Suomi muuten pääsi nyt Yhdysvaltainkin paskalistalle, ei tule kutsuja eikä tarjouksia samaan tahtiin.
Siksipä sosialidemokraattinen Ruotsi ei tee mitään puolustusyhteistyötä USA:n kanssa eikä voi ostaa sieltä aseita, vai miten se menikään?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Suomi muuten pääsi nyt Yhdysvaltainkin paskalistalle, ei tule kutsuja eikä tarjouksia samaan tahtiin.
4.nnen sukupolven hävittäjinSuomen kokoisessa maassa eteläistä taistelukenttää (Helsingistä itärajalle) on paha puolustaa hävittäjin.
Kuinkas nyt niin, mitä erikoista tässä plätissä oikein on?Suomen kokoisessa maassa eteläistä taistelukenttää (Helsingistä itärajalle) on paha puolustaa hävittäjin.
Esim hankintaan jotain halvempaa konetta ja pitkän kantaman IT:tä.
Puhuin H-X hankkeen jälkeisestä kompensoinnista jos konemäärä jää vajaaksi oli malli sitten mikä vaan. Btw nykyinen F/A-18 jakaa myös tilannekuvaa ilmatorjunnalle.Mielummin kannattaa panostaa latuun, esimerkiksi F-35 koneet voivat jakaa tilanne kuvaa ilmatorjunnalle.
Btw nykyinen F/A-18 jakaa myös tilannekuvaa ilmatorjunnalle.
Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat puolustamisella?Suomen kokoisessa maassa eteläistä taistelukenttää (Helsingistä itärajalle) on paha puolustaa hävittäjin.
Ehkä, ehkä ei. Kriitinen kysymys on pystyykö F-35 irroittautumaan kontaktista?Se vaan ammutaan alas paljon nopemmin eikä lähellekkään mitään vähäänkään puolustettua aluetta. Häiveominaisuuksista on valtavasti hyötyä myös tiedustelussa ja vähän kaikessa muussa.
Eiköhän se pysty ihan hyvin.Kriitinen kysymys on pystyykö F-35 irroittautumaan kontaktista?
Eipä tuo taulukko juuri auta tässä tapauksessa. Kysymys on siitä millä etäisyydellä takaa-ajoon lähtevät koneet havaitsevat F-35:n ja millä etäisyydellä lentävät ohi.Eiköhän se pysty ihan hyvin.
F-35:n kineettistä suorituskykyä auttaa sen sileys ja sisäinen aseistus. Pelkkä teho-painosuhde ei kerro koko totuutta, vaan yhtälössä on myös ilmanvastus. F-35:ssä on panostettu tähän todella paljon jopa maksimilentokorkeutta ja -nopeutta uhraamalla. Pieni tutkapinta-ala tarkoittaa myös sitä, että tarvitsee vain poistua silmän näkyvistä päästäkseen irti.
Ehkä, ehkä ei. Kriitinen kysymys on pystyykö F-35 irroittautumaan kontaktista?
Se että vastapuoli käyttää tyyliin 5 kertaa enemmän ohjuksia per pudotus mutta tappiosuhde pysyy samana ei juuri paranna tilannettamme.
Havaitsevat pienemmällä etäisyydellä kuin muita kilpailussa mukana olevia koneita, mikä ei varmaankaan tullut yllätyksenä.Eipä tuo taulukko juuri auta tässä tapauksessa. Kysymys on siitä millä etäisyydellä takaa-ajoon lähtevät koneet havaitsevat F-35:n ja millä etäisyydellä lentävät ohi.
Emmekä me ole niin tyhmiä että ylipäätänsä ajaisimme häivekoneen näköetäisyydelle missä se tuhotaan varmasti.
Eiköhän se pysty ihan hyvin.
F-35:n kineettistä suorituskykyä auttaa sen sileys ja sisäinen aseistus. Pelkkä teho-painosuhde ei kerro koko totuutta, vaan yhtälössä on myös ilmanvastus. F-35:ssä on panostettu tähän todella paljon jopa maksimilentokorkeutta ja -nopeutta uhraamalla. Pieni tutkapinta-ala tarkoittaa myös sitä, että tarvitsee vain poistua silmän näkyvistä päästäkseen irti.
C on E:tä sileämpi ja kevyempi. Saattaa myös johtua siitä, että C-miehistö on koulutettu 100% ilmataisteluun.Tulkitsinko nyt oikein, että F-15C on paljon parempi kone kuin F-15E? Mistähän tämä johtuu? Luulin E:n olevan uudempaa ja parempaa mallia.
Tulkitsinko nyt oikein, että F-15C on paljon parempi kone kuin F-15E? Mistähän tämä johtuu? Luulin E:n olevan uudempaa ja parempaa mallia.
F-35 on todennäköisesti jo ampunut omat tutkahakeutuvat ennen kuin vastapuoli saa lukituksen jos homma toimii. Tietysti voi olla toinen tai kolmaskin aalto perässä mutta vastapuolen määrällinen ylivoima on edelleen ongelma.Havaitsevat pienemmällä etäisyydellä kuin muita kilpailussa mukana olevia koneita, mikä ei varmaankaan tullut yllätyksenä.
Jos niin lähelle pääsevät että saavat tutkaan lukituksen, niin silloin irtaudutaan ampumalla lukituksen saaneita vihollisia ilmataisteluohjuksilla. Oma kone ei lennä koskaan yksin, joten saman tai jonkin toisen parven koneet auttavat tässä tavoitteessa. Kun vihulainen saa varoituksen kohti tulevasta ilmataisteluohjuksesta, vihollispilotti keskittyy siihen ja irtautuminen onnistuu vaikka osuma jäisi ohjukselta saamatta.
Nopeus, hillotus, omien aseiden kantama. Kaikki nämä ovat vaikuttavia tekijöitä.Jos taas oli tarkoitus irtautua kohti jo tulevasta vihollisohjuksesta, on se varmasti jo vaikeampaa, ja onnistuminen riippuu aika monestakin tekijästä. Tiedossani ei ole ainuttakaan syytä miksi F-35A suoriutuisi tästäkään yhtään sen huonommin kuin jokin toinen HX-ehdokas, eikä toisaalta varmaankaan ole mitään syytä miksi sellaista asiaa koskaan koneen elinkaaren aikana julkaistaisiin mikäli jokin syy olisi olemassa.
Ja suorituskyky kokonaisuutena on suoraan verrannollinen koneiden määrään. Kuten jos koneiden määrää vähennetään kolmannes niin 1.5 kertaisella tappiosuhteella tällä ei ole vaikutusta mutta 1.4 kertaisella ollaan jo miinuksen puolella.Ilmavoimat pisteyttää koneet ja valitsee parhaan suorituskyvyn tarjoavan ehdokkaan hankintaesitykseen, kunhan kone täyttää muut reunaehdot. Minusta se on hyvä juuri niin, koska heillä on parhaat mahdollisuudet asiaa arvioida.
Jos saavat maalinosoituksen muualta.Irtautumisessa F35 on se etu, että se voi laukaista ohjuksensa ennen kuin vastustaja on sitä huomannut. Sen jälkeen vastustajalla on ohjus huolenaan ei enää F35:n irtautuminen.
Omalla maalla siihenkin on hyvät saumat tai jos ovat mm elektro-optisella maalinosoitusjärjestelmällä sekä sensorein vastustajaa etevämpiä.Jos saavat maalinosoituksen muualta.
Suhteessa maan pinta-alaan ja tuohon kykeneviin järjestelmiin vähän kehnosti.Omalla maalla siihenkin on hyvät saumat tai jos ovat mm elektro-optisella maalinosoitusjärjestelmällä sekä sensorein vastustajaa etevämpiä.