Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tällainen lienee halvempi kuin RCWS, jota pitäisin parempana, mutta ehdottomasti hyvä lisä Pasiin ja tietysti RG-32,iin.
 
Ei kuulu XA MLU:n. Tulee ainakin toistaiseksi vain RG:n ja muutamaan hiekan tai valkoisen väriseen XA-185:een.
 
Ei varmaan haittaisi, jos kaikkiin paseihin laitettaisiin tuollainen vanhan lavetin tilalle. Toisaalta samalla pitäisi melkein samalla hankkia jokaiseen pasiin jonkinlainen ase. Nykyään ei taida olla ITKK:ta jokaiseen pasiin (siis paseilla kulkevien joukkojen vahvuuksissa), vai kuinka?
 
En ota mitään kantaa määriin.

Tuon hyvä puoli on mahdollisuus asentaa muitakin aseita kun ITKK ja parempi suoja ylläkkö/vast tilanteissa. Miinuksena on ilma-ammunta kyvyn vahva rajoittuminen, joka on peruste miksi XA:t on aikoinaan kehälaveteilla varustettu. Kotimaan puolustuksen kannalta tuo on nähty tärkeimmäksi kyvyksi, koska XA ei ole mikään hyökkäystä tukeva taisteluajoneuvo vaan suojattu kuljetusajoneuvo.
 
Viimeksi muokattu:
En muista onko tätä keskustelua käyty, mutta jos varoja olisi, mitä mieltä olette noista kuljetuspanssareista joihin mahtuu partion verran miehiä, Kuten esim Wiesel 2 tai FV103 Spartan?
Tuntuisi vaan, että varsinkin joillekin tuki yksiköille, olisi parempi, että sen sijaan että matkustetaan yhdessä isossa ajoneuvossa( tai yritetään tunkea tuettavien yksiköiden kalustoon), jokaisella partiolla olisi oma pieni panssariajoneuvo.
 
En muista onko tätä keskustelua käyty, mutta jos varoja olisi, mitä mieltä olette noista kuljetuspanssareista joihin mahtuu partion verran miehiä, Kuten esim Wiesel 2 tai FV103 Spartan?
Tuntuisi vaan, että varsinkin joillekin tuki yksiköille, olisi parempi, että sen sijaan että matkustetaan yhdessä isossa ajoneuvossa( tai yritetään tunkea tuettavien yksiköiden kalustoon), jokaisella partiolla olisi oma pieni panssariajoneuvo.

Täällä on käyty keskustelu panssaroiduista kevyistä pyöräajoneuvoista.

Mitä tulee noihin pieniin telavehkeisiin, niin pidän niitä huonoina ratkaisuina meidän käyttöömme. Toki komentovaunuina ja tiedustelussa ne voisivat olla paikallaan, mutta mihinkään laajempaan käyttöön en niitä hankkisi. Syy on siinä, että kaksi pientä vaunua tarvitsevat enemmän miehistöä, enemmän huoltoa ja enemmän polttoainetta kuin yksi, koko ryhmän vetävä vaunu.

Tuo Spartalainen esim. vaatii kolmen hengen miehistön - ja kuljettaa siinä sivussa vain neljä henkeä. Wiesel 2 (APC mallina) taas vaatii kaksi vaunumiestä ja kuljettaa neljä matkustajaa. Pidän täysin selvänä myös sitä, että vähintään kuljetuspanssarivaunun ajaja pysyy ajoneuvossa eikä jalkaudu ja ryhdy pistintaisteluun, koska pian kuljettaja makaa tantereella kaatuneena tai haavoittuneena kun loppupartion/-ryhmän pitäisi jatkaa matkaa.

Lisäksi on hinta-aspekti. Latviahan osti hiljattain käytettyjä Spartaneita (ja saman perheen vaunuja) 120 kappaletta 70 miljoonan euron hintaan. Tuo on paljon vaunulta, joka kuljettaisi vain partion! Järkevämpää on ostaa saman tien isompi vaunu, vaikkapa CV90 Armadillo (hinta luultavasti reilu pari miljoonaa euroa).

Edit: Tukiyksiköiden? Se on vähän eri juttu, mutta en äkkiseltään usko, että tulenjohtopartioillekaan (tai vastaaville) kannattaa hankkia omia vaunuja. Helpompaa on, jos jääkärijoukkueessa on kolme jääkäriryhmää ja neljä vaunua, ja neljännessä vaunussa matkustavat tulenjohtopartio, lääkintämies, joukkueenjohtaja jne.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä RPG83:n kanssa.
Jos taas halutaan joillekkin pienille partioille omaa ajoneuvoa, olisi pyöräajoneuvo, esim RG-32, parempi ja todennäköisesti halvempi vaihtoehto.
 
Samaa mieltä RPG83:n kanssa.
Jos taas halutaan joillekkin pienille partioille omaa ajoneuvoa, olisi pyöräajoneuvo, esim RG-32, parempi ja todennäköisesti halvempi vaihtoehto.

Aivan samaa mieltä. RG-32 on ihan OK panssaroitu semmoista uhkaa vastaan mitä siirtymisessä voi kohtuudella odottaa. Ja jos isompi uhka tulee, niin ei siinä yleensä auta parempikaan panssari...
 
Miten hyvin Pasit ja vastaavat pärjäävät lumessa? Onko talvella täysin sidottu tiehen, vai voiko mennä esim. pellolle, jolla metrin lumipeite?
 
Olen ollut siinä uskossa, että RG:t ovat ulkamaan tehtäviin ja loput erikoisjääkäreille.
Ei tuo kuitenkaan ole huonoa käyttöä.
 
Ruotsalaiset taisivat ostaa niitä parisataa....jos ne myis puolet Suomeen.
 
Olen ollut siinä uskossa, että RG:t ovat ulkamaan tehtäviin ja loput erikoisjääkäreille.
Ei tuo kuitenkaan ole huonoa käyttöä.

Ruotsalaiset taisivat ostaa niitä parisataa....jos ne myis puolet Suomeen.

Suht paljon niitä on meillekin ostettu, 79 Army Guiden mukaan. Erikoisjääkärit tarvitsevat ehkä max. 30 autoa. En tiedä, paljonko noita on Afgoissa ja muualla kaukomailla, mutta vielä pitäisi kyllä jäädä kotimaankin käyttöön.

Vaikka tuo 157 miljoonan sopimus on nähtävästi mätäkuun juttuja, niin kalliita pelejä ovat. On tullut kalliiksi ruotsalaisiin nähden: meidänkin olisi ehkä kannattanut ostaa kerralla eikä hajauttaa peräkkäisille vuosille. Mutta toki on hyvä, jos hankintabudjetti käytetään viimeistä euroa myöten!


Edit: Tuo aiempi panssariauto oli RG-32M, tässä RG-32. Olit Sardaukar oikeassa, ruotsalaiset ostivat 200. Helsinki voisi konsultoida Tukholmaa.
 
Miten hyvin Pasit ja vastaavat pärjäävät lumessa? Onko talvella täysin sidottu tiehen, vai voiko mennä esim. pellolle, jolla metrin lumipeite?

Hyvin, kunhan on ketjut alla. Suurimman ongelman aiheuttaa siirtyminen ojien yli - ei lumen paksuus.
 
Viimeksi muokattu:

Olen ollut siinä uskossa, että RG:t ovat ulkamaan tehtäviin ja loput erikoisjääkäreille.
Ei tuo kuitenkaan ole huonoa käyttöä.

RG-32(M):t ovat UTJR:n, ja KV-joukkojen (REO ja SEO ml.) kalustoa. Se miksi tuo on PSTOHJJ:n johtajalla johtuu siitä, että PORPR kouluttaa tällä hetkellä KV-tehtäviin tarkoitetun MEKJP:n EVK:ta johon kuulu mm. PSOHJJ ja TIEDJ, esikunta ja viestiosien lisäksi. Nämä joukot ovat toki myös kansallisen puolustuksen joukkoja, mutta tuo PSTOHJ on ja tulee olemaan PV:n ainoa RG-32:lla varustettu PSTOHJJ.
 
Viimeksi muokattu:
Suht paljon niitä on meillekin ostettu, 79 Army Guiden mukaan. Erikoisjääkärit tarvitsevat ehkä max. 30 autoa. En tiedä, paljonko noita on Afgoissa ja muualla kaukomailla, mutta vielä pitäisi kyllä jäädä kotimaankin käyttöön.

Ajoneuvot ovat KV-joukkojen (SKVJ, REO, SEO) sekä UTJR:n kalustoa. Ei noita enään ole 79 kpl:tta...

Edit: Tuo aiempi panssariauto oli RG-32M, tässä RG-32.
Kaikki RG-32:t on modattu/modataan RG-32M:si.
 
Viimeksi muokattu:
Enään?

Onko osa siirretty romuttamolle vaurioiden takia?

Muistanko väärin, että Afganistanin armeijalle olisi jätetty jotain kalustoa? Vaihtoehtoisesti voineen olla kyse siitä, että tuo MEKJP imaisee autot (vrt. mitä meillä on tällä hetkellä ISAF:ssa, komppania?).
 
Back
Top