Vanha viesti, mutta olisi kiintoisaa kuulla miksi ruotsalaiset korvasivat Pbv 302:t BMP-1:llä.
Ainoa syy minkä keksin on se että jos 302:t olisivat olleet loppuunajettuja.
Katsotaas:
- Suojaus: varsin pitkälti samaa tasoa. Bemarin keula voi optimitapauksissa kimmottaa paremmin, mutta iso ja laaja alapelti kyllä kolisee läpi.
- Liikkuvuus: 302:n huippunopeus on 66 km/h, Bemarilla 65 km/h:ssa. Sakut yhdistymisen jälkeen estivät jälkimmäisessä pääsyn kokonaan vitosvaihteelle, koska heidän mielestään vehje on hengenvaarallinen noissa nopeuksissa. Molemmat uivat. Tehopaino on Bemarissa rahtusen parempi. Bemarissa on edistyneempi ohjaus kuin 302:n kytkinjarru, mutta ilmeisesti käytännön ajossa 302 on ihan yhtä pystyvä.
- Ergonomia: kannattaako tätä edes verrata?
- Tulivoima: 302 on näistä käytännössä tulivoimaisempi siihen tehtävään, mihin se on tarkoitettu. 73 mm tykki on ihan ok alle 500 m etäisyydeltä, mutta tulinopeus on hidas, ampuja lataa itse tai riskeeraa käden syöttymisen pesään. Osumatarkkuus vaunun kokoiseen maaliin oli muistaakseni todella huono 500 m + ja sen allekin vaati useamman yrityksen. Osuessaan ihan ok vanhempia, ei komposiittipanssaroituja vaunuja vastaan. Bunkkereita jne vastaan ok. 302:n 20 mm on yksinkertaisesti monipuolisempi.
- Luotettavuus: 302:n Volvo Penta on aika kuolemattomassa maineessa, kytkinjarru on helppo säätää. Bemarista ei oikein voi sanoa säätämisen osalta samaa (kokemusta on). Tosin Bemarin motti nielee vaikka hiekkaa. Siinä missä Volvossa on turbo, Bemarissa on noudatettu "no replacement for displacement".
Toisin sanoen näyttää äkkinäiselle, että ruotsalaiser korvasivat hyvän vaunun selvästi huonommalla.