Deeiii
Eversti
Niin kannattaa muuten huomata että XA-180 jatkokehitelmineen on kehitetty PV:n toimeksiannosta vastaamaan tarpeeseen. AMV on kehitetty Patrian toimesta firman omana suunnitteluna, ilman PV:n toimeksiantoa ja ilman tarvetta mihin vastata...ikävä kyllä kaikkine puutteineenkin XA-203 pystyy vastaamaan kaikkeen siihen mihin AVM:tä voi nykyisellään käyttää, mutta halvemmalla. Onko kukaan miettinyt miksi XA-203:t palvelevat Afganistanissa eikä AMV:t...
Onhan tuota tullut mietittyä, itse luulin että kyseessä on vain se, ettei uusia kiiltäviä panssarikuoria haluta vielä naarmuttaa etelän hiekassa. Ja kun aseena on vain kk niin eipä siinä tosiaan suuria suorituskykyjä -203:n yli saada, kyseisen tehtävän parametrit huomioiden.
Mutta mitenkäs tuo taktinen eli maastoliikkuvuus? Itselläni on kokemusta vain 18-sarjan kärryistä, mutta pataljoonan hevosmiehet kertoivat aikanaan, että -203:n suurempi paino ja korkeampi painopiste tekivät siitä käytännössä tiestöön ja parempikuntoisiin metsäautoteihin sidotun. XA-180 ja -185 sen sijaan kulkivat sen verran liukkaasti, että ainakin tästä kuskista loppui aina ennen uskallus kuin ajopelistä kulkuhalut.
Toki on niin, että jos -203 irtoaa merkittävästi halvemmalla - en tiedä noista hinnoista nääs mittään - niin sitten AMV kuulostaa vähän tarpeettomalta. Siis tornittomana.
Tornillisena lienevät ihan eteviä vehkeitä myös alkuasukkaiden kurittamisessa, muistelen ainakin polakkien olleen perin tyytyväisiä Rosomakiinsa.
PS. konekiväärivalinnasta olen eri mieltä, ei se USarmikaan ole vielä Browningin pojan keksintöä viitsinyt monesta yrityksestä huolimatta korvata. Eikä taida ihan hetkeen korvatakaan. Siis varmaan marginaalisesti parempiakin kuularuiskuja olisi, mutta lieneekö sellaisia, mitkä Protectorin suorituskykyä mitenkään oleellisesti korottaisivat.