Onhan näitä "yllättäviä" käänteitä ollut ennenkin....toivottavasti ei niin pitkälle enää ikinä mennä..
Muistellaan, miten kävi edellisellä kerralla...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Onhan näitä "yllättäviä" käänteitä ollut ennenkin....toivottavasti ei niin pitkälle enää ikinä mennä..
"Eurofighter being the top contender". No sepä vasta onkin kova meriitti, Luftwaffen komentaja sai kenkää kun ei suostunut pitämään suutaan kiinni, vaan sanoi ääneen että F-35 on paras vaihtoehto.
Eihän tässä ole mitään kotimaan politiikkaa vielä pelissä..nyt kyseenalaistetaan amerikkalaisvalmisteiset kisakandit.."Eurofighter being the top contender". No sepä vasta onkin kova meriitti, Luftwaffen komentaja sai kenkää kun ei suostunut pitämään suutaan kiinni, vaan sanoi ääneen että F-35 on paras vaihtoehto.
https://theaviationgeekclub.com/german-air-force-chief-fired-for-supporting-f-35/
Itselläni on vahva usko siihen, että poliitikot antavat puolustusvoimien itse valita mitä ja mistä kalustoa hankkivat.
Korkeintaan budjetti voi kokea kovia, jos "väärät" puolueet ovat vallassa.
No, siinähän kyseenalaistavat, koirat haukkuu ja karavaani kulkee.Eihän tässä ole mitään kotimaan politiikkaa vielä pelissä..nyt kyseenalaistetaan amerikkalaisvalmisteiset kisakandit..
Parasta A-ryhmääNäyttävät nämä #turpo-veijarit tekevän lähinnä hallaa Suomelle turvallisuuspoliittisesti, Yhdysvallat on kuitenkin Suomen tärkein yksittäinen kumppani sillä saralla. Ja nyt sitten pitäisi jonkun ABC-kanavan feikkiuutisen vuoksi ostaa kymmenellä miljardilla eurolla epäkuranttia kamaa Suomen puolustamiseen? Putininko asialla nämä #turpo-klovnit ovat?
Ja nyt sitten pitäisi jonkun ABC-kanavan feikkiuutisen vuoksi ostaa kymmenellä miljardilla eurolla epäkuranttia kamaa Suomen puolustamiseen? Putininko asialla nämä #turpo-klovnit ovat?
https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Uusien-hävittäjien-valinnassa-mennään-mutteritasolle/1229024Uusien hävittäjien valinnassa mennään "mutteritasolle"
Hornetien seuraajan valinnan hintalapuksi on määritelty 7–10 miljardia euroa. Puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Mika Kari (sd.) arvioi, että kyse on niin valtavasta summasta, että se tulee vielä aiheuttamaan paljon poliittista keskustelua samoin kuin nyt kehyksissä oleva hintahaarukka.
– Puolustusbudjetti on 1,5 prosenttia bruttokansantuotteesta. Hankintojen jälkeen mennään kahteen prosenttiin, Kari kertoi Suomi-areenan tilaisuudessa Porissa torstaina.
Poliittinen ratkaisu
Karin mukaan nyt on hankala sitoutua mihinkään lukuun ja yksi miljardikin on valtava määrä rahaa. Ensin on katsottava vaativa selvitystyö, jota puolustusministeriössä ja Pääesikunnassa tehdään.
– Viime kädessä kyseessä on poliittinen ratkaisu. Itse pidän tärkeänä kestävää valintaa, jossa ensisijaista on suorituskyvyn korvaaminen.
Hankintahinnan päälle tulevat elinkaarikustannukset, jotka on arvioitava vuoteen 2060 saakka, jotta koneita voidaan käyttää. Ylläpitoon, kuten huoltoihin ja polttoaineisiin, ei tule lisää rahaa. Ne maksetaan puolustusbudjetin sisältä.
Monimutkainen prosessi
Puolustusvoimien edustajat avasivat Suomi-areenan keskustelussa puolustusvoimien materiaalihankintojen monimutkaisuutta, mikä korostuu Hornetien seuraajan valinnassa. Kyse on isoista sopimuksista, joiden juridinenkin puoli on vaikea.
Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen apulaisjohtaja Kari Renko mainitsi esimerkkinä taisteluasun uusimisen. Se on yhteispohjoismainen ostos.
– Hanke aloitettiin kaksi vuotta sitten ja ensimmäiset toimitukset ovat kahden vuoden päästä. Monimutkaisuuden määrä on suuri haaste, Renko sanoi.
Hävittäjähankintaa valmistelee sadan ihmisen organisaatio, joka käy jokaisen kandidaatin perusteellisesti läpi neljän vuoden aikana. Tarjouksissa saadut tiedot varmistetaan erilaisilla testeillä ja sen jälkeen lennetään simulaattoreilla erilaisia tehtäviä. Jokainen ehdokas pilkotaan viipaleiksi ”mutteritasolle saakka”, miten esimerkiksi moottorihuolto toimii kriisitilanteissa varakentillä.
Ohjelmanjohtaja Lauri Puranen Puolustusministeriöstä korosti, että nyt ei olla ostamassa lentokonetta kuten esimerkiksi Finnair tekee.
– Ostamme järjestelmää, johon kuuluu lentokone, aseet, sensorit, tekniset tukijärjestelmät ja koulutus.
Suorituskyky ratkaisee
Purasen mukaan hankinnassa korostuu suorituskyky, huoltovarmuus, elinkaarikustannus, teollinen yhteistyö sekä turvallisuus- ja puolustuspolitiikka.
– Suorituskyky on keskeinen, miten konetta pystytään kehittämään uskottavasti, että se on taistelukykyinen vuonna 2050, Puranen sanoi.
Suunnittelupäällikkö Vesa Virtanen Pääesikunnasta kertoi, ettei halpuus ole muissakaan hankinnoissa juuri koskaan kriteerinä. Ratkaiseva tekijä on suorituskyky: mikä on paras ja tehokkain väline tai keino korvata suorituskykyä, kun kalusto tulee tiensä päähän.
Purasen mukaan paljon puhuttu Nato-yhteensopivuus tarkoittaa suurimmaksi osaksi toimintatapoja. Siksi erilaiset harjoitukset ovat avainasemassa, jotta osataan kamppailla samojen sääntöjen mukaan ja testata, pelaavatko teknologiat yhteen.
Rengon mukaa asemarkkina on outo, koska sekä myyjiä että ostajia on vähän. Tinkimisvaraa ei juuri ole. Suomi on silti tehnyt edullisia kauppoja.
64 hävittäjää
Suomi lähetti huhtikuussa Hornetien seuraajan tarjouspyynnöt. Yhdysvalloissa tarjouspyynnöt menivät Boeing- ja Lockheed Martin -yhtiöille (F/A-18 ja F-35), Ranskassa Dassaultille (Rafale), Ruotsissa Saabille (Gripen) ja Britanniassa BAE Systemsille (Typhoon).
Tarjouksia pyydetään 64 hävittäjästä. Se on saman suuruinen määrä kuin Hornet-hankinta alun perin.
Vastauksia odotetaan ensi vuoden alkupuolella. Hankintapäätös tehtäneen 2021. Hävittäjiltä vaaditaan ilmataistelukyky ja kyky tehdä ilmaiskuja maalle ja merelle. Lisäksi koneen on kyettävä tiedustelu- ja maalinosoitustehtäviin.
Turpoon liityen, aikaisemmin Charly oli sitä mieltä että kone pakosti ostetaan jenkeistä, nyt hän on ilmeisesti sitä mieltä, ettei sitä voi ostaa jenkeistä.
Mielestäni hän oli/on väärässä molemmissa tapauksissa.
Tärkein tekijä on käytettävissä olevilla resursseilla saavutettava suorituskyky. Turpo on vain bonusta.
Kyllä nämä ovat saman kolikon eri puolia; politiikka määrittää suorituskyvyn saatavuuden ja jatkuvuuden sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä. (Ja näitä käsitellään yhtenä suorituskykytekijänä huoltovarmuusosiossa)
Joka tapauksessa kaluston myyjän suuntaan syntyy pitkäaikainen ja strateginen riippuvuussuhde. Yhtenä erittäin suurena poliittisena riskinä on se, jos myyjän politiikka muuttuu Suomelle haitalliseksi. Tällöin tulee eteen strateginen valinta joko alistua taikka sitten kovalla kiireellä löytää vaihtoehtoinen tarjoaja.
Siksi yhden koneen malli on minusta strategisesti erittäin huono valinta, vaikka taloudellinen rasite olisi suurempikin kahden koneen vaihtoehdossa. Luulen sitä jopa hiukan tarkoitukselliseksi valinnaksi tästä näkökulmasta.
Ostetaan taas venäläistä, kun se päämieskin on niin luotettava..Harmi vain, ettei oikein taida olla ominaisuuksien osalta fiksusti toisistaan poikkeavia ehdokkaita, jotka olisivat tarpeeksi TURPO-riippumattomat? EF Typhoon ja F-35 olisivat teoriassa tuollainen parivaljakko, mutta kun Typhoon on Brittien meille myymä ja EU-eron jälkeen maa saattaa olla varsin vankasti Yhdysvaltoihin kallellaan... Toki konetyyppi on monikansallinen, mutta liekö se on lopulta siunaus vai kirous? "Keskimääräisessä autossa on 25000 osaa. Jos niistä puuttuu 100, autoa on vaikea saada toimimaan."
Rafale paritettuna amerikkalaisen vaihtoehdon kanssa olisi mahdollisuus. Mutta se olisi päällekkäisyyttä, aivan turhaa päällekkäisyyttä. Rafale ei ole ilmataistelija, ainakaan Rafalen tutka ei ole julkitiedon perusteella kilpailijoihin verrattuna mitenkään ihmeellinen. Rynnäköinnissä kone voi toki olla hyvä, mutta F-35:een verrattuna Rafale lienee rynnäköinnissä melko heikko ja Super Hornetiin verrattunakin korkeintaan marginaalisesti parempi.
Ostetaan taas venäläistä, kun se päämieskin on niin luotettava..
Rafale ei ole ilmataistelija, ainakaan Rafalen tutka ei ole julkitiedon perusteella kilpailijoihin verrattuna mitenkään ihmeellinen.