Ylli
Majuri
Ai sitten ei ole hätää jos ne ovat stealth-kamaa...Sä olet kyllä palstan huumorimies! JASSM:t ovat jo itsessään stealth-kamaa, ja kantamansa takia niitä ei tarvi puskea ihan sinne Pietariin asti ampumaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ai sitten ei ole hätää jos ne ovat stealth-kamaa...Sä olet kyllä palstan huumorimies! JASSM:t ovat jo itsessään stealth-kamaa, ja kantamansa takia niitä ei tarvi puskea ihan sinne Pietariin asti ampumaan.
Tämän päivän helsingin sanomissa oli koko aukean kokoinen juttu HX hankkeesta.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005720102.html
Hornetin seuraajaksi ei välttämättä valita parasta taistelukonetta
Kannattaisi varmaan ensin lukea artikkeli läpi ennen sen kommentointia? Tuo oli yllättävänkin hyvin laadittu artikkeli HX-hankkeesta.Eli ollaan hankkimassa F-35 vaikka se ei ole paras taistelukone mutta sillä on laaja käyttäjäkunta ja pitkä elinkaari. No sitähän mä just sanoin. Kenraalinkaan mielestä F-35 ei ole paras taistelukone mutta poliittisesti hyvä.
Jos Sarde osaa, niin voisi arvioida, paljonko ovat ohjusten huoltokulut nyt, paljonko uutta huoltojärjestelmää rakennettaessa, ja paljonko uusien ohjusten huoltokulut ovat? Eri skenaarioissa. Se auttaisi arvioimaan asiaa.
Rajattu ja "räjäytetty*
Yksistään huoltohenkilöstön, kautta käsittelyhenkilöstön kulut maksavat maltaita. Puhumattakaan käyttäjien (kaikki lentohenkilökunta ja maahenkilökunta) koulutus uusiin asejärjestelmiin. Ajatelkaa nyt vähän.
Nyt ei puhuta enään miljoonista....
Tarjouspyyntömme koettiin kaikkialla erittäin vaativaksi, mutta myös tasapuoliseksi. Oli mukava kuulla lähes kaikkien tapaamiemme organisaatioiden viesti ”Tarjouspyyntönne on yksi haastavimmista, yksityiskohtaisimmin ja ammattimaisimmin tehdyistä tarjouspyynnöistä, jonka olemme vastaanottaneet”.
Alimmasahan on oikea Yllin unelma. Pelkkiä sidewindereitä kyydissä!Gripen ja ohjuksia
Laadulla ilmasodankäynnissä tarkoitetaan yleensä enemmänkin lentäjien laatua. Siksi esim. lentotuntien määrää pidetään tärkeänä.ilmasodassa laatu on aina tärkeämpi kuin määrä.
Sivusta 25 lähtien tarinoita esim. Hawkin hankinnasta. Oli monenlaisia vetäjiä omissa ja vieraissa Ruotsin ja Ranskan suuntaan. Aloittaisin sivuista 28-29. Selviää aluksi kuinka YYA:lla pumpattiin rahaa ja Draken-lisähankinnassa olisi ollut merkittävässä osassa piirrustus ulkopuolisen hyökistä Suomen rannikkoa pitki kohti Leningradia.
Minkälaista ilmatankkauskalustoa meidän tulisi hakea, jos päätetään ko. kyky hankkia meidän ilmavoimille?
Itse kannattaisin jostakin suhkot pienehköstä koneesta tehtyä ilmatankkausvarianttia, kuten esim. https://en.wikipedia.org/wiki/Alenia_C-27J_Spartan
Koneen tulisi olla sopivan kompakti, jotta sitä voisi operoida myös näiltä maanteille tehdyiltä kiitoradoilta helposti ja että se saataisiin mahtumaan myös sinne hyvin kaiken muun kaluston kanssa. Joten sen takia tuo C-27J Spartan voisi olla hyvä.
Casaankin on ymmärtääkseni ilmatankkausvarustus saatavilla, eiköhän se olisi järkevämpää kuin kokonaan uusi konetyyppi.Minkälaista ilmatankkauskalustoa meidän tulisi hakea, jos päätetään ko. kyky hankkia meidän ilmavoimille?
Itse kannattaisin jostakin suhkot pienehköstä koneesta tehtyä ilmatankkausvarianttia, kuten esim. https://en.wikipedia.org/wiki/Alenia_C-27J_Spartan
Koneen tulisi olla sopivan kompakti, jotta sitä voisi operoida myös näiltä maanteille tehdyiltä kiitoradoilta helposti ja että se saataisiin mahtumaan myös sinne hyvin kaiken muun kaluston kanssa. Joten sen takia tuo C-27J Spartan voisi olla hyvä.
Niitä joku kahdeksan kappaletta voisi olla hyvä. Jos puolet pystyttäisiin pitämään ilmassa kerralla, niin se tarkoittaisi neljää tankkauskonetta ympäri maan yhtä aikaa käytössä tarjoten useammalle ilmataistelua käyvälle alueelle ilmatankkausmahdollisuuden.
Meteor AESA-hakupäällä voisi tarjota suorituskykyloikan. Tai tämä amerikkalainen hanke. Siltikin olisi mukavaa, jos nykyiset AIM-120C7:t olisivat käytettävissä toisen linjan ohjuksina, jolloin säilyisi myös synergia NASAMS-ilmatorjuntaohjusjärjestelmän kanssa. Ohjusta ei välttämättä kannata sovittaa tulevaan konetyyppiin, koska integraation kustannuksella myyjä pystyy laittamaan pakettiin muutakin houkuttelevaa (esimerkiksi enemmän niitä AESA-Meteoreja tai Triple Target Terminatoreita), mutta jos ohjus sopii sellaisenaan, niin kyseessä on ilmeinen, pienehkö etu.
Niin tai sitten on... Jos uuteen koneeseen hankitaan esim. meteorit niin amraamit voi hyvin jättää maa-alustoille ammuttavaksi. Niidenkin määrä on kohtuullinen maa-alustojen määrään nähden. Olikos meillä 24 Nasams laukaisu alustaa? Eli niiden yksi täyttö olisi jo 144 puikkoa. Noita C7:a taitaa olla hankittuna joku 300kpl. A ja B mallit taitavat olla siinä vaiheessa kun uudet koneet tulevat jo niin vanhoja että ovat vahvasti poistossa.Toisaalta, ei ole mitään mieltä olla integroimatta C7:aa HX:ään. Jos siis sitä on tarkoitus käyttää myös NASAMS:ssa. Enkä usko että Meteoreja hankittaisiin molemmille alustoille (siis niin paljoa, että C7:t muuttuisivat tarpeettomiksi).
Niin tai sitten on... Jos uuteen koneeseen hankitaan esim. meteorit niin amraamit voi hyvin jättää maa-alustoille ammuttavaksi. Niidenkin määrä on kohtuullinen maa-alustojen määrään nähden. Olikos meillä 24 Nasams laukaisu alustaa? Eli niiden yksi täyttö olisi jo 144 puikkoa. Noita C7:a taitaa olla hankittuna joku 300kpl. A ja B mallit taitavat olla siinä vaiheessa kun uudet koneet tulevat jo niin vanhoja että ovat vahvasti poistossa.
En näe tuota sinänsä ongelmana ellei siitä sitten tehdä sellaista. Eli meidän etu tietyllä tavalla on se, että meillä ei ole varastossa tuota ammuttavaa mitään järjetöntä määrää. ei AA eikä AG kalustoa. Tällöin voidaan sinänsä jättää ulkopuolelle olemassa olevan aseistuksen yhteensopivuus kun kone valintaa tehdään.