Olikin jo karsittu turhat ehdokkaat pois. Ja jätetyistä toinen nimellisesti mukana.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olikin jo karsittu turhat ehdokkaat pois. Ja jätetyistä toinen nimellisesti mukana.
”Nykyään hävittäjien moottorien toimintavarmuus on korkeaa luokkaa, mutta jos niihin menee jokin nyrkkiä kookkaampi esine, ne alkavat yskiä ja saattavat pettää kokonaan. Minulla meni eräälläkin lennolla pari lintua toiseen moottoriin, mutta suljin vain sen ja laskeuduin turvallisesti toisella ilman ongelmia”, Boeingin toinen koelentäjä Al Bradford kertoo.
Erikoista kirjoittaa paljastuskirja jopa ennen oman ministerikauden päättymistä.
On hätä päästä edes takaisin eduskuntaan. Se on tosin enemmän ehkä kiinni Soinin äänistä.
Jussi Niinistö, julkaisee kirjan ensi keväänä vaalien alla. Vaikka on vielä ko. kausi ministerinä kesken, jota käsittelee.
Ja Rafelekin on suunniteltu, tai ainakin M-versio on, lentotukialuskäyttöön, niin ainakin kolmelta konetyypiltä voikin odottaa hyvää suoriutumista maantietukikohdissa.Onneksi toiminta lentotukialuksilta on vielä tiukempaa touhua, joten F-18 ja F-35 suoriutuvat varmasti tuli valituksi kumpi tahansa
Ei niinkään vastauksena sinulle, vaan ennemmin yleisenä huomiona.Ja Rafelekin on suunniteltu, tai ainakin M-versio on, lentotukialuskäyttöön, niin ainakin kolmelta konetyypiltä voikin odottaa hyvää suoriutumista maantietukikohdissa.
Tässä tulee maantietukikohdan toiminnan ydin ilmi. Ei se koneen käyttö pienemmältä radalta, vaan se kaikki logistinen toiminta ympärillä on suurin tekijä.Ruotsalainen kirjoitus maantietukikohdista vuodelta 2012. Wiseman kommentoi tuossa (konekäännös), ettei maantiekentältä tai tilapäistukikohdasta lentäminen (nousut ja laskut) ole hävittäjälle vaikeaa, mutta operointikokonaisuus vaatii raskaan infrastruktuurin. Toisessa mainitsee, ettei kunnollista puolustusta (lähinnä kai ilmatorjunta) ole resursseja järjestää kovin moneen paikkaan ja kolmannessa puhuu ympäristöhaitoista.
Puhtaasti sotilaallis-taloudellisista lähtökohdista Gripen olisi paras valinta, koska näitä saataisiin samalla rahalla eniten ja niiden lentotunnit olisivat tuntuvasti halvempia kuin minkään kaksimoottorisen vaihtoehdon. Suorituskyky olisi muuten kuin tutkahäiveen osalta käytännössä sama tai parempi kuin F-35llä, ja käyttäisivät käytännössä samoja asejärjestelmiä. Poliittinen ulottuvuus on sitten ihan toinen asia.
Kirja: Väärä päätös hävittäjäkaupoissa merkitsisi jopa kymmenen miljardin hukkainvestointia – Hävittäjävalinta ratkaisee ilmavoimien suorituskyvyn vuosikymmeniksi
Toistaiseksi on epäselvää, kuinka pitkä käyttöikä koneilla on, sillä neljä viidestä ehdolla olevasta koneesta saattaa poistua käytöstä 2040-luvulla.
Yksi esimerkki puolustushaarojen yhteistyöstä on se, että kun merivoimien uusiin korvetteihin hankitaan loppuvuodesta uudet taistelujärjestelmät, niiden täytyy toimia yhteen uuden hävittäjämallin kanssa. Hävittäjien tehtävä on torjua ilmasta tulevat uhat mutta samalla tukea maa- ja merivoimia. Tähän se tarvitsee riittävän tehokkaat aseet.
– Jos kone toimii vain kymmenen vuotta, meillä ei ole missään tapauksessa varaa ostaa sen jälkeen uutta konetta, Puranen sanoo.