Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
On ihan julkisesti sanottu, että Suomi ei myy ulkomaille käytettyä kalustoa. Horneteissa voi olla vielä jokin USA:n kanssa tehty ehto, joka estää sen muutenkin.
Ehkä jos USA haluaisi ostaa Hornetit takaisin, mutta miksi ihmeessä niin tekisivät...

Mitään lentävää kalustoa vai nimenomaan Horneteja? Ainakin Piper Arrow, Redigo ja Hawk -kalustoa on kaupattu maailmalle. Ainakaan Hawkeja ei tosin saatu myytyä, kun Puolaa ei kiinnostanut ikivanhat koneet...

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000004247762.html
https://m.iltalehti.fi/uutiset/2014102118768966_uu.shtml
http://www.tekniikkatalous.fi/tekni...-tarpeettomat-hävittäjät-Puolaan-3265192.html

Horneteissa viimeinen sana on varmasti Yhdysvalloilla. Eikä niille käytännössä muutenkaan löytyisi ostajaa, joka olisi salonkikelpoinen. Ihmettelen kylläkin tätä väitettä: "Meillä on ollut kansallinen politiikka, että emme myy käytettyjä sotakoneita, eli käytännössä niitä museoidaan ja osa tuhotaan käytön jälkeen".

https://yle.fi/uutiset/3-9957818

Mistä s-tanasta tällainen käytäntö kumpuaa? Suomi voi myydä Redigoja ja Hawkeja, vaikka molempiin saa aseet... Teollisuus voi myydä vielä paljon pahempaa tappoteknologiaa Lähi-itään, ja valtioneuvosto siunaa kaupat, mutta ilmavoimat ei voi myydä käytettyjä hävittäjiä?!
 
Ehkä niitä on modattu sen verran, ettei palauttaminen alkuperäiseen lentokuntoisena ole helppoa, eikä haluta antaa muille ruodittavaksi? Ja varmasti edelleenmyyntilupaa pitäisi myös hakea USA:sta ensin.
 
Eikö USMC lennä legacy hornetilla? Haluaisivatko ostaa? Entä Kanada, jos siellä sekoillaan lisää hävittäjäkauppojen kanssa ja taas tarvitaan varaosaa vanhoihin koneisiin? Ja tietty Iran varmaan ostais mitä vaan, mutta sen jälkeen meille ei myytäis kuin MiG-35, kun dumpattais loppunajetut Hornetit Teheraniin :P
 
Ehkä niitä on modattu sen verran, ettei palauttaminen alkuperäiseen lentokuntoisena ole helppoa, eikä haluta antaa muille ruodittavaksi? Ja varmasti edelleenmyyntilupaa pitäisi myös hakea USA:sta ensin.

Ei noissa mitään ihmeitä ole. Joskus aikanaan oli oma datalinkki, mutta senkään asennusta ei taidettu tehdä puhtaasti kotimaisin voimin ja nythän se on jo korvattukin Link 16:lla.

Eikö USMC lennä legacy hornetilla? Haluaisivatko ostaa? Entä Kanada, jos siellä sekoillaan lisää hävittäjäkauppojen kanssa ja taas tarvitaan varaosaa vanhoihin koneisiin? Ja tietty Iran varmaan ostais mitä vaan, mutta sen jälkeen meille ei myytäis kuin MiG-35, kun dumpattais loppunajetut Hornetit Teheraniin :p

Aikataulun puolesta huonompi homma, kun meikäläisiä Horneteja alkanee vapautua vasta uusien tullessa käyttöön, ja siinäkin voi olla vähän viivettä toimitusten ja taistelukyvyn välillä. Eli jos alettaisiin joskus 2026-27 myydä Horneteja ulkomaille, niin muutkin käyttäjät ovat luultavasti jo siinä vaiheessa luopumassa omistaan.

USMC lentää nyt, mutta ei ikuisuuksiin. Joitakin aikoja sitten tarkoitus oli, että viimeiset sikäläiset koneet korvattaisiin 2030 mennessä ja ilmeisesti reservi olisi lentänyt vuoteen 2031. Nyt on kuitenkin alkanut näyttää siltä, että koneista saatetaan hyvin luopua aiemminkin, haluttaisiin päästä eroon jo 2025 tai 2026... Laivaston aikataulu on vieläkin kireämpi.

https://news.usni.org/2017/03/28/da...n-in-o-f-18s-struggling-to-stay-mission-ready

Tuli muuten mielenkiintoinen tiedonpalanen vastaan, eli että meikäläisissä koneissa on erilainen tehtävätietokone!

The service-life-associated plans of the United States, the main user country of the F/A-18A-D, significantly impact the obtainability of system support. The United States Navy is the most important user of the aircraft type and, according to the present plans, the USN will decommission its F/A-18 C/D models by 2025. The United States Marine Corps will continue using the aircraft until the end of 2031. The USMC and Switzerland are upgrading their mission computers so as to be comparable with those in the F/A-18 Super Hornets.

Upgrading the mission computer is a long and expensive project. Australia will phase out its F/A-18 A/B aircraft in 2022 and Canada in 2025. In the early 2020s Finland will be solely responsible for the software development of the present mission computer, as a result of which the costs of software updates and support will grow exponentially.

https://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/f-18-service-life.htm



Lisäys: Kanadassa nyt voi tapahtua mitä hyvänsä! Justin Bieber on seuraava pääministeri tai jotain... Eli siinä on toki tietty sauma, jos siellä vain vetkutellaan päätöstä.
 
Tarkemmin ottaen ei ole. Meillä vain ei enää päivitetä vanhaa toisin kuin muut 2030 asti jatkavat USMC ja Sveitsi.

No joo, mutta tulevaisuudessa on erilainen, kun muut vaihtavat uudempaan. ;) Erikoista hommasta tekee, että me pärjäämme vanhalla, toisin kuin Sveitsi ja USMC, vaikka aiomme käyttää Horneteja pitkään... Ehkä nuo käyttäjät laskevat päivittävänsä koneita aktiivisesti (esim. uusia aseita) ja me menemme nyt olemassa olevalla koneella ja varustuksella vuoteen 2030 asti minimimuutoksin.
 
No joo, mutta tulevaisuudessa on erilainen, kun muut vaihtavat uudempaan. ;) Erikoista hommasta tekee, että me pärjäämme vanhalla, toisin kuin Sveitsi ja USMC, vaikka aiomme käyttää Horneteja pitkään... Ehkä nuo käyttäjät laskevat päivittävänsä koneita aktiivisesti (esim. uusia aseita) ja me menemme nyt olemassa olevalla koneella ja varustuksella vuoteen 2030 asti minimimuutoksin.
Hyvin kalis MLU2 juuri ohi ja sitäkin jatkettiin JASSMilla. Ei yllätä, että rahat ja huomio halutaan keskittää HX ja Laivue 2020. Ärsyttäisi vielä laittaa tuntuva määrä lisäeuroja Horneteihin.
 
Hyvin kalis MLU2 juuri ohi ja sitäkin jatkettiin JASSMilla. Ei yllätä, että rahat ja huomio halutaan keskittää HX ja Laivue 2020. Ärsyttäisi vielä laittaa tuntuva määrä lisäeuroja Horneteihin.

Lähinnä mietin, että maksetaanko ne lisäeurot nyt sitten joka tapauksessa? Mutta kaipa valittu tie on ainakin marginaalisesti edullisempi vaihtoehto.

In the early 2020s Finland will be solely responsible for the software development of the present mission computer, as a result of which the costs of software updates and support will grow exponentially.
 
Tuntuu, että keskustelu kiertää usein kehää JASSM:n ympärillä, kuinka se on pakko kierrättää tulevaankin konetyyppiin. Pidetään kuitenkin katse tulevaisuudessa! Tässä on yksi harvemmin esille nostettu ase, jolla saattaisi olla mahdollista saavuttaa hyvinkin merkittävä suorituskykyhyppy.

https://en.wikipedia.org/wiki/Perseus_(missile)
 
Kun keskustelu ei ottanut tuulta alleen, niin tässä on vielä vähän välinepornoa... ainakin Visbyn puolustukset tällä läpäistiin helposti! :whistle:

 
Tuntuu, että keskustelu kiertää usein kehää JASSM:n ympärillä, kuinka se on pakko kierrättää tulevaankin konetyyppiin. Pidetään kuitenkin katse tulevaisuudessa! Tässä on yksi harvemmin esille nostettu ase, jolla saattaisi olla mahdollista saavuttaa hyvinkin merkittävä suorituskykyhyppy.

https://en.wikipedia.org/wiki/Perseus_(missile)
Tulee vähän myöhässä ehtiäkseen laivue2020 hankkeeseen mukaan, siis korvetteihin meritorjuntaohjukseksi tai vaikkapa pintatorjuntaan maamaaleihinkin.
Ilmavoimat taas on julkisesti ilmoittanut ettei lähde maksamaan integrointeja, vaan ostaa vain valmiiksi integroituja. Niinpä tuo ei sovi hx hankkeeseenkaan, ainakaan hankinnan alusta lähtien.
Sillä voisi teoriassa olla käyttöä myöhemmin, jos ilmavoimat pitäisi joitakin horneteja rivissä pelkstään JASSMia varten vielä 2030 jälkeenkin, mutta ei ole mitään syytä uskoa että näin tulisi käymään, eikä sillä spekulointi minun mielestäni oikein kuulu tähän ketjuun.
Epäilen myös häiveen tehoa 5 machin ohjuksessa IR osalta, vaikea saada nokkaa jäähdytettyä ohjuksessa riittävän tehokkaasti. Havaintoetäisyys voi siis olla seaskimmerissakin paljon enemmän kuin wikissä mainittu 3 sekuntia, jos ohjus havaitaan laivan sensorien sijasta dronen IR sensoreilla. Sama tietysti pätee AWACSien sensorien osalta, niiden maiden kannalta jolla sellaisia käytössä on.
Hinnastakaan ei ole mitään tietoa, siis verrattuna JASSMiin tai sen ER versioon, eikä valmistumisaikataulusta.
 
Ilmavoimat on muistaakseni käyttänyt sanamuotoa, että valmistaja vastaa integroinnista. Mikä on myös ymmärrettävissä, että Suomi voi maksaa, mutta urakkasopimus avaimet käteen periaatteella.
 
Tulee vähän myöhässä ehtiäkseen laivue2020 hankkeeseen mukaan, siis korvetteihin meritorjuntaohjukseksi tai vaikkapa pintatorjuntaan maamaaleihinkin.
Ilmavoimat taas on julkisesti ilmoittanut ettei lähde maksamaan integrointeja, vaan ostaa vain valmiiksi integroituja. Niinpä tuo ei sovi hx hankkeeseenkaan, ainakaan hankinnan alusta lähtien.
Sillä voisi teoriassa olla käyttöä myöhemmin, jos ilmavoimat pitäisi joitakin horneteja rivissä pelkstään JASSMia varten vielä 2030 jälkeenkin, mutta ei ole mitään syytä uskoa että näin tulisi käymään, eikä sillä spekulointi minun mielestäni oikein kuulu tähän ketjuun.
Epäilen myös häiveen tehoa 5 machin ohjuksessa IR osalta, vaikea saada nokkaa jäähdytettyä ohjuksessa riittävän tehokkaasti. Havaintoetäisyys voi siis olla seaskimmerissakin paljon enemmän kuin wikissä mainittu 3 sekuntia, jos ohjus havaitaan laivan sensorien sijasta dronen IR sensoreilla. Sama tietysti pätee AWACSien sensorien osalta, niiden maiden kannalta jolla sellaisia käytössä on.
Hinnastakaan ei ole mitään tietoa, siis verrattuna JASSMiin tai sen ER versioon, eikä valmistumisaikataulusta.

No, ei se tosiaan Pintatorjuntaohjus 2020:ksi sovellu, siksi laitoinkin tänne Hornetin korvaajan puolelle ja rakensin aasinsillan JASSM:n kautta.

Mitä tulee ilmavoimien puoleen, niin Wikipedia-artikkelin perusteella tavoitteena näyttäisi olevan korvata Harpoon ja Exocet 2030 mennessä sekä myös Storm Shadow. Tarkoittaneeko tämä sitten, että ensimmäiset vai viimeiset korvataan 2030? En tiedä. Joka tapauksessa jos valmista tulee noilla main, niin Perseus on meillekin ihan mahdollinen vaihtoehto. On melko varmaa, että ohjus integroidaan Rafaleen ja varmaankin myös Typhooniin, eli kulujen ei pitäisi langeta meidän niskaamme. Mahdollista aikatauluepävarmuutta voidaan paikata jollakin takuu-klausuulilla, että jos valmista ei tule ajoissa, niin tilalle toimitetaan vanhempaa risteilyohjusmallia siirtymäajaksi.

Infrapunaan en ota kantaa, mutta 5 Machia tuo tiettyä problematiikkaa onnistuneeseen torjuntaan, vaikka ohjus havaittaisiin. "Kolme sekuntia" on tietysti mainospuhetta, mutta joka tapauksessa tulee melkoinen kiire. Vielä kun ohjuksessa on ne kaksi tytärammusta... Toki hintakin saattaa olla sen mukainen.
 
Mitä tulee ilmavoimien puoleen, niin Wikipedia-artikkelin perusteella tavoitteena näyttäisi olevan korvata Harpoon ja Exocet 2030 mennessä sekä myös Storm Shadow. Tarkoittaneeko tämä sitten, että ensimmäiset vai viimeiset korvataan 2030?

Storm Shadowille ja Scalpille päätettiin tehdä MLU tänä vuonna, Brittien osalta Spear 4-projektina. Molemmat poistuvat 2030-luvun alussa, tämä tosin vain Ranskan ja Iso-Britannian alkuperäisten ohjusten osalta. Myöhemmin myydyt vientikappaleet pysyvät pidempään käytössä.

Britithän tosin ovat jäämässä ilman meritorjuntaohjusta muutaman vuoden päästä kun Harpoonit menevät liuskaan, voi olla että jotain aiempaakin korvaavaa pitäisi kehitellä.
 
Storm Shadowille ja Scalpille päätettiin tehdä MLU tänä vuonna, Brittien osalta Spear 4-projektina. Molemmat poistuvat 2030-luvun alussa, tämä tosin vain Ranskan ja Iso-Britannian alkuperäisten ohjusten osalta. Myöhemmin myydyt vientikappaleet pysyvät pidempään käytössä.

Britithän tosin ovat jäämässä ilman meritorjuntaohjusta muutaman vuoden päästä kun Harpoonit menevät liuskaan, voi olla että jotain aiempaakin korvaavaa pitäisi kehitellä.

Onhan siellä jo osin kehitteillä, nimittäin Sea Venom. Koelaukaisukin on tehty tänä vuonna, tosin ranskalaisesta helikopterista. Ei toki ihan vastaa Harpoonia, kantaman osalta... Plus en ihmettelisi, jos Aster saisi pintahyökkäysmoodeja, onhan niitä amerikkalaisissakin it-ohjuksissa.
 
Onhan siellä jo osin kehitteillä, nimittäin Sea Venom. Koelaukaisukin on tehty tänä vuonna, tosin ranskalaisesta helikopterista. Ei toki ihan vastaa Harpoonia, kantaman osalta... Plus en ihmettelisi, jos Aster saisi pintahyökkäysmoodeja, onhan niitä amerikkalaisissakin it-ohjuksissa.
Juu.. The missile is known as Anti-Navire Léger (ANL)in France and Sea Venom (formerly Future Anti-Surface Guided Weapon (Heavy)) in the United Kingdom.

RASKAS. Miehen painoinen pötkylä jonka kantama on 20km. Ei 2000, ei 200, vaan 20. Ja sitä ne meinasivat kutsua tulevaisuuden raskaaksi ohjukseksi. Kaukana on Dreadnaughtin ja Hoodin rakentamisen aika..
 
Juu.. The missile is known as Anti-Navire Léger (ANL)in France and Sea Venom (formerly Future Anti-Surface Guided Weapon (Heavy)) in the United Kingdom.

RASKAS. Miehen painoinen pötkylä jonka kantama on 20km. Ei 2000, ei 200, vaan 20. Ja sitä ne meinasivat kutsua tulevaisuuden raskaaksi ohjukseksi. Kaukana on Dreadnaughtin ja Hoodin rakentamisen aika..
20 km.n kantama!??? No ei tätäpäivää enään tuollainen. Naurettavaa.
 
20 km.n kantama!??? No ei tätäpäivää enään tuollainen. Naurettavaa.
Sea Venom korvaa käytännössä Sea Skua ohjuksen, jonka kantama oli virallisten tietojen mukaan suurempi kuin uuden Sea Venomin. Harpoonin korvaajaa tuosta ei kyllä saa mitenkään vaikka mitä selittäisivät. Saa nähdä koska saavat uuden todellisen MTOn.

When the Admiral Kuznetsov carrier group passed through UK waters on its way to Syria last year, Harpoon missile canisters were plain to be seen on the decks of HMS Duncan, Richmond and Sutherland tasked with escorting the Russian vessels. Although the Royal Navy has never fired a Harpoon in anger, the display was both a domestic reassurance and a clear deterrence to others. Roll on a year or two, replay the scenario, and the navy would be facing that foreign fleet armed with nothing heavier than a 4.5-inch gun.

Pahoittelut offtopicista modet :oops:
 
Sea Venomin kantamaa ei ole virallisesti ilmoitettu mutta joissakin kirjoituksissa sen on arvioitu olevan 50-60 km luokkaa. Pienihän se Harpooniin verrattuna on, taistelulataus vain 30 kg. Ohjusta voidaan käyttää myös maa-maaleja vastaan, antaa Royal Navyn Fregattien helikoptereille kyvyn suorittaa räätälöityjä iskuja vähän syvemmälle sisämaahan.

https://www.defenseindustrydaily.com/light-naval-strike-mbdas-fasgw-h-anl-missile-012879/
Tuon kokoluokan ohjukselle 50-60km on varmaan se sateenkaaren muotoinen ballistinen lentorata eikä niinkään tyypillinen käyttökantama. Samaan kastiin menee kuin jotkut lähteet jotka ilmoittelivat 40+km kantamaa aim9m/r-73:lle. Jugoslaavitkin aikoinaan sanoivat r-60 käyttävälle it-järjestelmälle tehokkaan kantaman 50km kun ohjuksen paino oli luokkaa alle sadasosa bukin/kubin/petsoran ohjuksista
 
Back
Top