Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Mitenköhän meillä se olisi toiminut, jos olisi sovittukin, että hommaisimme 64 Super Hornettia Drakenien ja Migien seuraajaksi? Kun ho. konetyyppi tuli niin pian markkinoille 90-luvulla, niin välillä olen huvikseni miettinyt kuinka se olisi vaikuttanut tilanteeseen.
 
Mitenköhän meillä se olisi toiminut, jos olisi sovittukin, että hommaisimme 64 Super Hornettia Drakenien ja Migien seuraajaksi? Kun ho. konetyyppi tuli niin pian markkinoille 90-luvulla, niin välillä olen huvikseni miettinyt kuinka se olisi vaikuttanut tilanteeseen.

Oltaisiin sitten oltu useita vuosia pidempään ilman uskottavaa ilmapuolustusta. Suomen ilmavoimat oli 90-luvun alussa pari sukupolvea jäljessä kehitystä maailmalla.

Siirtymäkaudelle olisi Ruotsista varmasti saatu käytöstä poistuvia Drakeneita. Samoin MiG-21bis:iä olisi myös saatu edullisesti esim. DDR:n jäämistöstä, ellei Karjalan Lennosto sitten olisi konvertoitunut hetkeksi Drakenien käyttäjäksi.

Keväällä 1992 ei kuitenkaan olisi ollut mitään mieltä ostaa Super Horneteja. Super Hornetin avioniikka oli konetyypin alkuvuosina käytännössä sama kuin Hornetissa, esim. AESA-tutka saatiin käyttöön vasta pitkällä 2000-luvun puolella. Kuormankantokyky ja toimintasäde olisivat olleet jonkin verran paremmat, mutta mitään ihmeellistä eroa ei olisi syntynyt.
 
Keväällä 1992 ei kuitenkaan olisi ollut mitään mieltä ostaa Super Horneteja. Super Hornetin avioniikka oli konetyypin alkuvuosina käytännössä sama kuin Hornetissa, esim. AESA-tutka saatiin käyttöön vasta pitkällä 2000-luvun puolella. Kuormankantokyky ja toimintasäde olisivat olleet jonkin verran paremmat, mutta mitään ihmeellistä eroa ei olisi syntynyt.

Oliko tuolloin edes tietoa SH:sta? Ja jos koneen tuotanto alkoi vasta -97, niin näkisin sen olleen ihan yhtä myöhässä kuin Gripen.
 
Oliko tuolloin edes tietoa SH:sta? Ja jos koneen tuotanto alkoi vasta -97, niin näkisin sen olleen ihan yhtä myöhässä kuin Gripen.

USN tilasi vuonna 1992, tosin ensilento tapahtui vasta 1995, täysimittainen tuotanto alkoi 1997, testit jatkuivat vuoteen 1999 ja kone sai hyväksynnän v. 2000. Kaiken kaikkiaan kone oli paljon enemmän myöhässä kuin Gripen, kun ei ollut vielä edes lentänyt.
 
Eurofighter-mainos.

Tällä hetkellä Euroopan ilmatilaa suojelee lähes 500 Eurofighteria ja määrän ennakoidaan kasvavan merkittävästi tulevina vuosikymmeninä.

”500 000 lentotuntia todistavat, että Eurofighter on Naton ilmapuolustuksen selkäranka Euroopassa”, Eurofighter Jagdflugzeug GmbH:n pääjohtaja Volker Paltzo sanoo tiedotteessa.

Eurofighter on yksi Suomen tulevan hävittäjähankinnan vaihtoehdoista, jonka on epäilty vanhenevan Suomen käyttötarpeita nopeammin. Suomi tarvitsee uusia hävittäjiä vielä 2060-luvulla, mutta arvioiden mukaan Eurofighter Typhoonin pääkäyttäjät, Britannian, Saksan, Italian ja Espanjan ilmavoimat, alkavat poistaa konemallia käytöstä 2040-luvulla.

Eurofightereita on tilattu Eurooppaan yhteensä 623 kappaletta.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/264409-suomen-havittajaehdokkaalle-500-000-lentotuntia-naton-ilmapuolustuksen-selkaranka
 
500 ja kasvaa. Olenko väärässä, jos sanon että tuossa on virhe. Eikö alkupään koneita, ainakin Tranche1, olla poistamassa kovaa vauhtia? Silloin uudet voivat pitää nykyisen 500 tason, muttei sellaisia tilauksia ole jotka sitä kasvattaisivat?

Ei Tranche 1 koneita olla missään ihan lähiaikoina poistamassa, ehkä Itävaltaa ja Saksaa lukuunottamatta. Britit päivittävät omiaan lentämään 2030 asti, Espanja ja Italia aikovat myös pitää koneet rivissä käyttöiän loppuun asti.

Tuon aiemmin foorumilla mainitun Saksan Tranche 1-korvaajien lisäksi uusista tilauksista Eurofighteria on pidetty ennakkosuosikkina Saksan Tornadojen ja viime aikoina myös Espanjan Hornetien korvaajina:
The purchase of a new batch of Eurofighter seems to today the number one choice of the Ministry of Defense to replace the F-18 fighters of the Air Force. Secretary of State for Defense, Ángel Olivares, explained this week that "there seems to be a very important confluence of criteria for the substitute to be the Eurofighter," although he stressed that the system that will relieve the US-made aircraft is still not defined.

In an appearance in the Defense Commission in the Congress of Deputies, Olivares reported that the final decision on this program should be taken next year. The Eurofighter, he added, would be in "good transition" between the withdrawal of the F-18 currently in service and the future acquisition of a fifth generation solution as a future European combat fighter.
https://www.infodefensa.com/es/2018...-principal-candidato-sustituir-espanoles.html

Korvaavien koneiden määristä ei ole tietoa, mutta Saksalla on 87 Tornadoa ja Espanjalla 73 Hornetia. Myös Briteissä on veikkailtu jonkinlaista lisätilausta mahdollisena.

Tähän kaikkeen liittyy tietysti ilman lisätilauksia sulkeutuvat tuotantolinjat valmistusmaissa, mitkä ovat poliittisesti tärkeitä, ja teollisuuden osaamisen ja kilpailukyvyn jatkaminen tulevaisuuden hankkeet silmällä pitäen. Oma osansa sopassa voi olla saksalaislehdistön väittämät sopimuskuviot, jotka liittyvät Eurofighterin alkuperäisiin valmistussopimuksiin ja Tranche 3B:n peruuntumiseen. Koneita on siis valmistettu reilut 120 vähemmän kun alunperin sovittiin ja Eurofighter Jagdflugzeug Gmbh on väitetysti oikeutettu hakemaan vahingonkorvauksia kumppanimailta peruuntuneista tilauksista vuoden 2019 loppuun asti. Sitä ei olla vielä tehty, koska lisätilauksista ja jatkokehityksestä on käyty neuvotteluja.
 
Hornetkauppa oli varmaan tuolloin paras vaihtoehto vaikka tietenkin olisi pitänyt ostaa heti se A valmiuskin eikä pelkkä F. Todennäköisin valinta on F35, toiseksi JAS tai SH, riippuen vallassa olevista poliitikoista, siis nimen omaan JAS tapauksessa.

Itse lähtisin käymään Kiinassa asiantuntijoiden kanssa. Minä en pysty sanomaan ovatko kiinalaiskoneet sheisseä vai ihan hyviä. Jos ihan hyviä ja jos kiinalaiset niitä haluaisivat myydä niin tämä vaihtoehto voisi olla hyvinkin se paras. Niin poliittisesti kuin hinnankin puolesta, Minkälainen sota ylipäätään on paras? Sellainen mitä ei käydä.. Puhelinsoitto Pekingistä Kremliin saattaisi hyvinkin olla se kaikkein paras superase Suomelle..

Toinen parempi vaihtoehto voisi olla jonkinlainen pieni aikalisä joka saataisiin ostamalla 12-24 SH ja varastoimalla Hornetit kun tunnit alkavat ollla täynnä. Kyllä niillä viimeisillä käyttötunneillakin lentää ne sotalennot mitä silloin enää lennetään..
 
Ei Tranche 1 koneita olla missään ihan lähiaikoina poistamassa, ehkä Itävaltaa ja Saksaa lukuunottamatta. Britit päivittävät omiaan lentämään 2030 asti, Espanja ja Italia aikovat myös pitää koneet rivissä käyttöiän loppuun asti.

Tuon aiemmin foorumilla mainitun Saksan Tranche 1-korvaajien lisäksi uusista tilauksista Eurofighteria on pidetty ennakkosuosikkina Saksan Tornadojen ja viime aikoina myös Espanjan Hornetien korvaajina:

https://www.infodefensa.com/es/2018...-principal-candidato-sustituir-espanoles.html

Korvaavien koneiden määristä ei ole tietoa, mutta Saksalla on 87 Tornadoa ja Espanjalla 73 Hornetia. Myös Briteissä on veikkailtu jonkinlaista lisätilausta mahdollisena.

Tähän kaikkeen liittyy tietysti ilman lisätilauksia sulkeutuvat tuotantolinjat valmistusmaissa, mitkä ovat poliittisesti tärkeitä, ja teollisuuden osaamisen ja kilpailukyvyn jatkaminen tulevaisuuden hankkeet silmällä pitäen. Oma osansa sopassa voi olla saksalaislehdistön väittämät sopimuskuviot, jotka liittyvät Eurofighterin alkuperäisiin valmistussopimuksiin ja Tranche 3B:n peruuntumiseen. Koneita on siis valmistettu reilut 120 vähemmän kun alunperin sovittiin ja Eurofighter Jagdflugzeug Gmbh on väitetysti oikeutettu hakemaan vahingonkorvauksia kumppanimailta peruuntuneista tilauksista vuoden 2019 loppuun asti. Sitä ei olla vielä tehty, koska lisätilauksista ja jatkokehityksestä on käyty neuvotteluja.

Mitenköhän pitkä se käyttöikä on? Italia on kovasti pyrkinyt eroon omistaan, niitä on tarjottu hiljan Bulgariaan ja sitä ennen muistaakseni Romaniaan. Espanja puolestaan kaupitteli omiaan Peruun. Haluttuja koneita, ilmeisesti?
 
25 vuotta tai 6000 tuntia. Menevät poistoon 2030 paikkeilla.



No mitäs luulet?

En olisi muuten kysynyt, mutta kun noissa on ollut rakenteellista vikaa ja lentotuntien määriä on rajoitettu. Huhuja liikkuu aina enemmän kuin tietoa, mutta alapuolisessa jotakin spekulaatiota asialla.

http://ukarmedforcescommentary.blogspot.com/2014/10/how-bad-is-typhoons-problem.html

Konetyypin lukumäärän kehitys on toki oma lukunsa, mutta en nyt ole itsekään ihan varma, luottaako "Eurofighter-mainoksen" ilosanomaan. Jos tuota mainitsemaasi vuotta 2030 käytetään takarajana, niin seuraavan vuosikymmenen aikana menee poistoon puolitoistasataa Tranche 1:stä. Samaan aikaan tilauskirja ei varsinaisesti pullistele, vaan linjastot vetelevät viimeisiä ja LM kauppaa ihmekonettaan, joka on käytännössä ainoa vaihtoehto tukialushävittäjiä operoiville EF-käyttäjämaille.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon#Procurement,_production_and_costs
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/177740/eurofighter-four-face-hard-decisions-on-production,-damages-as-orders-run-out.html (pari vuotta vanhaa tietoa - Qatar puuttuu)
 
En olisi muuten kysynyt, mutta kun noissa on ollut rakenteellista vikaa ja lentotuntien määriä on rajoitettu. Huhuja liikkuu aina enemmän kuin tietoa, mutta alapuolisessa jotakin spekulaatiota asialla.

http://ukarmedforcescommentary.blogspot.com/2014/10/how-bad-is-typhoons-problem.html

Konetyypin lukumäärän kehitys on toki oma lukunsa, mutta en nyt ole itsekään ihan varma, luottaako "Eurofighter-mainoksen" ilosanomaan. Jos tuota mainitsemaasi vuotta 2030 käytetään takarajana, niin seuraavan vuosikymmenen aikana menee poistoon puolitoistasataa Tranche 1:stä. Samaan aikaan tilauskirja ei varsinaisesti pullistele, vaan linjastot vetelevät viimeisiä ja LM kauppaa ihmekonettaan, joka on käytännössä ainoa vaihtoehto tukialushävittäjiä operoiville EF-käyttäjämaille.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon#Procurement,_production_and_costs
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/177740/eurofighter-four-face-hard-decisions-on-production,-damages-as-orders-run-out.html (pari vuotta vanhaa tietoa - Qatar puuttuu)


En minäkään luota markkinoinnin ilosanomaan, kunhan vastasin kysymykseen siitä ollaanko muitakin Eurofightereita mahdollisesti hankkimassa kuin Tranche 1:n korvaajia, joita ei siis ole tähän mennessä tullut esiin kuin Saksa.

Onhan nuo Tranche 1-koneet ongelmallisia ja vanhentuneita, eikä ihme ettei niitä ole kukaan halunnut ostaa pois kuleksimasta. Britit kuitenkin ovat pitämässä omansa käytössä vuoteen 2035 asti (muistin vuoden väärin), joten luultavasti lentotunteja on saatu sertifioitua lisää. Espanja on myös tehnyt omia päivityksiään, mm. ilmasta-maahan kykyä, koneisiin. Ongelmana on ollut, että yhteisymmärrystä Tranche 1-koneiden päivittämisestä ei ole saatu, vaan kukin maa on edennyt omalla suunnitelmallaan. Brittien päivityksistä ovat siten olleet kiinnostuneet muutkin maat. Tuo Defense Aerospacen väite Tranche 1 poistamisesta vuoteen 2019 mennessä ei pidä paikkaansa, koski ainoastaan RAF:n kaksipaikkaisia. Muutenkin juttu on vähän kyseenalainen, mikä ei ole ihme kun kirjoittaja on De Briganti, jolla on vähän skitsofreeninen suhde Eurofighteriin.

Lisähankintoja puoltaa noiden aiemmin mainitsemieni syiden lisäksi se, että FCAS on käytännössä naitettu Eurofighterin kanssa, ja sisältää poistuvien koneiden (Saksan Tornadot ja mahdollisesti Espanjan Hornetit) korvaamisen Eurofighereilla. FCAS ei ole pelkästään uusi hävittäjä, vaan järjestelmä joka koostuu yhdestä tai useammasta uudesta miehitetystä/miehittämättömästä järjestelmästä, päivitetyistä EF/Rafaleista ja niiden jakamasta teknologiasta ja asejärjestelmistä.


Voihan toki olla että koko homma kaatuu ja sen sijaan ostetaan F-35:tta. Mutta jos FCAS toteutuu, niin todennäköisesti toteutuu myös Eurofighterin lisäostot. Espanjan ja Italian muutama kymmentä poistuvaa Sea Harrieria tultaneen korvaamaan samalla määrällä F-35B:tä, jos millään. Sillä tuskin on hirveästi tekemistä tämän kuvion kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.defmin.fi/puolustushall...a_kuulumisia_suomesta_ja_maailmalta.9540.blog

"HX-hankkeen esineuvottelukierros on käyty kaikkien viiden tarjoajan kanssa. Esineuvotteluissa on kyse tarjousta edeltävästä vuoropuhelusta. Neuvotteluihin varattiin viikko per kandidaatti ja ne, kuten pääosa kaikista HX-hankkeen neuvotteluista, käytiin Suomessa."

"Lisäksi varmistettiin, että kunkin tarjoajan teollisen yhteistyön neuvottelut ovat käynnistyneet ja linjassa HX-hankkeen tavoitteiden kanssa."

"Tarjouspyyntöä ja hankkeen läpivientiä on pidetty tasapuolisena, selkeänä ja johdonmukaisena, mutta myös erittäin haastavana. Edellä mainitut seikat ovat käyneet ilmi, kun olemme kansliapäällikkö Juustin johdolla vierailleet kaikkien viiden lentokonevalmistajan kokoonpanolinjoilla. "

"Alustavia tarjouksia odotetaan tammikuun 2019 loppuun mennessä. Tämän jälkeen tarjoukset analysoidaan, mutta lopullisen hankintapäätöksen näkökulmasta kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä ei vuoden 2019 kuluessa voi tehdä. Vertailun sijaan tavoitteena onkin, että kukin kandidaatti tekisi mahdollisimman kilpailukykyisen tarjouksen alustavien tarjousten pohjalta laadittuun tarkennettuun tarjouspyyntöön. "
 
Viimeksi muokattu:
Tuo, kun Puolustusvoimat kyseli korkeimmillaan hintaa 72 koneelle joka valmistajalta, niin 72 F-35 ja Hakwien korvaajaksi TA-50:tä vielä 36 kappaletta sitten, niin kyllä siinä olisi jo aikamoinen nyrkki Venäjää vastaan. Varsinkin kun siellä isot määrät kalustoa vanhenee lähivuosikymmeninä,
 
Puolustusvoimien entiset upseerit pääsevät konsultteina mukaan hävittäjäneuvotteluihin: "Ei meillä ole mitään syytä kieltää sitä"

Puolustusvoimat on muuttanut aiempaa linjaustaan 7-10 miljardin euron arvoisessa hävittäjähankkeessa. Entiset upseerit saavat osallistua neuvotteluihin hävittäjävalmistajien valtuuttamina.



Taneli Koponen
Konsultteina toimivat entiset upseerit pääsevät valtakirjalla mukaan Puolustusvoimien ja hävittäjävalmistajien välisiin neuvotteluihin meneillään olevassa HX-hankkeessa. Kyseessä on jopa 10 miljardin euron arvoinen hävittäjähanke, jonka tavoitteena on korvata Hornetit monitoimihävittäjiin perustuvalla ratkaisulla vuodesta 2025 lähtien. Useat hävittäjävalmistajat käyttävät konsultteina entisiä Puolustusvoimien upseereita.

Armeija on tehnyt hankkeessa täyskäännöksen konsulttien suhteen. Vielä vuonna 2016 Puolustusvoimat kertoi estävänsä evp-upseerien pääsyn hävittäjävalmistajien ja armeijan välisiin keskusteluihin. Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen tiedotuspäällikkö Juhani Kauppinen kertoo Lännen Medialle, että hävittäjävalmistajille toimitetun tarjouspyynnön ohjeistuksessa on mukana ehto valtakirjasta, jolla konsultin voi valtuuttaa neuvotteluihin.

Hävittäjähankkeessa ovat hiljattain päättyneet esineuvottelut. Tarjouspyyntöjen vastausten odotetaan saapuvan tammikuussa 2019. Puolustusministeriön strategisten hankkeiden ohjelmajohtajan Lauri Purasen mukaan konsulttien mukanaololle ei ole esteitä.
– Emme neuvottele heidän, vaan yritysten kanssa. Jos yritykset haluavat asiantuntijoitaan mukaan kuulemaan neuvotteluja, niin ei meillä ole mitään syytä kieltää sitä.

Monitoimihävittäjäksi ovat ehdolla Yhdysvalloista F/A 18 Super Hornet, jota valmistaa Boeing, F-35-hävittäjä valmistajanaan Lockheed Martin, ruotsalaisen Saabin valmistama Gripen E, ranskalaisen Dassaultin valmistama Rafale sekä brittiläisen BAE Systemsin Eurofighter Typhoon-hävittäjä. Hankinnan arvo on 7–10 miljardia euroa. Hankintapäätös tehdään arviolta vuonna 2021. Konsultit auttavat valmistajia muun muassa paikallistuntemusta vaativissa seikoissa.
Esimerkiksi Saabin konsulttina hankkeessa on Nobilitas Oy:n kautta Ilmavoimien entinen esikuntapäällikkö, prikaatikenraali evp. Kari Salmi. Dassaultin asiantuntijana on Merivoimien entinen komentaja, evp. vara-amiraali Kari Takanen

Vastaavasti Lockheed Martinia konsultoi Consulting OO Siven Oy:ta pyörittävä eversti evp. Ossi Sivén. Aiemmin Karjalan Lennoston komentajana toiminut Sivén sanoo tarjoavansa asiantuntemustaan Lockheedille esimerkiksi kansalliseen turvallisuuteen ja Suomen ilmapuolustukseen liittyvissä kysymyksissä.

– Silloin kun Lockheed Martin pyytää, niin totta kai olen sellaisissa keskusteluissa mukana, joissa on myös Puolustusvoimien edustajia.
Hän sanoo toimivansa hankkeessa asiantuntijana, ei neuvottelijana.

Lauri Purasen mukaan Puolustusvoimat antaa hävittäjävalmistajien käyttöön suorituskykyyn liittyvää, toiseksi korkeimman salausluokan tietoa. Hävittäjävalmistajat ovat teettäneet konsulteista turvallisuusselvitykset.

– Olemme antaneet tietoa, jotta he pystyvät vastaamaan tarjouspyyntöön. Jokaisen valmistajamaan kanssa tehdään turvallisuussopimus, miten sitä (salaista tietoa) käsitellään.

pic_5_4157765_k3658033_651.jpg

Evp-upseerit Juhani Kaskeala, Kari Salmi ja Ossi Sivén konsultoivat hävittäjävalmistajia HX-hankkeessa.

Ex-puolustusministeri Jan-Erik Enestam (r) lobbaa hankkeessa BAE Systemsin Eurofighter Typhoon-hävittäjiä. Enestam on hankkeessa oman yrityksensä Ab Mångsyssleriet C&S:n kautta. Hänelle ei ole tullut kutsua neuvotteluihin armeijan kanssa.

– Jos erikseen pyydetään, niin olen käytettävissä.
Puolustusvoimien entinen komentaja Juhani Kaskeala toimii puolestaan Blic Oy:n kautta Boeingin konsulttina. Kaskeala ei suunnittele osallistuvansa neuvotteluihin.

– Edellisen Hornet-hankkeen tiimoilta yhteydet Boeingilla ovat niin suorat logistiikkalaitokseen, ilmavoimiin, pääesikuntaan ja puolustusministeriöön, että ei siinä tarvita mitään välikäsiä.

Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden professorin Olli Mäenpään mukaan on myönteistä, että konsulttien mukanaolo tapahtuu säännellysti.
Esimerkiksi evp-upseerien siirtymistä konsulttitehtäviin ei ole Suomessa rajattu millään tavoin.
– Olen sitä mieltä, että jonkinlainen siirtymäaika olisi tapauskohtaisesti arvioituna varmaan paikallaan.


https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4...uihin+Ei+meilla+ole+mitaan+syyta+kieltaa+sita
 
Hävittäjähankintaa pohdittuna huoltovarmuuden kannalta.

"
Ulkomaisia komponentteja
Suomalainen yhteiskunta joutuu koko ajan tasapainottelemaan sen kanssa, missä määrin kansainvälistyminen ja globaali verkottuminen ovat huoltovarmuudelle mahdollisuus, missä määrin taas riski. Tämä on olennainen kysymys myös HX-hankkeen ja tulevien koneiden kohdalla. Tarjolle tulevien koneiden taustalla on neljä päävastuullista valtiota: Yhdysvallat, Iso-Britannia, Ranska ja Ruotsi. Eurofighterin taustalla on päävastuussa olevan britannialaisen BAE Systemsin lisäksi saksalais-ranskalainen Airbus ja italialainen Leonardo. Päävastuullisista valtioista vain Yhdysvaltojen voidaan katsoa olevan teknologisesti omavarainen, sillä tuotantoprosesseissa sen ei tarvitse nojautua muihin maihin, ellei se niin halua. Muita maita tarkasteltaessa jäljet johtavat ennen pitkää Yhdysvaltoihin, joka ainakin toistaiseksi on uusien teknologioiden kehittämisen ja patenttien luvattu maa."

https://www.ulkopolitist.fi/2018/11...a-tytaryhtioiden-ja-alihankkijoiden-verkosto/
 
Hävittäjähankintaa pohdittuna huoltovarmuuden kannalta.

"
Ulkomaisia komponentteja
Suomalainen yhteiskunta joutuu koko ajan tasapainottelemaan sen kanssa, missä määrin kansainvälistyminen ja globaali verkottuminen ovat huoltovarmuudelle mahdollisuus, missä määrin taas riski. Tämä on olennainen kysymys myös HX-hankkeen ja tulevien koneiden kohdalla. Tarjolle tulevien koneiden taustalla on neljä päävastuullista valtiota: Yhdysvallat, Iso-Britannia, Ranska ja Ruotsi. Eurofighterin taustalla on päävastuussa olevan britannialaisen BAE Systemsin lisäksi saksalais-ranskalainen Airbus ja italialainen Leonardo. Päävastuullisista valtioista vain Yhdysvaltojen voidaan katsoa olevan teknologisesti omavarainen, sillä tuotantoprosesseissa sen ei tarvitse nojautua muihin maihin, ellei se niin halua. Muita maita tarkasteltaessa jäljet johtavat ennen pitkää Yhdysvaltoihin, joka ainakin toistaiseksi on uusien teknologioiden kehittämisen ja patenttien luvattu maa."

https://www.ulkopolitist.fi/2018/11...a-tytaryhtioiden-ja-alihankkijoiden-verkosto/

Tuossa jutussa oli niin paljon virheitä ja väärinkäsityksiä ettei tiedä mistä edes aloittaisi, mutta kokonaisuutena ihan mielenkiintoinen analyysi.
 
Back
Top