Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jep. Itsekään en kovin syvällisesti Porin porukoita tunne, mutta tällä hetkellä Porin Jääkäriprikaatissa taitaa olla kolme hieman vaihtelevilla varusteilla varustettua pataljoonaa. Nykyisellään kaikilla ei taida olla AMOS-vaunuja, XA-vaunuja on sekoitus, jne. Jäi kovin varustaminen vajavaisiksi, jos vertaa Karjalan tai Kainuun Jääkäriprikaateihin, jotka saatiin kait varustettua about tavoitteiden mukaisesti.

Muistaakseni Kainuun prikaatin piti saada panssaroidut telakuorma-autot. Ainakin telatykit jätettiin hankkimatta, kun niitä ei nähty kustannustehokkaina. Ostettiin sitten 155 K 98.

Edit: Kyllä, näin oli.

Verkkouutiset kirjoitti:
Kotimainen kenttätykistöjärjestelmä ja kranaatinheitinvaunut sekä rynnäkkö- ja taistelupanssarivaunut luovat maavoimien tulivoimaa. Lisäksi varustukseen kuuluu mm. uusia tela- ja pyöräajoneuvoja sekä ilma- ja panssarintorjuntaan hankittavat uudet ohjusjärjestelmät.

Verkkouutiset
 
Jep. Itsekään en kovin syvällisesti Porin porukoita tunne, mutta tällä hetkellä Porin Jääkäriprikaatissa taitaa olla kolme hieman vaihtelevilla varusteilla varustettua pataljoonaa. Nykyisellään kaikilla ei taida olla AMOS-vaunuja, XA-vaunuja on sekoitus, jne. Jäi kovin varustaminen vajavaisiksi, jos vertaa Karjalan tai Kainuun Jääkäriprikaateihin, jotka saatiin kait varustettua about tavoitteiden mukaisesti.

Näinpä.

Tuosta mekanisoidusta porukasta vielä. Liekkö ns. prikaatin keihäänkärki vai Porin prikaati joukkotuottaa porukan?

Kun miettii porukan mahdollisia käyttöalueita, niin itellä tullee mieleen että saisi olla porukalle vähän lujempia vermeitä tarjolla.
 
Muistaakseni Kainuun prikaatin piti saada panssaroidut telakuorma-autot. Ainakin telatykit jätettiin hankkimatta, kun niitä ei nähty kustannustehokkaina. Ostettiin sitten 155 K 98.

t

Tällainen muistikuva minullakin on.

Olen vain miettinyt että olikohan AMV pakko-ostos intille vai suunniteltu juttu?
 
Näinpä.

Tuosta mekanisoidusta porukasta vielä. Liekkö ns. prikaatin keihäänkärki vai Porin prikaati joukkotuottaa porukan?

Kun miettii porukan mahdollisia käyttöalueita, niin itellä tullee mieleen että saisi olla porukalle vähän lujempia vermeitä tarjolla.

Tuo Mekanisoitu Jääkäripataljoona on yksi Porin Jääkäriprikaatin pataljoonista, ja joukkotuotannossa Porin Prikaatissa 2013-2016.

Mitenkäs tuo käsitteistö? Onko teistä oikein kutsua (kokonaan) pyöräpanssareilla kulkevia joukkoja mekanisoiduiksi, vai olisiko moottoroitu oikeampi termi? Ruotsissa taidetaan käyttää termiä kevyesti mekanisoitu?
 
Tällainen muistikuva minullakin on.

Olen vain miettinyt että olikohan AMV pakko-ostos intille vai suunniteltu juttu?

Alunperinhän piti hankkia n. 100 AMV:tä, jolloin Porin Jääkäriprikaatissa olisi ollut 2 XA-360 jääkäripataljoona ja yksi XA-203-kalustolla. Rahat ei riittäneet kuin reiluun kuuteenkymmeneen vaunuun, ja niidenkin rahoitus revittiin jostain valmiusprikaatien lisärahoituksesta/pääkaupunkiseudun puolustuksen rahoista.
 
Tuo Mekanisoitu Jääkäripataljoona on yksi Porin Jääkäriprikaatin pataljoonista, ja joukkotuotannossa Porin Prikaatissa 2013-2016.

Mitenkäs tuo käsitteistö? Onko teistä oikein kutsua (kokonaan) pyöräpanssareilla kulkevia joukkoja mekanisoiduiksi, vai olisiko moottoroitu oikeampi termi? Ruotsissa taidetaan käyttää termiä kevyesti mekanisoitu?

Sinäänsä hyvä että homma rakennetaan keihäänkärjeksi paremmin koulutetuilla sankareilla.

Onhan tuo vähän outo nimitys moiselle porukalle.
 
Alunperinhän piti hankkia n. 100 AMV:tä, jolloin Porin Jääkäriprikaatissa olisi ollut 2 XA-360 jääkäripataljoona ja yksi XA-203-kalustolla. Rahat ei riittäneet kuin reiluun kuuteenkymmeneen vaunuun, ja niidenkin rahoitus revittiin jostain valmiusprikaatien lisärahoituksesta/pääkaupunkiseudun puolustuksen rahoista.

Edelleen ne helskutan helikopterit. Puolet olisi riittäneet.

Ja olisihan se ollut järkevää laittaa koko porukka samoihin vaunuihin.
 
Mitenkäs tuo käsitteistö? Onko teistä oikein kutsua (kokonaan) pyöräpanssareilla kulkevia joukkoja mekanisoiduiksi, vai olisiko moottoroitu oikeampi termi? Ruotsissa taidetaan käyttää termiä kevyesti mekanisoitu?

Joskus olin käsittänyt, että motorisoituja ollaan jos alla on kumipyörät ja päällä kumipressu. Mekanisoituja sitten, jos pressu korvataan teräskuorella.

Tosin kai itänaapurissa moottorikiväärijoukoilla oli justiinsa nuo pyörävaunut, BTR:t.

Vähänhän tuo toki ihmetyttää, että miksi kouluttaa efektiivisesti 12 kk jääkäreitä ja sitten varustaa ne laarinpohjilta löytyvillä varustimilla. Vaan mistäpä näitä tietää, ei tän palkkaluokan asioita.
 
Alunperinhän piti hankkia n. 100 AMV:tä, jolloin Porin Jääkäriprikaatissa olisi ollut 2 XA-360 jääkäripataljoona ja yksi XA-203-kalustolla. Rahat ei riittäneet kuin reiluun kuuteenkymmeneen vaunuun, ja niidenkin rahoitus revittiin jostain valmiusprikaatien lisärahoituksesta/pääkaupunkiseudun puolustuksen rahoista.
Totuus taitaa olla se, että etelän valmiusprikaateihin suunniteltiin rahoitussyistä yhden paremmin varustetun "valmiuspataljoonan" perustamista. Tässä vaiheessa Karjalan prikaati sai yhden pataljoonan joka varustettiin TA2000:lla (CV9030FIN) ja Porin prikaati taas aseistetut Pasit (XA-203), muiden pataljoonien joutuessa tyytymään vanhoihin Paseihin (XA-180/185). Myöhemmin rahaa löytyi pikkasen lisää ja ostettiin Leopardit sekä CV90 optio lunastettiin. Tästä syntyi nykyinen Rynnäkkö- ja taistelupanssarivaunuilla varustettu Mekanisoitu valmiusprikaati. Samassa alettiin puhua koko Porin prikaatin varustamisesta pyöräalustaisella rynnäkköpanssariajoneuvolla (AMV+torni) vastaavasti kuten Karjalan prikaati oli nostettu teloille. Tähän ei rahat riittäneet ja projektista luovuttiin, mutta poliittisella päätöksellä Patrian tukemiseksi ostettiin yhden pataljoonan + TiedK:n vaunut ja AMOS:n rungot PV:n vastustaessa tiukkaan rahatilanteeseen vedoten. Projektin kestäessä PV:n haluaman tornin integraatio olisi tullut liian kalliiksi ja tornillisten lukumäärää jouduttiin ensi karsimaan ja lopuksi luopumaan koko tornista. Lopputulos on se että yhdestä maailma parhaasta panssaroidusta pyöräajoneuvosta tuli maailman kallein ITKK lavetti...
 
Viimeksi muokattu:
Projektin kestäessä PV:n haluaman tornin integraatio olisi tullut liian kalliiksi ja tornillisten lukumäärää jouduttiin ensi karsimaan ja lopuksi luopumaan koko tornista. Lopputulos on se että yhdestä maailma parhaasta panssaroidusta pyöräajoneuvosta tuli maailman kallein ITKK lavetti...

Kiitos selityksestä, tätä ratkaisua olen itse suuresti hämmästellyt.

Mahtaako noiden päivittäminen olla joskus mahdollista, jos rahaa vaikka löytyykin? Vai odotetaanko suosiolla AMV:n korvaajaa?
 
Mahtaako noiden päivittäminen olla joskus mahdollista, jos rahaa vaikka löytyykin? Vai odotetaanko suosiolla AMV:n korvaajaa?
Kaikki on mahdollista onhan me tehty aikanaan BT-42:nenkin...toinen kysymys on mitä se maksaa ja onko se järkevää. Mielestäni yksi PV:n typerimpiä päätöksiä oli noiden varustaminen PROTECTOR:illa ja ennen kaikkea PROTECTOReiden varustaminen 1917 suunnitellulla konekiväärillä, kun se olisi voitu varustaa 1971 tai jopa 1990-luvulla suunniteluilla paremmilla konekivääreillä....
 
Niin kannattaa muuten huomata että XA-180 jatkokehitelmineen on kehitetty PV:n toimeksiannosta vastaamaan tarpeeseen. AMV on kehitetty Patrian toimesta firman omana suunnitteluna, ilman PV:n toimeksiantoa ja ilman tarvetta mihin vastata...ikävä kyllä kaikkine puutteineenkin XA-203 pystyy vastaamaan kaikkeen siihen mihin AVM:tä voi nykyisellään käyttää, mutta halvemmalla. Onko kukaan miettinyt miksi XA-203:t palvelevat Afganistanissa eikä AMV:t...
 
Totuus taitaa olla se, että kaikki etelän valmiusprikaateihin suunnitelitiin rahoitussyistä yhden paremmin varustetun "valmiuspataljoonan" perustamista. Tässä vaiheessa Karjalann prikaati sai yhden pataljoonan joka varustettiin TA2000:lla (CV9030FIN) ja Porin prikaati taas aseistetut Pasit (XA-203), muiden pataljoonien joutuessa tyytymään vanhoihin Paseihin (XA-180/185). Myöhemmin rahaa löytyi pikkasen lisää ja ostettiin Leopardit sekä CV90 optio lunastettiin. Tästä syntyi nykyinen Rynnäkkö- ja taistelupanssarivaunuilla varustettu Mekanisoitu valmiusprikaati. Samassa alettiin Puhua koko Porin prikaatin varustamisesta pyöräalustaisella rynnäkköpanssariajoneuvolla (AMV+torni) vastaavasti kuten Karjalan prikaati oli nostettu teloille. Tähän ei rahat riittäneet ja projektista luovuttiin, mutta poliittisella päätöksellä Patrian tukemiseksi ostettiin yhden pataljoonan + TiedK:n vaunut ja AMOS:n rungot PV:n vastustaessa tiukkaan rahatilanteeseen vedoten. Projektin kestäessä PV:n haluaman tornin integraatio olisi tullut liian kalliiksi ja tornillisten lukumäärää jouduttiin ensi karsimaan ja lopuksi luopumaan koko tornista. Lopputulos on se että yhdestä maailma parhaasta panssaroidusta pyöräajoneuvosta tuli maailman kallein ITKK lavetti...

Aivan, kuvio alkaa valottumaan. Sen tarkemmin asiaa täällä puimatta julkisesti viittaa koulutusjärjestelyt siihen, että nuo XA-360 on tällä hetkellä ripoteltu pitkin Porin Jääkäriprikaatia kaikkiin pataljooniin, eli sekalaista on. :) Luojan kiitos saatiin sentään Karjalan Jääkäriprikaati sellaiseksi kuin se nykyään on, puutteista huolimatta. Kuten on aiemminkin ollut esillä mielestäni tuosta Mekanisoidusta jääkäripataljoonasta saisi tehdä taisteluosasto-tyyppisen, ja loput XA-ajokit luovuttaa alueellisille joukoille.
 
Niin kannattaa muuten huomata että XA-180 jatkokehitelmineen on kehitetty PV:n toimeksiannosta vastaamaan tarpeeseen. AMV on kehitetty Patrian toimesta firman omana suunnitteluna, ilman PV:n toimeksiantoa ja ilman tarvetta mihin vastata...ikävä kyllä kaikkine puutteineenkin XA-203 pystyy vastaamaan kaikkeen siihen mihin AVM:tä voi nykyisellään käyttää, mutta halvemmalla. Onko kukaan miettinyt miksi XA-203:t palvelevat Afganistanissa eikä AMV:t...

Itse asiassa olen miettinyt.
Nyt selvisi tämäkin arvoitus.
 
Niin kannattaa muuten huomata että XA-180 jatkokehitelmineen on kehitetty PV:n toimeksiannosta vastaamaan tarpeeseen. AMV on kehitetty Patrian toimesta firman omana suunnitteluna, ilman PV:n toimeksiantoa ja ilman tarvetta mihin vastata...ikävä kyllä kaikkine puutteineenkin XA-203 pystyy vastaamaan kaikkeen siihen mihin AVM:tä voi nykyisellään käyttää, mutta halvemmalla. Onko kukaan miettinyt miksi XA-203:t palvelevat Afganistanissa eikä AMV:t...

Itse olen miettinyt että olisi ollut kova sana ostaa XA-203 tuolla noin 300 000 e/kpl. vaikka 500 kpl.
 
Niin kannattaa muuten huomata että XA-180 jatkokehitelmineen on kehitetty PV:n toimeksiannosta vastaamaan tarpeeseen. AMV on kehitetty Patrian toimesta firman omana suunnitteluna, ilman PV:n toimeksiantoa ja ilman tarvetta mihin vastata...ikävä kyllä kaikkine puutteineenkin XA-203 pystyy vastaamaan kaikkeen siihen mihin AVM:tä voi nykyisellään käyttää, mutta halvemmalla. Onko kukaan miettinyt miksi XA-203:t palvelevat Afganistanissa eikä AMV:t...

Olen hieman kriittinen tuollaisia AMV:n kaltaisia uusia kalliita pyöräpanssareita kohtaan, toki mistään en mitään tiedä ja varmasti niillekin löytyy käyttöä. Ja onhan nykyään muodissa Euroopan maissa, jotka panostavat kriisinhallintaan. Miksi ostaa tuollaista pyöräajokkia, kun voi ostaa CV90.n tyylisen teloilla kulkevan RPSV:n joka ajaa saman asian, ja mielestäni vielä enemmän. Ja tämä nimenomaan kotimaan puolustusta ajatellen. Tuollaisille vanhemmille XA-ajokeille löytyy paikkansa erinomaisina ajokkeina tukitehtävissä, ja vaikka hieman puolustavammissa taisteluosastoissa.
 
Aivan, kuvio alkaa valottumaan. Sen tarkemmin asiaa täällä puimatta julkisesti viittaa koulutusjärjestelyt siihen, että nuo XA-360 on tällä hetkellä ripoteltu pitkin Porin Jääkäriprikaatia kaikkiin pataljooniin, eli sekalaista on. :) Luojan kiitos saatiin sentään Karjalan Jääkäriprikaati sellaiseksi kuin se nykyään on, puutteista huolimatta. Kuten on aiemminkin ollut esillä mielestäni tuosta Mekanisoidusta jääkäripataljoonasta saisi tehdä taisteluosasto-tyyppisen, ja loput XA-ajokit luovuttaa alueellisille joukoille.

Välillä tuntuu että Luoja ja Kohtalo ohjailee tätäkin kehitystä.

Mikähän olisi maavoimien suoritustaso ilman panssarivaunuja
 
Viimeksi muokattu:
Olen hieman kriittinen tuollaisia AMV:n kaltaisia uusia kalliita pyöräpanssareita kohtaan, toki mistään en mitään tiedä ja varmasti niillekin löytyy käyttöä. Ja onhan nykyään muodissa Euroopan maissa, jotka panostavat kriisinhallintaan. Miksi ostaa tuollaista pyöräajokkia, kun voi ostaa CV90.n tyylisen teloilla kulkevan RPSV:n joka ajaa saman asian, ja mielestäni vielä enemmän. Ja tämä nimenomaan kotimaan puolustusta ajatellen. Tuollaisille vanhemmille XA-ajokeille löytyy paikkansa erinomaisina ajokkeina tukitehtävissä, ja vaikka hieman puolustavammissa taisteluosastoissa.

Tela on aina kalliimpi ylläpitää ja operatiivinen liikkuvuus on pyörää huonompi vaikka taktisessa liikkuvuudessa tela pyörän peseekin - raha on tiukalla. Jos saadaan 75% hinnalla esim. 85% RYNPSV:n suorituskyvystä olisi kauppa silloin kyllä kannattava. Lisäksi RYNPSAJON:lle olisi suomessakin kyllä paikkansa esim SIETO tilanteessa ALTO:n lisäksi, mutta tällä hetkellä AMV on ikävä kyllä vain KULJPSAJON... Koska KRIHA on PV:n 3. tehtävä tulee sekin ottaa huomioon, siten että sitä varten ei jouduttaisi hankimaan erillistä kalustoa, vaan voitaisiin toimia mahdollisimman samalla kalustolla kun kotimaassakin. Vanhemmalla XA-kalustollakin on paikkansa kuten sanoit...kyllä se sen PTR:n suojassa ja liukuvuudessa hakaa!
 
Kiitos selityksestä, tätä ratkaisua olen itse suuresti hämmästellyt.

Mahtaako noiden päivittäminen olla joskus mahdollista, jos rahaa vaikka löytyykin? Vai odotetaanko suosiolla AMV:n korvaajaa?

Ainahan uusia torneja voi ostaa ja pultata ne AMV:n katolle sitten rahatilanne sen sallii.
 
Back
Top