Miehistön kuljetus

Okei, uskotaan. Enpä tiennyt esimerkiksi noista suomettamisista, että ne olivat niin kattavia, että jarrutkin uusittiin...
No niin, nyt pääsin lähdeaineiston pariin. Kaikille suomalaisista sotilasajoneuvoista kiinnostuneille voin suositella Markku Mäkipirtin teoksia. Hän jos kuka tuntee sotilasajoneuvot ja vaikka kirjoitustyyli on asiallinen, ei erityisestikään itäkaluston osalta voi välttää koomisia osuuksia. Nämä lainaukset ovat kirjasta Puolustusvoimien moottoriajoneuvot 1960-2000.

Finlandisointi tehtiin noin 2000 venäläiselle ajoneuvolle ja sisälsi aikaisemmin luettelemieni töiden lisäksi peilien ja heijastimien uusinnan.

KrAZ 255 täytti vuoden 1989 tyyppikatsastuksessa voimassaolevat (siviili)määräykset seuraavin poikkeamin:
  • Ajovalojen sijoitus
  • Seisontavalot sekä niiden kytkentä ja sijoitus
  • Suunta-, taka-, jarru- ja tunnuskilven valot
  • Heijastimien sijoitus
  • Taustapeilit
  • Tuulilasi ja muut ikkunat
  • Tuulilasin pesulaite
  • Äänimerkinantolaitteet
  • Pakoputki
  • Roiskesuoja ja -läpät
  • Painesäiliöt
  • Jarrujen toimintaviiveet
  • Jarrupolkimen lukitus
Nämä olivat säännösten vastaisia. Lisäksi puutteellisia olivat:
  • Ajovalonheittimen pesulaite
  • Lukkolaite
  • Ajopiirturi
  • Takarekisterikilven paikka
  • Takapuskuri
  • Kuorman kiinnityspisteet
Selvitykset puuttuivat seuraavilta osin:
  • Selvitys nopeusmittarin näyttämästä
  • Pakokaasujen saastepitoisuus
  • Savutus
  • Polttoainejärjestelmän ja sisustuksen paloturvallisuus
  • Kuormakorin kiinnitys ja etupääty
  • Jarrujen teho ja rakenne sekä muut ominaisuudet
Lisäksi eturoiskesuojien reunat olivat turvallisuutta vaarantavat ja auto oli ylileveä!
 
Aloitussanat saivat jo kierrokset nousemaan korvien välissä; polttoaineen kulutus, ympäristönsuojelu....

Mielestäni jo siinä mennään metsään, kun aletaan huolestumaan sotilasajoneuvon ympäristöystävällisyydestä.

Kyllä; itäkalusto on aika rustiikkia niin ominaisuuksiensa kuin tekniikkansa puolesta, mutta tälläkin on puolensa; ne ovat oikeita sotavehkeitä.

Nykyiset euro-normit täyttävän autot ovat kalliita, täynnä tekniikkaa/elektroniikkaa, eivät välttämättä niin maastokykyisiä, ja sähkövikojen ilmaantuessa lähes mahdottomia korjata kentällä. Epäonnistunein hankinta ja paras esimerkki tästä lienee GiFu A2045:nen...
Jos sulla ikinä olis ollut käytössäsi radiogaz (GAZ-69) (+kuljettaja) et kyllä haikailisi itä-autojen perään :D
 
Jos sulla ikinä olis ollut käytössäsi radiogaz (GAZ-69) (+kuljettaja) et kyllä haikailisi itä-autojen perään :D
Hep! On ollut.
Enkä haikaile perään :D. Paitsi että minun kuski kertoi, että vehkeellä pääsee vain 60 km/h. Tuossa väitetään, että 90 km/h olisi huippunopeus. No, ei päästy testaamaan.
Oli kuulemma juuri vuoresta kaivettu pitkäaikaisvarastoinnista. Menihän se varuskunnan alueen harjoituksissa ihan täysiään.
Joskin muistan sen hämmästyksen, kun näin, mikä auto minulle oli määrätty... Harvinaisia 90-luvulla.
https://fi.wikipedia.org/wiki/GAZ-69
 
Hep! On ollut.
Enkä haikaile perään :D. Paitsi että minun kuski kertoi, että vehkeellä pääsee vain 60 km/h. Tuossa väitetään, että 90 km/h olisi huippunopeus. No, ei päästy testaamaan.

Matkanopeus ja huippunopeus ovat kaksi eri asiaa. Voin uskoa, että 90 km/h saavutetaan ajettaessa Uralia alarinteeseen. :cool:
 
normal_2004080947.jpg
 
Aikaisemmin pohdittiin "halvemman" kuorma-autokaluston (Iveco) hankkimista ja ilmeisesti perusteluna olisi että hankinta olisi mahdollista jos ajoneuvo olisi hankintahinnaltaan alhaisempi. Eihän se näin mene! Syynä siihen että kuorma-autoja tai miehistönkuljetusajoneuvoja ei ole riittävää vahvuutta on ettei määrärahoja yksinkertaisesti ole. Ei auta jos toinen ajoneuvomalli on 20% halvempi jos alunalkaenkaan ei ole varoja jyvittää hankintaan. Jos taas määrärahoja annetaan vaikka 20 milj € ajoneuvoihin, hankitaan ajoneuvoja 20 milj €:lla ja niitä tulee sen verran kuin vaatimukset täyttävä halvin ajoneuvo kustantaa. Vaatimukset täyttävä ajoneuvo tuskin on mikään Iveco ja oikeastaan hyvä ettei se ole enää Sisukaan.

Kokonaisuus ratkaisee ja siksi tällä hetkellä hankinnassa olevat kuorma-autot ovat Mersuja, Scanioita ja ilmeisesti Volvoja. Jälkimmäinen tosin ei ole tainnut saada mitään isompia tilauksia vielä ja toki heillä taitaa olla vain maksimissaan telivetoisia mallistossaan.
 
Aikaisemmin pohdittiin "halvemman" kuorma-autokaluston (Iveco) hankkimista ja ilmeisesti perusteluna olisi että hankinta olisi mahdollista jos ajoneuvo olisi hankintahinnaltaan alhaisempi. Eihän se näin mene! Syynä siihen että kuorma-autoja tai miehistönkuljetusajoneuvoja ei ole riittävää vahvuutta on ettei määrärahoja yksinkertaisesti ole. Ei auta jos toinen ajoneuvomalli on 20% halvempi jos alunalkaenkaan ei ole varoja jyvittää hankintaan. Jos taas määrärahoja annetaan vaikka 20 milj € ajoneuvoihin, hankitaan ajoneuvoja 20 milj €:lla ja niitä tulee sen verran kuin vaatimukset täyttävä halvin ajoneuvo kustantaa. Vaatimukset täyttävä ajoneuvo tuskin on mikään Iveco ja oikeastaan hyvä ettei se ole enää Sisukaan.

Kokonaisuus ratkaisee ja siksi tällä hetkellä hankinnassa olevat kuorma-autot ovat Mersuja, Scanioita ja ilmeisesti Volvoja. Jälkimmäinen tosin ei ole tainnut saada mitään isompia tilauksia vielä ja toki heillä taitaa olla vain maksimissaan telivetoisia mallistossaan.
Ja kuitenkin hankintahinta on vain yksi kriteereistä. Elinkaarikustannukset voivat halvalla autolla nousta suuremmiksi (auto vaatii enemmän huoltoa tai elinkaari on lyhyempi). Sinällään järkevältä kuulostaa, että puolustusvoimat hankkivat ajoneuvomerkkejä, joita löytyy siviilistä paljon. Varaosahuolto on varmempaa ja valmis huoltoverkosto tiiviimpi.
 
Tämä olikin sitten vielä astetta hurjempi peli:

275px-UAZ-Bus.jpg


Tosin jotain hyvääkin voisi sanoa. Alennusvaihteiden avulla maastoliikkuvuus oli varsin hyvä. Tosin tuolle vaaditun ajoluvan hommaaminen aikoinaan viesti-RUK:ssa sattui samaan aikaan kuin keskussanomalaitekoulutus. Itse ajoneuvokurssille joutuneena mietin, että kumpikohan olisi tulevalle viesti-vänrikille tärkeämpää... :p Mutta kun satunnaisotannalla komppaniasta piti valita tuon ajajia (viestiversion) ajokortin omistavien joukosta, niin nakki sattui.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä olikin sitten vielä astetta hurjempi peli:

275px-UAZ-Bus.jpg


Tosin jotain hyvääkin voisi sanoa. Alennusvaihteiden avulla maastoluukkuvuus oli varsin hyvä. Tosin tuolle vaaditun ajoluvan hommaaminen aikoinaan viesti-RUK:ssa sattui samaan aikaan kuin keskussanomalaitekoulutus. Itse ajoneuvokurssille joutuneena mietin, että kumpikohan olisi tulevalle viesti-vänrikille tärkeämpää... :p Mutta kun satunnaisotannalla komppaniasta piti valita tuon ajajia (viestiversion) ajokortin omistavien joukosta, niin nakki sattui.
Uuh, kokelasaikana tuli istuttua useampaan kertaan pelkääjän paikalla juuri näissä Haminan Pulla-UAZ:eissa. Yksi niistä oli tullut n. puoli vuotta aikaisemmin Suomeen ja kuski puhui, että siitä oli ajossa katkennut etupyörien vetoakseli, joka oli tullut kurkkimaan matkustamon puolelle. Ainoastaan hyvää säkää oli, ettei se osunut kuskiin tai pelkääjään.

Näistä oma vahva subjektiivinen näkemykseni on, että nämä ovat surkeinta, mitä Neuvostoliitto tuotti!
 
Kokonaisuus ratkaisee ja siksi tällä hetkellä hankinnassa olevat kuorma-autot ovat Mersuja, Scanioita ja ilmeisesti Volvoja. Jälkimmäinen tosin ei ole tainnut saada mitään isompia tilauksia vielä ja toki heillä taitaa olla vain maksimissaan telivetoisia mallistossaan.

Kyllä Volvolla 6x6 malleja on, kuten tämä FM. Kyllä tuosta hyvän sotakoneen saisi.

galleria_kalusto2008e.jpg


Jostain syystä Volvo ei ole lähtenyt kilpailemaan näissä puolustusvoimien autohankinnoissa. En tiedä mistä johtuu.

Saman havainnoin voit tehdä esim. paloautoissa, joissa Scanian markkinaosuus oli viiime vuonnakin tasan 100 %:a. Volvota ei kuulemma tahdo tulla edest tarjouksia ja jos tuleeki, niin on vasemmalla kädellä tehtyjä.
 
Tämä olikin sitten vielä astetta hurjempi peli:

275px-UAZ-Bus.jpg


Tosin jotain hyvääkin voisi sanoa. Alennusvaihteiden avulla maastoluukkuvuus oli varsin hyvä. Tosin tuolle vaaditun ajoluvan hommaaminen aikoinaan viesti-RUK:ssa sattui samaan aikaan kuin keskussanomalaitekoulutus. Itse ajoneuvokurssille joutuneena mietin, että kumpikohan olisi tulevalle viesti-vänrikille tärkeämpää... :p Mutta kun satunnaisotannalla komppaniasta piti valita tuon ajajia (viestiversion) ajokortin omistavien joukosta, niin nakki sattui.
Oma yksittäinen muistikuva tuosta on kesältä -85, kun tuollainen oli ambulanssina Hallissa. Oltiin alokkaina palaamassa traktorinlavalla ampumaradalta (nakkina taistelupari te kannatte ammuslaatikot jne.). Ambulanssi ajoi perässämme metsätietä. Ja jokaisen lätäkkökuopan kohdalla sen ajovalot tuikahtivat pimeiksi. Seurassamme ollut alikessu tähän kommentoimaan, ettei herätä juuri luottamusta, jos tuohon peliin joutuisi potilaana. :)
 
Kyllä Volvolla 6x6 malleja on, kuten tämä FM. Kyllä tuosta hyvän sotakoneen saisi.

galleria_kalusto2008e.jpg


Jostain syystä Volvo ei ole lähtenyt kilpailemaan näissä puolustusvoimien autohankinnoissa. En tiedä mistä johtuu.

Saman havainnoin voit tehdä esim. paloautoissa, joissa Scanian markkinaosuus oli viiime vuonnakin tasan 100 %:a. Volvota ei kuulemma tahdo tulla edest tarjouksia ja jos tuleeki, niin on vasemmalla kädellä tehtyjä.
Villi veikkaukseni on, että jos pölkkyautoja vertaa, niin kaania on 25000-35000 egee halvempi, muttei maastoon kannata mennä ihan noin vaan halvimmalla..
Julkisuushankinnoissa joutuu puristamaan katteen pieneksi, joka ei Volvolla ole liiketoimintamallina.....
 
Uuden Uazin ihmettelyä, 1:01 kohdassa näkyy että autotehtaassa Iigorilla on ollut kiire vodkatauolle kun hitsauspuikko on jäänyt törröttämään ovenpieleen. :D
Ja vielä maalattu pinnalta valkoiseksi muun sisustan kanssa. :D

3:24 koko kojelauta liikkuu kun painaa polkimia pohjaan.

Tulee vain se Kummelin "corollan osto" sketsi mieleen: "Siis siinä on siis niin paljon pikkuvikaa, että 800 markkaa on aivan liikaa." :D
 
Back
Top