Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Sisusta puuttuu roiskeläpät ja savunheittimet. Ja tuo kehälavetti, tietty. Etuovien kkunoiden muoto näyttää erilaiselta. Kiinnityslenkit eri paikassa. Ikkunat on ainakin minun silmään leveämmät (lähempänä toisiaan, olettaen rungon olevan yhtä leveä).

Takapenkin kaappariovista plussaa, mutta takanakin saisi olla ikkunat.
Sisussa on savunheittimet kehälavetissa, jotta savut voi heittää uhan suuntaan. Vaikka suoraan taakse, jos fpv drone yrittää sieltä.
 
Sisun tiedotteessa korostettiin yhteneväisyyksiä Sisu GTP:n kanssa. Voisiko olla, että GTT:ssä olisi esimerkiksi sama voimalinja?

Tämän perusteella kyllä on.

Sisu esitteli keskiviikkona alkaneessa puolustusalan #SecDDay-tapahtumassa uuden tela-alustaisen ja taittuvarunkoisen Sisu GTT -ajoneuvon.Se perustuu singaporelaiseen ST Engineering Bronco 3 -vaunuun mutta on lokalisoitu mm. Sisu GTP 4x4 -pyöräajoneuvon voimalinjalla.

 
Käsittämättömän ruma vehje, kehälavetti näyttää ryssien pahimmilta sotamodauksilta. Ok, ymmärrän että tuo on halvempi kuin RWS, mutta voisiko joku avata onko tuossa oikeasti järkeä vs. kattoluukusta käytettävä itko ja/tai esim RWS osaan kalustosta. Onko tuosta muuta hyötyä kuin suoja rynkyltä tms. Siis sen aikaa että on äijä kohmeessa jos arktisesta talvikäytöstäkin pitäisi selvitä
 
Video alkaa tuosta kohdasta 2:35
02:35 Sisu esitteli uuden GTT sotilasajoneuvon - Tela-Nasun paluu
13:15 Dronet isossa roolissa puolustusväline teollisuudessa
13:59 Kesla lanseerasi Defence -liiketoiminta-alueen
17:28 Robotit tulee taistelukentille
18:13 Patrian sotilasajoneuvot kehittyvät jatkuvasti
23:36 Esittelyssä oli myös ammustuotantoa & moottorikelkkoja
 
Käsittämättömän ruma vehje, kehälavetti näyttää ryssien pahimmilta sotamodauksilta. Ok, ymmärrän että tuo on halvempi kuin RWS, mutta voisiko joku avata onko tuossa oikeasti järkeä vs. kattoluukusta käytettävä itko ja/tai esim RWS osaan kalustosta. Onko tuosta muuta hyötyä kuin suoja rynkyltä tms. Siis sen aikaa että on äijä kohmeessa jos arktisesta talvikäytöstäkin pitäisi selvitä
Tulee mieleen erään naisupseerin hämmennyksen sekaisen vastaanoton saanut tokaisu kesken merivoimallisen suunnittelupalaverin, kun ajatus meinasi liian monella karata näpertelyn puolelle: sotatyökalun pitää olla niin kuin miehen elin, iso ja ruma. Ainakin jälkimmäinen ehto GTT:ssä täyttyy.
 
Käsittämättömän ruma vehje, kehälavetti näyttää ryssien pahimmilta sotamodauksilta. Ok, ymmärrän että tuo on halvempi kuin RWS, mutta voisiko joku avata onko tuossa oikeasti järkeä vs. kattoluukusta käytettävä itko ja/tai esim RWS osaan kalustosta. Onko tuosta muuta hyötyä kuin suoja rynkyltä tms. Siis sen aikaa että on äijä kohmeessa jos arktisesta talvikäytöstäkin pitäisi selvitä
Sisu toistaa historiaansa.

Muistan Tekniikan Maailmasta lukeneeni joskus 1970-80-lukujen vaihteen tienoilla esittelyartikkelin Sisu M yhdistelmäajoneuvovetureista. Artikkelissa oli kevennyksenä teksti siitä, kun jenkki-rahtari tutustui Sisu M-sarjan autoon ja kommentoi Sisu-kuskille jokseenkin oheiseen tyyliin:
"On sulla tekniikka viimeisen päälle: Rolls-Roycen /Cummins:n koneet ja Fullerin laatikko, mutta kopin olet näemmä tehnyt itse".

[ EDIT: Artikkeli voi olla oheisen linkin kirjoitelma, mutta se on maksumuurin takana. Jos on tunnukset, niin asian voinee tarkastaa:
https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoislehti/lue/02-1983-nakoislehti/rekkavertailu ]

Ohessa linkkejä ja kuvia kyseisestä "veturista" ja kommentin ymmärtää:

Edit: Lisätty mahdollinen "vitsin lähde".
 
Viimeksi muokattu:
Sisu toistaa historiaansa.

Muistan Tekniikan Maailmasta lukeneeni joskus 1970-80-lukujen vaihteen tienoilla esittelyartikkelin Sisu M yhdistelmäajoneuvovetureista. Artikkelissa oli kevennyksenä teksti siitä, kun jenkki-rahtari tutustui Sisu M-sarjan autoon ja kommentoi Sisu-kuskille jokseenkin oheiseen tyyliin:
"On sulla tekniikka viimeisen päälle: Rolls-Roycen /Cummins:n koneet ja Fullerin laatikko, mutta kopin olet näemmä tehnyt itse".

[ EDIT: Artikkeli voi olla oheisen linkin kirjoitelma, mutta se on maksumuurin takana. Jos on tunnukset, niin asian voinee tarkastaa:
https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoislehti/lue/02-1983-nakoislehti/rekkavertailu ]

Ohessa linkkejä ja kuvia kyseisestä "veturista" ja kommentin ymmärtää:

Edit: Lisätty mahdollinen "vitsin lähde".
Hauskinta oli, että mm. Irlantilainen kuorma-autovalmistaja Dennis osti noita "niittikoppeja" omaan tuotantoonsa. ;) Ja jokunen muu taho, kuten jokunen nosturiautovalmistaja.
 
Näyttää paljon paremmalta videolla kuin niissä ekoissa kuvissa Toki se kattolavetti hämäsi.
Meneeköhän GTP:itä nyt Ukrainaan kun sanoi videolla, että sarjatuotanto on (edit: käynnistetty edellisvuosipuoliskolla). Selittäisi sen että julkaistuja tilauksia ei ilmeisesti ole kuin reilu 50 meille ja Ruotsiin :unsure: Aikamoisella volyymillä tulossa myös, -28 alussa kun GTT menee sarjatuotantoon, on GTP:n tuotantosuunnitelma jo yli yksi päivässä, nyt on tekemisen meininki.
 
@Mikfin70 En kehdannut yleistää, kun on vain tekoista kokemusta. Onko tekoissa noita ketjuja tm. käytössä?

Ne myös kiipesivät talvella liukasta kalliota huonommin, kuin ketjutettu Rasi.
 
@Mikfin70 En kehdannut yleistää, kun on vain tekoista kokemusta. Onko tekoissa noita ketjuja tm. käytössä?

Ne myös kiipesivät talvella liukasta kalliota huonommin, kuin ketjutettu Rasi.
En osaa sanoa onko tekoissa niitä ketjuja, mutta mm Famousin kumitelassa sellaiset näkyivät yhdellä videolla.
Kumi- tai rautatela ja jää on huono yhdistelmä. Alamäessä rautatelainen lähtee jarruttaessa liikkeelle, kuin potkukelkka.
 
Pelkkä Sisu GTT:n osuus
Videolta poimittua:

Liikevaihto Sisulla n. tuplaantunut ja kasvu odotuksissa jatkossakin kiihkeää, kuten myös lisääntyvä tarve kotimaiselle työvoimalle.
-max 7t hyötykuorma takavaunulle
-uusnasu lokalisoitu singaporelaisen ST Engineeringin ajoneuvosta*
-60% kotimaista tuotantoa, telastoja lukuunottamatta GTT on Suomessa valmistettu
-samoja komponentteja kuin GTP:ssä, esim. voimapaketti
-sarjavalmistuksen kaavailtu alku 2028, tuotannoksi kaavailtu 50 yksikköä vuodessa
-projektin alusta toimivan proton valmistukseen 8kk ja kuukauden päästä alkavat talvitestit

*https://www.stengg.com/en/defence/land/land-defence-systems/bronco-all-terrain-tracked-carrier/

Vaikutelmia projektista, foorumin kalusto-osaajien silmiin esim. Mikfin 70? Jonkinlaista pohjaa spekulaatioihin saanee tuosta Broncon ajoneuvosta.
 
Back
Top