Einomies1
Respected Leader
Super Hornetin houkuttelevuus voi ehkä lisääntyä suomen kannalta jos Saksa päättyisi hankkimaan F-18 koneita.
Saksahan etsii 90 koneen laivastoa korvaamaan Tornado IDS koneet hyökkäys-ja ELSO-käytössä ja tunnetusti F-35 sai lemput koska ei ollut ydinasekelpoinen. Suosikkeina on Typhoon ja F-18 E/F. Tosin ongelmana Typhoonin kannalta on se että se ei nykyisellään kykene kantamaan USA:n valmistamia ja NATO-kelpoisia ydinpommeja. Ilmeisesti kysymyksessä on B61-12 ydinpommit pääasiassa.
Tornadon korvaamiseen liittyen voi Typhoonin osalta olla kantona kaskessa myös BAE:n ja RAF:n yhteistyö koneen kehittämisessä. Tämän mukaan RAF on ollut pääasiassa se eteentyöntävä voima Typhoonin ominaisuuksien kehittämisessä. RAF:lla on ollut tarve uusille ominaisuuksille ja kyky nähdä Tornadon elinkaaren päättyminen ajoissa. Aina lehmeä saksa on tyytynyt katselemaan jalkoihinsa.
The RAF does not fly a standard Eurofighter; they have evolved the Typhoon outside of the Eurofighter coalition and shaped capabilities to compliment the F-35 and to subsume some of the weapons capability of the Tornado.
My interview in 2016 with Wing Commander Peters, Officer Commanding Engineering and Logistics Wing at RAF Lossiemouth, highlighted the path which the RAF took to get the modernization of the Typhoon they wanted.
The RAF has paid for the upgrades on Eurofighter to get it to the point where it can subsume some of the Tornado missions and if another Eurofighter partner wishes to acquire UK intellectual property, the UK MoD is probably willing to do so for a price.
https://defense.info/air-power-dyna...acement-is-already-integrated-into-the-force/
Jos Saksa siis haluaisi hankkia Typhooneja uusimilla kyvyillä A´la RAF, se joutuisi tekemään sen "listahintaa" korkeammalla kustannuksella.
Huomattavaa on myös se että Typhoonia ei kehitetä korvaamaan kaikkea mitä Tornado teki.
And it was clear from talking to an RAF weapons officer that only some of the Tornado weapons could be migrated to the Typhoon, and that those weapons would not operate exactly in the same manner, given the very different nature of the operating enveloped and flight characteristics of the two aircraft.
Mahdollinen F-18 kauppa tai myös Typhoon kauppa voisi vaikuttaa meidän hankintapäätökseen ainakin teoriassa, koska kauppa olisi toteutuessaan melko suuri. Mitä enemmän kustannusten jakajia, sitä halvemmat on päivitykset ja ylläpitokustannukset.
Saksahan etsii 90 koneen laivastoa korvaamaan Tornado IDS koneet hyökkäys-ja ELSO-käytössä ja tunnetusti F-35 sai lemput koska ei ollut ydinasekelpoinen. Suosikkeina on Typhoon ja F-18 E/F. Tosin ongelmana Typhoonin kannalta on se että se ei nykyisellään kykene kantamaan USA:n valmistamia ja NATO-kelpoisia ydinpommeja. Ilmeisesti kysymyksessä on B61-12 ydinpommit pääasiassa.
Tornadon korvaamiseen liittyen voi Typhoonin osalta olla kantona kaskessa myös BAE:n ja RAF:n yhteistyö koneen kehittämisessä. Tämän mukaan RAF on ollut pääasiassa se eteentyöntävä voima Typhoonin ominaisuuksien kehittämisessä. RAF:lla on ollut tarve uusille ominaisuuksille ja kyky nähdä Tornadon elinkaaren päättyminen ajoissa. Aina lehmeä saksa on tyytynyt katselemaan jalkoihinsa.
The RAF does not fly a standard Eurofighter; they have evolved the Typhoon outside of the Eurofighter coalition and shaped capabilities to compliment the F-35 and to subsume some of the weapons capability of the Tornado.
My interview in 2016 with Wing Commander Peters, Officer Commanding Engineering and Logistics Wing at RAF Lossiemouth, highlighted the path which the RAF took to get the modernization of the Typhoon they wanted.
The RAF has paid for the upgrades on Eurofighter to get it to the point where it can subsume some of the Tornado missions and if another Eurofighter partner wishes to acquire UK intellectual property, the UK MoD is probably willing to do so for a price.
https://defense.info/air-power-dyna...acement-is-already-integrated-into-the-force/
Jos Saksa siis haluaisi hankkia Typhooneja uusimilla kyvyillä A´la RAF, se joutuisi tekemään sen "listahintaa" korkeammalla kustannuksella.
Huomattavaa on myös se että Typhoonia ei kehitetä korvaamaan kaikkea mitä Tornado teki.
And it was clear from talking to an RAF weapons officer that only some of the Tornado weapons could be migrated to the Typhoon, and that those weapons would not operate exactly in the same manner, given the very different nature of the operating enveloped and flight characteristics of the two aircraft.
Mahdollinen F-18 kauppa tai myös Typhoon kauppa voisi vaikuttaa meidän hankintapäätökseen ainakin teoriassa, koska kauppa olisi toteutuessaan melko suuri. Mitä enemmän kustannusten jakajia, sitä halvemmat on päivitykset ja ylläpitokustannukset.