Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onkohan se oivallinen siihenkään? Vajaaseen 5 tonniin taitaa jäädä kapasiteetti parhaassakin tapauksessa.
Ei ollenkaan välttämättä. Kuorman lastaamiseen ja purkuun GTT:n takavaunu voisi tuoda etua.

Tämä siis näytillä olleita perusversioita vertaillen. Jos toisesta muokataan logistiikkaversio, niin tilanne tosiaan muuttuu.
 
Ei ollenkaan välttämättä. Kuorman lastaamiseen ja purkuun GTT:n takavaunu voisi tuoda etua.

Tämä siis näytillä olleita perusversioita vertaillen. Jos toisesta muokataan logistiikkaversio, niin tilanne tosiaan muuttuu.

Itse taas ajattelin, että suurempi FAMOUS olisi parempi jakamattoman kuorman kuljettajana. Sinänsä GTT:n konttialusta avaa kyllä mahdollisuuksia erilaisille päällirakenteille. Ehkä vielä yksi nyanssi voisi olla, miten alustat tarvittaessa muuntuvat käyttötapojen välillä - esim. jos tappioita alkaa syntyä, niin kumpi on helpompi modifioida miehistönkuljetukseen?

1750359489772.webp
 
Itse taas ajattelin, että suurempi FAMOUS olisi parempi jakamattoman kuorman kuljettajana. Sinänsä GTT:n konttialusta avaa kyllä mahdollisuuksia erilaisille päällirakenteille. Ehkä vielä yksi nyanssi voisi olla, miten alustat tarvittaessa muuntuvat käyttötapojen välillä - esim. jos tappioita alkaa syntyä, niin kumpi on helpompi modifioida miehistönkuljetukseen?

Katso liite: 122710
Eri tyyppisillä ajoneuvoilla varmasti on erilaiset ominaisuudet ja vahvuudet. GTT:lle voisi ehkä olla jotain käyttöä jossain roolissa. Aika näyttää.
 
Ei tuosta Famouksesta kummoista komentopaikkaa saa ku sisäkorkeus arviolta alle 1,4 metriä. Ja melko ikävä on kranaattia tuolla kuljettaa.
Nykyajan joukko ei elä mustikoilla ja oravilla eikä taistele pistimillä. Logistiikka on nykyään tärkein aselaji ja panssaritaksilla sitä taistelua ei voiteta. Kuorma-autot tuo kontteja tietä pitkin ja tuolla GTT:llä ne menee siitä syvemmälle.
 
Ei tuosta Famouksesta kummoista komentopaikkaa saa ku sisäkorkeus arviolta alle 1,4 metriä. Ja melko ikävä on kranaattia tuolla kuljettaa.
Nykyajan joukko ei elä mustikoilla ja oravilla eikä taistele pistimillä. Logistiikka on nykyään tärkein aselaji ja panssaritaksilla sitä taistelua ei voiteta. Kuorma-autot tuo kontteja tietä pitkin ja tuolla GTT:llä ne menee siitä syvemmälle.
Komentopaikkakäyttöä varten F:n takatilan kohtuullinen korottaminen on varmasti mahdollista. Logistiikkahommiin tuo alusta tosiaan taipuu huonommin.

GTT:n ja kumppaneiden kohdalla sorrutaan erilaisilla foorumeilla helposti malliin, jossa joku uusi laite halutaan ensin hankkia, koska se on kotimainen ja olemassa. Vasta sen jälkeen aletaan miettiä sille käyttöä. Samaahan se oli aikanaan Misun ja GTP:n kohdalla. Jälkimmäinen osui lopulta myös PV:n tarpeisiin. Ehkä GTT:llekin vielä löytyy kotimaan viranomaisilta joku pieni ekologinen lokero. Vaikka sitten osittain myynninedistämisen hengessä.
 
Kyllä nuo telakuorma-autot ovat aika pistämättömiä Lapissa. Niille on kyllä paikkansa.
 
Avoimella tunturilla dronejen metsästettävänä? Moni asia on muuttunut ja muuttuu Ukrainan sodan kokemusten ja teknologian kehityksen myötä.
Jos noin ajatellaan niin ei Famous ole sen parempi Lapin aavalla tundralla.
Molempiin voi aseistusta aseistusta.

Tosiasia on, että muutosta ajatteluun ajoneuvojen käytöstä ja suojauksesta on tulossa.
 
Itse näen, että Famous kertoo PV:n halusta mekanisoida myös pohjoiset joukot.

Nyt niillä ei ole ollut oikein kunnon panssarikuorta suojanaan oikeastaan Paseja lukuunottamatta, ja jänkhällä Pasille tee mithää.

Liikkuvuudessa pitää huomioida, että PV on todennut ällin liikkuvan yhtä hyvin kuin bankku suossa. Ällin isoin ongelma on mekaaninen vaihteisto, kuski ei voi vaihtaa isommalle vaikka vehje kulkisi koska vaihtotapahtuma kestää niin kauan.

Tosin veikkaan että noilla joukoilla on edessään samanlainen oppimiskäyrä kuin aikoinaan Karjalan prikaatilla. Mitä olen nähnyt tekoja käytettävän KaiPR:ssa, niin aikamoista huollon jne laiminlyöntiä on. Panssarijoukkojen kulttuurin oppiminen vie aikaa.
 
Itse näen, että Famous kertoo PV:n halusta mekanisoida myös pohjoiset joukot.
Eikö tuo määritelmällisesti ole edelleen moottorointia, kun kyseessä kuitenkin on kuljetusajoneuvo eikä rynnäkkövaunu. Vertautuu Älliin eikä Bemariin. Ei sillä että tällä olisi merkitystä kunhan kalusto vain sopii suunniteltuun käyttöönsä.

Virallisen version mukaanhan haetaan sekä suojaa, että taktista operatiivista liikkuvuutta maasto-ominaisuudet samalla ainakin kohtuumitalla säilyttäen.

Korjaus: korjattu liikkuvuus-osuuteen oikea termi
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tuo määritelmällisesti ole edelleen moottorointia, kun kyseessä kuitenkin on kuljetusajoneuvo eikä rynnäkkövaunu. Vertautuu Älliin eikä Bemariin. Ei sillä että tällä olisi merkitystä kunhan kalusto vain sopii suunniteltuun käyttöönsä.

Virallisen version mukaanhan haetaan sekä suojaa, että taktista liikkuvuutta maasto-ominaisuudet samalla ainakin kohtuumitalla säilyttäen.
Olet teknisesti aivan oikeassa.

Käytin kuitenkin sanaa mekanisointi koska periaatteessa tekoillakin liikkuva joukko on motorisoitu - tosin ei suojattu. Famous tulee nostamaan vanhan jalkaväkijoukon suojan ja liikkuvuuden ihan uusiin sfääreihin.

Tosin se tulee myös lisäämään sitä logistisen hännän vaikutusta. En usko että Famous liikkuu yhtä vähällä pa-tarvikemäärällä kuin teka.
 
Olet teknisesti aivan oikeassa.

Käytin kuitenkin sanaa mekanisointi koska periaatteessa tekoillakin liikkuva joukko on motorisoitu - tosin ei suojattu. Famous tulee nostamaan vanhan jalkaväkijoukon suojan ja liikkuvuuden ihan uusiin sfääreihin.

Tosin se tulee myös lisäämään sitä logistisen hännän vaikutusta. En usko että Famous liikkuu yhtä vähällä pa-tarvikemäärällä kuin teka.
Jep. Yhden sanan määritelmät ovat aina jäykkiä, kun kuvataan kokonaisuuksia. Joukon luonne muuttuu olennaisesti sekä suojan että liikkuvuuden osalta, jos hanke saadaan maaliin.
 
Tosin se tulee myös lisäämään sitä logistisen hännän vaikutusta. En usko että Famous liikkuu yhtä vähällä pa-tarvikemäärällä kuin teka.

Ehkä nykyaikaiseen tekaan verrattuna, mutta BV206 oli 70-luvun bensakoneineen ihan huikea syöppö. Vieläköhän niitä on käytössä?

Tosin tämä GTT:n massa varmaan on samaa luokkaa Famouksen kanssa, joten eroa ei paljon liene.

Edit: 10 tonnia vs 15.
 
Back
Top