Miinalaiva Pohjanmaan seuraaja

Nyt kun tuosta raidetykistä on keskusteltu puolin ja toisin tässä threadissa, voitaisiin hieman pysähtyä pohtimaan, että minkälaisesta aseesta oikein on kyse. Raidetykki siis kiihdyttää sähkömagneettia käyttäen ammuksen nopeuteen, jota perinteisillä räjähdysaineeseen perustuvilla ampumatarvikkeilla ei voida saavuttaa. Ammus voi olla "tyhmä" umpimetallinen penetraattori, jonka tuhovaikutus perustuu läpäisyyn ja kineettiseen energiaan, tai lennon loppuvaiheessa maaliin itsenäisesti ohjautuva räjähtävä älyammus. Tai jotain näiden väliltä.

Raidetykin toimintaa voidaan tarkastella Excelillä ja peruskoulufysiikalla olettamalla, että ammuksen lentoon vaikuttavat sen poistuttua putkesta vain maan vetovoima ja ilmanvastus. Koska jengi haluaa kuitenkin ampua korolla ja ihan hillittömillä lähtönopeuksilla, otetaan huomioon myös ilman tiheyden muutos lentokorkeuden funktiona vastusta vähentävänä tekijänä. Ammuksen ilmanvastuskerrointa emme tiedä, mutta oletetaan se samaksi kuin tavallisella tykillä. Valitaan kaliiberiksi 57 mm, jotta ampumatarvikkeiden koko säilyy järkevänä. Laitetaan vielä tykin putken suuaukko, josta mittaamme ammuksen lähtönopeuden, 10 metrin korkeudelle merenpinnasta. Nyt olemme valmiita ampumaan.

Kokeillaan etsiä kranaatille ilmanvastuskerroin kaikille tutulla Boforsilla, jonka lähtönopeus on 1035 m/s (noin Mach 3 Suomen kesäillassa, toim. huom.) ja maksimikantama 45 asteen korolla 17 kilometriä. Nauraessamme naapurin munatonta sotalaivaa hän saa kranaatin vastuskertoimeksi 0.23, joka on itse asiassa yllättävän korkea. No, ei anneta sen häiritä, koska simulaatioparametrit valitaan aina siten, että tulokset vastaavat mittauksia.

Tämän artikkelin perusteella raidetykin lähtönopeus olisi luokkaa Mach 7 eli karkeasti 2400 m/s. Rykäistäänpä eka se Boforsin HE-kranaatti matkaan 45 asteen korolla. 37 kilometrin päässä sataa maahan rautaa - ei huonosti ja naapuri itkee jo! Vaihdetaan ampumatarvikkeeksi umpiwolframinen penetraattori, joka painaa 10 kiloa, ja sylkäistään se matkaan samalla lähtönopeudella. Koroa on nyt kyllä pakko laskea 30 asteeseen, koska fysiikka ei yksinkertaisesti pelaa kranaatin viistäessä avaruuden laitaa. Tykin kantomatka kasvaa noin 150 kilometriin. Ohhoh! Mutta millaista vahinkoa ammus saisi aikaan saapuessaan vastaanottajalleen?

"Tyhmällä" penetraattorilla on ainoana valttinaan kineettinen energia, joka on verrannollinen nopeuden neliöön. Asiakas saa seitsenkertaisella äänennopeudella matkaan lähetetyn paketin päin näköä nopeudella, joka vastaa puolta Leopard 2A4:n panssarivaunukanuunan lähtönopeudesta. Ammuksen liike-energiasta on tällöin jäljellä noin kymmenen prosenttia. Jalkaväkeä ketuttaa kuin pientä oravaa, mutta panssarivaunun miehistö ei ole moksiskaan - mitä nyt vähän katolla kolisee. Lentoaika kohteeseen on yli kaksi minuuttia, joten mihinkään liikkuvaan on pelkällä metallimötikällä aika vaikea osua.

En siis allekirjoita väitettä, että raidetykki olisi ehdoton viimeinen sana. Näen laivaan asennetulle raidetykille näin lonkalta kaksi käyttötarkoitusta:

- Lähi-ilmantorjunta, jossa yhdistyvät suhteellisen pieni kaliiberi ja suuri tulinopeus. Tällöin raidetykin suuri lähtönopeus takaa sen, että ampumatarvikkeen lentorata on laakea ja kunhan meritorjuntaohjus saadaan hiusristikkoon, siihen myös osutaan. Melkein kuin laser, mutta paljon munakkaampi!

- Pitkän matkan pommitus ampumalla isokaliiberisia "roikkuja" parinsadan kilometrin päähän raskaan kranaatinheittimen tapaan, mutta huomattavasti suuremmalla tulinopeudella. Tällöin kranaateissa pitää kyllä olla jotain räjähdysainetta sisällä ja ehkä jonkinlainen maaliinhakeutuminen myös, koska muuten osuminen johonkin tiettyyn kohteeseen voi olla vaikeaa.

Raidetykin energiantarpeen laskennan jätän kotitehtäväksi.
 
Voipi olla haastava tehtävä kehitellä raidetykin ampumatarviketta. Lähtö- ja lentonopeus asettavat ongelmia sytyttimen toiminnalle, samoin kitkasta aiheutuva lämpö (kuumuus).

Varmasti asia saadaan ratkaistua mutta hintaan se vaikuttaa melkolailla korottavasti.

Merivoimat voidaan varustaa vaikka UVL Turvan kokoluokan sisaraluksella, kerrankin koululaivalla olisi kokoa ja käyttökelpoisuutta!
Aseistusta mahtuu vähän er taval kuin merivoimain wanhoihin purkkeihin. Lisäksi aluksen valmistus turvaisi työllisyyttä muutoin alasajettavalle Rauman telakalle.

Ohjukset voidaan ampua maalta tai ilmasta, joten en haaskaisi paukkuja ko. alusluokan veneisiin.
Ilmatorjunta (ml omasuoja meritorjuntaohjuksia sekä liitopommeja vastaan), SuTo-kyky ja miinoittaminen. Siinä uuden koululaivan tärkeimmät SA-tehtävät.
 
Käsittääkseni raidetykissä kranaattia tai ammusta kiihdytetään koko putken malkalta, joten putken pituutta kasvattamalla voisi laskea kiihtyvyyttä ja varjella vaikkapa älyammuksen hakupäätä. "Tyhmä" wolframipenetraattori toisaalta kestää nykyisiä ampumatarvikkeita huomattavasti suuremman hetkellisen kiihtyvyydenkin, joten varsinkin jonkinlaisessa CIWS-raidetykissä voisi olla myös suhteellisen lyhyt putki. Lennon aikana syntyvää kitkaa en näe erityisenä ongelmana lukuun ottamatat joitain herkällä hakupäällä varustettuja älyammuksia, mutta niissäkin voisi olla jonkinlainen suoja, joka putoaisi pois ammuksen saavutettua lakikorkeutensa jossain avaruuden laidalla.

Tuosta tehontarpeesta sen verran, että karkeasti arvioiden 10 kilon ammuksen laukaiseminen seitsenkertaisella äänennopeudella kuusi kertaa minuutissa (1 laukaus/10 sekuntia) edellyttäisi noin kolmen megawatin jatkuvaa tehontarvetta. Koska laitteiston hyötysuhde ei voi olla 100% (eli kaikki käytetty teho ei voi muuttua ammuksen liike-energiaksi), on todellinen tehontarve suurempi. Joka tapauksessa, ei tuo nyt mitenkään tuhottomasti ole, mutta kuitenkin enemmän kuin tuonkokoisen laivan normaali generaattorikapasiteetti. Entä jos aluksessa olisi edellä ehdotettu CODAD-konejärjestelmä ja joidenkin pääkoneiden keulapäässä olisi iso generaattori? Eihän alus kuitenkaan liiku, jos tarkoitus on ampua sadan kilometrin päähän ja osua johonkin...
 
Käsittääkseni raidetykissä kranaattia tai ammusta kiihdytetään koko putken malkalta, joten putken pituutta kasvattamalla voisi laskea kiihtyvyyttä ja varjella vaikkapa älyammuksen hakupäätä. "Tyhmä" wolframipenetraattori toisaalta kestää nykyisiä ampumatarvikkeita huomattavasti suuremman hetkellisen kiihtyvyydenkin, joten varsinkin jonkinlaisessa CIWS-raidetykissä voisi olla myös suhteellisen lyhyt putki. Lennon aikana syntyvää kitkaa en näe erityisenä ongelmana lukuun ottamatat joitain herkällä hakupäällä varustettuja älyammuksia, mutta niissäkin voisi olla jonkinlainen suoja, joka putoaisi pois ammuksen saavutettua lakikorkeutensa jossain avaruuden laidalla.

Tuosta tehontarpeesta sen verran, että karkeasti arvioiden 10 kilon ammuksen laukaiseminen seitsenkertaisella äänennopeudella kuusi kertaa minuutissa (1 laukaus/10 sekuntia) edellyttäisi noin kolmen megawatin jatkuvaa tehontarvetta. Koska laitteiston hyötysuhde ei voi olla 100% (eli kaikki käytetty teho ei voi muuttua ammuksen liike-energiaksi), on todellinen tehontarve suurempi. Joka tapauksessa, ei tuo nyt mitenkään tuhottomasti ole, mutta kuitenkin enemmän kuin tuonkokoisen laivan normaali generaattorikapasiteetti. Entä jos aluksessa olisi edellä ehdotettu CODAD-konejärjestelmä ja joidenkin pääkoneiden keulapäässä olisi iso generaattori? Eihän alus kuitenkaan liiku, jos tarkoitus on ampua sadan kilometrin päähän ja osua johonkin...

En oikein näe miksi raidetykkiä kantava alus ei voisi kantaa tarpeeksi generaattorikapasiteettiä aseille ja samalla liikkumiseen. Meinaan, että ei liene mitään syytä miksi tuo ei voisi olla tehtävään tarkoitettu erikoisalus ja muut laivat tukevat sitä. En myöskään näe mitään esteitä sille, että laiva liikkuisi ampuessaan, tai ainakaan tähän mennessä laivojen ole tarvinnut pysähtyä paikalleen ampuakseen.
 
En oikein näe miksi raidetykkiä kantava alus ei voisi kantaa tarpeeksi generaattorikapasiteettiä aseille ja samalla liikkumiseen. Meinaan, että ei liene mitään syytä miksi tuo ei voisi olla tehtävään tarkoitettu erikoisalus ja muut laivat tukevat sitä. En myöskään näe mitään esteitä sille, että laiva liikkuisi ampuessaan, tai ainakaan tähän mennessä laivojen ole tarvinnut pysähtyä paikalleen ampuakseen.

http://www.huffingtonpost.com/2012/02/29/navy-electromagnetic-railgun-video_n_1311251.html

http://www.theregister.co.uk/2013/0...s_gets_million_of_dollars_to_design_rail_gun/

BAE Systems has been handed a $34.5m contract to design a new version of a potentially game-changing weapon of the future.

The US Office of Naval Research gave BAE the cash to build a new railgun prototype which is capable of firing up to 10 shots a minute, while staying cool enough that it doesn't blow up like previous designs. This tendency towards self-destruction has been an abiding problem with the weapons, with railgun prototypes only really expected to survive firing a few shots.


Railguns dispense with explosives and use electromagnetic energy to propel a projectile at super high speeds of up to Mach 7 over distances approaching 200 miles. They are useful for blasting other ships, because the projectiles are extremely difficult to intercept, but could also be used to swat away jet fighters, bombers or missiles.

The Reg's defence expert has previously said the railgun could usher in the second era of the dreadnoughts, the sort of heavily armed gunships that ruled the sea in the days before aircraft carriers.

“We’re committed to developing this innovative and game changing technology that will revolutionize naval warfare,” said Chris Hughes, vice president and general manager of Weapon Systems at BAE Systems. “The railgun’s ability to defend against enemy threats from distances greater than ever before improves the capabilities of our armed forces.”

The contract is part of the ONR's Innovative Naval Prototype programme, which has now reached phase 2. The navy wants to see the technology mature by focusing on upgrading the auto-loading mechanism, thermal management system and also the pulsed power supply which helps to power each shot. It is hoped these weapons will be able to fire up to 10 shots a minute.

During Phase 1 of the scheme, Naval Surface Warfare Center in Dahlgren, Virginia successfully fired BAE Systems’ EM Railgun prototype at "tactical energy levels".

Work on the new railgun will begin immediately in BAE Systems's outpost in Minneapolis, Minnesota. The firm will be helped along by IAP Research in Dayton, Ohio and SAIC in Marietta, Georgia.
 
Miten todennäköisenä kirjoittajat pitävät Pohjanmaan seuraajaan aseistuksessa raidetykkiä? Mun mielestä mennään scifi-puolella jalat tukevasti ilmassa. Mut ei kai se mitään.
 
Miten todennäköisenä kirjoittajat pitävät Pohjanmaan seuraajaan aseistuksessa raidetykkiä? Mun mielestä mennään scifi-puolella jalat tukevasti ilmassa. Mut ei kai se mitään.

No, minä olen ollut koko ajan hyvin skeptinen tuon raidetykin suhteen. Jos vielä mietitään Tups ottamaa noin > 3 MW sähkötehoa sen käyttämiseksi, niin alkaa mennä vaikeaksi. Tuo reilu 3 MW on siis vain sen raidetykin haukkaama teho. Sen lisäksi aluksessa on samanaikaisesti päällä paljon muitakin sähköisiä järjestelmiä. Valvonta- ja johtamisjärjestelmät, valaistus. lämmitys, kylmälaitteet, polttoine- ja voiteluöljypumput. separit, kompressorit, hydraulipumput, mahdolliset ejektorit ( esim. mikäli pakokaasut johdetaan ulos vaakatasossa kuten Turunmaa-lk:ssa, niin tarvitaan pakokaasuejektorit ), onhan näitä vaikka millä mitalla. Eli se reilu 3 MW pelkästään ei riitä apukonetehoksi. Sekin on jo melkoisen mittava apukoneteho keskustelussa puhutuissa alusluokissa. Toki on olemassa akseligeneraattoreita pääkoneiden akseleille, mutta ne ovat käytössä vain laivan liikkuessa ja tottakai syövät sitten sitä propulsiotehoa. Lisäksi tuo raidetykki ei ole vielä valmis ase ja mun mielestäni meillä ei ole varaa lähteä ostamaan kokeiluasteella olevia vehkeitä. Ehkäpä tuo aiemmin mainittu "riisuttu" isomman kokoluokan alus myöhemmille aseoptiolle voisi olla hyvä vaihtoehto. Tällöin se raidetykki ( omalla voimanlähteellä ) voisi olla mahdollinen.
Siinä olen Tvälupsin kanssa samoilla linjoilla, että pääasiallinen varustus tulevalle alukselle pitäisi olla hyvä suto- ja it. Lisäksi vaihtoehtoina ( vaihdettavina moduuleina ) miinat ja meritorjuntaohjukset. Kokoluokka mun mielestä max se 2000 t, joka meidän olissamme on jo melkoisen kookas paatti.
 
No, minä olen ollut koko ajan hyvin skeptinen tuon raidetykin suhteen. Jos vielä mietitään Tups ottamaa noin > 3 MW sähkötehoa sen käyttämiseksi, niin alkaa mennä vaikeaksi. Tuo reilu 3 MW on siis vain sen raidetykin haukkaama teho. Sen lisäksi aluksessa on samanaikaisesti päällä paljon muitakin sähköisiä järjestelmiä. Valvonta- ja johtamisjärjestelmät, valaistus. lämmitys, kylmälaitteet, polttoine- ja voiteluöljypumput. separit, kompressorit, hydraulipumput, mahdolliset ejektorit ( esim. mikäli pakokaasut johdetaan ulos vaakatasossa kuten Turunmaa-lk:ssa, niin tarvitaan pakokaasuejektorit ), onhan näitä vaikka millä mitalla. Eli se reilu 3 MW pelkästään ei riitä apukonetehoksi. Sekin on jo melkoisen mittava apukoneteho keskustelussa puhutuissa alusluokissa. Toki on olemassa akseligeneraattoreita pääkoneiden akseleille, mutta ne ovat käytössä vain laivan liikkuessa ja tottakai syövät sitten sitä propulsiotehoa. Lisäksi tuo raidetykki ei ole vielä valmis ase ja mun mielestäni meillä ei ole varaa lähteä ostamaan kokeiluasteella olevia vehkeitä. Ehkäpä tuo aiemmin mainittu "riisuttu" isomman kokoluokan alus myöhemmille aseoptiolle voisi olla hyvä vaihtoehto. Tällöin se raidetykki ( omalla voimanlähteellä ) voisi olla mahdollinen.
Siinä olen Tvälupsin kanssa samoilla linjoilla, että pääasiallinen varustus tulevalle alukselle pitäisi olla hyvä suto- ja it. Lisäksi vaihtoehtoina ( vaihdettavina moduuleina ) miinat ja meritorjuntaohjukset. Kokoluokka mun mielestä max se 2000 t, joka meidän olissamme on jo melkoisen kookas paatti.

Ja kun sota-aluksesta kyse niin energian tuotantohan täytyy aina ylimitoittaa tarpeeseen nähden ja vielä mielellään kahdennettuna järjestelmänä ainakin osittain.
 
Miten todennäköisenä kirjoittajat pitävät Pohjanmaan seuraajaan aseistuksessa raidetykkiä? Mun mielestä mennään scifi-puolella jalat tukevasti ilmassa. Mut ei kai se mitään.

Oma näkemykseni Pohjanmaan seuraajasta on parin sivun takana. Ei siinä tainnut olla yhtään scifi-järjestelmää.
 
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/554853/Merivoimien uusi komentaja kaipaa varmuutta rahoituksesta

Merivoimat toivoo, että vanhenevaa kalustoa korvataan muun muassa uudella, isoista aluksista koostuvalla laivueella.

– Tavoitteena on Hämeenmaa-luokan kokoinen alustyyppi ja kahdesta neljään alusta. Miinat olisivat pääaseistus, luonnehtii Takasen edeltäjä Veli-Jukka Pennala, 60, joka siirtyi reserviin.

Uuden sukupolven miinalaiva mahdollisesti saattuetason alueilmatorjunta-aseistuksella?
 
inb4 baikal

"Parhaillaan merivoimat ajaa sisään Katanpää-luokan miinantorjunta-aluksia, joista kolmas ja samalla viimeinen saataneen Suomeen keväällä. Niiden käyttöönottovaihe jatkuu 2017 saakka, johon mennessä yksi aluksista kykenee myös kansainvälisiin tehtäviin."

Eihän!
 
inb4 baikal

"Parhaillaan merivoimat ajaa sisään Katanpää-luokan miinantorjunta-aluksia, joista kolmas ja samalla viimeinen saataneen Suomeen keväällä. Niiden käyttöönottovaihe jatkuu 2017 saakka, johon mennessä yksi aluksista kykenee myös kansainvälisiin tehtäviin."

Eihän!


No eihän se minun vikani ole, että henkilöstön englanninkielen opiskelu etenee niin tahmeasti. Alukset kyllä pärjäävät kv-vesillä, mutta se kielitaito......Tavoitetilassa vuonna 2022 saavutetaan sellainen englanninkielen taito, että yli puolet henkilöstöstä jo osaa sitä. :cool:
 
Nyt kun tuosta raidetykistä on keskusteltu puolin ja toisin tässä threadissa, voitaisiin hieman pysähtyä pohtimaan, että minkälaisesta aseesta oikein on kyse. Raidetykki siis kiihdyttää sähkömagneettia käyttäen ammuksen nopeuteen, jota perinteisillä räjähdysaineeseen perustuvilla ampumatarvikkeilla ei voida saavuttaa. Ammus voi olla "tyhmä" umpimetallinen penetraattori, jonka tuhovaikutus perustuu läpäisyyn ja kineettiseen energiaan, tai lennon loppuvaiheessa maaliin itsenäisesti ohjautuva räjähtävä älyammus. Tai jotain näiden väliltä.

Raidetykin toimintaa voidaan tarkastella Excelillä ja peruskoulufysiikalla olettamalla, että ammuksen lentoon vaikuttavat sen poistuttua putkesta vain maan vetovoima ja ilmanvastus. Koska jengi haluaa kuitenkin ampua korolla ja ihan hillittömillä lähtönopeuksilla, otetaan huomioon myös ilman tiheyden muutos lentokorkeuden funktiona vastusta vähentävänä tekijänä. Ammuksen ilmanvastuskerrointa emme tiedä, mutta oletetaan se samaksi kuin tavallisella tykillä. Valitaan kaliiberiksi 57 mm, jotta ampumatarvikkeiden koko säilyy järkevänä. Laitetaan vielä tykin putken suuaukko, josta mittaamme ammuksen lähtönopeuden, 10 metrin korkeudelle merenpinnasta. Nyt olemme valmiita ampumaan.

Kokeillaan etsiä kranaatille ilmanvastuskerroin kaikille tutulla Boforsilla, jonka lähtönopeus on 1035 m/s (noin Mach 3 Suomen kesäillassa, toim. huom.) ja maksimikantama 45 asteen korolla 17 kilometriä. Nauraessamme naapurin munatonta sotalaivaa hän saa kranaatin vastuskertoimeksi 0.23, joka on itse asiassa yllättävän korkea. No, ei anneta sen häiritä, koska simulaatioparametrit valitaan aina siten, että tulokset vastaavat mittauksia.

Tämän artikkelin perusteella raidetykin lähtönopeus olisi luokkaa Mach 7 eli karkeasti 2400 m/s. Rykäistäänpä eka se Boforsin HE-kranaatti matkaan 45 asteen korolla. 37 kilometrin päässä sataa maahan rautaa - ei huonosti ja naapuri itkee jo! Vaihdetaan ampumatarvikkeeksi umpiwolframinen penetraattori, joka painaa 10 kiloa, ja sylkäistään se matkaan samalla lähtönopeudella. Koroa on nyt kyllä pakko laskea 30 asteeseen, koska fysiikka ei yksinkertaisesti pelaa kranaatin viistäessä avaruuden laitaa. Tykin kantomatka kasvaa noin 150 kilometriin. Ohhoh! Mutta millaista vahinkoa ammus saisi aikaan saapuessaan vastaanottajalleen?

"Tyhmällä" penetraattorilla on ainoana valttinaan kineettinen energia, joka on verrannollinen nopeuden neliöön. Asiakas saa seitsenkertaisella äänennopeudella matkaan lähetetyn paketin päin näköä nopeudella, joka vastaa puolta Leopard 2A4:n panssarivaunukanuunan lähtönopeudesta. Ammuksen liike-energiasta on tällöin jäljellä noin kymmenen prosenttia. Jalkaväkeä ketuttaa kuin pientä oravaa, mutta panssarivaunun miehistö ei ole moksiskaan - mitä nyt vähän katolla kolisee. Lentoaika kohteeseen on yli kaksi minuuttia, joten mihinkään liikkuvaan on pelkällä metallimötikällä aika vaikea osua.

En siis allekirjoita väitettä, että raidetykki olisi ehdoton viimeinen sana. Näen laivaan asennetulle raidetykille näin lonkalta kaksi käyttötarkoitusta:

- Lähi-ilmantorjunta, jossa yhdistyvät suhteellisen pieni kaliiberi ja suuri tulinopeus. Tällöin raidetykin suuri lähtönopeus takaa sen, että ampumatarvikkeen lentorata on laakea ja kunhan meritorjuntaohjus saadaan hiusristikkoon, siihen myös osutaan. Melkein kuin laser, mutta paljon munakkaampi!

- Pitkän matkan pommitus ampumalla isokaliiberisia "roikkuja" parinsadan kilometrin päähän raskaan kranaatinheittimen tapaan, mutta huomattavasti suuremmalla tulinopeudella. Tällöin kranaateissa pitää kyllä olla jotain räjähdysainetta sisällä ja ehkä jonkinlainen maaliinhakeutuminen myös, koska muuten osuminen johonkin tiettyyn kohteeseen voi olla vaikeaa.

Raidetykin energiantarpeen laskennan jätän kotitehtäväksi.
Kiitos hienosta kirjoituksesta. BAEn raidetykki tullee kaupalliseksi ensi vuonna. Ammuksen paino oli 18 kiloa, lähtönopeus 10+ Machia ja kantomatka 350 kilometriä testeissä... Raidetykin ongelmiahan on olleet tykin osien kestämättömyys, koska voimat valokaarineen on niin suuret. Ilmeisesti nämä on saatu ratkaistua, koska tykki on tulossa myyntiin. Tässä pohdittavaa
 
Edelleen muistutan, että miinalaivan/laivojen seuraaja ei ole käytössä ihan vielä muutamaan vuoteen -olettaisin. http://maanpuolustus.net/threads/tiede-ja-sodankäynti.2910/ tässä lienee omasuojan osalta myöskin ajateltavaa. Uuden sukupolven akkutekniikka auttaa myöskin energia-aseiden käytössä ja energiatarpeen tasapainottelussa. Mutta mitä tulee alueilmatorjuntaohjuksiin, niin pitäisin aika must -juttuna Israelilaisten ja jenkkien yhdessä kehittämää Stunneria. Halpa alueilmatorjuntaohjus, joka 6-7 machin nopeudella ja max 160km kantamalla muuttaa koko merivoimien kykyä torjua ilmamaleja merkittävästi. Kyse on siis ilman räjähdysainetta toimivasta ohjuksesta, joka suunniteltiin torjumaan ohjuksista lentokoneisiin. Iron Dome -järjestelmän osa ja tulee ensi vuonna käyttöön. Taisi olla Sidewinderin pohjalta rakennettu. Näin ohjus on myöskin suht pienikokoinen ja kevyt. http://fi.wikipedia.org/wiki/Stunner_(ohjus). Tjaah. Taisin laittaakkin jo linkin? Ohjuksen kokonaispaino ei ole kuin 220kg. Niitä pystyy siis laittelemaan aika pieniinkin alustoihin monta.

En millään voi sulattaa ajatusta, että rakennetaan laiva, joka on tätä päivää, kun sen tulisi olla huomista päivää ja iskeä niin paljon osaamista kiinni, kuin mahdollista. Ties vaikka saisi vientituotteen?
 
Ehtisikö joku asiantuntija avata asiaa vähän leveämmältä: siis ei vain että mikä yksittäinen laiva olisi syytä hankkia, vaan että millaiseen kokonaiskonseptiin hankinnat tulisi tehdä? Muistelen että tätä sivuttiin jossain (sorry). Tietty virkistys-päivitys olisi mielestäni tarpeen. Varsinkin kun eikös se ole nähtävissä että joku Merivoimien Uudistettu Taistelutapa 2025 (sic) on välttämättä synnytettävä.
 
Kiitos hienosta kirjoituksesta. BAEn raidetykki tullee kaupalliseksi ensi vuonna. Ammuksen paino oli 18 kiloa, lähtönopeus 10+ Machia ja kantomatka 350 kilometriä testeissä... Raidetykin ongelmiahan on olleet tykin osien kestämättömyys, koska voimat valokaarineen on niin suuret. Ilmeisesti nämä on saatu ratkaistua, koska tykki on tulossa myyntiin. Tässä pohdittavaa
Kiitos materiaaleista, linkeistä ja pohdinnoista!
Mutu on vaan sellainen, että jos ko ase sijoitetaan laivaan (teholähteiden takia) niin laivasta tulee houkuttelevampi (?) maali vastapuolelle. Ja jos vastapuoli ei pääse torjumaan pinnalta tai ilmasta - niin veden alta. Eli erilaiset megaturbotorpedot koetetaan keksiä seuraavaksi. Ase ja vasta-ase, niinhän se taitaa mennä. Onko näistä jotain uutisentynkää tai arvioita?
 
Kiitos materiaaleista, linkeistä ja pohdinnoista!
Mutu on vaan sellainen, että jos ko ase sijoitetaan laivaan (teholähteiden takia) niin laivasta tulee houkuttelevampi (?) maali vastapuolelle. Ja jos vastapuoli ei pääse torjumaan pinnalta tai ilmasta - niin veden alta. Eli erilaiset megaturbotorpedot koetetaan keksiä seuraavaksi. Ase ja vasta-ase, niinhän se taitaa mennä. Onko näistä jotain uutisentynkää tai arvioita?

Niin kyllähän se hajauttaminen olisi varmasti tehokkaampaa. Mahdollisimman pieniin yksiköihin. Noissa taistelualuksissa minulla oli ideana se, että kyllin isot voisivat kantaa alueellista ilmatorjuntaa ja saada siten uusi elementti merivoimille ja kyllin iso laiva jaksaa kantaa sen raidetykin ja tehokkaan puolustusaseistuksen. Nuo voisivat suorittaa kansainvälisiä tehtäviä, mikäli Suomi liittyy Natoon (minä en kannata Natoon liittymistä).

Lähinnä minua mietityttää robotit. Nythän olemme nähneet taistelukentillä vasta lennokkeja, pian miehittämättömiä hävittäjiä, pommittajia ja helikoptereita. Maataistelurobotit on kaikkien märkä päiväuni. Mutta entä se vesi elementtinä. Käytännössä tiedusteluun riittää torpedon kokoluokkaa oleva robotti, joka välittää tietoa kaikesta havainnoimastaan. Kohteen tunnistettuaan voidaan sinne lähettää joko jonkinlainen torpedo tai minisukellusvene, joka kykenee tuhoamaan kohteen. Halvimmillaan perinteisen sukellusveneen taitaa saada 300 miljoonan euron hujakoilla nyt kun Viking -luokkakin jäi A26 alle. Tosiasiassa kappalehinnat on 500-1000 miljoonan luokkaa. Entä sitten tuollainen robottisukellusvene. Eihän se tarvitse kuin keskusrungon moottoreineen, sensorineen, viestintävempeleineen ja polttoaineineen. Sen kyljissä matkaa helposti 2-4 torpedoa. Se on pieni, ketterä ja halpa. Ehkä panssarivaunun hintainen? Väitän, että tuolla merissä ei miehitetyt laivat ja sukellusveneet ole enää muuta kuin komentokeskuksia 20 vuosikymmenen sisään. Jo ensi vuosikymmenellä robotit valtaa tiukasti taistelukentän.

Esimerkkiä ja hinnat hatusta:
Tiedusteluminisukellusvene, hinta 2 miljoonaa/kpl
Isompi tiedustelusukellusvene, hinta 5 miljoonaa/kpl
Taistelusukellusvene, hinta 5 miljoonaa/kpl (Aseina torpedot, risteilyohjukset, ilmatorjuntaohjukset, tms.)
Miinarobotti/rakentajarobotti/tuhoajarobotti, hinta 10 miljoonaa/kpl

500 miljoonalla voisi siis ostella tuohon itämeren kiusaksi 50 tiedustelurobottia, 20 isompaa tiedustelurobottia, 40 taistelusukellusvenettä ja 10 tukirobottia, jotka asentelee suojalaatikoissa makoilevat miinat ja torpedot etukäteen meren pohjaan. Kuka hitto siellä enää uskaltaa liikkua sen jälkeen? Noiden komentokeskukset voi olla maalla vaikka lapissa ja nehän voivat toimia myöskin itsenäisesti. Huoltokeskukset ripoteltuna pitkin saaristoa. Nyt jo britit uhosivat, että heidän miehittämätön hävittäjänsä kykenee suorittamaan tehtäviä itsenäisesti. Käytännössä minisukellusvenerobotit muodostaa yhdessä aktiivisen miinajärjestelmän. Täytyy muistaa, että Venäjä satsannee vastaavaan järjestelmään luultavasti kymmeniä miljardeja kepittääkseen lännen meriherruutta... Jos länsi onnistuu kehittämään kavitaatiotykkinsä, niin kyllä tuo merisodankäynti muuttuu oleellisesti. Suomen kannaltahan tilanne on kuitenkin hyvä niin kauan, kunnes sieltä merestä ei mitään tule maalle. Kumma jos merivoimat ei ole yhtään torpedoa edes meren pohjiin etukäteen sijoittanut. Maa- ja ilma onkin sitten eri juttu. Ilmamaalien torjuntaa laser on kustannustehokkain. Sitä pitää kehittää lujaa. Muutaman euron laukaus voi aiheuttaa miljoonien vahingon. Sotaa käydään lopulta rahalla.

Niin ja kyllähän sinne mereen tarvitaan erilaiseen häirintään omat yksiköt ja kaikenlaisia erikoistehtäviin suunniteltuja botteja.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä pohdin sitä, että millainen sen Pohjanmaan seuraajan tulisi olla. Mielestäni roolitus tulisi olla erittäin monipuolinen. Niitä jos hankittaisiin 2, noiden 3 miinalaivan korvaajiksi.

Tässä mielestäni on sopivat ominaisuudet, joista voidaan keskustella.
57mm Boforsin kansitykki
2x20mm sivuilla
AMOS kranaatinheitinjärjestelmä perällä ja monipuolisilla ammuksilla. Saaristossa, lähitaistelusa ja miksei vaikka miinanraivauksessa tai sukellusveneen torjunnassa tästä olisi hyötyä ja jopa tiedustelussa sekä harhauttamisessa?

4xMeritorjuntaohjus 200-250km kantamalla (Ruotsi)
8xNASAMS pohjaista buustereilla korjattua ohjusta, joilla saataisiin pystykantamaa se 20km ja vaakaa 50km.

120 merimiinaa

4xU90 torpedoa
Syvyyspommit

Skeldar (Ruotsi) miehittämätön kopteri, joka voisi kantaa esim. sonaria, pst-ohjusta, tms
4xPatria MASS -lennokkia maalinosoitukseen ja miksei pst ohjuksen kantamiseen hiukan kokoa kasvattamalla
Vedenalainen robotti miinojen, sukellusveneiden etsintään ja meren pohjan kartoitukseen
Harkinnan arvoista "torpedo-mallisten" sukellusveneen etsintä/vedenalaiskartoitus miehittämättömien käyttö itsetuhomekanismilla, johon riittää 20kg suunnattua räjähdevoimaa.

Uppouma 2000t hujakoilla, jolloin luokitellaan korvetiksi edelleen ja tilavuuteen saadaan mahdutettua tarpeeksi. Vaikkapa Jyväskylän nanolabroissa väännetyt rakenteet eläinmaailman sekä oletettujen olosuhdeuhkien mukaisten vaatimusten mukaan kevyeksi ja joustavan kestäväksi monitasorakenteeksi.

Edelleen jäähdytys- ja muut häiveominaisuudet erittäin tärkeitä ellei avuksi hankita jopa raskaampia järjestelmiä ohjuksen torjuntaan?

Jäänmurtokykyä pitää löytyä. Ei voi olla että laiva seisoo talvella rannassa. Tekniikka on Suomessa maailman parasta.

Visuaalista heijastusta ja vesisumu näyttöä tulisi harkita.

Tällaisia ajatuksia keskustelun pohjaksi. Mulla on muitakin ajatuksia erilaisten keksintöjen pohjalta sovellettuna, mutta tuntuu tyhmältä suoltaa hyviä ajatuksia ilmaiseksi jakoon.
 
Back
Top