Miehistön kuljetus

Ei tuota AMV:tä pitäisi ajatella pelkkänä taksina taistelukentälle, potenttiaaliahan alusta tarjoaa mutta sitä ei käytetä kun ei rahat riitä aseistukseen.
JOS noi suomen n. 60 AMV:tä saisi kunnon aseistuksen niin melko ripeästi siirtyisi 600 sotilasta+tulituki kriisialueelle jos niitä "pieniä vihreitä miehiä" yhtä-äkkiä jonnekkin ilmestyisi.

Menee hyvä alusta hukkaan jos ja kun sitä käytetään pelkkänä sirpalesuojana.

Onhan tuo ihan soiva peli esim. maahanlaskun torjuntaan nykyiselläkin aseistuksella, kun vastassa on niin ohutkuorista tavaraa ja paikalle pitäisi päästä mahdollisemman nopeasti (max.maantienopeudella). Onhan se kumminkin lämpökameroitu/vakautettu peli siellä katolla. Toki oikea konetykki olisi tuohonkin hommaan ehdottomasti parempi.

Jos säästölinjalla edetään niin varustaisin esim. joukkueesta aina yhden vaunun oikealla konetykillä, silloin tuota pumppua voisi käyttää karvan paremmin raskaampaakin hyökkääjää vastaan Leo2A4 komp. tukemana. Se kun ei ole niinkään selviö että kaikki vaunut saadaan aina asemoitua maastossa/urilla siten että kykenevät käyttämään aseistustaan, erityisesti jos toimitaan jonkunlaisella sekamiehityksellä tst-vaunujen kanssa. Etelän aukeilla esim. reservinä tai sivustojen suojana, aukeat maastot Leopardien+Spiken harteille ja peitteisemmät jv-painotteisemmin, AMV tukemaan jos maasto sen järkevästi mahdollistaa.
 
Onhan tuo ihan soiva peli esim. maahanlaskun torjuntaan nykyiselläkin aseistuksella, kun vastassa on niin ohutkuorista tavaraa ja paikalle pitäisi päästä mahdollisemman nopeasti (max.maantienopeudella). Onhan se kumminkin lämpökameroitu/vakautettu peli siellä katolla. Toki oikea konetykki olisi tuohonkin hommaan ehdottomasti parempi.

Jos säästölinjalla edetään niin varustaisin esim. joukkueesta aina yhden vaunun oikealla konetykillä, silloin tuota pumppua voisi käyttää karvan paremmin raskaampaakin hyökkääjää vastaan Leo2A4 komp. tukemana. Se kun ei ole niinkään selviö että kaikki vaunut saadaan aina asemoitua maastossa/urilla siten että kykenevät käyttämään aseistustaan, erityisesti jos toimitaan jonkunlaisella sekamiehityksellä tst-vaunujen kanssa. Etelän aukeilla esim. reservinä tai sivustojen suojana, aukeat maastot Leopardien+Spiken harteille ja peitteisemmät jv-painotteisemmin, AMV tukemaan jos maasto sen järkevästi mahdollistaa.
Itse ajattelen, että vähintään kaksi IFV-tyyppistä vaunua pitäisi olla per joukkue. Silloin ne voisivat tuke taistelua toisiaan tukien.
 
Jos säästölinjalla edetään niin varustaisin esim. joukkueesta aina yhden vaunun oikealla konetykillä, silloin tuota pumppua voisi käyttää karvan paremmin raskaampaakin hyökkääjää vastaan Leo2A4 komp. tukemana. Se kun ei ole niinkään selviö että kaikki vaunut saadaan aina asemoitua maastossa/urilla siten että kykenevät käyttämään aseistustaan, erityisesti jos toimitaan jonkunlaisella sekamiehityksellä tst-vaunujen kanssa. Etelän aukeilla esim. reservinä tai sivustojen suojana, aukeat maastot Leopardien+Spiken harteille ja peitteisemmät jv-painotteisemmin, AMV tukemaan jos maasto sen järkevästi mahdollistaa.
Itse ajattelen, että vähintään kaksi IFV-tyyppistä vaunua pitäisi olla per joukkue. Silloin ne voisivat tuke taistelua toisiaan tukien.
Esim. tällaisella.

 
Itse ajattelen, että vähintään kaksi IFV-tyyppistä vaunua pitäisi olla per joukkue. Silloin ne voisivat tuke taistelua toisiaan tukien.

Jos/kun niukkuutta jaetaan, niin yksikin riittäisi, kyllä se 0,5cal:kin tarvittaessa kaverina ihan siedettävästi puree (erityisesti kun huomioidaan massamaisin kalusto idässä), tärkeintähän on se ettei se ole mikään perinteinen kehälavetti härpäke! Eikä sovi unohtaa sitä että täysikokoinen konetykki ratkaisu syö aina jääkäreitä vaunun sisältä.
Peitteisellä uralla kakkosvaunukin jää yleensä taka-allalle vailla mahdollisuutta käyttää tultaan.
Enkä nyt muutenkaan haaveilisi PorPr heittämisestä kohtaamistaisteluun/hyökkäykseen hyökkääjän ps-nyrkkiä vastaan. Lähinnä puolustus, viivytys, koukkaus (Leo komp.tukemana) tilanteen vaatiessa / maaston niin salliessa... Ja päävastuu keulilla tosiaan yleensä aina tst-vaunuille!
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Jos/kun niukkuutta jaetaan, niin yksikin riittäisi, kyllä se 0,5cal:kin tarvittaessa kaverina ihan siedettävästi puree (erityisesti kun huomioidaan massamaisin kalusto idässä), tärkeintähän on se ettei se ole mikään perinteinen kehälavetti härpäke! Eikä sovi unohtaa sitä että täysikokoinen konetykki ratkaisu syö aina jääkäreitä vaunun sisältä.
Peitteisellä uralla kakkosvaunukin jää yleensä taka-allalle vailla mahdollisuutta käyttää tultaan.
Enkä nyt muutenkaan haaveilisi PorPr heittämisestä kohtaamistaisteluun/hyökkäykseen hyökkääjän ps-nyrkkiä vastaan. Lähinnä puolustus, viivytys, koukkaus (Leo komp.tukemana) tilanteen vaatiessa / maaston niin salliessa... Ja päävastuu keulilla tosiaan yleensä aina tst-vaunuille!
Totta tuokin.
Itse ajattelen, ettei tasajako ole taktiikkaa, mutta köyhyys ei ole kivaa ja silloin joutuu toisinaan valitsemaan kahdesta huonosta vähiten huonon vaihtoehdon.
 
Olikos KARJPR:ssä panssarijääkärijoukkueessa kolme ryntövaunua ja yksi Pasi?

Ehkäpä samalla 3+1 -logiikalla voitaisiin edetä tässäkin asiassa, jos ei ole varaa asentaa konetykkiä kaikkiin vaunuihin. Miksei myös 2+2 kävisi järkeen. 1+3 olisi jo tuhlausta ja turhaa voimien hajauttamista.

Onko muuten tietoa, millä jakaumalla vaunuissa on tällä hetkellä puolituumaista ja körkkiä? 1:1?
 
Tuo on aika huippu. Kaksi kysymystä, a) riittääkö yksi trophy? ja b) paljonko tuo maksaa?
Mitä tarkoitat riittääkö yksi trophy? Yksi Trophy järjestelmä suojaa yhden ajoneuvon singoilta ja pst-ohjuksilta. Tornissa on siis kaksi Trophy laukaisinta, yksi kummallakin sivulla, jotka torjuvat sivuilta ja etusektorista ammutut raketit ja ohjukset, mutta mikäli ammutaan monta raketti/ohjusta nopeasti peräjälkeen samalla sivulle, niin silloin saattaa tulla ongelmia

Ei hajuakaan paljonko maksaa, mutta Trophyn kera varmasti enemmän kuin ilman sitä.
 
PV valmistautuu hybriditeknologian kasvuun.


10.04.2019
Suomi liittyy EU:n projektiin jossa selvitetään hybriditeknologian käyttöä sotilasajoneuvoissa

Suomi osallistuu Euroopan puolustusviraston (EDA) tutkimusyhteistyöprojektiin ”Hybrid Drive Trains for military purpose (HybriDT), jossa selvitetään hybriditeknologian soveltuvuutta sotilasajoneuvoihin.
Projektin johtovaltiona toimii Saksa, ja muita osallistujia ovat Alankomaat, Italia, Itävalta, Ranska, Ruotsi, Slovenia ja Suomi.

Hybriditeknologiaa kehitetään ja hyödynnetään yhä laajemmin ajoneuvoteollisuudessa.
Sotilasajoneuvot eivät voi tulevaisuudessa poiketa täysin siviiliajoneuvoista, ja tästä syystä hybriditeknologian sovellusmahdollisuuksia on tärkeää tutkia myös sotilaskaluston osalta.
Tätä tavoitetta tukee myös tarve liikenteen päästöjen alentamiselle ja jopa suoranaiset kiellot tietyntyyppisille moottoreille.

Tutkimuksen tarkoituksena ei ole kehittää uutta laitetta vaan tutkia vaateita, joita sotilaskäyttö kyseessä olevalle tekniikalle asettaa.
Samalla saadaan viitteitä siitä, mitä haittoja ja hyötyjä uudenlaisen tekniikan käytöstä voi olla.


Projektin sisällön tuottaa osallistujamaiden puolustusteollisuus- ja tutkimuskonsortio, jossa on Suomesta mukana Patria Land Systems.
Suomen osuus projektissa toteutetaan pääosin kotimaisen puolustusteollisuuden asiantuntijatyönä.
 
Kävin lävitse maavoimien ajoneuvosivuston, josta puuttumisellaan loisti Sisun NASU-tekat. Siis onko ne poistettu maavoimien käytöstä ja jäljellä enää vaan BV 206? Milloin tämä tapahtui? Ja miksi hyvistä kotimaisista tekoista luovuttiin ja sen sijaan ruotsalaisista ei niiden sijaan?
 
Kävin lävitse maavoimien ajoneuvosivuston, josta puuttumisellaan loisti Sisun NASU-tekat. Siis onko ne poistettu maavoimien käytöstä ja jäljellä enää vaan BV 206? Milloin tämä tapahtui? Ja miksi hyvistä kotimaisista tekoista luovuttiin ja sen sijaan ruotsalaisista ei niiden sijaan?
Eihän siellä ole kuvattu yhtään maastokuorma-autoakaan ja tämä tuskin tarkoittaa sitä, että pv olisi luopunut niistä...

Eli tulkinta on, että pv on nostanut kalustosivulleen esimerkkejä eri ajoneuvotyypeistä, joista se on arvellut suuren yleisön olevan kiinnostunut.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin lävitse maavoimien ajoneuvosivuston, josta puuttumisellaan loisti Sisun NASU-tekat. Siis onko ne poistettu maavoimien käytöstä ja jäljellä enää vaan BV 206? Milloin tämä tapahtui? Ja miksi hyvistä kotimaisista tekoista luovuttiin ja sen sijaan ruotsalaisista ei niiden sijaan?

Asiasta en tiedä muuta kuin sen että bensamoottoriset Nasut lienee poistettu ja dieselit jäivät vielä tuolloin käyttöön. Onko sinulla muuta perustetta kehua Nasua hyväksi kuin se että laite on kotimaassa kasattu? Miksi olisi säilytetty reippaasti ajettu suomalainen ja samalla poistettu lähes uusi ruotsalainen? Bandvagneissa on joka tapauksessa tulevaisuus. Ne on hankittu vasiten siihen hommaan. Vähän käytettyjen Bankkujen hankinta oli käsittääkseni olennaisesti edullisempi ratkaisu kuin mitä Nasujen perusteellinen remontti olisi ollut.

Mitä Maavoimien sivuihin tulee niin siellähän toisaalta kerrotaan että tela-ajoneuvoja olisi käytössä noin 1200kpl. Luku on niin suuri ettei se täyty pelkästään Bankkujen ja Ällien määrästä. Siitä voi ehkä päätellä että Nasuja on kuin onkin vielä rivissä? Jonkinlaisen suuruusluokan tuosta saa ynnäiltyä määrällekin.
 
Asiasta en tiedä muuta kuin sen että bensamoottoriset Nasut lienee poistettu ja dieselit jäivät vielä tuolloin käyttöön. Onko sinulla muuta perustetta kehua Nasua hyväksi kuin se että laite on kotimaassa kasattu? Miksi olisi säilytetty reippaasti ajettu suomalainen ja samalla poistettu lähes uusi ruotsalainen? Bandvagneissa on joka tapauksessa tulevaisuus. Ne on hankittu vasiten siihen hommaan. Vähän käytettyjen Bankkujen hankinta oli käsittääkseni olennaisesti edullisempi ratkaisu kuin mitä Nasujen perusteellinen remontti olisi ollut.

Mitä Maavoimien sivuihin tulee niin siellähän toisaalta kerrotaan että tela-ajoneuvoja olisi käytössä noin 1200kpl. Luku on niin suuri ettei se täyty pelkästään Bankkujen ja Ällien määrästä. Siitä voi ehkä päätellä että Nasuja on kuin onkin vielä rivissä? Jonkinlaisen suuruusluokan tuosta saa ynnäiltyä määrällekin.
Tuskin suurta sotasalaisuutta paljastan, jos kerron nähneeni 3 viikkoa sitten useita aktiivikäytössä olevia (diesel-)Nasuja...
 
@Rannari eiköhän se tela-ajoneuvojen määrä tule juuri NASU+BV+MT-LB (noin 400+400+400 määrillä) kombosta

Jotakin sellaista. Voi olla myös 300+500+4++ tms. Ilman Nasuja ei määrä kuitenkaan täyty millään. Siihen on sitten kaksi mahdollista selitystä eli joko Nasu on käytössä tai sitten määrä väärin :unsure:
 
Kävin lävitse maavoimien ajoneuvosivuston, josta puuttumisellaan loisti Sisun NASU-tekat. Siis onko ne poistettu maavoimien käytöstä ja jäljellä enää vaan BV 206? Milloin tämä tapahtui? Ja miksi hyvistä kotimaisista tekoista luovuttiin ja sen sijaan ruotsalaisista ei niiden sijaan?

Eikö Nasut ole ajettu loppuun
 
Eikö Nasut ole ajettu loppuun

Ei ole!

Uusimmat ovat tulleet käyttöön 2000-luvun vaihteessa (NA-120/121/122/123). NA-140 on poistunut käytöstä, ne olivat ensimmäistä sarjaa, bensakoneella ja valmistusvuodet jostain 85 paikkeilta 90-luvun alkupuolelle. Kun korvaavia hankittiin Norjasta niiden lukumääräksi mainittiin 250 kpl. Näiden lisäksi on myös NA-110 mallin ajoneuvot
 
Back
Top