Miehistön kuljetus

magitsu

Ylipäällikkö
After evaluating two active protection systems in a demonstration late last fall and determining neither were the right fit for the Stryker, the U.S. Army is now evaluating how to protect one of its critical combat vehicles.
“Unfortunately for Stryker, we have not found a system that is suitable for the platform,” Col. Glenn Dean, Stryker project manager told Defense News, said in a June 7 interview.
 

TT

Eversti
Kuva: AMOS-kranaatinheitinjärjestelmä kehitettiin 1990-luvulla, koeammunnoissa AMOS PT1 -ajoneuvo XA-203.
Aikamoinen kukkanen, on taas viestinnän juhlaa... Itsellä tökki myös tällaiset: "Kuva: 1940–50 -luvuilla Patria valmisti Vanajan autotehtaallaan mm. linja- ja kuorma-autoja ja lavetteja sodanjälkeisen Suomen monenlaisiin tarpeisiin." No eihän se valmistaja mikään uitun "Patria" silloin ollut kun koko konsernia oltu vielä suunnittelemassakaan. Hieman menee historian sotkemiseksi tuollainen tyyli ja mää en sellaisesta touhusta olleskaan tykkää. Ehkä en sitten kuulu Patrian arvostettuihin sidosryhmiin. :sneaky:
 

PSS

Kenraali
Aikamoinen kukkanen, on taas viestinnän juhlaa... Itsellä tökki myös tällaiset: "Kuva: 1940–50 -luvuilla Patria valmisti Vanajan autotehtaallaan mm. linja- ja kuorma-autoja ja lavetteja sodanjälkeisen Suomen monenlaisiin tarpeisiin." No eihän se valmistaja mikään uitun "Patria" silloin ollut kun koko konsernia oltu vielä suunnittelemassakaan. Hieman menee historian sotkemiseksi tuollainen tyyli ja mää en sellaisesta touhusta olleskaan tykkää. Ehkä en sitten kuulu Patrian arvostettuihin sidosryhmiin. :sneaky:
Turussa Boeingin osastolla oli mainosteksti:
1995 Suomi osti Boeingilta 64 F/A-18 -hävittäjää.
Kaksi virhettä; ostettiin McDonnel-Douglasilta (jonka Boeing sitten osti)
ja versio oli silloin F-18.
 
  • Tykkää
Reactions: TT

S. Monni

Alikersantti
Aikamoinen kukkanen, on taas viestinnän juhlaa... Itsellä tökki myös tällaiset: "Kuva: 1940–50 -luvuilla Patria valmisti Vanajan autotehtaallaan mm. linja- ja kuorma-autoja ja lavetteja sodanjälkeisen Suomen monenlaisiin tarpeisiin." No eihän se valmistaja mikään uitun "Patria" silloin ollut kun koko konsernia oltu vielä suunnittelemassakaan. Hieman menee historian sotkemiseksi tuollainen tyyli ja mää en sellaisesta touhusta olleskaan tykkää. Ehkä en sitten kuulu Patrian arvostettuihin sidosryhmiin. :sneaky:
Samaa mieltä viestinnän virheellisyydestä. Entäs tämä sitten: "Painopiste ajoneuvo-osaamisessa siirtyi kohti sotilasajoneuvoja, kun 70-luvulla esiteltiin kuorma-auto Proto ja 80-luvulla sen seuraaja Maasto-Sisu SA-150 eli Masi. Kuva: 1960-luvulla ajoneuvotuotanto jatkui edelleen, mm. rauhanturvaajat käyttivät Patrian kulkuvälineitä.". Aikamoista historiantulkintaa. Kuvassa SISU A-45 -"protoja", jotka eivät sen enempää 1960-,1970-, kuin 1980 -luvuillakaan olleet millään muotoa "Patrian kulkuvälineitä".
 
  • Tykkää
Reactions: TT

Talvela

Ylipäällikkö
Samaa mieltä viestinnän virheellisyydestä. Entäs tämä sitten: "Painopiste ajoneuvo-osaamisessa siirtyi kohti sotilasajoneuvoja, kun 70-luvulla esiteltiin kuorma-auto Proto ja 80-luvulla sen seuraaja Maasto-Sisu SA-150 eli Masi. Kuva: 1960-luvulla ajoneuvotuotanto jatkui edelleen, mm. rauhanturvaajat käyttivät Patrian kulkuvälineitä.". Aikamoista historiantulkintaa. Kuvassa SISU A-45 -"protoja", jotka eivät sen enempää 1960-,1970-, kuin 1980 -luvuillakaan olleet millään muotoa "Patrian kulkuvälineitä".
Nykymuotoinen Patria perustettiin vuonna 1997 yhdistämällä Vammas Oy, Patruunatehdas Lapua Oy, Sisu Defence Oy, Vihtavuori Oy ja Finavitec Oy. Vammas oli muodostettu vuonna 1991 yhdistämällä puolustusministeriön Vammaskosken tehdas ja Oy Tampella Ab:n puolustusvälineyksikkö.
 

Talvela

Ylipäällikkö
Puhutaanko siitä missä ne 200-300 Pasia luuraa? Sellaiset lukemat jää vaikka kevyesti pyöristelee vientilukuja sekä järjestelmäalustojen määriä.
 

TT

Eversti
Jes, tuo on hieno ja ihana konserni, mutta välillä niillä menee savukranaatit väärään suuntaan.
 

Patu

Majuri
Lahjoittaja
Turussa Boeingin osastolla oli mainosteksti:
1995 Suomi osti Boeingilta 64 F/A-18 -hävittäjää.
Kaksi virhettä; ostettiin McDonnel-Douglasilta (jonka Boeing sitten osti)
ja versio oli silloin F-18.
Niin ja vuosikin oli 1992.

/offtopic
 
  • Tykkää
Reactions: PSS

Hanski

Kenraali
Patrian sivuilla olevaan Pasien tuotantomäärään 1300kpl.
Suomalaisten Pasien määrät ovat varsin tarkkaan julkisesti tiedossa. Esa Muikku on listannut jossain kirjassaan 180- ja 185-sarjojen määrät ainakin uskottavan kuuloisella tarkalla kappalemäärällä, Crotale-ja tutka-alustojen määrät ovat tiedossa ja uudempien 202- ja 203-ajoneuvojen määrät ovat saatavissa esim. hankintapäätöksistä. Suurin kysymys lienee, paljonko ajoneuvoja on oikeasti myyty ulkomaisille asiakkaille.
 

Rannari

Ylipäällikkö
Patrian sivuilla olevaan Pasien tuotantomäärään 1300kpl.
Pasien osalta on yksi käyttäjä jonka osalta en ole löytänyt vastausta. YK ilmeisesti hankki reippaan määrän suoraan UNIFIL-joukkojen käyttöön. Tuo selittänee osaltaan sitä 100-150 Pasin osuutta jolle ei näytä löytyvän ostajaa muista tilastoista.

Käsittääkseni tuo jakautuu karkeasti:

Suomi n. 700 ( 48 XA-203 117 XA-202 n. 490 XA-180/185 n. 40-50? Crotale/MOSTKA87 )
Viro 60
Ruotsi n. 210
Hollanti 90 ( sittemmin menneet Viroon )
Norja 75
Rauhanturvatehtävissä YK-jäsenvaltioiden käytössä X kpl ( käyttäjäjävaltioita yli kymmenen + Viro )

Yhteensä n. 1150 kpl ja siihen päälle YK-Pasit joita noin monen käyttäjämaan joukosta tulee helposti 100kpl. Suomi on käsittääkseni myös hylännyt jonkin verran YK-käytössä loppuun höylättyjä yksilöitä. Tavaraahan on aikanaan vuokrattu ulos suoraan linjalta ja ollut palautettaessa huonossa hapessa.
 

Talvela

Ylipäällikkö
Pasien osalta on yksi käyttäjä jonka osalta en ole löytänyt vastausta. YK ilmeisesti hankki reippaan määrän suoraan UNIFIL-joukkojen käyttöön. Tuo selittänee osaltaan sitä 100-150 Pasin osuutta jolle ei näytä löytyvän ostajaa muista tilastoista.

Käsittääkseni tuo jakautuu karkeasti:

Suomi n. 700 ( 48 XA-203 117 XA-202 n. 490 XA-180/185 n. 40-50? Crotale/MOSTKA87 )
Viro 60
Ruotsi n. 210
Hollanti 90 ( sittemmin menneet Viroon )
Norja 75
Rauhanturvatehtävissä YK-jäsenvaltioiden käytössä X kpl ( käyttäjäjävaltioita yli kymmenen + Viro )

Yhteensä n. 1150 kpl ja siihen päälle YK-Pasit joita noin monen käyttäjämaan joukosta tulee helposti 100kpl. Suomi on käsittääkseni myös hylännyt jonkin verran YK-käytössä loppuun höylättyjä yksilöitä. Tavaraahan on aikanaan vuokrattu ulos suoraan linjalta ja ollut palautettaessa huonossa hapessa.

Siis uskot että järjestelmäalustoina on tuo 40-50? MOSTKA87 hankintoja olisi siis tehty tuplasti se mitä tiedossa.
 

Rannari

Ylipäällikkö
Siis uskot että järjestelmäalustoina on tuo 40-50? MOSTKA87 hankintoja olisi siis tehty tuplasti se mitä tiedossa.
Crotaleja on parikymmentä ja tutkia lienee karkeasti toinen mokoma. 87:n hankintamäärää ei käsittääkseni ole julkaistu. Niitä on aikanaan hankittu jääkäri- ja panssariprikaateille sekä muutamille muille käyttäjille kaikissa puolustushaaroissa joten sinne haarukkaan 20-30 kpl tuo suuruusluokkana todennäköisesti asettuu.
 
Top