Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Tämä onkin mielenkiintoinen asia, kyllä ne Ruotsissakin sen ovat tajunneet. Heidän on pakko tehdä meille todella edullinen tarjous jos haluavat päästä kauppoihin. Edullinen hinta voi olla mahdollista esim. jos kehityskuluja ei maksateta asiakkailla tai Kauppaa tuetaan muuten Ruotsin valtion taholta ?

Edullisen hinnan lisäksi koneen pitää olla syksyllä siinä kunnossa että pystyvät vakuuttamaan meidän valitsijat, mikä kyllä tuntuu aika mahdottomalta.
Kyllä, juuri näin!

Lisäksi ihmetyttää se, että aina korostetaan Gripenin edullista käyttöä. Siitä ei ole vielä mitään kokemuksia, ainoastaan arvailuja C-mallin perusteella. F35:n käyttökuluista tulee joka päivä lisää tietoa.
 
No kun ei ole. Ei ole edes tiedossa. Ensinnäkin päivitys ja integraatiokuluja on jakamassa minimaalinen joukko. Päivitys ja integraatiokehitystä on tekemässä myös minimaalinen joukko - kuten myös koneen analysointia. Pelkällä jakolaskukaavalla tilanne hirvittää. Jenkkien komponenttitoimitusten hinnat eivät nekään ole vakiot koska Gripenit myy Ruotsin valtio, ei USA. Kaikissa näissä on F35:n tilanne päinvastainen.
Kyllä, tällä hetkellä riskit ovat koneiden kohdalla päinvastaiset. Gripen on luultavasti halpa pitää ilmassa, mutta mahdollisesti kallis pitää relevanttina sinne 2060-luvulle juurikin noista mainitsemistasi syistä johtuen.

F-35 kehitys on niin taattu kuin voi olla, luultavasti jopa tuon 60-luvun yli. Tämä ei kuitenkaan poista sitä ongelmaa, että nykyisillä lentotuntihinnoilla ei 64:n koneen käyttökustannuksia katettaisi vuotuisesta käyttöbudjetista. HX:n vetäjät ovat aika suoraan antaneet ymmärtää, että uuden kaluston käyttökustannukset eivät juuri saa nousta nykyisestä.

Onneksi rapakon toisella puolella tehdään parhaillaan korjausliikkeitä asian suhteen, toivotaan että onnistuvat.
 
Yksi asia mistä ei paljoa ole keskusteltu on ohjelmistopäivitykset. Nämä uudet hävittäjät ovat täynnä tietotekniikkaa ja niiden ohjelmistoja kehitetään jatkuvasti, todennäköisesti koko koneen eliniän. Kauppaan sisältyy varmaankin päivitykset johonkin tiettyyn hetkeen asti ja sen jälkeen niistä joudutaan maksamaan. Voi hyvin kuvitella että ne ei aina ole mitään halpoja juttuja.
Voi olla että valmistaja myy koneen niin halvalla että perse juuri ja juuri kestää ja raha kerätään jälkeenpäin pikkuhiljaa erilaisilla päivityksillä.
F-35:een näiden softapäivitysten asennus on ollut luokkaa 20 000$/kone. Ei siis mikään ihan mahdoton kustannus.
 
F-35:een näiden softapäivitysten asennus on ollut luokkaa 20 000$/kone. Ei siis mikään ihan mahdoton kustannus.
Tämä tosiaan sillä varauksella että pääkäyttäjä (toivottavasti joku muu kuin me) maksaa sen kehittämisen ja meille jää vain asennus. Tässä tullaan juuri siihen edellä keskusteltuun riskiin, joka on Greipin kohdalla kaikkein suurin.
 
Gripen on edullisin tarjokkaista pitää maassa toimettomana.

Operaatioiden osalta joutuu ottamaan huomioon huomattavasti enemmän kuin mitä tankkiin menee yms. kulunkipuolta. Taistelunkestävyys/tappiot ja suorituskyky eli saadaanko aikaan tehokkaasti haluttu vaikutus.

Onko varaa operoida on lähtökohta ja sen mukaan hankittava mitoitetaan. Se mitä eri pakettien suorituskyvyillä tarkalleen ottaen saadaan ajoiksi ei aukea edes Janeksen selvityksellä.
Esim. taistelunkestävyyttä ja tappioita ei voi käsitellä talouskysymyksenä vaikka se osin sellainen myös on. 64 tai mikä onkaan lukema ei siedä kovin merkittäviä tappiota kunnes loput on jätettävä fleet in beingiksi, eli uhata käytöllä sen sijaan että kulutettaisiin niin paljon ettei enää uhkaa ole.
 
Girassin kulutuksen perusteella uskon puheita Gripenin alhaista käyttökustannuksista. Ei se heikkotehoinen lämminilmapuhallin paljoa polta. Lentäjän palkka on molemmissa sama. Vaan mikähän on ero vara- ja kolutusosien hinnoissa ja saatavuudessa? Toisia tehdään useita satoja (ehkä peräti yli tuhat), toisia noin sata.
 
Koneen koosta pystyy päättelemään aika paljon, hinta tuppaa nousemaan samassa suhteessa kuin paino kasvaa. Ikävä kyllä yleensä sama yhtälö toimii myös suorituskyvyn kanssa.
Girassin kulutuksen perusteella uskon puheita Gripenin alhaista käyttökustannuksista. Ei se heikkotehoinen lämminilmapuhallin paljoa polta. Lentäjän palkka on molemmissa sama. Vaan mikähän on ero vara- ja kolutusosien hinnoissa ja saatavuudessa? Toisia tehdään useita satoja (ehkä peräti yli tuhat), toisia noin sata.
@Gyllis1 :lle jo pitikin kommentoida, mutta sama jatkokommentti sopii näihin molempiin. PIeni kone on varmasti pääsääntöisesti edullisempi käyttää, mutta uuden koneen osalta yhden muuttujan voi tuoda varaosat. Voi olla, että jokin kriittinen (ja turkasen kallis) osa kestääkin vähemmän aikaa kuin teoriassa on laskeskeltu ja käyttökuluihin tulee yllättävä lisä. Muiden koneiden kuin Gripenin osalta käyttökokemuksia on jo olemassa ja osien kulumiseen liittyvä riski on pienempi. Lisäksi taas nousee esille valmistussarjojen suuruus. Varaosiakin on edullisempaa tuottaa suurina sarjoina satojen koneiden laivastolle kuin pienissä erissä muutamalle kymmenelle koneelle.
 
Gripen on edullisin tarjokkaista pitää maassa toimettomana.

Operaatioiden osalta joutuu ottamaan huomioon huomattavasti enemmän kuin mitä tankkiin menee yms. kulunkipuolta. Taistelunkestävyys/tappiot ja suorituskyky eli saadaanko aikaan tehokkaasti haluttu vaikutus.

Onko varaa operoida on lähtökohta ja sen mukaan hankittava mitoitetaan. Se mitä eri pakettien suorituskyvyillä tarkalleen ottaen saadaan ajoiksi ei aukea edes Janeksen selvityksellä.
Esim. taistelunkestävyyttä ja tappioita ei voi käsitellä talouskysymyksenä vaikka se osin sellainen myös on. 64 tai mikä onkaan lukema ei siedä kovin merkittäviä tappiota kunnes loput on jätettävä fleet in beingiksi, eli uhata käytöllä sen sijaan että kulutettaisiin niin paljon ettei enää uhkaa ole.
Tuon tappion sietokyvyn takiakin jo olisi suurempi määräkin hyvä. Esim. vaikka 80 F-35 + 16 EA-18G olisi jo sellainen, että tappioita kestää vielä. Ja 64 koneesta 80 meneminen olisi loppujen lopuksi suhkot pieni hyppy ylöspäin ja vähän vuotuista budjettia kasvattamalla (niin että se olisi siinä 2,5% BKT esim.) saisi tuon ylläpidettyäkin ja uusien lentäjien koulutus ylimääräiselle 16 koneen määrälle ei olisi mikään Ilmavoimien kouluttajille liian iso urakka normimäärään nähtynä.

Ja jos lähtökohtana olisi se, että käytetään se 10 miljardia ja ostettaisiin niin paljon koneita kuin sillä saisi, niin tuo noin 80 F-35 olisi mahdutettavissa siihen (vrt. Alankomaille myydyt 37 F-35 4,6 miljardin hintaan ja Belgialle 34 4 miljardin hintaan).
 
@Gyllis1 :lle jo pitikin kommentoida, mutta sama jatkokommentti sopii näihin molempiin. PIeni kone on varmasti pääsääntöisesti edullisempi käyttää, mutta uuden koneen osalta yhden muuttujan voi tuoda varaosat. Voi olla, että jokin kriittinen (ja turkasen kallis) osa kestääkin vähemmän aikaa kuin teoriassa on laskeskeltu ja käyttökuluihin tulee yllättävä lisä. Muiden koneiden kuin Gripenin osalta käyttökokemuksia on jo olemassa ja osien kulumiseen liittyvä riski on pienempi. Lisäksi taas nousee esille valmistussarjojen suuruus. Varaosiakin on edullisempaa tuottaa suurina sarjoina satojen koneiden laivastolle kuin pienissä erissä muutamalle kymmenelle koneelle.
Girassin kulutuksen perusteella uskon puheita Gripenin alhaista käyttökustannuksista. Ei se heikkotehoinen lämminilmapuhallin paljoa polta. Lentäjän palkka on molemmissa sama. Vaan mikähän on ero vara- ja kolutusosien hinnoissa ja saatavuudessa? Toisia tehdään useita satoja (ehkä peräti yli tuhat), toisia noin sata.
Eikö yksi tapa säästää kehityskustannuksissa ole ollut käyttää mahdollisimman paljon COTS-tavaraa?
 
Eikö yksi tapa säästää kehityskustannuksissa ole ollut käyttää mahdollisimman paljon COTS-tavaraa?
Hmm, totta tuokin ja tämä on ainakin (mainosten perusteella) huomioitu Gripenissä. Tämä osoittaa, että muuttujia on paljon ja arviointi näin nojatuolista ilman todellisia kulutietoja on lähes mahdotonta!
 
Jos tämä hallitus laittaa tilaukseen 64 F35 konetta, niin leikkaan PS jäsenkorttini poikki ja loikkaan demareihin tai Vihreisiin.
Valitse siinä tapauksessa Vihreät, niin on ainakin oudon erikoista porukkaa puoluekokouksissa! (ja alle 65-vuotiaita kissoja!). Minä keskityn huutelemaan oppositiosta ja heiluttamaan Kokoomuksen ja Suomen Yrittäjien viirejä...
 
Tuo täysimääräinen korvaaminen ei näköjään tarkoita sittenkään kappalemäärää vaan tehokkuutta. Näin ollen voidaan puhua jopa 1/3 lukumäärästä F35 koneita. Uskokaa pois.
Tämä uutinen oli jo linkattu eduskuntavaalit vitjaan. Kopioin sieltä.
 

Liitteet

  • 71262FE3-04F0-4A73-A086-2331EC7C5BFB.png
    71262FE3-04F0-4A73-A086-2331EC7C5BFB.png
    10.6 KB · Luettu: 21
Back
Top