Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Taitaa olla vähän pyöristystä mukana? Mutta joo, GroudMasterit ovat hyödyllisiä paitsi ballistisilta niin myös superohjuksilta suojauduttaessa.



Näillä liikkeillä Hornet-lentäjä voi pelastautua Venäjän huippuohjukselta

Tuolta vaan katsoin että kuvaus on "Tutkan mittausetäisyys on lähes samaa luokkaa kaukovalvontatutkan kanssa, lähes 500 kilometriä, ja sen korkeusulottuvuus yltää yli 30 kilometrin korkeuteen. "

https://ilmavoimat.fi/ilmavalvontatutkat
 
Ja siltikään sinne ei saada kuin murto-osa tarvittavista. Kaikki ihmehärpäkkeet (esim. JASSM) jäävät siipiin roikkumaan ja antamaan tutkaheijasteita.

Sä olet kyllä palstan huumorimies! :D:D JASSM:t ovat jo itsessään stealth-kamaa, ja kantamansa takia niitä ei tarvi puskea ihan sinne Pietariin asti ampumaan.
 
Tutkista puheen ollen. Tämän päivän uutinen: Tenth Giraffe for UK

http://www.janes.com/article/81006/tenth-giraffe-for-uk-es18d4


Saab has just delivered the tenth Giraffe AMB (Agile Multi Beam) air defence radar to the UK Ministry of Defence, making it the largest operator of the land-based version of the radar in the world.
Giraffe AMB has been in UK service since 2010, and forms a vital element of the Sky Sabre ground-based air defence system. It provides target tracking to the British Army’s new Land Ceptor air defence system – recently demonstrated during live-fire trials in northern Sweden – and was used at the 2012 Olympics to support airspace management.
 
Tutkista puheen ollen. Tämän päivän uutinen: Tenth Giraffe for UK

http://www.janes.com/article/81006/tenth-giraffe-for-uk-es18d4


Saab has just delivered the tenth Giraffe AMB (Agile Multi Beam) air defence radar to the UK Ministry of Defence, making it the largest operator of the land-based version of the radar in the world.
Giraffe AMB has been in UK service since 2010, and forms a vital element of the Sky Sabre ground-based air defence system. It provides target tracking to the British Army’s new Land Ceptor air defence system – recently demonstrated during live-fire trials in northern Sweden – and was used at the 2012 Olympics to support airspace management.
Paremmin sopisi tuonne ilmatorjunnan alle kuin tänne.
 
Tutkista puheen ollen. Tämän päivän uutinen: Tenth Giraffe for UK

http://www.janes.com/article/81006/tenth-giraffe-for-uk-es18d4


Saab has just delivered the tenth Giraffe AMB (Agile Multi Beam) air defence radar to the UK Ministry of Defence, making it the largest operator of the land-based version of the radar in the world.
Giraffe AMB has been in UK service since 2010, and forms a vital element of the Sky Sabre ground-based air defence system. It provides target tracking to the British Army’s new Land Ceptor air defence system – recently demonstrated during live-fire trials in northern Sweden – and was used at the 2012 Olympics to support airspace management.

Vilkaisin tuota Britannian tilannetta ja meillä ei ole kyllä syytä hävetä omaa integroitua ilmapuolustustamme jonka olemme vielä pitkälti itse rakentaneet.
 
Hesarissa juttua tulevasta ja menneestä hävittäjähankinnasta sekä Ruotsin roolista niissä:

Hävittäjät ovat taas Suomen ja Ruotsin suhteiden keskiössä: kehtaako Suomi ostaa uudet koneet USA:sta vai tuliko nyt Ruotsin h-hetki?

Suomi ja Ruotsi kulkevat maailmalla mielellään käsi kädessä, mutta välillä toinen aina ikävästi yllättää. Politiikantoimittaja Unto Hämäläinen oli paikalla myös silloin, kun presidentti Mauno Koivistolta paloivat käämit länsinaapuriin.

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005720021.html

TASAVALLAN presidentin ilme oli tuima, suorastaan vihainen. Hetken näytti siltä, että Mauno Koivisto oli unohtanut oman oppinsa: jos provosoidaan, ei pidä provosoitua.

Olimme toimittaja Jyri Raivion kanssa haastattelemassa Koivistoa Helsingin Sanomiin toukokuussa 1992. Koivisto halusi osallistua keskusteluun, joka oli alkanut, kun pääministeri Esko Ahon hallitus oli viikkoa aiemmin ostanut 64 amerikkalaista F/A 18 Hornet -hävittäjää. Kauppa oli valtava, nykyrahassa viisi miljardia euroa.

Lentokoneiden hankinnasta oli järjestetty tarjouskilpailu, johon oli osallistunut myös ruotsalainen Jas-hävittäjä. Ruotsalaiset olivat loppuun asti uskoneet saavansa tilauksen, sillä Suomi oli aiemmin ostanut koneita Ruotsista ja ruotsalaiset yritysjohtajat ja poliitikot olivat lobanneet ahkerasti.

Ruotsissa suututtiin amerikkalaiskoneiden ostosta. Länsinaapurista jopa peloteltiin pikkuveljeä, että Ruotsin ja Suomen turvallisuuspoliittinen yhteistyö vaarantuisi.

Kun kysyimme presidentiltä ruotsalaisten puheista, Koiviston silmät leimahtivat.

”Turvallisuuspolitiikka on kokonaan tämän kaupan ulkopuolella oleva asia”, presidentti jyrähti ja rupesi kiihdyksissään kysymään, mitä turvallisuuspoliittista yhteistyötä oli muka ollut. ”Minulle ei tule yhtäkkiä mieleen kovin merkittävää, ja minun on vaikea nähdä, että jotain olisi edes tulossa”, hän vastasi kysymykseen.


Pääministeri Ingvar Carlsson (vas.) ja presidentti Mauno Koivisto olivat läheiset yhteistyökumppanit, mutta syksyllä 1990 väleihin tuli särö. Vuonna 1988 kumpikin osallistui Helsingin ruotsinkielisen työväenyhdistyksen puheenjohtajan Per-Erik Johnssonin isännöimään tilaisuuteen. (KUVA: PENTTI KOSKINEN / HS)

MAUNO KOIVISTON ilmeet ja eleet kielivät, että keskustelussa liikuttiin nyt herkällä alueella. Palasiko rintamamiehen mieleen, miten Ruotsi jätti Suomen yksin, kun talvisodassa olisi kovasti tarvittu apua?

Hänellä oli tuoreessa muistissa myös välistäveto, joka jäyti Suomen ja Ruotsin suhteita. Pääministeri Ingvar Carlssonin hallitus oli lokakuussa 1990 yhtäkkiä ilmoittanut, että Ruotsi hakisi Euroopan yhteisön, nykyisen Euroopan unionin, jäsenyyttä.

Ruotsin päätös yllätti Koiviston ja pääministeri Harri Holkerinhallituksen ja jätti Suomen yksin. Suomen liikkumatilaa rajoittivat Neuvostoliitto ja yya-sopimus, jonka voimassa ollessa Suomella ei ollut mahdollisuutta pyrkiä Euroopan yhteisön jäseneksi.

Pian Suomen asema kuitenkin helpottui, sillä joulukuussa 1991 Neuvostoliitto hajosi ja Suomi pääsi irti yya-sopimuksesta. Heti tämän jälkeen presidentti, hallitus ja eduskunta päättivätkin hakea EY:n jäsenyyttä. Keväällä 1992 Suomi sai siis karkulaisen kiinni ja pääsi aloittamaan jäsenyysneuvottelut EY:n kanssa yhtä aikaa Ruotsin kanssa. Ruotsalaiset antoivat ymmärtää, että Ruotsi voisi tukea Suomea neuvotteluissa, jos Suomi ostaisi ruotsalaiset koneet. Toive sai vastakaikua myös Suomesta.

Ministeri Aatos Erkko, Sanoma Osakeyhtiön hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja, oli jo vuosikymmeniä ollut näkyvä nordisti, Suomen ja Ruotsin yhteistyön puolestapuhuja. Erkon mielipide oli merkittävä siksi, että hän oli kulisseissa vaikuttanut monien yhteisten hankkeiden toteutumiseen. Hän toivoi, että lentokoneet tilattaisiin Ruotsista ja näin vahvistettaisiin Suomen ”luonnollisia yhteyksiä”.

Erkko suorastaan raivostui Esko Ahon hallituksen päätöksestä, kerrotaan tänä vuonna ilmestyneessä Erkon kylmä sota -kirjassa. ”Henkisesti ja aineellisesti konkurssikypsä maa” teki ”sairaan virheen” tilatessaan amerikkalaiskoneet, kustantaja pauhasi.

PRESIDENTTI, hallitus ja myös Puolustusvoimien johto puolustivat voimakkaasti Hornet-päätöstä. Hankintaa oli valmisteltu peräti neljä vuotta, ja Hornetiin päädyttiin taloudellisin ja teknisin perustein. Se sopi parhaiten Suomen rajojen valvontaan ja oli myös hinta-laatusuhteella mitattuna edullisin, vakuutettiin.

Neljä vuotta kestäneiden neuvottelujen aikana maailmantilanne myös muuttui täysin: kylmä sota loppui ja Neuvostoliitto hajosi. Suomen ja Yhdysvaltojen suhteet paranivat, kun presidentit Mauno Koivisto ja George Bush tapasivat usein ja olivat jatkuvassa kirjeenvaihdossa.

Kenraali Gustav Hägglund, joka oli pääesikunnan päällikkönä mukana kaupan valmistelussa, kertoi kesäkuussa 2015 HS:n Kuukausiliitteen haastattelussa, että amerikkalaiset suhtautuivat aluksi epäluuloisesti suomalaisten aikeisiin ostaa Horneteja. ”On pakko myöntää, että meidät luettiin siihen aikaan suorastaan neuvostojengiin”, Hägglund sanoi.

Amerikkalaisten asenne kuitenkin muuttui Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen. ”Kun aloitimme 1980-luvun lopulla hankintojen valmistelun, emme voineet edes kuvitella, että pystyisimme ostamaan näin hyviä koneita.”

Hägglundin mukaan asiantuntijoille oli alusta asti selvää, että Hornet F-18 olisi paras vaihtoehto. Oli kuitenkin epävarmaa, oliko Suomella edes mahdollisuuksia saada tätä konetyyppiä. Riittävätkö Suomen rahat hankintoihin? Suostuvatko amerikkalaiset myymään parasta konettaan poliittisesti epävarmalle maalle?

”Sitten meille tehtiin tarjous... miten sitä elokuvissa sanotaan... tehtiin siis tarjous, josta ei voinut kieltäytyä”, Hägglund sanoi haastattelussa ja virnisti salaperäisen näköisenä.

Enempää hän ei suostunut kertomaan.

HORNET-KAUPASTA on kulunut nyt neljännesvuosisata. Amerikkalaiset Hornetit ovat vartioineet Suomen ilmatilaa yli kaksikymmentä vuotta, ja niiden lento jatkuu.

Nykyisin asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että Suomi teki vuonna 1992 viisaan valinnan. Suomessa Hornetit ovat kestäneet hyvin, niiden huolto on toiminut, ja kustannukset ovat pysyneet melko hyvin kurissa.

Hornetit ovat kuitenkin tulossa elinkaarensa päähän 2020-luvun lopulla. Siksi tänä keväänä käynnistettiin uusien koneiden hankinta ja avattiin lentokoneiden valmistajille tarjouskilpailu, jossa ovat mukana myös ruotsalainen valmistaja ja amerikkalainen valmistaja.

Kilpailu on alkuvaiheessa ja ratkeaa vasta parin kolmen vuoden päästä. Päätöksen valmistelee Puolustusvoimien johto ja puolustusministeriö, varsinaisen valinnan tekee seuraava hallitus. Oman sanansa sanoo varmasti myös tasavallan presidentti Sauli Niinistö, ulkopolitiikan johtaja ja Puolustusvoimien ylipäällikkö.

Hankinnan hintalappu on nyt vielä suurempi kuin 1990-luvun alussa, arvioiden mukaan 7–10 miljardia euroa. Näin suurta kauppaa ei tehdä vain lentokoneiden ominaisuuksien perusteella. Kyllä valintaan turvallisuuspolitiikka vaikuttaa, vaikka sitä ei julkisesti tunnusteta.


Demaripääministerit Paavo Lipponen (vas.) ja Göran Persson lähtivät eri teille vuonna 1999, kun Lipponen ajoi Suomen euroon ja Persson piti Ruotsin kruunussa. Kuvassa pääministerit jakavat ruusuja Helsingin Itäkeskuksessa vaalikampanjan aikana talvella 2003. (KUVA: JARMO MATILAINEN / HS)

SUOMEN ja Ruotsin suhteet ovat nyt huomattavasti paremmassa kunnossa kuin 25 vuotta sitten. Hallitusten ja virkamiesten yhteistyö on reilua ja mutkatonta. Varsinkin pääministeri Stefan Löfven nauttii Suomessa arvostusta. Häntä kehuvat, vieläpä selän takana, sekä presidentti Niinistö että pääministeri Juha Sipilä.

Suomi ja Ruotsi ovat kulkeneet 25 vuotta tiiviisti yhdessä. Maat solmivat Naton kanssa rauhankumppanuussopimuksen vuonna 1994 ja liittyivät yhtä aikaa Euroopan unioniin vuonna 1995. EU:ssa Suomi ja Ruotsi ovat olleet hyvässä yhteistyössä, samoin kuin kahden kesken. Isoissa asioissa on oltu yhtä mieltä, pienissä asioissa on voitu olla eri mieltä – ilman mökötystä.

Presidentti Tarja Halonen on kuvannut maiden välistä suhdetta osuvasti: ”Olemme sisaruksia, emme kaksosia.”

Vain kerran tiet ovat erkaantuneet. Pääministeri Paavo Lipposenhallitus vei Suomen euroalueen jäseneksi vuonna 1999, ja kolme vuotta myöhemmin kassoilla eivät enää kilisseet markat vaan eurot. Ruotsin pääministerin Göran Perssonin hallitus ei rohjennut vielä tuolloin tehdä samaa liikettä. Seuraava Perssonin hallitus yritti saada Ruotsia euroon syksyllä 2003, mutta hallituksen ehdotus kaatui kansanäänestyksessä. Ruotsi on pysynyt kruunussa.

YHDYSVALLAT yritti houkutella 1990-luvun lopulla Suomea ja Ruotsia Naton jäseneksi. Kumpikaan ei lämmennyt jäsenyydelle, vaikka Nato laajeni Itämeren rannalle Baltian maihin ja Puolaan. Suomessa ja Ruotsissa Natoon liittymistä pidettiin tarpeettomana, koska Euroopan tilanne oli vakaa ja Itämeren ympäristö rauhallinen. Ei ollut turvallisuusvajetta, kuten oli tapana sanoa.

Tilanne muuttui, nopeasti ja dramaattisesti, keväällä 2014. Venäjä aloitti silloin sodan Itä-Ukrainassa ja otti Ukrainalta väkisin Krimin niemimaan. Euroopan unioni määräsi Venäjälle tiukat taloudelliset pakotteet, joihin Venäjä vastasi omilla pakotteillaan.

Myös Itämerellä tunnelma kiristyi. Venäläiset sotilaskoneet tunkeutuivat Ruotsin ilmatilaan, ja lentäjät kävivät jopa kurkistamassa, millaiselta rauhassa uinuva Tukholma näytti eräänä pääsiäisyönä. Ruotsissa säikähdettiin. Ruotsalainen diplomaatti ja historioitsija Krister Wahlbäck kuvasi takavuosina Suomen ja Ruotsin eroa siten, että toinen oli uhattu maa ja toinen suojattu maa. Nyt näytti siltä, että myös Ruotsi voisi olla uhattu maa.

Ruotsi oli 2000-luvun hyvinä alkuvuosina ajanut puolustuksensa alas ja ryhtynyt keskittymään kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin. Suomessakin puolustukseen käytettäviä määrärahoja oli supistettu muttei yhtä paljon kuin länsinaapurissa. Suomessa ei ollut edes harkittu luopumista yleisestä asevelvollisuudesta tai alueellisesta puolustuksesta.

Suomen ja Ruotsin hallitukset ryhtyivät yhdessä ja erikseen pohtimaan, mitä pitäisi tehdä. Vaihtoehtoja oli kaksi: joko lähdetään pyrkimään Natoon tai ryhdytään kehittämään keskinäistä puolustusyhteistyötä. Nato-jäsenyys osoittautui kuitenkin mahdottomaksi. Kummassakin maassa kansalaisten enemmistö oli Nato-jäsenyyttä vastaan. Sitä vastoin molemmissa maissa hyväksytään laajasti liittoutuminen liittoutumattoman naapurimaan kanssa.

NELJÄN viime vuoden aikana Suomi ja Ruotsi ovat tiivistäneet puolustusyhteistyötään, ja aikomus on jatkaa samalla linjalla. Kahdenvälisen puolustusyhteistyön syventämiselle ei aseteta ennakkoon rajoitteita, todetaan yhteisessä sopimuksessa.

Kahdenvälisen yhteistyön lisäksi Suomi ja Ruotsi ovat hankkineet yhdessä vahvoja kumppaneita. Yhteistyötä sotilasliitto Naton kanssa jatketaan, ja Britannian ja Yhdysvaltojen kanssa on tehty vielä erillisiä yhteistyösopimuksia. Niillä on ainakin ennaltaehkäisevää merkitystä, vaikka sopimuksissa ei olekaan turvatakuita. Jos Venäjä aikoo painostaa Suomea ja Ruotsia, sen on kuitenkin pakko ottaa huomioon, mitä Nato, Yhdysvallat ja Britannia siihen sanovat.

Suomi ja Ruotsi järjestävät myös yhteisiä harjoituksia sekä vaihtavat säännöllisesti tiedustelutietoja keskenään. Merivalvonnassa yhteistyötä jo tehdään, ja ilmavalvonnassa yhteistyötä kehitetään parhaillaan.

Kun puolustusyhteistyö on lähtenyt näin hyvin liikkeelle, eikö olisi luonnollista, että Suomi tilaisi seuraavat hävittäjät Ruotsista, jotta yhteistyö voisi entisestään tiivistyä?

On todennäköistä, että Ruotsin pääministeri ja puolustusministeri esittävät tämän kysymyksen vuoden parin päästä suomalaisille kollegoilleen ja presidentti Sauli Niinistölle. Myös Puolustusvoimien komentaja kenraali Jarmo Lindberg saa varautua vastaamaan kysymykseen.

Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikka rakentuu neljän pilarin varaan. Ensimmäinen pilari on puolustuskyky. Toinen on läntinen yhteistyö EU:n, Ruotsin, Naton ja USA:n kanssa. Kolmas on hyvät suhteet Venäjään ja neljäs suhteet kansainvälisiin toimijoihin, kuten YK:hon.

Hävittäjäpäätöstä tehtäessä puntaroidaan kahta ensimmäistä pilaria. Miten uusi lentokone palvelee puolustuskykyä ja läntistä yhteistyötä?

Kuvitellaanpa, että amerikkalainen ja ruotsalainen kone ovat vertailussa yhtä hyviä. Kumpi voittaa kilpailun? Amerikkalainen kone voittaa, sillä Suomella on 25 vuoden kokemus Hornet-yhteistyöstä Yhdysvaltain kanssa. Jatkuvuudella on kansainvälisissä suhteissa suuri arvo.


Puolustusministerit Jussi Niinistö (vas.) ja Peter Hultqvist vierailivat Yhdysvalloissa tämän vuoden toukokuussa. Suomi ja Ruotsi allekirjoittivat sopimuksen puolustusyhteistyöstä Yhdysvaltojen kanssa. (KUVA: MANDEL NGAN / AFP)

MILLAISESSA kilpailutilanteessa Ruotsi voisi sitten ajaa Yhdysvaltojen ohi?

Presidentti Donald Trump on yllätyksellinen poliitikko. Sen sai kokea myös presidentti Sauli Niinistö viime elokuussa vieraillessaan Valkoisessa talossa Washingtonissa. Tapaamisen jälkeen Trump ilmoitti lehdistölle suorasukaiseen tapaansa, että Suomi tilaa hävittäjät Yhdysvalloista. Niinistö kiisti Trumpin puheet, mutta möläytys paljasti, mitä Trumpin lähipiirissä uskotaan: kauppa on selvä.

Donald Trumpin käytös nosti suomalaisten päättäjien niskakarvat pystyyn. Eikä Niinistö ole ainoa eurooppalainen valtionpäämies, jota Trump on kohdellut huonosti. Keväällä sen saivat kokea Baltian maiden johtajat, jotka poistuivat pettyneinä Trumpin luota.

Trumpin aikana Yhdysvaltain ja Euroopan unionin välit ovatkin jatkuvasti heikentyneet. Jos Trump sotkee Yhdysvaltain ja Euroopan unionin suhteet täysin, Suomi voi joutua niin pahaan välikäteen, ettei konetta yksinkertaisesti kehdata tilata Yhdysvalloista.

Ja juuri tässä tilanteessa voi olla Ruotsin mahdollisuus.
 
Tarjous josta ei voi kieltäytyä.... olisiko henkitoreissaan olevan tuotantolinjan jatkoksi haalittu vähän halvemmalla täytettä?

Unski on kyllä loistokirjoittaja.

Corporal Frisk tosin kysyy paremman kysymyksen kuin Unski. Mitä hyötyä on vielä yhdestä lisäostosta Ruotsiin tai Yhdysvaltoihin jos voisi lumota myös Ranskan? Rafale on paljon kivempi vastus F-35:lle loppupeleissä. Siltä ei voi USA edes vetää mattoa alta kuten Gripeniltä halutessaan.
https://corporalfrisk.com/2018/06/13/the-path-forward-for-hx/
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsalaisten reaktio, kun tulee puhelu, jonka mukaan Suomi on valinnut hävittäjäkseen jonkun muun kuin Gripenin.

ktMr8ni.gif
 
Hesarissa juttua tulevasta ja menneestä hävittäjähankinnasta sekä Ruotsin roolista niissä:

Hävittäjät ovat taas Suomen ja Ruotsin suhteiden keskiössä: kehtaako Suomi ostaa uudet koneet USA:sta vai tuliko nyt Ruotsin h-hetki?

Suomi ja Ruotsi kulkevat maailmalla mielellään käsi kädessä, mutta välillä toinen aina ikävästi yllättää. Politiikantoimittaja Unto Hämäläinen oli paikalla myös silloin, kun presidentti Mauno Koivistolta paloivat käämit länsinaapuriin.

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005720021.html

TASAVALLAN presidentin ilme oli tuima, suorastaan vihainen. Hetken näytti siltä, että Mauno Koivisto oli unohtanut oman oppinsa: jos provosoidaan, ei pidä provosoitua.

Olimme toimittaja Jyri Raivion kanssa haastattelemassa Koivistoa Helsingin Sanomiin toukokuussa 1992. Koivisto halusi osallistua keskusteluun, joka oli alkanut, kun pääministeri Esko Ahon hallitus oli viikkoa aiemmin ostanut 64 amerikkalaista F/A 18 Hornet -hävittäjää. Kauppa oli valtava, nykyrahassa viisi miljardia euroa.

Lentokoneiden hankinnasta oli järjestetty tarjouskilpailu, johon oli osallistunut myös ruotsalainen Jas-hävittäjä. Ruotsalaiset olivat loppuun asti uskoneet saavansa tilauksen, sillä Suomi oli aiemmin ostanut koneita Ruotsista ja ruotsalaiset yritysjohtajat ja poliitikot olivat lobanneet ahkerasti.

Ruotsissa suututtiin amerikkalaiskoneiden ostosta. Länsinaapurista jopa peloteltiin pikkuveljeä, että Ruotsin ja Suomen turvallisuuspoliittinen yhteistyö vaarantuisi.

Kun kysyimme presidentiltä ruotsalaisten puheista, Koiviston silmät leimahtivat.

”Turvallisuuspolitiikka on kokonaan tämän kaupan ulkopuolella oleva asia”, presidentti jyrähti ja rupesi kiihdyksissään kysymään, mitä turvallisuuspoliittista yhteistyötä oli muka ollut. ”Minulle ei tule yhtäkkiä mieleen kovin merkittävää, ja minun on vaikea nähdä, että jotain olisi edes tulossa”, hän vastasi kysymykseen.


Pääministeri Ingvar Carlsson (vas.) ja presidentti Mauno Koivisto olivat läheiset yhteistyökumppanit, mutta syksyllä 1990 väleihin tuli särö. Vuonna 1988 kumpikin osallistui Helsingin ruotsinkielisen työväenyhdistyksen puheenjohtajan Per-Erik Johnssonin isännöimään tilaisuuteen. (KUVA: PENTTI KOSKINEN / HS)

MAUNO KOIVISTON ilmeet ja eleet kielivät, että keskustelussa liikuttiin nyt herkällä alueella. Palasiko rintamamiehen mieleen, miten Ruotsi jätti Suomen yksin, kun talvisodassa olisi kovasti tarvittu apua?

Hänellä oli tuoreessa muistissa myös välistäveto, joka jäyti Suomen ja Ruotsin suhteita. Pääministeri Ingvar Carlssonin hallitus oli lokakuussa 1990 yhtäkkiä ilmoittanut, että Ruotsi hakisi Euroopan yhteisön, nykyisen Euroopan unionin, jäsenyyttä.

Ruotsin päätös yllätti Koiviston ja pääministeri Harri Holkerinhallituksen ja jätti Suomen yksin. Suomen liikkumatilaa rajoittivat Neuvostoliitto ja yya-sopimus, jonka voimassa ollessa Suomella ei ollut mahdollisuutta pyrkiä Euroopan yhteisön jäseneksi.

Pian Suomen asema kuitenkin helpottui, sillä joulukuussa 1991 Neuvostoliitto hajosi ja Suomi pääsi irti yya-sopimuksesta. Heti tämän jälkeen presidentti, hallitus ja eduskunta päättivätkin hakea EY:n jäsenyyttä. Keväällä 1992 Suomi sai siis karkulaisen kiinni ja pääsi aloittamaan jäsenyysneuvottelut EY:n kanssa yhtä aikaa Ruotsin kanssa. Ruotsalaiset antoivat ymmärtää, että Ruotsi voisi tukea Suomea neuvotteluissa, jos Suomi ostaisi ruotsalaiset koneet. Toive sai vastakaikua myös Suomesta.

Ministeri Aatos Erkko, Sanoma Osakeyhtiön hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja, oli jo vuosikymmeniä ollut näkyvä nordisti, Suomen ja Ruotsin yhteistyön puolestapuhuja. Erkon mielipide oli merkittävä siksi, että hän oli kulisseissa vaikuttanut monien yhteisten hankkeiden toteutumiseen. Hän toivoi, että lentokoneet tilattaisiin Ruotsista ja näin vahvistettaisiin Suomen ”luonnollisia yhteyksiä”.

Erkko suorastaan raivostui Esko Ahon hallituksen päätöksestä, kerrotaan tänä vuonna ilmestyneessä Erkon kylmä sota -kirjassa. ”Henkisesti ja aineellisesti konkurssikypsä maa” teki ”sairaan virheen” tilatessaan amerikkalaiskoneet, kustantaja pauhasi.

PRESIDENTTI, hallitus ja myös Puolustusvoimien johto puolustivat voimakkaasti Hornet-päätöstä. Hankintaa oli valmisteltu peräti neljä vuotta, ja Hornetiin päädyttiin taloudellisin ja teknisin perustein. Se sopi parhaiten Suomen rajojen valvontaan ja oli myös hinta-laatusuhteella mitattuna edullisin, vakuutettiin.

Neljä vuotta kestäneiden neuvottelujen aikana maailmantilanne myös muuttui täysin: kylmä sota loppui ja Neuvostoliitto hajosi. Suomen ja Yhdysvaltojen suhteet paranivat, kun presidentit Mauno Koivisto ja George Bush tapasivat usein ja olivat jatkuvassa kirjeenvaihdossa.

Kenraali Gustav Hägglund, joka oli pääesikunnan päällikkönä mukana kaupan valmistelussa, kertoi kesäkuussa 2015 HS:n Kuukausiliitteen haastattelussa, että amerikkalaiset suhtautuivat aluksi epäluuloisesti suomalaisten aikeisiin ostaa Horneteja. ”On pakko myöntää, että meidät luettiin siihen aikaan suorastaan neuvostojengiin”, Hägglund sanoi.

Amerikkalaisten asenne kuitenkin muuttui Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen. ”Kun aloitimme 1980-luvun lopulla hankintojen valmistelun, emme voineet edes kuvitella, että pystyisimme ostamaan näin hyviä koneita.”

Hägglundin mukaan asiantuntijoille oli alusta asti selvää, että Hornet F-18 olisi paras vaihtoehto. Oli kuitenkin epävarmaa, oliko Suomella edes mahdollisuuksia saada tätä konetyyppiä. Riittävätkö Suomen rahat hankintoihin? Suostuvatko amerikkalaiset myymään parasta konettaan poliittisesti epävarmalle maalle?

”Sitten meille tehtiin tarjous... miten sitä elokuvissa sanotaan... tehtiin siis tarjous, josta ei voinut kieltäytyä”, Hägglund sanoi haastattelussa ja virnisti salaperäisen näköisenä.

Enempää hän ei suostunut kertomaan.

HORNET-KAUPASTA on kulunut nyt neljännesvuosisata. Amerikkalaiset Hornetit ovat vartioineet Suomen ilmatilaa yli kaksikymmentä vuotta, ja niiden lento jatkuu.

Nykyisin asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että Suomi teki vuonna 1992 viisaan valinnan. Suomessa Hornetit ovat kestäneet hyvin, niiden huolto on toiminut, ja kustannukset ovat pysyneet melko hyvin kurissa.

Hornetit ovat kuitenkin tulossa elinkaarensa päähän 2020-luvun lopulla. Siksi tänä keväänä käynnistettiin uusien koneiden hankinta ja avattiin lentokoneiden valmistajille tarjouskilpailu, jossa ovat mukana myös ruotsalainen valmistaja ja amerikkalainen valmistaja.

Kilpailu on alkuvaiheessa ja ratkeaa vasta parin kolmen vuoden päästä. Päätöksen valmistelee Puolustusvoimien johto ja puolustusministeriö, varsinaisen valinnan tekee seuraava hallitus. Oman sanansa sanoo varmasti myös tasavallan presidentti Sauli Niinistö, ulkopolitiikan johtaja ja Puolustusvoimien ylipäällikkö.

Hankinnan hintalappu on nyt vielä suurempi kuin 1990-luvun alussa, arvioiden mukaan 7–10 miljardia euroa. Näin suurta kauppaa ei tehdä vain lentokoneiden ominaisuuksien perusteella. Kyllä valintaan turvallisuuspolitiikka vaikuttaa, vaikka sitä ei julkisesti tunnusteta.


Demaripääministerit Paavo Lipponen (vas.) ja Göran Persson lähtivät eri teille vuonna 1999, kun Lipponen ajoi Suomen euroon ja Persson piti Ruotsin kruunussa. Kuvassa pääministerit jakavat ruusuja Helsingin Itäkeskuksessa vaalikampanjan aikana talvella 2003. (KUVA: JARMO MATILAINEN / HS)

SUOMEN ja Ruotsin suhteet ovat nyt huomattavasti paremmassa kunnossa kuin 25 vuotta sitten. Hallitusten ja virkamiesten yhteistyö on reilua ja mutkatonta. Varsinkin pääministeri Stefan Löfven nauttii Suomessa arvostusta. Häntä kehuvat, vieläpä selän takana, sekä presidentti Niinistö että pääministeri Juha Sipilä.

Suomi ja Ruotsi ovat kulkeneet 25 vuotta tiiviisti yhdessä. Maat solmivat Naton kanssa rauhankumppanuussopimuksen vuonna 1994 ja liittyivät yhtä aikaa Euroopan unioniin vuonna 1995. EU:ssa Suomi ja Ruotsi ovat olleet hyvässä yhteistyössä, samoin kuin kahden kesken. Isoissa asioissa on oltu yhtä mieltä, pienissä asioissa on voitu olla eri mieltä – ilman mökötystä.

Presidentti Tarja Halonen on kuvannut maiden välistä suhdetta osuvasti: ”Olemme sisaruksia, emme kaksosia.”

Vain kerran tiet ovat erkaantuneet. Pääministeri Paavo Lipposenhallitus vei Suomen euroalueen jäseneksi vuonna 1999, ja kolme vuotta myöhemmin kassoilla eivät enää kilisseet markat vaan eurot. Ruotsin pääministerin Göran Perssonin hallitus ei rohjennut vielä tuolloin tehdä samaa liikettä. Seuraava Perssonin hallitus yritti saada Ruotsia euroon syksyllä 2003, mutta hallituksen ehdotus kaatui kansanäänestyksessä. Ruotsi on pysynyt kruunussa.

YHDYSVALLAT yritti houkutella 1990-luvun lopulla Suomea ja Ruotsia Naton jäseneksi. Kumpikaan ei lämmennyt jäsenyydelle, vaikka Nato laajeni Itämeren rannalle Baltian maihin ja Puolaan. Suomessa ja Ruotsissa Natoon liittymistä pidettiin tarpeettomana, koska Euroopan tilanne oli vakaa ja Itämeren ympäristö rauhallinen. Ei ollut turvallisuusvajetta, kuten oli tapana sanoa.

Tilanne muuttui, nopeasti ja dramaattisesti, keväällä 2014. Venäjä aloitti silloin sodan Itä-Ukrainassa ja otti Ukrainalta väkisin Krimin niemimaan. Euroopan unioni määräsi Venäjälle tiukat taloudelliset pakotteet, joihin Venäjä vastasi omilla pakotteillaan.

Myös Itämerellä tunnelma kiristyi. Venäläiset sotilaskoneet tunkeutuivat Ruotsin ilmatilaan, ja lentäjät kävivät jopa kurkistamassa, millaiselta rauhassa uinuva Tukholma näytti eräänä pääsiäisyönä. Ruotsissa säikähdettiin. Ruotsalainen diplomaatti ja historioitsija Krister Wahlbäck kuvasi takavuosina Suomen ja Ruotsin eroa siten, että toinen oli uhattu maa ja toinen suojattu maa. Nyt näytti siltä, että myös Ruotsi voisi olla uhattu maa.

Ruotsi oli 2000-luvun hyvinä alkuvuosina ajanut puolustuksensa alas ja ryhtynyt keskittymään kansainvälisiin kriisinhallintatehtäviin. Suomessakin puolustukseen käytettäviä määrärahoja oli supistettu muttei yhtä paljon kuin länsinaapurissa. Suomessa ei ollut edes harkittu luopumista yleisestä asevelvollisuudesta tai alueellisesta puolustuksesta.

Suomen ja Ruotsin hallitukset ryhtyivät yhdessä ja erikseen pohtimaan, mitä pitäisi tehdä. Vaihtoehtoja oli kaksi: joko lähdetään pyrkimään Natoon tai ryhdytään kehittämään keskinäistä puolustusyhteistyötä. Nato-jäsenyys osoittautui kuitenkin mahdottomaksi. Kummassakin maassa kansalaisten enemmistö oli Nato-jäsenyyttä vastaan. Sitä vastoin molemmissa maissa hyväksytään laajasti liittoutuminen liittoutumattoman naapurimaan kanssa.

NELJÄN viime vuoden aikana Suomi ja Ruotsi ovat tiivistäneet puolustusyhteistyötään, ja aikomus on jatkaa samalla linjalla. Kahdenvälisen puolustusyhteistyön syventämiselle ei aseteta ennakkoon rajoitteita, todetaan yhteisessä sopimuksessa.

Kahdenvälisen yhteistyön lisäksi Suomi ja Ruotsi ovat hankkineet yhdessä vahvoja kumppaneita. Yhteistyötä sotilasliitto Naton kanssa jatketaan, ja Britannian ja Yhdysvaltojen kanssa on tehty vielä erillisiä yhteistyösopimuksia. Niillä on ainakin ennaltaehkäisevää merkitystä, vaikka sopimuksissa ei olekaan turvatakuita. Jos Venäjä aikoo painostaa Suomea ja Ruotsia, sen on kuitenkin pakko ottaa huomioon, mitä Nato, Yhdysvallat ja Britannia siihen sanovat.

Suomi ja Ruotsi järjestävät myös yhteisiä harjoituksia sekä vaihtavat säännöllisesti tiedustelutietoja keskenään. Merivalvonnassa yhteistyötä jo tehdään, ja ilmavalvonnassa yhteistyötä kehitetään parhaillaan.

Kun puolustusyhteistyö on lähtenyt näin hyvin liikkeelle, eikö olisi luonnollista, että Suomi tilaisi seuraavat hävittäjät Ruotsista, jotta yhteistyö voisi entisestään tiivistyä?

On todennäköistä, että Ruotsin pääministeri ja puolustusministeri esittävät tämän kysymyksen vuoden parin päästä suomalaisille kollegoilleen ja presidentti Sauli Niinistölle. Myös Puolustusvoimien komentaja kenraali Jarmo Lindberg saa varautua vastaamaan kysymykseen.

Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikka rakentuu neljän pilarin varaan. Ensimmäinen pilari on puolustuskyky. Toinen on läntinen yhteistyö EU:n, Ruotsin, Naton ja USA:n kanssa. Kolmas on hyvät suhteet Venäjään ja neljäs suhteet kansainvälisiin toimijoihin, kuten YK:hon.

Hävittäjäpäätöstä tehtäessä puntaroidaan kahta ensimmäistä pilaria. Miten uusi lentokone palvelee puolustuskykyä ja läntistä yhteistyötä?

Kuvitellaanpa, että amerikkalainen ja ruotsalainen kone ovat vertailussa yhtä hyviä. Kumpi voittaa kilpailun? Amerikkalainen kone voittaa, sillä Suomella on 25 vuoden kokemus Hornet-yhteistyöstä Yhdysvaltain kanssa. Jatkuvuudella on kansainvälisissä suhteissa suuri arvo.


Puolustusministerit Jussi Niinistö (vas.) ja Peter Hultqvist vierailivat Yhdysvalloissa tämän vuoden toukokuussa. Suomi ja Ruotsi allekirjoittivat sopimuksen puolustusyhteistyöstä Yhdysvaltojen kanssa. (KUVA: MANDEL NGAN / AFP)

MILLAISESSA kilpailutilanteessa Ruotsi voisi sitten ajaa Yhdysvaltojen ohi?

Presidentti Donald Trump on yllätyksellinen poliitikko. Sen sai kokea myös presidentti Sauli Niinistö viime elokuussa vieraillessaan Valkoisessa talossa Washingtonissa. Tapaamisen jälkeen Trump ilmoitti lehdistölle suorasukaiseen tapaansa, että Suomi tilaa hävittäjät Yhdysvalloista. Niinistö kiisti Trumpin puheet, mutta möläytys paljasti, mitä Trumpin lähipiirissä uskotaan: kauppa on selvä.

Donald Trumpin käytös nosti suomalaisten päättäjien niskakarvat pystyyn. Eikä Niinistö ole ainoa eurooppalainen valtionpäämies, jota Trump on kohdellut huonosti. Keväällä sen saivat kokea Baltian maiden johtajat, jotka poistuivat pettyneinä Trumpin luota.

Trumpin aikana Yhdysvaltain ja Euroopan unionin välit ovatkin jatkuvasti heikentyneet. Jos Trump sotkee Yhdysvaltain ja Euroopan unionin suhteet täysin, Suomi voi joutua niin pahaan välikäteen, ettei konetta yksinkertaisesti kehdata tilata Yhdysvalloista.

Ja juuri tässä tilanteessa voi olla Ruotsin mahdollisuus.

Just joo. Ostamme Ruotsista, koska Trump. Vaikka Trump saisi jatkokauden, niin hän ei enää ole presidentti, kun HX otetaan käyttöön. Ei mitään merkitystä valintaprosessissa. Taattua Hesari-laatua.

Sen sijaan Mauno Koiviston terävä kysymys siitä, että mitä puolustusyhteistyötä Suomen ja Ruotsin välillä muka on ollut, joka voisi vaarantua, jos ei valita Gripeniä, oli hyvä. Hän vastaa siihen itse: ei mitään merkittävää eikä sellaista ole luvassa jatkossakaan. Tämä sama kysymys ja vastaus on validi tänäänkin. Ruotsalainen valitaan vain jos F-35 on liian kallis ja Super Hornet linjat kiinni. Ja sittenkin Rafale saattaa mennä edelle
 
Vain oma mielipide: turvallisuuspolitiikalla spekuloidaan enemmän kuin mikä sen painoarvo on. Suomi on joka tapauksessa tärkeä jenkeille ja sveduille. Tiettyä pointtia tuossa patonkien liehyttelyssä on, mutta tuskinpa vaaka sillä perusteella sinne kallistuisi.

Syy miksi asialla spekuloidaan niin paljon on todennäköisesti, että siitä toimittajat osaavat kirjoittaa vetäviä juttuja ja ja ihmiset keskustella. Helpompaa kuin koko muusta prosessista, ja erityisesti suorituskyvystä. Vaikka se muu prosessi kuitenkin todennäköisesti muodostaa noin 90% painoarvosta.
 
Just joo. Ostamme Ruotsista, koska Trump. Vaikka Trump saisi jatkokauden, niin hän ei enää ole presidentti, kun HX otetaan käyttöön. Ei mitään merkitystä valintaprosessissa. Taattua Hesari-laatua.

Sen sijaan Mauno Koiviston terävä kysymys siitä, että mitä puolustusyhteistyötä Suomen ja Ruotsin välillä muka on ollut, joka voisi vaarantua, jos ei valita Gripeniä, oli hyvä. Hän vastaa siihen itse: ei mitään merkittävää eikä sellaista ole luvassa jatkossakaan. Tämä sama kysymys ja vastaus on validi tänäänkin. Ruotsalainen valitaan vain jos F-35 on liian kallis ja Super Hornet linjat kiinni. Ja sittenkin Rafale saattaa mennä edelle
Ihan hyvää ajatusta poislukien Rafalesta. Ranskalainen on aina viimeinen vaihtoehto.
 
Tarjous josta ei voi kieltäytyä.... olisiko henkitoreissaan olevan tuotantolinjan jatkoksi haalittu vähän halvemmalla täytettä?

Unski on kyllä loistokirjoittaja.

Corporal Frisk tosin kysyy paremman kysymyksen kuin Unski. Mitä hyötyä on vielä yhdestä lisäostosta Ruotsiin tai Yhdysvaltoihin jos voisi lumota myös Ranskan? Rafale on paljon kivempi vastus F-35:lle loppupeleissä. Siltä ei voi USA edes vetää mattoa alta kuten Gripeniltä halutessaan.
https://corporalfrisk.com/2018/06/13/the-path-forward-for-hx/

Luin Friskin perustelut Rafalen puolesta ja Hesarin Gripenin puolesta ja täytyy sanoa, että jos nämä ovat parhaita argumentteja, jota keksitään, niin amerikkalaiset ovat jo voittaneet tämän kisan
 
Luin Friskin perustelut Rafalen puolesta ja Hesarin Gripenin puolesta ja täytyy sanoa, että jos nämä ovat parhaita argumentteja, jota keksitään, niin amerikkalaiset ovat jo voittaneet tämän kisan

Ne ovat ihan kiinnostavaa rupattelua ja pohdintaa, mutta ei niillä ole ihan hirveästi merkitystä. Viitaten viestiini yllä.
 
Joo. Ei niillä voiteta kisaa, mutta voidaan tulla kakkoseksi.
Suorituskykyarvio tulee toivottavasti edelleen olemaan niin tärkeä, että kuten Unski kaavailee, vain tasuria tarvitsisi ratkoa muin perustein.

Viihdyttävää voinee odottaa ranskalaisten tarjouksesta jos Belgian kuviosta voi jotain päätellä. Tuskin "tarjous, josta ei voi kieltäytyä".
 
Osa pitää näitä HX-valintamenetelmän hyväksytty/hylätty "ansalankoja" ihan triviaali juttuna tai ymmärtää ne enemmän tai vähemmän väärin.

Muistellaan vuotta 2015:

"Valmistajien tarjoamat huoltokonseptit ja mahdollisuudet teollisuusyhteistyölle poikkeavat huomattavasti toisistaan."
"Valmistajien ilmoittamissa elinkaarikustannuksissa on merkittäviä eroja."

Pähkinänkuoressa valintamenetelmä varmistaa sen, ettei tule tilannetta missä kone X tarjoaa enemmän suorituskykyä kuin kone Y, mutta X ylittää budjetin ja sitten ollaan umpikujassa.

Virallisesti mennään 'suorituskyky edellä' ja näin se onkin jos esim. vuosibudjetissa pysyminen on osa kokonaisvaltaista suorituskykyä. Perinteisesti suorituskyky ei tietenkään tarkoita mitään budjettia tai edes koneiden huoltokysymyksiä.

Valintamenetelmässä käydään ensin tarkistuslista läpi:
-64 konetta check
-hankintahinta check
-huoltovarmuus check
-teollinen yhteistyö/vastakaupat check
-jne.. check

Ja tarkistuslistan jälkeen jäljelle jääneistä koneista valitaan operaatio-suorityskyvyltään paras. Luonnollisesti tämä menetelmä on mahdollinen vain RFI ja muun taustatiedon myötä, näin prosessissa ei tule puun takaa yllätyksiä tai tilannetta missä yksikään kone ei mahdu vuosibudjettiin. On etukäteen varmistettu, että minimissään kaksi konetta saadaan pisteytys-vaiheeseen.

Mitä koneiden tiputtamiseen kisasta tulee, niin eräässä haastattelussa lipsautettiin, että jokainen tiputus menee hallituksen pöydän kautta. Niin ei tule tilannetta, missä pääministeri lukee aamulla lehdestä, että kone Z ei selvinnyt teollisen yhteistyön ehdoista ja on nyt ulkona. Ja hallitus tässä tapauksessa tarkoittaa seuraavaa hallitusta, ei nykyistä, sekin painotettiin haastattelussa.

Ja joo, sekin on tiedossa, että osa elättelee hartaita toiveita, että 64 koneen sijaan hankitaan vaikkapa 40 konetta, jotta check lista menisi läpi.
 
Tarjous josta ei voi kieltäytyä.... olisiko henkitoreissaan olevan tuotantolinjan jatkoksi haalittu vähän halvemmalla täytettä?

Unski on kyllä loistokirjoittaja.

Corporal Frisk tosin kysyy paremman kysymyksen kuin Unski. Mitä hyötyä on vielä yhdestä lisäostosta Ruotsiin tai Yhdysvaltoihin jos voisi lumota myös Ranskan?
https://corporalfrisk.com/2018/06/13/the-path-forward-for-hx/

Se hyöty, että Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ottaa väärän koneen valinnan henkilökohtaisesti. Toki ei ole sanottua, että Trump pyrkisi, saati pääsisi, jatkokaudelle. Mutta jos ykköskausi tulikin vähän niin kuin vahingossa, niin yleisen elämänkokemuksen perusteella vallanhimo kasvaa vasta valtaannousun jälkeen - Putinhan valitteli Halosellekin aikanaan, ettei ole mikään tsaari, vaikka hänestä sellaista toivotaan. Ja miten kävi?
 
Vain oma mielipide: turvallisuuspolitiikalla spekuloidaan enemmän kuin mikä sen painoarvo on. Suomi on joka tapauksessa tärkeä jenkeille ja sveduille. Tiettyä pointtia tuossa patonkien liehyttelyssä on, mutta tuskinpa vaaka sillä perusteella sinne kallistuisi.

Syy miksi asialla spekuloidaan niin paljon on todennäköisesti, että siitä toimittajat osaavat kirjoittaa vetäviä juttuja ja ja ihmiset keskustella. Helpompaa kuin koko muusta prosessista, ja erityisesti suorituskyvystä. Vaikka se muu prosessi kuitenkin todennäköisesti muodostaa noin 90% painoarvosta.

Samaa mieltä. Tosin on helppo olla samaa mieltä Hämäläisen kanssa siitä, että tämän mittaluokan kauppoihin vaikuttaa myös turvallisuuspolitiikka, vaikkei sitä myönnettäisi. Se on monessa mukana olleen politiikan toimittajan realismia.

Oman kuvionsa tuo taas yli eduskuntavaalien menevä hankintaprosessi, eikä niin sisä- kuin ulkopoliittisten tekijöiden vaikutus tule olemaan olematon. Meillä nämä hankinnat on totuttu tekemään parlamentarismin rajamailla, yhteisen konsensuksen ja tahtotilan suojassa, mutta se on jo aiemmin uhannut rakoilla. Viimeksi vaadittiin päättävien tahojen poliittista tahdonvoimaa että valitut hävittäjät saatiin hankittua, toivottavasti sitä löytyy nytkin.
 
Tarjous josta ei voi kieltäytyä.... olisiko henkitoreissaan olevan tuotantolinjan jatkoksi haalittu vähän halvemmalla täytettä?

Unski on kyllä loistokirjoittaja.

Corporal Frisk tosin kysyy paremman kysymyksen kuin Unski. Mitä hyötyä on vielä yhdestä lisäostosta Ruotsiin tai Yhdysvaltoihin jos voisi lumota myös Ranskan? Rafale on paljon kivempi vastus F-35:lle loppupeleissä. Siltä ei voi USA edes vetää mattoa alta kuten Gripeniltä halutessaan.
https://corporalfrisk.com/2018/06/13/the-path-forward-for-hx/


Jos mennään turvallisuuspolitiikkaan ratkaisevana tekijänä niin jenkit voivat kaivaa kovempia papereita taskusta kuin Ranskalta ikinä tullaan saamaan.
 
Ja joo, sekin on tiedossa, että osa elättelee hartaita toiveita, että 64 koneen sijaan hankitaan vaikkapa 40 konetta, jotta check lista menisi läpi.
Vedät liian äärimmäiseksi tämän vertailusi. Kyse on enemmän kai sen luokan säädöistä mitä viimeksi. Eli toivotusta 67:sta 64:ään. Toisaalta voi arvioida myös Norjan F-35 määrää. Se on merkittävästi vähemmän. Vaikka jostain syystä olisi varaa vain sellaiseen määrään, en usko hetkeäkään että löytyisi rahkeita pudottaa selvä suosikki kisasta kun onanistinen 64 ei täyty. Sillä ei ole esim. mitään taetta, että myönnetty rahoitus on aikanaan lähempänä kymppiä kuin seiskaa. Liikkumavaraa on arviossa aika paljon.

"Valmistajien ilmoittamissa elinkaarikustannuksissa on merkittäviä eroja."
Tämä ei tarkoittanut välttämättä sitä, että niissä tunnustettaisiin olevan hurjat erot. Silloin muistaakseni mainittiin, että tulee olemaan melkoinen työ saattaa ne vertailukelpoisiksi. Eli esim. lasketaan saman tasoinen huolto ja ripustettavan avioniikan ylläpito jos ei integroitu. Mainittiin myös, että jotkut julkisuudessa esitetyt arviot eivät voi olla todellisia kun niillä kattaisi lähinnä tankin täydennyksen.

Jokainen mahtuu kustannuskehykseen -lausuntoja on annettu myös. Jos niissä on suuria eroja osto- ja ylläpitokustannuksissa, kuten esim. Typhoonin ja Rafalen osalta kuvittelisi, niin silloin se kai väistämättä tarkoittaisi pienempää määrää koneita tai todella laihaa aseistusta tms. verrattuna edullisimpaan 64 runkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top