Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Tilaus olisi tämän vuoden lopulla tai ensi vuoden alussa ja toimitukset 2029 alkaen
Kauan kestää ennenkuin alkaa tulla riviin, tuossa ajassa kerkii kyllä tuotantoa kasvattamaan.

Mutta onko Mk IV niin paljon parempi kuin Mk IIIC että pitäs siihen mennä.
 
Kauan kestää ennenkuin alkaa tulla riviin, tuossa ajassa kerkii kyllä tuotantoa kasvattamaan.

Mutta onko Mk IV niin paljon parempi kuin Mk IIIC että pitäs siihen mennä.
Ilmeisesti keskeisin ero on tehokkaampi moottori ja tukevampi alusta. Tietty elektroniset tilannekuvahärpäkkeet ja muuta, mutta lienevät optioita mk IV:ssäkin.

Eli sietää painon nousua tulevaisuudessa. Onko siihen sitten meidän maastossa tarvetta jää PV:n harkittavaksi ja varmaan tässä painaa myös se mitä muut haluaa. Yhteistilauksen pointti vähän niinku romuttuu jos kaikki lähtevät sooloilemaan.
 
Ilmeisesti keskeisin ero on tehokkaampi moottori ja tukevampi alusta. Tietty elektroniset tilannekuvahärpäkkeet ja muuta, mutta lienevät optioita mk IV:ssäkin.

Eli sietää painon nousua tulevaisuudessa. Onko siihen sitten meidän maastossa tarvetta jää PV:n harkittavaksi ja varmaan tässä painaa myös se mitä muut haluaa. Yhteistilauksen pointti vähän niinku romuttuu jos kaikki lähtevät sooloilemaan.
Mietin vaan hintaeroa, jos 2kpl Mk IV maksaa saman kuin 3kpl Mk IIIC niin kumpi olis parempi ostaa, vielä kun Mk IIIC vois ehkä saada nopeamin .
 
Mietin vaan hintaeroa, jos 2kpl Mk IV maksaa saman kuin 3kpl Mk IIIC niin kumpi olis parempi ostaa, vielä kun Mk IIIC vois ehkä saada nopeamin .
Meillehän tuo tulisi -30 luvulla ja palvelisi vähintään -70 asti. Kannattaako ottaa 20v. sitten suunniteltu alusta? Koko IIIC oli käsittääkseni Hollannin MLU kompromissi, jossa säilytettiin olemassa oleva alusta. Norjan MLU taas päinvastoin, eli säilytettiin torni (modattuna toki) ja uusittiin alusta (MKIIIB oli lopputulos). Ruotsin IIIC hankinta on käsittääkseni myös kompromissi, koska halutaan vaunut mahdollisimman nopeasti olemassa olevalta linjalta Ukrainaan lahjoitettujen tilalle. Tanskan pienehkö armeija varmaan halusi uusien vaunujen olevan täysin yhteensopivia vanhojen vaunujen (MLU) kanssa.
 
Mietin vaan hintaeroa, jos 2kpl Mk IV maksaa saman kuin 3kpl Mk IIIC niin kumpi olis parempi ostaa, vielä kun Mk IIIC vois ehkä saada nopeamin .
Suomen Sotilaassa ollut taannoin juttua CV mk IV:stä ja vielä erikseen sen tornista (D-torni) DSEI-messujen perusteella. Mk IV:n D-torni on tuon mukaan kokonaan uusi ja suunniteltu nimenomaan 35mm Bushmasteria silmällä pitäen. Torniin on luotu tila isommalle aseelle ja samalla saatu sen korotuskulmaa nostettua merkittävästi (45 asteeseen) ilma-ammuntaa ja rakennettuja alueita silmällä pitäen. Muiden parannuksien ohella tonissa on myös intergoitu ohjuslaukaisin.

Googlauksen mukaan sama D-torni löytyy Ruotsin tilaamista 9035 Mk IIIc -vaunuista. Lienee varmaa, että jos 35 milliseen päädytään, niin vaunu tulee D-tornilla riippumatta onko vaunu mk IV vai IIIc.

Muok: linkit

 
Koko IIIC oli käsittääkseni Hollannin MLU kompromissi, jossa säilytettiin olemassa oleva alusta.

Sen perusteella mitä yllä kirjoitin, niin Mk IIIc olisi siis likimain vanha alusta Mk IV tornilla ja aseistuksella. Ruotsihan tilasi myös Mk IIIc:tä sen 50 kpl korvaamaan Ukrainaan lähetettyjä vaunuja. Jäin jo miettimään ovatko kokonaan uusia vai päivitelläänkö siellä itse asiassa vanhoja alustoja uudella tornilla.
 
Meen jo kovin pitkälle spekulaatioissa, mutta jos uusien vaunujen osalta päädytään 35 milliseen, voisiko CV 9030 MLU:ssa vaihtua torni ja pääase myös vastaavaan? CV nykyiset 30 milliset tornit voisi sijoittaa kahdeksanpyöräisten päälle. Australian kilpailutushankkeessahan AMV oli mukana CV 90 tornilla varustettuna, tosin siinä aseena 35mm.
 
Sen perusteella mitä yllä kirjoitin, niin Mk IIIc olisi siis likimain vanha alusta Mk IV tornilla ja aseistuksella. Ruotsihan tilasi myös Mk IIIc:tä sen 50 kpl korvaamaan Ukrainaan lähetettyjä vaunuja. Jäin jo miettimään ovatko kokonaan uusia vai päivitelläänkö siellä itse asiassa vanhoja alustoja uudella tornilla.
Nyt oli mielenkiintoinen ajatus! Jonkinlaisesta CV9040 MLUsta ollut juttuja, ilman tarkempia yksityiskohtia. Tosin Tanskalle (115) ja Ukrainalle(40) IIIC tilauksessa pakko olla uusi alusta. Ruotsin tilauksesta sanottiin tosiaan korvaavan Ukrainaan lähetettyjä, eli vanhojen alustojen käytöllä ei määrää korvattaisi?
 
Kuinkas kilpailukykyinen ASCOD on? Tai onko mielekästä ylläpitää kahta vaunutyyppiä. Ei tämä näytä olevan laskelmissa mukana mutta toisaalta Suomen hankihtataho on kovin hiljaa.

 
Meen jo kovin pitkälle spekulaatioissa, mutta jos uusien vaunujen osalta päädytään 35 milliseen, voisiko CV 9030 MLU:ssa vaihtua torni ja pääase myös vastaavaan? CV nykyiset 30 milliset tornit voisi sijoittaa kahdeksanpyöräisten päälle. Australian kilpailutushankkeessahan AMV oli mukana CV 90 tornilla varustettuna, tosin siinä aseena 35mm.
Tuota samaa oon joskus miettinyt, lopputulos oli että halvempi päivittä CV9030 torni uudella elektroniikalla ja AMV vaunuihin 30mm miehittämätön torni.

Joskus haaveilin että VC9030 vaunuista tehtäs tj-vaunuja ja tiedustelujoukoille räätälöityjä erikoisvaunuja 30mm tykki säilyttäen, Korvattas nekin uusilla CV9035 vaunuilla.
 
Nyt oli mielenkiintoinen ajatus! Jonkinlaisesta CV9040 MLUsta ollut juttuja, ilman tarkempia yksityiskohtia. Tosin Tanskalle (115) ja Ukrainalle(40) IIIC tilauksessa pakko olla uusi alusta. Ruotsin tilauksesta sanottiin tosiaan korvaavan Ukrainaan lähetettyjä, eli vanhojen alustojen käytöllä ei määrää korvattaisi?

Voisiko Ruotsilla olla hillottuna noita alustoja/vaunuja? Mjölnereitä toimitettiin ainakin supernopeasti ja viimeisin erä 2023 uutisoitiin näin.

Sweden and BAE Systems have signed a $30-million contract modification to supply additional CV90 Mjölner mortar systems for the Swedish Army.

Under the agreement, company segment HB Utveckling will deliver 20 Mjölners

Upon completion in 2025, the armed forces will increase its CV90 vehicle fleet by 80.


20 Mjölneriä hintaan $30 miljoonaa? Yhteensä Mjölnereitä tuli riviin 80, onko nuo kaikki alustat oikeasti revitty CV 9040 fleetistä?
 
Tuota samaa oon joskus miettinyt, lopputulos oli että halvempi päivittä CV9030 torni uudella elektroniikalla ja AMV vaunuihin 30mm miehittämätön torni.

Joskus haaveilin että VC9030 vaunuista tehtäs tj-vaunuja ja tiedustelujoukoille räätälöityjä erikoisvaunuja 30mm tykki säilyttäen, Korvattas nekin uusilla CV9035 vaunuilla.
Mielestäni juuri tiedusteluvaunun pitää olla se uusin, kyvykkäin ja maastoliikkuvin parhailla sensoreilla ja PST-ohjuksilla. TSTPSVn kanssa operoiville PSJ riittää vanhempikin.
 
Voisiko Ruotsilla olla hillottuna noita alustoja/vaunuja? Mjölnereitä toimitettiin ainakin supernopeasti ja viimeisin erä 2023 uutisoitiin näin.






20 Mjölneriä hintaan $30 miljoonaa? Ja tuossa puhutaan modifikaatiosta. Yhteensä Mjölnereitä tuli riviin 80, onko nuo kaikki alustat oikeasti revitty CV 9040 fleetistä?
Ensimmäiset 40 oli Amokselle aikoinaan tarkoitettuja alustoja. Uuudet tilaukset tod.näk. CV9040 fleetistä? Siellähän oli ennen esim. TJ-vaunut tykittömiä, mutta nyt kuulemma tykillisiä. Olisiko noita tykittömiä alustoja tarjolla? Hollantihan on myös tilannut Mjölneriä juurikin omille ylimääräisille MKIII alustoille. Meidän CV9030 MLUta ajatellen, Hollanniltahan jää nyt yli sata 35mm tarkoitettua tornia yli, ovat kuitenkin hieman uudenpia kuin meidän tornit?
 
Mielestäni juuri tiedusteluvaunun pitää olla se uusin, kyvykkäin ja maastoliikkuvin parhailla sensoreilla ja PST-ohjuksilla. TSTPSVn kanssa operoiville PSJ riittää vanhempikin.
Mikä lie CV9030 vaunujen maastoliikkuvuus nykyään, verrattuna mk IV versioon?

Ja kuten kirjoitin CV9030 vaunujen MLU:ssa vois keskittyä juuri tuohon sensori yms päivityksen räätälöintiin juuri tulenjohtoa ja tiedustelua ajatellen. Ja eiköhän tiedustelu ja tulenjohto tule muuttumaan drone tekniikan myötä.

PSJ saisivat tulivoimaisemmat ja paremmin suojatut CV:eet perus sensoreilla.

Mutta viisaammat tietää mitä pitää tehdä, mie tavan -80 luvun tj-miehenä mitään panssarisodasta nykyaikana tiedä.
 
Sen perusteella mitä yllä kirjoitin, niin Mk IIIc olisi siis likimain vanha alusta Mk IV tornilla ja aseistuksella. Ruotsihan tilasi myös Mk IIIc:tä sen 50 kpl korvaamaan Ukrainaan lähetettyjä vaunuja. Jäin jo miettimään ovatko kokonaan uusia vai päivitelläänkö siellä itse asiassa vanhoja alustoja uudella tornilla.

Ei ole mitään vanhaa alustaa. Ruotsalaisten originaali CV9040:n alusta on ihan eri kuin Mk III:ssa. Kokonaispaino on kasvanut liki 10 tonnia.

The CV9030 Mk.II was ordered by the Swiss army in 1998. It was a slightly modernized variant with improved protection. The Mk.II also had a much more modern computer system in the form of a Vehicle Control System that could be improved with a Battle Management System and a Defensive Aid Suite. It also received a new engine - the Scania DS16 with 680 hp. With all these upgrades, the tank became slightly heavier, ending up with a total weight of 28.7 tons over the previous Mk.I variant’s 26 tons.

An order was placed for 186 vehicles and all were delivered between 2002 and 2005. Finland also ordered the same CV9030 Mk.II that Switzerland got with some minor modifications, making it slightly lighter than the Swiss variant. The development of the CV90 eventually led to the CV9035 Mk.III version, which was completed in 2004. The Netherlands and Denmark became interested in this program and Estonia recently bought 45 vehicles from the Netherlands in 2014.

The vehicle’s weight increased significantly from 28 tons to 35 tons. Most of the weight increase was caused by a considerable increase in protective capabilities, including even higher standards of computerization and increased internal space volume. The engine was also modified to produce 810 horsepower so that mobility would not suffer due the massive weight increase.


Meen jo kovin pitkälle spekulaatioissa, mutta jos uusien vaunujen osalta päädytään 35 milliseen, voisiko CV 9030 MLU:ssa vaihtua torni ja pääase myös vastaavaan? CV nykyiset 30 milliset tornit voisi sijoittaa kahdeksanpyöräisten päälle. Australian kilpailutushankkeessahan AMV oli mukana CV 90 tornilla varustettuna, tosin siinä aseena 35mm.

Ei kuulosta järkevältä rahankäytöltä. Hollanti ja Norja tietysti vähän tuollaiseen ratkaisuun päätyivät (vaihtamalla koko tornin tai koko alustan), mutta niillä kalustolukumäärä lie ollut enemmän fiksattu ja on mietitty, miten saadaan "tälle yhdelle prikaatille" ensiluokan kalusto mahdollisimman edullisesti.

Meidän tilanne on toinen. Jos vanhakin toimii, niin miksi uhrata euroakaan sen muokkaamiseen joksikin muuksi? Kun se raha on pois kokonaan uusien vaunujen hankinnasta ja kaluston kokonaismäärän kasvattamisesta.

Luultavasti Suomen nykyiset CV9030:t kannattaa pitää ajanhermolla minimipanostuksella. Potentiaalinen vihollinen käyttää edelleen ihan samaa kalustoa kuin 20 vuotta sitten - ei CV9030 ole vanhentunut millään tapaa, ei etenkään tornin ja konetykin vaihtoon oikeuttavasti. No, optroniikkaa ja ammunnanhallintatietokoneita ym. elektroniikkaa voi olla pakko päivittää, jos valmistaja lopettaa tuotetuen vanhoille järjestelmille. Mutta muutoin menisin minimeillä.
 
Ensimmäiset 40 oli Amokselle aikoinaan tarkoitettuja alustoja. Uuudet tilaukset tod.näk. CV9040 fleetistä? Siellähän oli ennen esim. TJ-vaunut tykittömiä, mutta nyt kuulemma tykillisiä. Olisiko noita tykittömiä alustoja tarjolla? Hollantihan on myös tilannut Mjölneriä juurikin omille ylimääräisille MKIII alustoille. Meidän CV9030 MLUta ajatellen, Hollanniltahan jää nyt yli sata 35mm tarkoitettua tornia yli, ovat kuitenkin hieman uudenpia kuin meidän tornit?

Konetykit lienee kannibalisoitu uusiin torneihin ja ampumatarvikkeet samaten, joten on kyllä vähän meh. Nuohan on aikanaan valmistettu 2004-2009, joten liekö noissa edes merkittävästi uudemmat sensorit kuin meidän nykyisissä torneissa?

Mutta köyhänä voisi toki pohtia tornien hankintaa aihioksi. Tilataan uudet alustat tehtaalta, ostetaan käytettynä hankitut tornit ja varustetaan tornit uusilla 35 mm konetykeillä, uusilla sensoreilla ja ABM-kykyisellä ammunnanhallinnalla. Ei siinä ehkä mahdottomia säästäisi, mutta jonkin verran kuitenkin.
 
Konetykit lienee kannibalisoitu uusiin torneihin ja ampumatarvikkeet samaten, joten on kyllä vähän meh. Nuohan on aikanaan valmistettu 2004-2009, joten liekö noissa edes merkittävästi uudemmat sensorit kuin meidän nykyisissä torneissa?

Mutta köyhänä voisi toki pohtia tornien hankintaa aihioksi. Tilataan uudet alustat tehtaalta, ostetaan käytettynä hankitut tornit ja varustetaan tornit uusilla 35 mm konetykeillä, uusilla sensoreilla ja ABM-kykyisellä ammunnanhallinnalla. Ei siinä ehkä mahdottomia säästäisi, mutta jonkin verran kuitenkin.
Kunhan spekuloin, varsinkin kun tykit siirrettiin uusin torneihin. Lisäksi tuo vanhan tornin yläkoro (35-37 astetta?) vähän vaatimaton tulevaisuutta ajatellen (dronentorjunta)?
 
Back
Top