Huhta
Greatest Leader
B on ilmassa paskempi kuin A.
B on ilmassa paljon vähemmän paska suhteessa A:han kuin Harrier on suhteessa Hornetiin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
B on ilmassa paskempi kuin A.
Jos ajateltaisiin, että sijoiteltaisiin parvi mitä lie tulevaa hävittäjätyyppiämme per maantietukikohta, tarkoittaisi tämä 64 koneella 16 maantietukikohtaa. Tässä on itsellä ajokortti ollut pian seitsemisen vuotta ja voin sanoa, että ainakin tuon verran on tullut vastaan helpostikin vähintään sen kilometrin pituisia suoria tienpätkiä, joille kelpaa laskeutua ja joilta kelpaa nousta pituutensa puolesta.
Ei se mene ihan näin. Suomen konemäärää ei voi ihan yksitellen ripotella pitkin mantuja koska se tukikohdan integraatio, logistiikka ja suojaus ei ole ihan yksinkerainen panostus. Myös koneita ei kannata jakaa määräänsä pienempiin ryhmiin.
Kilometrin suoria ja lentotukikohdiksi sopivia tienpätkiä puolestaan löytyy kymmenittäin eli runsaasti vaihtoehtojakin meidän konemäärän hajasijoitukseen. Pystysuoran nousun etuja ei tarvita siinä suhteessa että se olisi merkittävämpää kuin mitä F35:n kiitoradoilta nousevalla mallilla on tarjottavanaan.
B on ilmassa paskempi kuin A.
Joku väitti joskus, että tiehallinto olisi epävirallisesti oikonut mutkia sieltä täältä puolustushallintoa avittaakseen. Olen aavistuksen skeptinen. Toki jos on laskettu, että normaalimittainen tie riittää tarkalle lentäjälle ja puusto kaatuu kriisitilanteessa nopeasti, niin eihän se teoriassa mahdotonta ole.
Vähemmän polttoainetta, lastia, 7.5G rajoitus vs. 9G...
Vähemmän polttoainetta, lastia, 7.5G rajoitus vs. 9G...
Tuohon ei voi olla muuta syytä kuin pienempi asekuorma sekä polttoainetankki.Samoin "logistics footprint" on listattu pienemmäksi kuin F-35A:lla.
Nyt on ymmärretty väärin. Jos ilmavoimilla on katsottuna vaikkapa 70 maantiesuoraa jotka se voi nopeasti ottaa käyttöön maantietukikohtina niin nämä 70 suoraa ovat maantiekarttamme tuhansista vaihtoehdoista katsottu. Veli venäläiselle siis vaihtoehdot on tuhansissa jos hän rupeaa jurmuuttamaan kaikkia maantiesuoriamme. Ohjusisku yhteenkin on haastava jotta tienpätkä olisi täysin tuhottu.Niin, koska F-35B on kalliimpi. Kuitenkin, kun Israel ja Taiwan, vahvan ballistisen ohjusuhan alla olevat maat, pohtivat tätä vaihtoehtoa ovatko syynä vain suomalaiset erikoisolosuhteet vai miksi Taiwanin ja Israelin kymmenet tukikohdat eivät tarjoa samanlaista hajautusta? Tämä siitä huolimatta, että Israel on ilmaylivoimainen osapuoli?
Ei se, että potentiaalisia tukikohtia olisi tuhansia tarkoittaisi sitä, että koneet pitäisi hajauttaa konetasolle asti.
Jo nyt, ja tulevaisuudessa, kymmenien tukikohtien tiedustelu sille tasollle ovatko ne käytössä vai ei on huomattavasti helpompaa kuin aiemmin.
Mahdollisuus pystysuoraan nousuun ja laskuun tarkoittaa myös jo olemassa olevien kiitoteiden tehokkaampaa käyttöä jos tukikohtaan isketään kiitoradat tuhoavilla pommeilla ja sirotemiinotteilla.
Kuten mainitsin, F-35A voittaa julkistietojen perusteella merkittävästi F-35B:n määrällä, joten se lienee Suomelle tämän vuoksi parempi vaihtoehto. Ei parasta kuitenkaan kannata siksi dissata.
Nyt on ymmärretty väärin. Jos ilmavoimilla on katsottuna vaikkapa 70 maantiesuoraa jotka se voi nopeasti ottaa käyttöön maantietukikohtina niin nämä 70 suoraa ovat maantiekatttamme tuhansista vaihtoehdoista katsottu. Veli venäläiselle siis vaihtoehdot on tuhansissa jos hän rupeaa jurmuuttamaan kaikkia maantiesuoriamme. Ohjusisku yhteenkin on haastava jotta tienpätkä olisi täysin tuhottu.
https://julkinen.liikennevirasto.fi/webgis-sovellukset/webgis/template.html?config=tienumero
...Jotta kyllä siinä saa Suomenmaan rei'ittää aika tiheään
...
Se tehdään ennen kuin kukaan edes ehtii aamukahviltaan huomata asiaa. Lounaalla voidaan todeta että maa on vallattu ja aletaan puhumaan venäjää.Foorumilla on useitakin hyvin hauskoja heittoja ollut, ja aika ajoin esiin nouseva "vihollinen rei'ittää iskandereilla kaikki tukikohdat/maantietukikohdat" on sieltä hauskimmasta päästä
Foorumilla on useitakin hyvin hauskoja heittoja ollut, ja aika ajoin esiin nouseva "vihollinen rei'ittää iskandereilla kaikki tukikohdat/maantietukikohdat" on sieltä hauskimmasta päästä
Kuuluisi maantietukikohdat-ketjuun, mutta muistutetaan nyt, että ainakin eurocanardit nousevat ilmaan n. 500 metrin matkalta. Ja hävittäjiä voidaan kuljettaa hinausautolla tarvittaessa vaikka kymmeniä kilometrejä, kun etsitään sitä sopivaa nousupaikkaa. Laskukaan ei vaadi juuri sen enempää. Jotta kyllä siinä saa Suomenmaan rei'ittää aika tiheään
Onkohan esim. kaikkien tiedossa oleva Lusin maantietukikohta käytössä vain rauhanajan harjoittluun ja sodan aikana pysyttäisiin visusti poissa näistä julkisuutta saaneilta maantiepaikoilta ?
...
Sijainnit ovat luonnollisesti salaisia mutta joku oikein noheva tiedustelupalvelu saattaa silti saada ne selvitettyä