Kannattaa myös pitää mielessä, että monissa CIWS-järjestelmissä tutka on tykkitornin yhteydessä. Korkealle asennettu torni (
esimerkki,
esimerkki) kasvattaa maalinosoituskykyä erityisesti pinnan läheisyydessä lentäviä ohjuksia vastaan, koska ohjukset voidaan havaita kauempaa. Toki integroidussa järjestelmässä voidaan käyttää aluksen muita maalinosoitustutkia, mutta eikö näiden lähi-ilmatorjuntatykkien tarkoitus ole nimenomaan olla itsenäisiä? Lisäksi pidän laajempaa ampuma-alaa edelleen tärkeänä.
Bodyguard, 30 solmua tuntuu olevan jonkinlainen standardi sota-aluksille, mutta jo muutaman solmun pudottaminen tosiaan laskee konetehontarvetta huomattavasti. CODAG:n tilalle voisi ajatella CODAD'ta, jossa propulsiojärjestelmä muodostuisi edelleen kolmesta jetistä, mutta voimanlähteenä olisi neljä dieselmoottoria 1+2+1-järjestelyssä kahdessa tai kolmessa konehuoneessa. Konejärjestelmän paino kasvaa, mutta ehkä se osaltaan kompensoisi korkealle asennettuja tykkitorneja.
Kiitos mielipiteestäsi.
Visby ei kyllä kanna kaikkea sitä, mitä aiemmin luettelit ( oliko eilen aamuyöstä ). Ei kanna Brauschweigikaan. Kyse ei ole pelkästään aseiden painosta. Kaikki nuo esittämäsi kamat haukkaavat aikamoisesti sitä sähköä, joka taas edellyttää mittavaa voimalaitosta. Sitä et saa ympättyä Visby luokkaan, etkä edes Braunschweig luokkaan. Ehkäpä se 5000-6000 tonnia oli multa yläkanttiin, mutta sellainen lasti edellyttää kyllä fregattiluokan alusta, jonka hinta taas nousee. Raidetykki ja laser jo yksinään haukkaavat niin paljon virtaa, ettei sitä pienellä aluksella saada niin paljoa aikaiseksi. Ja, jos puhutaan kemiallisesta sähköntuotosta, on se käytössä lähinnä joissain sukellusveneissä. Varmaankin siksi, ettei niissä voi dieseliä käyttää sukelluksissa ( snorkkelisyvyyttä syvemmällä, tosin en tiedä onko nykysuveissa enää snorkkelia ). Tekniikka on olemassa, mutta mikäli se olisi kannattavampi/parempi kuin perinteinen apukonevoimala, niin olisi varmaan käytössä jo laajemmaltikin. Toistaiseksi siis perinteinen sähköntuotto.
Voimanlähteen valinta on kaksipiippuinen juttu. Kaasuturbiini toki on kohtuullisen pienikokoinen ja tehokas paketti. Tosin se vaatii ne risteilykoneet ( dieselit ) rinnalleen. Tällöin, pahimmassa tapauksesssa, tarvitaan tuplasti polttoainepäätankkeja, päivätankkeja, voiteluainetankkeja, oma alennusvaihteensa, ylimääräinen kytkin ym. Lisäksi kaasuturbiinin ilmanottokanavisto on melko massiivinen ( Turunmaa-lk peräkannella ollut "möykky" oli kaasuturbiinin ilmanimupääte ). Toki sillä turbiinilla sitten pääsee lujaa, mutta mikä on se nopeus, mitä tarvitaan. Noin 30 solmua dieseleillä ei ole mahdotonta. Modernit korvetit ( Braunschweig ja venäläisten Stregutshi ) liikkuvat maksimissaan 26-27 solmua ( julkinen ilmoitus, todellinen voi olla korkeampi ).
Mikäli ( mikä on aika ilmeistä ), alusluokkaa käytettäisiin myös kv tehtäviin, nostanee se ehkäpä provianttivarastojen, juomavesitankkien, polttoainetankkien ja jätevesitankkien määrää/kokoa. Toimintasädettä pitää olla enemmän.
Jos noita aseita aletaan sijoittaa yhä ylemmäs, vaikutta se aluksen painopisteeseeen, joka taas vaikuttaa vakaauteen ja jossain määrin myös manoveerauskykyyn. Toki on olemassaa vakaimia ( joita muutenkin käytetään ), mutta nekään eivät välttämättä riitä.
Olen aika lailla samaa mieltä aluskonseptista kuin Tups tuossa aikaisemmin. Aseistuskonsepti kuin suoraaan mun ajatuksista. CODAG on sitten se, joka pistää mietityttämään. Propulsion ratkaisee haluttu nopeus ( ja sen mukaan tarvittava teho ). Tarvitseeko sillä korvetilla pääsät yli 30 solmua? Mun mielestä ei välttämättä.
Kiitos analyysistäsi. Niin en minä tuossa ihan väittänytkään Visbyn kantavan kaikkea, mutta se kantanee puolet siitä ja on uppoumaltaan 650t.
Elikkä siis minä hiukan laskeskelen..
RBS15 x 8kpl = 6400kg (Visby kantaa)
- Pituus: 433 cm
- Halkaisija: 50 cm
- Paino: 800 kg
MU90 x 12kpl = 3648kg (Visbyn torpedot ovat isompia)
- Pituus: 2 850 mm
- Halkaisija: 323 mm
- Paino: 304 kg
Stunner x 16kpl = 3520kg (Visbyn 8xUmkhonto painaa vain 1040kg)
Ohjuksen pituus ja paino: 4.6 m , 220 kg
halkaisija 26 cm Boosterin kanssa
12,7mm IT -konekivääri x 4kpl alle 400kg (Eikö Visby kanna mukanaan muita, kuin 57mm?)
Visby kantaa tämän lisäksi englanninkielisen wikipedian mukaan
Mines and depth charges
Provision for but not fitted with
2 × 6 127 mm ALECTO
57mm Boforsin yleistykin
******
Nythän siis painovertailussa on nuo edellä mainitut versus uuteen hienoon superalukseemme tulevat lisäykset ja miinojahan en näe tarpeelliseksi koko aluksessa.
2 x Saab Skeldar = yhteensä 400kg
4-8 x Patrian MASS -lennokkia (ei paina paljon, enkä jaksa kaivaa)
1 x BAE raidetykki (Raidetykin volframiammukset eivät paina kuin muutaman kilon kappale, silti tuhovoima on Tomahawkia suurempi johtuen suuresta liike-energiasta)
1 x voimakas laser kemiallisine energiantuotantolaitoksineen
4 x pientä miinabottia (mitä painavat Suomalaisten kehittämät?) Eihän ne isoja ole.
4 x miniohjuslaukaisinta, joissa 7-10 ohjusta/kpl omasuojaksi. Paino riippuu valitusta järjestelmästä.
Näiden lisäksi ehdotin kylmäfuusiota tai perinteistä ydinvoimaa, joista saisi energian raidetykkiin, sillä perinteisemmät energian tuotantomuodot eivät riittäne? Tämä taas tietenkin poistaa painoa niiden tullessa tilalle.
Rungosta
Laskeskelin ihan ruutupaperilla, että 111m alus riittäisi vallan mainiosti (pienempikin) ja hangaarillekkin jäisi tilaa 30m peräpäähän. Täällä joku ehdotti hienosti, että hangarin laskeutumisalus voisi olla liukuva... Tässä siis seuraavia malleja:
Alusta liukuu moottoreilla sivuttain laajentaen tuplaksi tai puolitoistakertaiseksi laskeutumistilan leveydeltään tarvittaessa. Tai sitten katto voisi kääntyä molemmin puolin lisäten alustatilaa leveydeltään. Nämähän voisi olla manuaalisiakin vikojen sattuessa.
72 hytille ja 144 matkustajalle, olisi tilat, joissa sängyn käännettyä tietokonepöytä + peseytymistilat, vessat, komentokeskus, halli, rahtitila 30m laivan pituudesta, säiliöt, nosturit, konehuone, jne. Rahtitilaahan voi käyttää vaikka leikkaus-salina tai evakuointikeskuksena tai ihan mitä keksii. Hangaariinhan saisi vaikka ison kuljetuskopterinkin laskeutumaan.
____
Minustakaan nopeus ei ole niin ratkaisevaa, että kyseisen aluksen edes tarvitsisi matkata yli 30 solmua. Mikäli Somalian operaatio tulee, niin laivahan menee sinne ajallaan. Ei siellä mitään kiireellistä suomalaisilla voi olla.
**
Yhtä kaikki se raidetykki mullistaa tehokkuudellaan koko merisodankäynnin, joten se on syytä olla aluksessa ja heti. Se vain on hintansa väärtti. Millä sitä torjuu muutaman kilon painoista ballistista volframikuulaa, joka tulee 10 Machia kannelle niin että tekarit rämisee? Laserissa taas on todellakin syytä olla kiinni, koska se on ylivoimainen puolustukseen ja mullistaa merisodankäynnin. Saksalaisilta saa laserin ja briteiltä raidetykin. Ainoa hankaluus on laserin sijoituksessa, koska joku hienosti huomautti sen korkeuden epävakaudesta. Eli se tulisi saada alas. Toisaalta jos energia kehitetään alhaalla, voidaan laserin ulostuloja asetella 4:lle ilmansuunnalle kannen tasolle. Näin saadaan peittoa koko alueelle.
_____
Nythän siis Visby oli esimerkkinä, mutta tokihan sitä pitää olla vähintään tuplat ja mieluummin triplat suurempi paatti kantamaan oikeat varustukset. Kaikenkaikkiaan varmaan 2000-3000t väliin jäisi koko.