JSOW:n ensimmäinen versio tuli palveluskäyttöön 90-luvulla. Unitäärikärkinen C-malli otettiin palveluskäyttöön 2005. Datalinkillä varustettu ja liikkuviin merimaaleihin iskemään kykenevä C1-malli saavutti IOC:n 2016. Pohjateknologia on HX:n aikajännettä ajatellen vanhaa, ja aseen kehityspotentiaalin raja menee jossakin. Evoluutio ei riitä, jos revoluutio on ovella.
Otetaan esimerkiksi edellinen hävittäjähanke. Suomi hankki silloista huipputeknologiaa edustaneet AMRAAM-ohjukset. Suomi ei hankkinut esimerkiksi AIM-7P Sparrowia, vaikka ko. ohjusversio tuli tuotantoon niinkin hiljan kuin 1987 ja vaikka se mitä ilmeisimmin olisi ollut jonkin verran edullisempi. Sparrow oli kehityskaarensa päässä, uudemmat aseet olivat ajaneet siitä ohi.
Yllätyksistä kysyn vain, kuinka monella oli tietoa Gabrielista ylipäätään ja kuka uskoi sen voittoon? Tein haun Muu Sotilaskalusto -foorumilta, ja ensimmäinen maininta ohjuksesta teoreettisena vaihtoehtona Suomen tulevaksi pintatorjuntaohjukseksi oli heitto elokuussa vuonna 2017. Vieläkään emme tiedä ohjuksen ominaisuuksista käytännössä mitään! Olen yllättynyt, jos Gabriel oli viimeinen yllätys PV:n hankinnoissa.
Kerrankin yhtä mieltä kuin
@jokuvaan .
Tietopyyntö HX:n aseista ja varusteista lähti seuraaviin maihin: Iso-Britannia, Israel, Norja, Ranska, Ruotsi, Saksa ja Yhdysvallat. Joitakin vaihtoehtoja tuolta pohjalta JSOW-varianttien lisäksi:
-Spice 250 (F-35? Rafale?)
-GBU-53/B StormBreaker (F-35, SH)
-GBU-39 SDB (F-35? Gripen E?)
-Spear 3 (F-35, Typhoon? Rafale?)
-SmartGlider (Rafale?)
-JDAM-ER
-HOPE/HOSBO (epätodennäköistä, kun kukaan ei käytä ja kun projekti on melko lailla kuollut, mutta paperilla kiinnostava - mm. 160 km kantama)
-JSM (F-35)
-RBS-15 (Gripen E?)
-JASSM-ER (F-35?)
-LRASM (SH, F-35?)
-CVS401 Perseus (Rafale? Typhoon? F-35?)
-SkySniper (F-35?)
-"Gray Wolf"
-Jokin ilmiselvä vaihtoehto, jonka unohdin listata
-Wunderwaffe, joka tulee yhtä suurena yllätyksenä kuin Gabriel
Kaksisuuntainen datalinkki löytyy edellä mainituista ainakin seuraavista: Spice 250, GBU-53/B StormBreaker, Spear 3, JSM, JASSM-ER ja LRASM. Kuudesta aseesta kaikki paitsi JASSM-ER kykenevät myös iskemään liikkuviin maaleihin ja merimaaleihin. LRASM ja JSM omaavat radiotaajuuksia haistelevat sensorit, joiden avulla ohjukset pystyvät havainnoimaan niihin kohdistuvia uhkia ja toisaalta myös maaleja.
Jos halutaan tukea maavoimia tuhoamalla taktisen tason maaleja, niin aseille on tiettyjä vaatimuksia. Ensinnäkin aseiden tulee olla edullisia; tavallisen panssarivaunun tuhoaminen miljoonien liitopommilla on kestämätöntä, aseet loppuvat heti kättelyssä.
Toiseksi koneen on hyvä kyetä kantamaan aseita iso määrä kerralla, jolloin yhdellä tai muutamalla lentosuoritteella kyetään nuijimaan maanrakoon isompikin pumppu, jos tilaisuus aukeaa. Esimerkki: F-35A:n sisäisiin asekuiluihin mahtuu 2 kpl JSOW tai 8 kpl StormBreaker.
Kolmanneksi kantama on edelleen vain yksi aseen ominaisuus. Maksimikantama jää hyödyntämättä ainakin osin, jos maalia ei kyetä löytämään ja tunnistamaan tarpeeksi kaukaa, ja toisaalta häivelentokone voi mennä turvallisesti lähemmäksi maalia kuin tavallinen monitoimihävittäjä. Joka tapauksessa esimerkiksi SmartGlider, Spice 250 ja Spear 3 ovat kaikki yli 100 kilometrin kantaman aseita, ja
CSIS esittää Spear 3:n kantamaksi peräti 120-140+ kilometriä.
Olisiko JSOW:lle minkäänlaista asemaa? JSOW:ssa on raskas taistelukärki, joka on edellytys tiettyjen maalien tuhoamisessa, ja ase itsessään on kohtuullisen kokoisissa erissä hankittuna edullisempi kuin raskas risteilyohjus. On kuitenkin luultavaa, että selviytymiskyky kokonaisuutena on heikompi suhteessa risteilyohjukseen. Siinä missä risteilyohjuksen voi laukaista hyvinkin matalalta ja huomaamatta usean sadan kilometrin päästä, niin liitopommin maksimikantaman hyödyntäminen edellyttää laukaisulavetin suurta korkeutta ja nopeutta, jolloin vihollisen on suhteellisen helppo havaita hyökkäys jo paljon ennen kuin ase on lähellä maalia. Vaikka JSOW olisi tästä huolimatta risteilyohjusta kustannustehokkaampi paperilla, mikä ei ole sanottua, niin tilanteiden yleisyys nousee kysymysmerkiksi. Kuinka moni maali, johon muuten ammuttaisiin risteilyohjus, voitaisiin hoidella JSOW:lla? Pienessä erässä kustannukset nousevat ja koulutuksen, huoltomateriaalin ym. osuus suhteessa itse aseisiin on suurempi. Lisäksi aseen hankinnan järkevyyttä arvioidessa tulee huomioida syntyvät integraatiokustannukset (riippuen toki siitä, onko ase ennestään integroitu hankittavaan konetyyppiin).