Miehistön kuljetus

Kyllä joo, mutta hänen viestin painotus oli selvästi siinä, että ajattelua pitää uudistaa ja taistelijoiden henk.koht suorituskyky korostuu + uudenlaiset kevytajoneuvot/ratkaisut millä pienet suorituskykyiset joukot saadaan (taktisesti) liikkumaan vielä tehokkaammin.

Pasit ja muut on hänen mukaansa tätä kylmän sodan "legacy" -kalustoa, joka ei välttämättä ole paras vaihtoehto tulevaisuudessa. Tämä pohdinta perinteisen miehistönkuljetuksen ja uusien ratkaisujen (kevytajoneuvot, jne) välillä oli koko esseen pointti!

Ei vaan hän puhui siitä että korvataanko legacy kalusto vastaavilla vai kohtaamistaisteluunkin sopivilla mutta kallimmilla ja monimutkaisimilla ajoneuvoilla.
 
Ei vaan hän puhui siitä että korvataanko legacy kalusto vastaavilla vai kohtaamistaisteluunkin sopivilla mutta kallimmilla ja monimutkaisimilla ajoneuvoilla.
”Liikkuvuuden merkitys kasvaa, mutta kalliiden ja monimutkaisten aselavettien sijaan painopiste liikkuvuudessa voikin muodostua jatkossa nopeiden ja ketterien ajoneuvojen varaan, joilla suorituskykyinen joukko saadaan nopeasti paikasta A paikkaan B.”
Eli kallis ja monimutkainen vai kevyt ja ketterä. Ei kukaan ole puhunut että vaihdettaisiin vastaaviin - sehän olisi kuin ostaisi hornetteja vanhojen tilalle!
 

Ensimmäinen panssaroitu pyörillä kulkeva miehistön kuljetus ajoneuvo, missä on otettu huomioon drone sodankäynti.
 
”Liikkuvuuden merkitys kasvaa, mutta kalliiden ja monimutkaisten aselavettien sijaan painopiste liikkuvuudessa voikin muodostua jatkossa nopeiden ja ketterien ajoneuvojen varaan, joilla suorituskykyinen joukko saadaan nopeasti paikasta A paikkaan B.”
Eli kallis ja monimutkainen vai kevyt ja ketterä. Ei kukaan ole puhunut että vaihdettaisiin vastaaviin - sehän olisi kuin ostaisi hornetteja vanhojen tilalle!

Juoni lienee siinä, että kuljetuskalustossa ei ole tapahtunut massiivisia teknologisia mullistuksia viime vuosikymmeninä. 80-luvun pyörä-APC versus 2020-luvun pyörä-APC, 80-luvun moottorikelkka versus 2020-luvun moottorikelkka, 80-luvun TEKA versus 2020-luvun TEKA, 80-luvun maastoskootteri versus 2020-luvun maastoskootteri, 80-luvun maastokuorma-auto versus 2020-luvun maastokuorma-auto. Saadaanko aikaan vallankumouksellisia eroja nopeudessa, suojassa tai maastoliikkuvuudessa?

Eri asia sitten on, miten ympäröivä taistelutila vaikuttaa edellä mainittujen laitteiden käyttökelpoisuuteen. Paljastumisen riski lienee kohonnut kaikilla selkeästi verrattuna 80-lukuun. Vaikuttaminen lienee tehostunut jossakin määrin suuria, panssaroituja ajoneuvoja vastaan, mutta miten se sitten mahtaa vertautua siihen, että mönkkäri- tai moottorikelkkakuski on täysin ilman suojaa paljastuttuaan...

Vaikea aihe amatöörin spekuloitavaksi! Ei tässä oikein muuta pysty sanomaan. :oops:
 
Juoni lienee siinä, että kuljetuskalustossa ei ole tapahtunut massiivisia teknologisia mullistuksia viime vuosikymmeninä. 80-luvun pyörä-APC versus 2020-luvun pyörä-APC, 80-luvun moottorikelkka versus 2020-luvun moottorikelkka, 80-luvun TEKA versus 2020-luvun TEKA, 80-luvun maastoskootteri versus 2020-luvun maastoskootteri, 80-luvun maastokuorma-auto versus 2020-luvun maastokuorma-auto. Saadaanko aikaan vallankumouksellisia eroja nopeudessa, suojassa tai maastoliikkuvuudessa?

Eri asia sitten on, miten ympäröivä taistelutila vaikuttaa edellä mainittujen laitteiden käyttökelpoisuuteen. Paljastumisen riski lienee kohonnut kaikilla selkeästi verrattuna 80-lukuun. Vaikuttaminen lienee tehostunut jossakin määrin suuria, panssaroituja ajoneuvoja vastaan, mutta miten se sitten mahtaa vertautua siihen, että mönkkäri- tai moottorikelkkakuski on täysin ilman suojaa paljastuttuaan...

Vaikea aihe amatöörin spekuloitavaksi! Ei tässä oikein muuta pysty sanomaan. :oops:


Kyllä se tarkoitti niiden pasien ja tekojen korvaamista uusilla versioilla jotka tietenkin ovat hieman parempia suorituskyvyltään.
 
Juoni lienee siinä, että kuljetuskalustossa ei ole tapahtunut massiivisia teknologisia mullistuksia viime vuosikymmeninä. 80-luvun pyörä-APC versus 2020-luvun pyörä-APC, 80-luvun moottorikelkka versus 2020-luvun moottorikelkka, 80-luvun TEKA versus 2020-luvun TEKA, 80-luvun maastoskootteri versus 2020-luvun maastoskootteri, 80-luvun maastokuorma-auto versus 2020-luvun maastokuorma-auto. Saadaanko aikaan vallankumouksellisia eroja nopeudessa, suojassa tai maastoliikkuvuudessa?

Eri asia sitten on, miten ympäröivä taistelutila vaikuttaa edellä mainittujen laitteiden käyttökelpoisuuteen. Paljastumisen riski lienee kohonnut kaikilla selkeästi verrattuna 80-lukuun. Vaikuttaminen lienee tehostunut jossakin määrin suuria, panssaroituja ajoneuvoja vastaan, mutta miten se sitten mahtaa vertautua siihen, että mönkkäri- tai moottorikelkkakuski on täysin ilman suojaa paljastuttuaan...

Vaikea aihe amatöörin spekuloitavaksi! Ei tässä oikein muuta pysty sanomaan. :oops:

80-luvusta ei perustekniikka ole juuri muuttunut. Varmasti panssaroinnin tehokkuus (massa/suoja) on parempi ja taistelukentän elektoriniikka on täysin uusi.

Jos vertaa Pasin tuloa 80-luvun alussa, niin siitä on nyt yhtä pitkä aika kuin silloin oli 50-luvun alusta. Silloin ajoneuvotekniikka oli harpannut aivan mielettömän suuren loikan hevoskärryistä ja "hävittäjä-Hopasta" Pasiin. Nyt mitään sellaista ei ole tapahtunut.
 
Nykyään ajoaneuvot ovat täysin digitaalisia, eri laittteet ml. kone keskustelevat CANBUS-väylän kautta, jousituksessa on siirrytty erillisjousitukseen, sähköt ovat MIL-tasoa, pyörissä on CTIS-järjestelmä, alustat ovat miinasuojattuja, kuljettajalla on kamerat, ergomia on apinan sijasta ihmiselle mitoitettu...eli kyllä paljon on tapahtunut;)
 
Olen uusi täällä Fortumilla. Miten suhtaudutte seuraavaan ehdotukseen.
Ostetaan X määrä F 35 hävittäjää könttähinnalla esim. 1,5- 2 miljardia. Tämä sisältää ulkoistetut huollon ja päivitykset.. Niin, että LM pitää aina lentokelpoisena 8 -10kpl hävittäjää. PV:n ei tarvitse ylläpitää toista huoltojärjestelmää.
Sitten ostetaan Gripen NG yli 50 kpl. Näin saataisiin paras mahdollinen hyöty/ hinta suhde.
Gripen kootaan Suomessa ja täysi huolto Suomessa. F 35 taasen tuo viimeisen päälle kyvyn toimia ilmatorjunnan vaikutuksessa ja välittää tietoa ympäriltään. Gripen taasen tuo paljon aselavetti kykyä, hajautusta, kustannustehokasta toimintaa.


Ps. Miten menee jos luovutaan myös hawkeista ja otetaan vielä muutama Gripen F malli lisää, toimiiko se, onko liian kallista? Hawk vs gripen, pienemmällä määrällä ”harjoitushävittäjiä... miten kustannustehokkuus?
 
Olen uusi täällä Fortumilla. Miten suhtaudutte seuraavaan ehdotukseen.
Ostetaan X määrä F 35 hävittäjää könttähinnalla esim. 1,5- 2 miljardia. Tämä sisältää ulkoistetut huollon ja päivitykset.. Niin, että LM pitää aina lentokelpoisena 8 -10kpl hävittäjää. PV:n ei tarvitse ylläpitää toista huoltojärjestelmää.
Sitten ostetaan Gripen NG yli 50 kpl. Näin saataisiin paras mahdollinen hyöty/ hinta suhde.
Gripen kootaan Suomessa ja täysi huolto Suomessa. F 35 taasen tuo viimeisen päälle kyvyn toimia ilmatorjunnan vaikutuksessa ja välittää tietoa ympäriltään. Gripen taasen tuo paljon aselavetti kykyä, hajautusta, kustannustehokasta toimintaa.


Ps. Miten menee jos luovutaan myös hawkeista ja otetaan vielä muutama Gripen F malli lisää, toimiiko se, onko liian kallista? Hawk vs gripen, pienemmällä määrällä ”harjoitushävittäjiä... miten kustannustehokkuus?
Juu, kevythävittäjä aselavetiksi...
 
Nykyään ajoaneuvot ovat täysin digitaalisia, eri laittteet ml. kone keskustelevat CANBUS-väylän kautta, jousituksessa on siirrytty erillisjousitukseen, sähköt ovat MIL-tasoa, pyörissä on CTIS-järjestelmä, alustat ovat miinasuojattuja, kuljettajalla on kamerat, ergomia on apinan sijasta ihmiselle mitoitettu...eli kyllä paljon on tapahtunut;)

Antavatko nämä vallankumouksellista suorituskykyeroa vai onko kyseessä evoluutio revoluution sijaan? o_O
 
AMV:lle uusi sauma?

Marines Ready to Begin LAV Replacement After Talks With Industry on Next-Gen Capabilities
 
AMV:lle uusi sauma?

Marines Ready to Begin LAV Replacement After Talks With Industry on Next-Gen Capabilities
Olisi mielenkiintoista tietää mitä siinä Marine Personnel Carrier -projektissa oikein tapahtui. AMV-pohjainen Patrian ja LM:n Havoc vaikutti pärjäävän ihan hyvin ja sitten vain loppui kaikki info kuin seinään.

No on ainakin jonkinlainen pohjatyö tehtynä jos tuossa on uusi markkinarako.
 
Pasien sarjavalmistus alkaa

Panssaroitujen pyöräajoneuvojen sarjavalmistus käynnistyi 1984, jolloin tuotantoon otettiin Panssari-Sisu eli Pasi XA-180. Pasit tekivät suomalaista osaamista tunnetuksi maailmalla ja niitä valmistettiin 1300 kappaletta muun muassa Suomeen, Ruotsiin, Norjaan ja Hollantiin


30617
Kuva: AMOS-kranaatinheitinjärjestelmä kehitettiin 1990-luvulla, koeammunnoissa AMOS PT1 -ajoneuvo XA-203.
 
Back
Top