Minäkin yleensä tarkastan että tankissa on bensaa mutta tuskin ne tarkastamiset pääsee kansainväliseen mediaan.
No miten mielestäsi sitten se, että pinnoite tarkistetaan lennon jälkeen, todistaa että se on vahingoittunut joka lennolla ja vaatii toimenpiteitä? Mekaanikoilla on aika pitkä lista asioista jotka käydään läpi, ja pinnoite on yksi asia lisää listaan. Ei se tarkistaminen ole synonyymi korjaamiselle.
Yritetään nyt kerran vielä vääntää ihan rautalangasta:
Jyrki Laukkanen: Häivepinnoite vaatii ihmisiä jokaisen lennon jälkeen.
RistoJ: Ei vaadi.
Nhhk: linkkaa artikkelin häiveominaisuuksien aiheuttamista ongelmista koneen tuotantolinjalla, jolla yrittää ilmeisesti yrittää todistaa RistoJ:n väitteen vääräksi.
Alkuperäinen teesi oli, että F-35:n häivepinnoite vaatii huoltoa jokaisen lennon jälkeen.
- Vaatiiko häivepinnoite huoltoa? Kyllä
- Onko häivepinnoiteella päällystetty kone kalliimpi ja työläämpi huoltaa kuin ilman päällystettä oleva kone? Kyllä
- Tarkistavatko lentomekaanikot pinnoitteen kunnon säännöllisesti? Kyllä
- Vahingoittuuko pinnoite jokaisella lennolla? Ei
- Vaatiiko pinnoite korjaustoimenpiteitä jokaisen lennon jälkeen? Ei
-Onko F-35 liian kallis meille koska pinnoitetta pitää huoltaa? Ei, jos kone on meille liian kallis, se on sitä muista syistä. Muutaman kymmenen koneen pinnoiteiden huolto on murto-osa elinkaarikustannuksista.
= Laukkanen oli väärässä tuossa, oli hän sitten miten kova stara vaan muuten.
Jos nyt jäi vielä jotain kysymyksiä tai et ymmärtänyt, niin laita vaikka yksäriä.