Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Meneeköhän GTP:itä nyt Ukrainaan kun sanoi videolla, että sarjatuotanto on (edit: käynnistetty edellisvuosipuoliskolla). Selittäisi sen että julkaistuja tilauksia ei ilmeisesti ole kuin reilu 50 meille ja Ruotsiin :unsure: Aikamoisella volyymillä tulossa myös, -28 alussa kun GTT menee sarjatuotantoon, on GTP:n tuotantosuunnitelma jo yli yksi päivässä, nyt on tekemisen meininki.
Ruotsiin niitä ilmeisesti menee sitä tahtia, kuin Sisu ehtii tuottaa. Suomen ja Ruotsin 1. yhteistilaus oli 260 ajoneuvoa ja näistä valtaosa on menossa Pohjanlahden toiselle puolelle.
 
On mielenkiintoinen kaksikko, Famous ja tuo Sisun GTT kuinka noiden ominaisuudet vertautuvat toisiinsa. Onko molemmille tarvetta, kumman maasto ominaisuudet ovat paremmat?
 
Onko tekassa siis (avoimet) tasauspyörästöt puolien ja vaunujen välillä?
Näin ole ainakin itse ymmärtänyt asian, sen mitä olen ajoleirin aikana kyydissä ollut ja kaverin joka oli tekakuski kanssa keskustellut asiasta. Sopivissa ajotilanteissa teho vaan tuntuu karkaavan joltain kulmalta ja eteneminen loppuu.

Itse turasin pyörillä kulkevien parissa oman palvelukseni.
 
Näin ole ainakin itse ymmärtänyt asian, sen mitä olen ajoleirin aikana kyydissä ollut ja kaverin joka oli tekakuski kanssa keskustellut asiasta. Sopivissa ajotilanteissa teho vaan tuntuu karkaavan joltain kulmalta ja eteneminen loppuu.

Itse turasin pyörillä kulkevien parissa oman palvelukseni.
Mitenkä lienee, jos samaa voimansiirtoa käytetään kuin Sinu GTP olisko tuokin ongelma siinä huomioitu.
 
Onko tekassa siis (avoimet) tasauspyörästöt puolien ja vaunujen välillä?

Linkissä Bandvagn Bv 206:n (Mersun 6-syl. diesel) Operators Manual vuodelta 1996, jossa selostetaan vaihteiden käyttö ja kojelaudan nappulat. Tasauspyörästöistä (Differential) puhutaan useammassa kohtaa, mutta en huomannut mainintaa tasauspyörästön lukoista, mikä vihjaa siihen, ettei niitä ole.

 
Linkissä Bandvagn Bv 206:n (Mersun 6-syl. diesel) Operators Manual vuodelta 1996, jossa selostetaan vaihteiden käyttö ja kojelaudan nappulat. Tasauspyörästöistä (Differential) puhutaan useammassa kohtaa, mutta en huomannut mainintaa tasauspyörästön lukoista, mikä vihjaa siihen, ettei niitä ole.


Saimme koulutuksen nasulla, jonka aikana lähti kulkemaan huhu, että "pankku on parempi, koska siinä on lukot." Kunnes sitten pääsimme kokeilemaan ja toteamaan, ettei niitä ole siinäkään.
 
Onko tekassa siis (avoimet) tasauspyörästöt puolien ja vaunujen välillä?
On.

Ei kyllä tule mieleen tilannetta, jossa olisi nähnyt tai edes kuullut puhuttavan tilanteesta jossa Nasun voima karkaisi yhden tai kahden telan kautta. Kirkkaalla jäällä toki, mutta muutoin tela puree niin hyvin, että aina on pitoa.

Tiukassa paikassa saattoi varovasti käännellä runkoa puolelta toiselle, mutta piti varoa ettei ole kannon takana telamatto.

Jos löisi voimansiirron lukkoon niin siinä menettäisi paljon juuri siitä joustavuudesta ja sen tuomasta kitkasta.

Sivuttaispito on eri asia, mutta siinä kyse telan ominaisuudesta, eikä siinä lukot auta.
 
On.

Ei kyllä tule mieleen tilannetta, jossa olisi nähnyt tai edes kuullut puhuttavan tilanteesta jossa Nasun voima karkaisi yhden tai kahden telan kautta. Kirkkaalla jäällä toki, mutta muutoin tela puree niin hyvin, että aina on pitoa.

Tiukassa paikassa saattoi varovasti käännellä runkoa puolelta toiselle, mutta piti varoa ettei ole kannon takana telamatto.

Jos löisi voimansiirron lukkoon niin siinä menettäisi paljon juuri siitä joustavuudesta ja sen tuomasta kitkasta.

Sivuttaispito on eri asia, mutta siinä kyse telan ominaisuudesta, eikä siinä lukot auta.
Ainakin radio tekat/bankut kärsi kyseisestä ongelmasta kun takavaunu on painava, yleensä ilmenee siinä kohtaa jos joutuu kääntymään jyrkästi ylämäkeen jolloin painon siirtymä keventää sisäpuolen telaa ja heikentää pitoa. Ja tosiaan jos sattuu olemaan jäinen vanha jälki niin ei se ainakaan helpota.
Eihän ne lukot toki pakolliset ole mutta tiukassa paikassa olisivat ihan hyvä lisä.
 
Ei kyllä tule mieleen tilannetta, jossa olisi nähnyt tai edes kuullut puhuttavan tilanteesta jossa Nasun voima karkaisi yhden tai kahden telan kautta.

Tuo tuli vastaan ajettaessa tuntureilla ja sorakuopalla ylämäkeen.

Mutta ei kyllä kovin usein tule eteen.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Ruotsista on jo näkynyt kuvia, joissa GTP:tä on joukko-osastojen käytössä. Suomesta vastaavia kuvia ei ole vielä näkynyt, mutta Jalkaväen vuosikirjassa 2024 oli maininta, että Karrtijäärkärirykmentti varustetaan (osin) GTP-ajoneuvoilla. Suomen tilausmääriä ei ole julkistettu ollenkaan.
Pitää myöntää, että hieman kyllä kyrpii miten hemmetin hitaalta PV tuntuu olevan näissä uusien kalustojen hankinnoissa, oli se sitten mitä tahansa ja miten pieniä nämä meidän luvut on vaikka meillä pitäisi teoreettisesti olla yksi Euroopan suurimmista sodan ajan armeijoista. Puola varustautuu kovaa tahtia suurilla erilaisilla kalustotilausmäärillä ja samoin näyttää Ruotsikin kun katsoo tätä ja kivääritilausta Sakolta sekä hiljattaista tilausta Leo 2A8:eille. Saksakin tilaamassa mahdolliseti jopa 1000:ta Patria 6x6ta. Tuntuu vaan, että oli se mikä asia tahansa näissä meidän omissa hankinnoissa, niin koko ajan vain laahataan jalkoja. Ja niin kuin sanoit, sitten kun saadaan niin varustetaan vain "osin." Ollaanko me niin kortilla rahoitusten suhteen vai jumittaako byrokratiassa?

Voi olla että olen asiassa kuutamolla enkä ymmärrä asioista mitään, mutta mun omasta mielestä meidän hallituksen ja PV:n pitäisi olla monta kertaa agressiivisempi ja ripeämpi näissä hankinnoissa, varsinkin kun vertaa meidän Euroopan liittolaisiin ja miten heilläkin on vaihde vaihtunut. Mieluusti sama energia pitäisi olla kuin Puolalla, kun me nyt satutaan olemaan eturintama-maa tälle meidän rakkaalle itäiselle naapurille.
 
Pitää myöntää, että hieman kyllä kyrpii miten hemmetin hitaalta PV tuntuu olevan näissä uusien kalustojen hankinnoissa, oli se sitten mitä tahansa ja miten pieniä nämä meidän luvut on vaikka meillä pitäisi teoreettisesti olla yksi Euroopan suurimmista sodan ajan armeijoista. Puola varustautuu kovaa tahtia suurilla erilaisilla kalustotilausmäärillä ja samoin näyttää Ruotsikin kun katsoo tätä ja kivääritilausta Sakolta sekä hiljattaista tilausta Leo 2A8:eille. Saksakin tilaamassa mahdolliseti jopa 1000:ta Patria 6x6ta. Tuntuu vaan, että oli se mikä asia tahansa näissä meidän omissa hankinnoissa, niin koko ajan vain laahataan jalkoja. Ja niin kuin sanoit, sitten kun saadaan niin varustetaan vain "osin." Ollaanko me niin kortilla rahoitusten suhteen vai jumittaako byrokratiassa?

Voi olla että olen asiassa kuutamolla enkä ymmärrä asioista mitään, mutta mun omasta mielestä meidän hallituksen ja PV:n pitäisi olla monta kertaa agressiivisempi ja ripeämpi näissä hankinnoissa, varsinkin kun vertaa meidän Euroopan liittolaisiin ja miten heilläkin on vaihde vaihtunut. Mieluusti sama energia pitäisi olla kuin Puolalla, kun me nyt satutaan olemaan eturintama-maa tälle meidän rakkaalle itäiselle naapurille.
Olet kuutamolla, mitä tekee kalustolla jos ei ole resursseja sen käyttöönottoon tai riittävää määrää henkilöstöä hankintalain mukaiseen hankkimiseen?

Edelleen pelataan ihan eri sarjoissa rahoituksen suhteen, kuin muu Eurooppa. Nyt kärsitään 2010-luvun henkilöstön supistamispäätöksistä.
 
Pitää myöntää, että hieman kyllä kyrpii miten hemmetin hitaalta PV tuntuu olevan näissä uusien kalustojen hankinnoissa, oli se sitten mitä tahansa ja miten pieniä nämä meidän luvut on vaikka meillä pitäisi teoreettisesti olla yksi Euroopan suurimmista sodan ajan armeijoista. Puola varustautuu kovaa tahtia suurilla erilaisilla kalustotilausmäärillä ja samoin näyttää Ruotsikin kun katsoo tätä ja kivääritilausta Sakolta sekä hiljattaista tilausta Leo 2A8:eille. Saksakin tilaamassa mahdolliseti jopa 1000:ta Patria 6x6ta. Tuntuu vaan, että oli se mikä asia tahansa näissä meidän omissa hankinnoissa, niin koko ajan vain laahataan jalkoja. Ja niin kuin sanoit, sitten kun saadaan niin varustetaan vain "osin." Ollaanko me niin kortilla rahoitusten suhteen vai jumittaako byrokratiassa?

Voi olla että olen asiassa kuutamolla enkä ymmärrä asioista mitään, mutta mun omasta mielestä meidän hallituksen ja PV:n pitäisi olla monta kertaa agressiivisempi ja ripeämpi näissä hankinnoissa, varsinkin kun vertaa meidän Euroopan liittolaisiin ja miten heilläkin on vaihde vaihtunut. Mieluusti sama energia pitäisi olla kuin Puolalla, kun me nyt satutaan olemaan eturintama-maa tälle meidän rakkaalle itäiselle naapurille.
MItä miehistön kuljetuksessa on mitä pitäis niin kiirellä ostaa?

Muistutuksena että Puolan talous on reippaasti yli 2,5 kertaa Suomen, josta se käyttää tuplasti isomman suhteen puolustukseen. Mutta palkkataso ja tuotantokulut siellä ovat vielä Suomea pienemmät. Ja väkeä siellä jotain 6,9 kertaa enemmän.

Muoks: Ja ota huomioon että hinnat ovat nyt pilvissä. Voi olla hyväkin odottaa että tuotantoa tulee ensin enemmän, hinnat laskevat massatuotannon myötä hieman.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä kun seuraa koko PV:n toimintaa, niin 10 v sitten tehdyt päätökset tuntuivat silloin tyhmiltä ja nyt ne osoittautuivat vielä tyhmemmiksi, kuin miltä näyttivät.

En tule ikinä antamaan kokoomukselle anteeksi heidän ajamia päätöksiä 2010-luvun alussa, liittyen PV:n toimintojen supistamiseen. Kokkaria en äänestä jätän mielummin tyhjän lapun, jos sopivaa henkilöä ei löydy muista puolueista.
 
Kyllä kun seuraa koko PV:n toimintaa, niin 10 v sitten tehdyt päätökset tuntuivat silloin tyhmiltä ja nyt ne osoittautuivat vielä tyhmemmiksi, kuin miltä näyttivät.

En tule ikinä antamaan kokoomukselle anteeksi heidän ajamia päätöksiä 2010-luvun alussa, liittyen PV:n toimintojen supistamiseen. Kokkaria en äänestä jätän mielummin tyhjän lapun, jos sopivaa henkilöä ei löydy muista puolueista.
Voi olla että tämä on se lähtökohtainen syy mikä itseäkkin todellisuudessa kismittää. Meni aamumurot kyllä vähän happamiksi, kun tuli taas luettua noista päätöksistä muistin rehevöittämiseksi.
 
Kyllä kun seuraa koko PV:n toimintaa, niin 10 v sitten tehdyt päätökset tuntuivat silloin tyhmiltä ja nyt ne osoittautuivat vielä tyhmemmiksi, kuin miltä näyttivät.

En tule ikinä antamaan kokoomukselle anteeksi heidän ajamia päätöksiä 2010-luvun alussa, liittyen PV:n toimintojen supistamiseen. Kokkaria en äänestä jätän mielummin tyhjän lapun, jos sopivaa henkilöä ei löydy muista puolueista.
Viittaat varmaankin "puolustusvoimauudistukseen" 2012-2015, jossa vastoin turvallisuus- ja puolustuspoliittisesta selontekoa (tarve panostuksien lisäämiseen PV:lle), alasajoa suoritettiin.

Vastoin muiden hallinnonalojen toimintaa määritellyissä säästöissä. PV teki työtä käskettyä. PV ei vertaudu rakenteeltaan mihinkään nakkikioskiin, jossa per vuosi/hallituskausi, voitaisiin ylös- tai alasajoa suorittaa ilman pidemmän ajan janalle tulevia vaikutuksia ja jossa halutut vaikutukset olisivat "reaaliaikaisesti" ulos mitattavissa. Pitkää peliä.
 
Back
Top