Miehistön kuljetus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noska
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Sisulla on ilmeisesti tavoite 300kpl Sisu GTP vuosituotannolle.
Lisätään nyt vielä, että nythän ne Ruotsissa sijoittelee Saabin Giraffea ja Trackfirea juurikin näiden Sisujen kyytiin droonintorjuntatarkoituksiin. Droonintorjuntaan tullaan tarvitsemaan monenlaista härveliä ja tuonkin kaltaisia ratkaisuja tarvitaan, ja myös kauemmaksi etulinjoista. Jos he saavat sihdin kuntoon, niin eikö se nyt ole aika selvää pässinlihaa ja Ruotsi-Suomi yhteistyötä tilata aimo läjä noita? Ja sitten tarjotaan myös muille.


Patrian 6x6 on sitten jo niin Ruotsille kuin Suomellekin tulossa Kongsbergin Protector RS4. Taipuiskohan sekin dronejen tiputteluun tehokkaasti? Näköjään jo Nemonkin päälle soviteltu.

Ja siis tosiaan luonnollisesti tarvitaan niitä sensofusioneita, lasereita yms. mutta ne ovat osa tätä isompaa pakettia. Mielestäni aivan jokaiseen panssariajoneuvoon tulee kyllä hankkia jotain omia pieniä dronentorjuntaaseita. Muuten säästetään väärässä paikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ajatus on relevantti, mutta kysymys onkin, mitkä tuotantolinjat?
Sisulla on linja GTP:lle ja Patrialla 6x6:lle. Patrialla saattaa olla taloudelliset edellytykset perustaa toine ntuotantolinja Famokselle, Sisulla tuskin on mahdollisuutta toiseen linjaan.
Eihän Sisun itse tarvitse niitä Karjaalla rakentaa vaan tuotantoa voidaan ulkoistaa.

Alan isoja tekijöitä meillä kyllä on. Kuten Valmet Automotive Ugissa, Valtra Suolahdessa, lisäksi on Ponssea Vieremällä, John Deereä Joensuussa jne. ja päälle vielä koko joukko muita konepajoja.
 
Viimeksi muokattu:
Patrian edustaja kehui tuossa pari päivää takaperin, että he ovat nyt länsimaiden suurin panssariajoneuvojen tuottaja. En tiedä sitten, mutta ainakin joidenkin arvioiden mukaan sen Latvian tehtaan täysi kapasiteetti on 150 ajoneuvoa. Suomessa ovat kans lisänneet tuotantoa ja nyt rakenteilla myös kokonaan uusi tuotantolaitos. Tuo uusi tuotantolaitos kaksinkertaistaa Suomen tämänhetkisen tuotannon.

Ihan huuhaa-omakehua Patrialta.

Esim. Kanadassa rakennetaan Senatoreja 120 kpl kuukausitahdilla.

120 Senators were being built per month by a workforce of 500 full-time employees.

JLTV:tä rakennetaan useita tuhansia vuodessa.

]
ProducedContract placed 25 August 2015; first test JLTV delivered to Army in 2016. Full rate production transition approved in 2019
No. builtOver 20,000 units by mid-2023
 
Ajatus on relevantti, mutta kysymys onkin, mitkä tuotantolinjat?
Sisulla on linja GTP:lle ja Patrialla 6x6:lle. Patrialla saattaa olla taloudelliset edellytykset perustaa toine ntuotantolinja Famokselle, Sisulla tuskin on mahdollisuutta toiseen linjaan.
Eikös Uudenkaupungin autotehtaalla oo mietitty, jospa alettas panssaroitua ajoneuvoo tuottamaan, sopisko SISU GTT sinne?
 
Saattaa olla mahdollista, pointtini oli, ettei proton olemassaolo vielä tarkoita valmista tuotetta jota voitaisiin tuottaa ja että tarvitaan se tuotantolinja. Siksi saattaa olla järjevämpää keskittyä pariin tuotteeseen ja ostaa loput ulkomailta.
 
Voi olla. Yleensä nämä huippu uutiset, jos kiinnostaa, kannattaa tarkistaa. Yhtä yleensä ne osoittautuvat ei ihan todeksi.

Sieltä voi mennä itse kuuntelemaan. Tarkkaa kohtaa en muista ja en ala uudestaan kyllä katsomaan tuota tämän palstan vuoksi. Voi olla, että puhui Patrian tuotannon sijaan Suomesta tms.
 

Sieltä voi mennä itse kuuntelemaan. Tarkkaa kohtaa en muista ja en ala uudestaan kyllä katsomaan tuota tämän palstan vuoksi. Voi olla, että puhui Patrian tuotannon sijaan Suomesta tms.

En minä sanojasi epäile.
 
Ajatus on relevantti, mutta kysymys onkin, mitkä tuotantolinjat?
Sisulla on linja GTP:lle ja Patrialla 6x6:lle. Patrialla saattaa olla taloudelliset edellytykset perustaa toine ntuotantolinja Famokselle, Sisulla tuskin on mahdollisuutta toiseen linjaan.
Voisi ne Porin Jääkäriprikaatin kaluston puutteetkin paikata, eli tilata koko porukalle uudet AMV:t, osa konetykkitorneilla.
 
Voisi ne Porin Jääkäriprikaatin kaluston puutteetkin paikata, eli tilata koko porukalle uudet AMV:t, osa konetykkitorneilla.
Mie taas oon ajatellut.... että Porinprikaatissa tulevaisuudessa koulutettas mekanisoidun valmiusprikaatin (samanlainen kuin Karjalan prikaati) sekä moottoroidun jääkäri tst-osaston (AMV:llä varustettu NATO/kansainvälinen valmiusjoukko) henkilöstö.

Mekanisoiduille, panssarijääkäreille ja tiedusteluosille uudet CV90xx vaunut yhdessä Karjalan prikaatin kanssa, vanhat CV9030 vaunut MLU päivityksessä muutettas tj-vaunuiksi.

AMV vaunut päivitettäs soveltuvilta osilta sekä hankittas vaunuja 30mm miehittämättömillä torneilla panssarijääkäreille hiukan lisää .
 
Mie taas oon ajatellut.... että Porinprikaatissa tulevaisuudessa koulutettas mekanisoidun valmiusprikaatin (samanlainen kuin Karjalan prikaati) sekä moottoroidun jääkäri tst-osaston (AMV:llä varustettu NATO/kansainvälinen valmiusjoukko) henkilöstö.

Mekanisoiduille, panssarijääkäreille ja tiedusteluosille uudet CV90xx vaunut yhdessä Karjalan prikaatin kanssa, vanhat CV9030 vaunut MLU päivityksessä muutettas tj-vaunuiksi.

AMV vaunut päivitettäs soveltuvilta osilta sekä hankittas vaunuja 30mm miehittämättömillä torneilla panssarijääkäreille hiukan lisää .

Miksi, mitä järkeä olisi käynnistää mekanisoitujen joukkojen koulutus Porin Prikaatissa? Vekaranjärvellä ja Parolassa on paremmat valmiudet henkilöstön, tilojen ja harjoitusalueiden osalta... Lisää seiniä ja nuoria upseereja kadiksesta jompaan kumpaan tai molempiin on paljon helpompi ratkaisu kuin koulutuksen laajentaminen ihan uuteen joukko-osastoon.

Muutenkin Parolassa on ensimmäiset kalustonvaihtotarpeet, kun BMP-2 ei jatka palvelustaan iäisyyksiä. Sinne siis ensimmäisenä uutta CV90:tä ja ehkäpä myös Vekaranjärjelle täydentämään nykykalustoa. Jos molemmissa varuskunnissa koulutettaisiin nelipataljoonainen mekanisoitu prikaati (/panssariprikaati), niin siinä sitä olisi jotakin... Sitten vielä FAMOUS riviin korvaamaan MT-LB:t ja Pasit, niin ai että.

Jos oikein hurjiksi ruvetaan, niin noita pumppuja voisi olla kahden sijaan kolme tai jopa neljä. Aiemminhan Parola koulutti kaksi SA-panssariprikaatia, joten kahden prikaatin kouluttamisen siellä pitäisi onnistua suht helposti. Tässä tapauksessa tosin tarvittaisiin myös uusia taistelupanssarivaunuja... mutta niitä tarvittaneen joka tapauksessa, jahka Leopardeista aika jättää.
 
Miksi, mitä järkeä olisi käynnistää mekanisoitujen joukkojen koulutus Porin Prikaatissa? Vekaranjärvellä ja Parolassa on paremmat valmiudet henkilöstön, tilojen ja harjoitusalueiden osalta... Lisää seiniä ja nuoria upseereja kadiksesta jompaan kumpaan tai molempiin on paljon helpompi ratkaisu kuin koulutuksen laajentaminen ihan uuteen joukko-osastoon.

Muutenkin Parolassa on ensimmäiset kalustonvaihtotarpeet, kun BMP-2 ei jatka palvelustaan iäisyyksiä. Sinne siis ensimmäisenä uutta CV90:tä ja ehkäpä myös Vekaranjärjelle täydentämään nykykalustoa. Jos molemmissa varuskunnissa koulutettaisiin nelipataljoonainen mekanisoitu prikaati (/panssariprikaati), niin siinä sitä olisi jotakin... Sitten vielä FAMOUS riviin korvaamaan MT-LB:t ja Pasit, niin ai että.

Jos oikein hurjiksi ruvetaan, niin noita pumppuja voisi olla kahden sijaan kolme tai jopa neljä. Aiemminhan Parola koulutti kaksi SA-panssariprikaatia, joten kahden prikaatin kouluttamisen siellä pitäisi onnistua suht helposti. Tässä tapauksessa tosin tarvittaisiin myös uusia taistelupanssarivaunuja... mutta niitä tarvittaneen joka tapauksessa, jahka Leopardeista aika jättää.
Minun ajatuksissa Parolassa koulutettas 3:n mekanisoidun tst-osaston joukot sekä niitä it-joukoja yms. Noiden kahden (Porin ja Karjalan) mekanisoidun prikaatin lisäksi.

Kokonais vahvuus 2 mekanisoitua prikaatia ja 3 mekanisoitua tst-osastoa, jos tuo onnistuu nykyisissä joukko-osastoissa niin hyvä niin, Porin Prikaati on jo suurin joukko-osasto luulin tiloja löytyvän kun koulutusta muutettes mekanisoitujen koulutukseen.
 
^ jep, sen ison sarjan tilauksen perään kyselin. Mutta varmaan ottavat ensin tämän ensimmäisen erän haltuun, ja niistä kokemuksia. Ellei Saksan turboruuvi varustautumisessa laittaisi lisää vauhtia tilauksiin ja toimitus aikatauluihin.
 
Porin Prikaati on jo suurin joukko-osasto luulin tiloja löytyvän kun koulutusta muutettes mekanisoitujen koulutukseen.
Kuten täällä on jossain vaiheessa todettu ei Porin prikaatilla oikeasti ole juuri mitään osaamista mekanisoidusta sodankäynnistä. Vaunut toimivat lähinnä takseina ja jalkaväki taistelee suurimman osan ajasta ilman vaunujen tukea.

Tämä suunnitelma 2 mekanisoidusta prikaatista ja 3 tst-osastosta vaatisi aivan tavattoman lisäyksen kouluttajissa ja kapiaisissa ylipäätänsä. PsPr:ssä ei taida tälläkään hetkellä olla tarpeeksi kouluttajia nykyiseen toimintaan.
 
Back
Top