Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kun GTT on singaporelainen lisenssituote, niin on ihan turha ryhtyä moiseen edes teollisuuspoliittisista syistä. Sisu saa kyllä omansa, jos niin halutaan, katalogissa on riittävästi myytävää PV:lle (MKA ja GTP).

Jos jostakin syystä FAMOUS ei ole kaikkeenkelpaava, niin etusijassa katselisin, mitä Ruotsi ja Norja käyttää ja voisiko siinä saada synergiaetuja esim. Vikingiä ostamalla.
Jostain luin, että tuossa GTT:ssä olisi Sisu GTP:n kanssa yhteen sopivia komponenteja, olikohan voimansiirossa, helpottas huoltoa.
 
Itse en usko kovin suuresti Sisun GTT:n mahdollisuuksiin.
Edellä mainittuihin syihin lisäisin Sisun varsin rajallisen tuotantokapasittetin. GTP vie varmasti suurimman osan tuotanto kapasiteetista.
 
Famous ei kuitenkaan ole TKa vaikka kuinka erinomainen tuote olisikin. Käyttöä varmasti olisi GTT:lle tai Vikingille. Voihan tuo GTT olla jopa PV:n ”hartaasti toivoma” vaihtoehto, joka laskee merkittävästi Bv10s:n kappalehintaa, kun seuraavan kerran tarjouskilpailu järjestetään. Mistä näitä kabinettijuttuja ikinä tietää.
 
Veikkaan, että parin kolmen vuoden päästä olemme viisaampia, kun Maavoimien vuosikymmenenkin tarkka sisältö alkaa hahmottua.

Uudelleenbrändätty Bronco on vähän laimea ratkaisu. Varsinkin kun alkuperäisestä Broncosta muistaakseni täällä on todettu, ettei kelvannut PV:lle kun testasivat joskus viime vuosikymmenen puolella.
 
Todella mielenkiintoinen CV90 mkIII esittelyvideo muutaman päivän takaa, jokohan oli täällä? Vaikka olikin, niin toiston arvoinen. Yhtäällä esittelee vaunun kertomalla, että tämä on se yhteispohjoismainen + baltia konfiguraatio, Suomi mainittu.

Ja toisaalta todella monipuolinen asejärjestelmien ja ammusten esittely. Esimerkkinä Spike pst-ohjuksen laukaisu, jossa ammunnanhallinnan avulla hieman ennen osumaa vaunukanuuna päräyttää sarjan vastustajan APS-järjestelmän tuhoamiseksi. Samoin älyammus (airburst) droonien tuhoamiseen.

Näitä, paljon, nopeasti. Ja Bemarit Ukrainaan.

 
Famous ei kuitenkaan ole TKa vaikka kuinka erinomainen tuote olisikin. Käyttöä varmasti olisi GTT:lle tai Vikingille. Voihan tuo GTT olla jopa PV:n ”hartaasti toivoma” vaihtoehto, joka laskee merkittävästi Bv10s:n kappalehintaa, kun seuraavan kerran tarjouskilpailu järjestetään. Mistä näitä kabinettijuttuja ikinä tietää.
Aika vahvaa ohjausta kuulemma tulee kenraaleilta tuon Famousin suhteen ja mitä mahtaa olla NATO:n joukkorakennevaatimukset Suomelle? Saattaa olla, että se ohjaa myös tuota Famousin kehitystoimintaa myös PV:n joukkojen osalta esim KaiPr osalta. Ai niin, onhan KaiPr komentaja myös vankka tankkimies.
 
Se on kyllä käsittämättömän pitkä tuo Kajaanin ja Sodankylän välinen matka. Kalusto ei meinaa liikkua millään ja usein jopa ajatukset ja kehityskin jää välille. Varmaan uppoaa johonkin suohon. Monesti varusmiehenä ja myöhemmin reserviläisenä on tullut herättyä että niin tosiaan mehän ollaan saman valtion samassa armeijassa kaikki.
No jospa meille pohjoiseen jää jotain ylimääräistä sitte ku muut saa ”kuuluisuudet” ja mitä lie vehkeitä, mitä ei olla nähty ku telkkarissa paraatissa. Hiluxilla ja kuomukärryllä se tämä armeija marssii, jos tietystä poterosta katsoo.
 
Näitä, paljon, nopeasti. Ja Bemarit Ukrainaan.
Olisi kyllä ns järkivaihto.
Saapa nähdä koska saadaan. Mutta meidän olosuhteissa jopa mielekkäämpi vaunu kuin taistelupanssarivaunu. Joskin cv:n hintakin lähenee jo taisteluvaunua.
@Saunajääkäri kirjoitti: Aika vahvaa ohjausta kuulemma tulee kenraaleilta tuon Famousin suhteen ja mitä mahtaa olla NATO:n joukkorakennevaatimukset Suomelle? Saattaa olla, että se ohjaa myös tuota Famousin kehitystoimintaa
Kehitystä ohjasi ainakin se, että Famous on ajateltu myös Alppimaisemissa käytettäväksi: esim nousukulmat ja painopiste.


 
Viimeksi muokattu:
Minusta kyllä olis Sisu GTT:lle paremman kuljetus kysyn muodossa verrattuna Famoukseen.

Tarve vaan olisi eri joukoilla, Famous kuuluisi Mekanisoiduille- ja moottoroiduille joukoille, Sisu GTT taas paremininkin erillisille jääkäri tst-osastoille ja pataljoonille korpisotaan.
 
Minusta kyllä olis Sisu GTT:lle paremman kuljetus kysyn muodossa verrattuna Famoukseen.

Tarve vaan olisi eri joukoilla, Famous kuuluisi Mekanisoiduille- ja moottoroiduille joukoille, Sisu GTT taas paremininkin erillisille jääkäri tst-osastoille ja pataljoonille korpisotaan.
Niin, pitäisi miettiä mihin GTT pystyy mihin Famous ei pysty. En toki osaa vastata mutta jos se vastaus on - ei mihinkään - niin GTT ei tarvita (poislukien hintaero).
 
Oy Sisu-Auto Ab on myös taloudellisesti päässyt mukaan puolustusteollisuuden buumiin. Hyvä niin!

"Sotilasajoneuvoistaan vauhtia saanut Sisu Auto iskee pöytään reippaita kasvulukuja. Yhtiön tilinpäätöksestä käy ilmi, että Sisun liikevaihto nousi viime vuonna 50,2 miljoonaan euroon. Yhtiön edellinen tilikausi oli kuuden kuukauden mittainen. Tähän verrattuna liikevaihdon normeerattu kasvu on noin 60 prosenttia.

Liikevoittoa Sisu teki 11,1 miljoonaa euroa, eli 22 prosenttia liikevaihdosta.

Vuonna 1931 perustettu Sisu omaa värikkään historian. Tuoreimmilla sivuilla yhtiö ehti keikkua jo lähes haudan partaalla. Siviiliautojen markkina romahti ja yhtiö takoi vuosikausia rahaa GTP-sotilasajoneuvon kehittämiseen. Ukrainassa käynnistynyt sota on kiihdyttänyt Sisun markkinoita. Tilinpäätöksen mukaan yhtiön tilauskanta oli keväällä lähes 200 miljoonaa euroa. Se koostuu Ruotsin ja Suomen puolustusvoimille toimitettavista ajoneuvoista."


 
Viimeksi muokattu:
Minusta kyllä olis Sisu GTT:lle paremman kuljetus kysyn muodossa verrattuna Famoukseen.

Tarve vaan olisi eri joukoilla, Famous kuuluisi Mekanisoiduille- ja moottoroiduille joukoille, Sisu GTT taas paremininkin erillisille jääkäri tst-osastoille ja pataljoonille korpisotaan.
Jos GTT:lle väkisin yrittää jotain roolia istuttaa, niin sellainen voisi löytyä logistiikan puolelta hankalakulkuisilla alueilla. Siinä teka voisi päästä oikeuksiinsa. Toki se voisi olla joku muukin teka.
 
Veikkaan, että parin kolmen vuoden päästä olemme viisaampia, kun Maavoimien vuosikymmenenkin tarkka sisältö alkaa hahmottua.

Uudelleenbrändätty Bronco on vähän laimea ratkaisu. Varsinkin kun alkuperäisestä Broncosta muistaakseni täällä on todettu, ettei kelvannut PV:lle kun testasivat joskus viime vuosikymmenen puolella.
En tunne tapausta tai testituloksia, mutta jos ja kun tarjolla tuolloin oli lähes käyttämättömiä Bankkuja lähes ilmaiseksi, niin on helppo arvata miksi Bronco ei ainakaan kelvannut. Parin Broncon hinnalla sai Bankut karkeasti pataljoonalle.
 
Jos GTT:lle väkisin yrittää jotain roolia istuttaa, niin sellainen voisi löytyä logistiikan puolelta hankalakulkuisilla alueilla. Siinä teka voisi päästä oikeuksiinsa. Toki se voisi olla joku muukin teka.

Onkohan se oivallinen siihenkään? Vajaaseen 5 tonniin taitaa jäädä kapasiteetti parhaassakin tapauksessa.

Maximum payload is 1,200 kg (2,600 lb) for the front unit and 3,000 kg (6,600 lb) for the rear unit. The cargo carrier, which is fitted with drop sides and a drop tailgate, can carry 3,700 kg (8,200 lb) in the rear unit while retaining the amphibious characteristics of the troop-carrying version.


FAMOUS kantokyky on nimellisesti 3,5 tonnia, mutta jos miehistötilan korvaa avolavalla, niin paino putoaa ja päästäneen hyvinkin samaan 5 tonniin...
 
Back
Top