Iskander ei ole puhtaasti ballistinen ohjus, lentorata vaihtelee ja se ei missään vaiheessa poistu ilmakehästä. Lisäksi ohjuksessa on harhamaaleja/harhauttamia jotka vaikeuttavat torjuntaa. Käytännössä sitä että voidaanko nykyjärjestelmillä torjua iskanderia ei tiedetä. Saattaa olla että jokin järjestelmä siihen kykenee tai sitten ei. Torjunta prosentit eivät joka tapauksessa ole varmaankaan mitkään ihmeelliset.
Nopeudesta on kyse. Jos torjuntaohjus on riittävän paljon nopeampi kuin torjuttava kohde, ei väistöliikkeillä tehdä ihmeitä.
Raveni kuvasi asian ihan oikein, mutta ehkä on hyvä avata sitä perusteellisemmin, koska foorumilla ei ehkä pääosin ymmärretä riittävän hyvin tätä asiaa. Muistelen että esim.
@ctg kanssa sivuttiin asiaa joskus.
Ohjuksia on kolmenlaisia:
- Ballistiset ohjukset: V2, Scud etc
- Risteilyohjukset: V1, Tomahawk, JASSM etc
- Iskander
Oleellista on ymmärtää ensin sana ballistinen:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ballistiikka
http://fi.wikipedia.org/wiki/Heittoliike
Käytännössä, meidän kannaltamme se tarkoittaa sitä, että jokainen meistä osaa ottaa hyvin helposti kopin pesäpallosta. Ja jokainen osaa yläasteen matikalla ja fysiikalla laskea, mistä ballistinen kappale on tulossa ja minne se on menossa, vain lyhyen havainnon perusteella. Tähän perustuvat myös vastatykistötutkat.
Kranaatinheitin on helpompi paikantaa, koska vaikka mittaustarkkuus olisi sama, niin pystysuuntaisen ballistisen radan horisontaalinen leikkauspiste on helpompi laskea hyvällä tarkkuudella verrattuna laakaan. Vertaa: on hyvin helppo sanoa, mistä ammuttiin ja mihin ammus osuu, jos ammutaan pystysuoraan ylös.
Jos edelleen tarkastellaan ballistista ohjusta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ballistinen_ohjus
Oleellista siinä on se, että se nousee korkealle, avaruuteen asti. Tällöin se on mahdollista havaita a) kaukaa b) riittävän aikaisin.
Ballistisiin ohjuksiin voidaan osua, vaikka ne ovatkin nopeita, koska niiden rata pystytään ennakoimaan.
Jos vielä summataan yhteen.
Ballistiset ohjukset
+ nopeus
- havaitaan aikaisin ja korkealta
- pysty lentorata, helppo laskea
Risteilyohjukset
+ lentävät matalalla, vaikea havaita ja torjua siksi ja hankala arvioida rataa ja kohdetta
+ lentorataa ja kohdetta ei voida tietää etukäteen, ohjus mutkittelee matkalla
- hitaita, voidaan torjua
Iskander tulee, kun laitetaan noista pelkät plussat yhteen. Todella pirullinen peli.