Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Vasemmistoliitto uutisten mukaan äänestää vielä ryhmänsä sisällä hallitusohjelmasta. 64 F35 hankinta saattaa olla aika monta EI ääntä. Mitäs sitten tapahtuisi?
 
Miettikääs vielä jos Trump pääsisi jatkokaudelle...eihän sellaisesta maasta voi mitään tilata..phyi..
Trumpista puheenollen. Floridassa on helkkaristi suomalaisia fanaattisia Trump faneja. Esimerkkinä mainittakoon Lantanassa asuva herra jonka käsialaa on se Trump mobiili. Käynyt jopa Mar a Lagossa esittelemässä Trumpille autoa. Trump kyllä tiedostaa suomalaiset kansana ja Amerikan konservatiivisina ystävinä. Tällä on oltava jokin merkitys turvallisuuspolitiikassa. Tätä ei yksi sosialistihallitus kykene tuhoamaan.
 
Trumpista puheenollen. Floridassa on helkkaristi suomalaisia fanaattisia Trump faneja. Esimerkkinä mainittakoon Lantanassa asuva herra jonka käsialaa on se Trump mobiili. Käynyt jopa Mar a Lagossa esittelemässä Trumpille autoa. Trump kyllä tiedostaa suomalaiset kansana ja Amerikan konservatiivisina ystävinä. Tällä on oltava jokin merkitys turvallisuuspolitiikassa. Tätä ei yksi sosialistihallitus kykene tuhoamaan.
En yhtään ihmettele...
 
120 Gripeniä varmaan kelpaa Puolustusvoimille vaikka vähän itkua ja porua tulisikin.
Siinä tilanteessa vaatisin Ruotsinkin lisäävän konemääräänsä. Vaikka johonkin 180 Gripeniin. Ja mikäli Brasilia lupauksensa pitää siitä, että 36 Gripenin lisäksi hommataan 72 Gripeniä, niin siinä olisi jo yli 400 Gripenin maailmanlaajuinen fleetti pystyssä.
 
Siinä tilanteessa vaatisin Ruotsinkin lisäävän konemääräänsä. Vaikka johonkin 180 Gripeniin. Ja mikäli Brasilia lupauksensa pitää siitä, että 36 Gripenin lisäksi hommataan 72 Gripeniä, niin siinä olisi jo yli 400 Gripenin maailmanlaajuinen fleetti pystyssä.

Ruotsihan lisää konemääräänsä kun lahjoittaa niitä Suomeen. :LOL:
Mutta juu, ei ole kovin uskottavaa heidän touhunsa kun eivät enempää tilanneet.
 
Ruotsihan lisää konemääräänsä kun lahjoittaa niitä Suomeen. :LOL:
Mutta juu, ei ole kovin uskottavaa heidän touhunsa kun eivät enempää tilanneet.
Tuo on se, joka syö Gripenin uskottavuutta, kun oma maa tilaa vaan 60 kappaletta.

Samalla kun Ranskan tavoite taitaa olla lähemmäs 300 Rafalea, Eurofighterin pääkehittäjämailla muutama sata Typhoonia, Super Hornetteja on puolen tuhatta Amerikalla ja F-35:ttä USA tilaa yli 2500 kappaletta.

Vaikea ottaa Gripeniä tosissaan, kun Ruotsin asenne on niin ja näin ilmavoimiensa varustamiseen. Ruotsilla olisi varaa helpostikin, jos politiikoilla olisi munaa, pitää jotakin 150-200 Gripen NGn fleettiä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö yksi tapa säästää kehityskustannuksissa ole ollut käyttää mahdollisimman paljon COTS-tavaraa?
COTS-osat voivat vaikuttaa kokonaistuotantokustannuksiin, mutta eivät poista sitä riskiä, että osa tehtaalla tehdystä alkaakin olemaan hupaa ja kallista.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Kyllä, tällä hetkellä riskit ovat koneiden kohdalla päinvastaiset. Gripen on luultavasti halpa pitää ilmassa, mutta mahdollisesti kallis pitää relevanttina sinne 2060-luvulle juurikin noista mainitsemistasi syistä johtuen.

F-35 kehitys on niin taattu kuin voi olla, luultavasti jopa tuon 60-luvun yli. Tämä ei kuitenkaan poista sitä ongelmaa, että nykyisillä lentotuntihinnoilla ei 64:n koneen käyttökustannuksia katettaisi vuotuisesta käyttöbudjetista. HX:n vetäjät ovat aika suoraan antaneet ymmärtää, että uuden kaluston käyttökustannukset eivät juuri saa nousta nykyisestä.

Onneksi rapakon toisella puolella tehdään parhaillaan korjausliikkeitä asian suhteen, toivotaan että onnistuvat.
Ovat tainneet sanoa, että kokonaisuuden tulee pysyä samana eli mikäli lentotuntienhinta/käyttökulut nousevat tulee hävittäjien korvata uutta/muualta vapautuvaa suorituskykyä. Todennäköisesti maavoimitalta tai sitten aletaan pussittamaan laivoja. Eli käyttökulut saavat nousta mutta se tarkoittaa, että jossain muualla niiden on pienennyttävä ja hävittäjien on kyettävä korvaamaan sieltä muualta poistuva suorituskyky.

Puolustushan on kokonaisuus. Maa- ja merivoimissa odotetaan ilmavoimien valintaa vähän pelonsekaisissa tunnelmissa. 64 konetta on kuitenkin vain se 64 konetta. Eriasia jos tulisi se 100 konetta niin järki voisi ajatella, että nyt pystyy vaikkapa korvaamaankin jotain muiden puolustushaarojen suorituskykyjä ainakin osittain.
 
Tuo täysimääräinen korvaaminen ei näköjään tarkoita sittenkään kappalemäärää vaan tehokkuutta. Näin ollen voidaan puhua jopa 1/3 lukumäärästä F35 koneita. Uskokaa pois.
Tämä uutinen oli jo linkattu eduskuntavaalit vitjaan. Kopioin sieltä.
Poliittista jargonia. Jos suorituskykyä lähdetään korvaamaan niin kyllä yksi osa sitä on määrän korvaaminen samalla. Jollei koneita ole opetettu teleporttaamaan paikasta toiseen. Kyllä määrän pieneminen tarkoittaa laskua suorituskyvyssä. Se tarkoittaa pienempää taistelun kestävyyttä sekä pienempää lentosuoritteiden määrää vuorokaudessa. Tuolla on iso vaikutus niin siihen miten vihollisen ilmatoiminta kyetään estämään ajallisesti sekä paikallisesti ja miten muiden puolustushaarojen taistelua kyetään tukemaan. Jos suorituskyky on siis tarkoitus korvata täysimääräisesti niin se tarkoittaa vähintään 64 konetta. Tulee muistaa myös se, että vihollinenkin kehittyy koko ajan.
 
Tuo on se, joka syö Gripenin uskottavuutta, kun oma maa tilaa vaan 60 kappaletta.

Samalla kun Ranskan tavoite taitaa olla lähemmäs 300 Rafalea, Eurofighterin pääkehittäjämailla muutama sata Typhoonia, Super Hornetteja on puolen tuhatta Amerikalla ja F-35:ttä USA tilaa yli 2500 kappaletta.

Vaikea ottaa Gripeniä tosissaan, kun Ruotsin asenne on niin ja näin ilmavoimiensa varustamiseen. Ruotsilla olisi varaa helpostikin, jos politiikoilla olisi munaa, pitää jotakin 150-200 Gripen NGn fleettiä.
Tätä voisi verrata patrian AMV:n. Suomi taitaa olla pienin käyttäjämaa ja silti sitä myydään. Toki hävittäjät ovat vähän eriasia kuin patarauta mutta kunhan nyt vain mainitsin.
 
Tätä voisi verrata patrian AMV:n. Suomi taitaa olla pienin käyttäjämaa ja silti sitä myydään. Toki hävittäjät ovat vähän eriasia kuin patarauta mutta kunhan nyt vain mainitsin.
Tuon takia juuri omasta mielestäni Porin Prikaatin kouluttamalle sodanajan jääkäriprikaatille olisi tullut tilata prikaatillinen (200-400) AMVtä. Se olisi ollut iso apu markkinoinnissa, kun emämaakin tilaa kunnon kokoista määrää. Esim. Australiassa AMV hävisi juuri äskettäin. :(
 
X-diplomaatin uudet luvut.

Entinen diplomaatti, historioitsija Jukka Seppinen arvioi, että Suomi tarvitsee nykyisten Hornetien korvaajiksi 80 hävittäjää. ”Poliittinen ja tehollinen napakymppi voisi olla 40 Rafalea Ranskasta ja 40 Jas-konetta Ruotsista”, hän kommentoi Puheenvuoron blogissaan. Julkisuudessa Suomen on linjattu tarvitsevan 64 hävittäjää, Seppisen arvio on siis tätä suurempi.

Jos tasajako on taktiikka, X-puolustusministerin 100 hävittäjää jaettuna 5:llä ehdokkaalla tekee 20 kpl kutakin. Ei tule kenellekään paha mieli.
 
Tämän hallituksen kausi on puolessa välissä, kun HX:stä päätetään, niin en usko, että mitään erityisempiä määrän leikkauksia lähdetään tekemään juuri tuon takia. Seuraaville hallituksille jää isoin osa maksuista tehtäväksi. Joten jos oppositio löytää itsensä hallituksesta 2023 vaalien jälkeen, ja on puhunut hävittäjien korvaamisesta täysimääräisesti oppositiossa olonsa aikana, olisi se perkeleen vaikeaa lähteä sitten heti leikkaamaan ja puheita pyörtämään.

Eiköhän se niin mene, että tämä hallitus nauttii nousuhumalasta ja kulutusjuhlasta ja sitten 2023 hallitus kärsii krapulassa
 
Back
Top