelun kannalta, mutta mahdoton kustannuserä sotahommiin, joten tällaiset hankkeet eivät kuulu puolustusbudjettiin. Tarina ei tosin kerro miltä momentilta rahat otetaan.
 
:D

Noita joskus ynnäiltiin ja todettiin panssarihytin tarjoavan autokuskille sukukalleuksien suojan hintaan 150.000 euroa per pampula ja verot päälle. Reteetä maksaa yhden miehen genitaalisuojasta 72.000 euroa pelkästään alvia :D

Varmaan ihan perustelua työsuojelun kannalta, mutta mahdoton kustannuserä sotahommiin, joten tällaiset hankkeet eivät kuulu puolustusbudjettiin. Tarina ei tosin kerro miltä momentilta rahat otetaan.

Ei valtion hankinnoissa kannata alvia päivitellä. Sehkä tilitetään takaisin valtion kassaan. Kun valtio maksaa itselleen alvia, niin ei siinä ainakaan veronmaksajat mitään häviä.
 
Ei valtion hankinnoissa kannata alvia päivitellä. Sehkä tilitetään takaisin valtion kassaan. Kun valtio maksaa itselleen alvia, niin ei siinä ainakaan veronmaksajat mitään häviä.

Joo, verot ovat joka tapauksessa mukana kaikkialla. Kiinnitin huomiota lähinnä siihen, miten komealle tuo kuulostaa...
 
Tuossa viime viikolla näin maininnan Scaniasta Tanknetissä. Taannoin Scania ja Volvo ilmeisesti suunnittelivat fuusiota keskenään, mutta EU kilpailuvirannomaiset ampuivat sen alas, koska tämä fuusio olisi liian voimakas markkina-asemaltaan. Tämän seurauksena Scania laittoi osakkeitaan myyntiin ja kas kummaa, MAN/VAG koppasi niistä valtaosan. Tällä kertaa EU:lla ei ollut suurempia sanomisia asiasta. Mutta mitä juttu mainitsee, niin ilmeisesti tässä oli mukana jonkinlaista kähmintää, jolla on pyritty varmistamaan Saksalaisten työllisyys ja syytettiin MAN:ia Scanian sabotoinnista.
 
Tervetuloa Eurostoliittoon. Reunavaltiot suurten pisuaareina ja vielä kiitetään siitä.. Samoinhan Saksa puuttui jokin aika sitten autojen EURO-päästöluokitusten kiristämiseen viime hetkellä ja vei koko potin.

"Tilauksen arvo on noin kuuden ja kahdeksan miljoonan euron välillä" = yksi erikoisvarusteltu kuorma-auto tullee siis maksamaan 500-666 000 euroa. En näe tässä mitään järkyttävää. Itse en lähtisi A-staniin/vastaavaan miinapeltoon ajelemaan peltiscanialla, vaikka maksettaisiin kymppitonni kuussa. Kun otetaan vielä huomioon miinasuojauksella yms. mahdolliset säästyneet valtionkonttorin korvausrahat ja täyttymättä jääneet sinkkiarkut, on loppupeleissä hankinta mielestäni ihan järkevä. Vielä kun otetaan huomioon, että nuo rahat kierrätetään KOTIMAAHAN jenkkilän/tms. sijaan, niin eihän tossa käytännössä kuin voiteta...
 
Olisiko kuskeille mitään apua tälläisestä? En tiedä onko sellainen jo olemassa nykyisessä kalustossa vai ei.


Rear-facing cameras have replaced craning your neck while reversing. Screens are about to replace windows on private jets. Now, Land Rover is using streaming video to virtually remove an SUV’s hood.

The Discovery Vision Concept, set to debut at the New York Auto Show, uses a front-facing camera to see what’s ahead, then projects the image on the lower portion of the windshield so the driver can see “through” the hood. Land Rover calls it a “Transparent Bonnet,” and besides an image of the terrain, the display shows the angle of the front wheels, the degree of the slope the driver is traversing, and the SUV’s speed.

“As our vehicles become more capable and offer increasing autonomy off-road, we will ensure the driver has the confidence to progress over any terrain,” says Dr. Wolfgang Epple, Land Rover’s director of R&D. “We are developing new technologies including the Transparent Hood to give drivers an augmented view of reality to help them tackle anything from the toughest off-road route to the tight confines of urban parking.”

Naturally, Land Rover being Land Rover, it’s touting the technology as a way to make off-roading easier, even though the system is more likely to be used to avoid crushing a bush in the Whole Foods parking lot. Either way, it’s yet another step to provide drivers seamless visibility thanks to cameras, screens, and video processing, and in some cases, even making the passengers disappear.
http://www.wired.com/2014/04/land-rover-invisible-hood/
 
Maastoajoon tarkoitettu. Hyöty rajallinen ajoura ei muutu miksikään tuolla katvealueella paitsi niissä harvoissa tilanteissa joissa nyppylän jälkeen jatketaan alamäkeen ja ahtaaseen paikkaan tosta ei ole mitään apua kun pitäisi nähdä missä se keula kulkee.
 
Naapurilla uutta kalustoa. Tuo voisi olla soiva peli näilläkin lakeuksilla...
 
Näyttäisi kohtuu yksinkertaiselta, joten noita voisi ehkä hankkia merkittäviä määriä.
 
Back
Top