Ongelmana tietenkin kahden järjestelmän yhdistäminen ja kahden ylläpitokulut. Ja se, tuottaako Gripenin edut säästöä jos se paikkaa F35:n tehtäviä. Voiko Gripenit huoltaa/leasata Ruotsissa ja saadaanko F35:sta silti imavoimien runko ja niiden huolto & järjestelmäylläpito tänne.
Ei ole näillä näkymin mitään 50% halvempaa vaihtoehtoa olemassa tarjokkaiden joukossa. Sen kanadalainen tutkimus oli selvittänyt rajaksi milloin kannattaa edes harkita. Muuten syntyy kalliimmalla heikompi kokonaissuorituskyky.
Hävittäjiä ei tuoteta liisattavaksi. Ainoastaan ylijäämää hyyrataan. Gripen C/D:t maailmalla onkin ollut hyvin poikkeuksellinen kuvio, lähtöisin Ruotsin rajusta oman tarpeen leikkauksesta.
Liisaus on myös erittäin ongelmallinen konsepti muutosten suhteen. Ainoastaan keppikerjäläiset tarttuu siihen, koska niin hankalaksi se asiat tekee.
Koetetaan ottaa asiat selkeästi, yksi asia kerrallaan: Mikä on Magitsun arvio Gripenin lentotuntihinnasta? Tai mitä se karkeasti on verrattuna esim. Hornettiin?
Tarkoitin lähinnä sitä yleistä vertailukelvottomuutta, koska koneet on jo eri kokoisia tyhjä- ja hyötykuormaltaan.
Jos poistettaisiin työkulut vertailusta selvyyden vuoksi niin pitäisi päättää vertaillaanko esim. mitä maksaa kumpikin omalla tehtäväkohtaisella standardivarustuksellaan laukaista (esim. F-16:n osalta tiedetään, että sillä ei ole sallittua operoida ilman lisätankkia). Vai verrataanko sen pohjalta, että verrokkeihin yritetään saada mahdollisimman samanlainen kyky. Esim. matkan osalta se tarkoittaisi, että laitetaan Gripenin tankki täyteen, mutta F-35:een riittäisi alle puolet. Siitä eteenpäin mennessä Gripeniin alle saisi ripustaa kaikki jouluvaloista lähtien, eikä vieläkään päästäisi tasoihin. Eli kyllä niistä vertailuista tulee helposti joko hyödyttömiä tai sitten erityisen monimutkaisia kun otetaan kaikki oikeat vaikutukset eikä vain teknisiä speksejä huomioon.
Gripenin osalta myös sitä, että lukemat vaikuttavat usein hyvin C/D-johdannaisilta. Kuitenkin jokainen palstalainen tietää ettei siinä ole käytännössä juuri entisen koneen osia jäljellä. Moottori, koko (14,1m vs 15,1m pituus ja 8,4m vs. 8,6m kärkiväli), tyhjäpaino (6,8 tonnista 7,8:aan), avioniikka täysin uusiksi. Sen pohjalta todellakin odottaisin lentotestiohjelman edistymistä.
Sama tietysti pätee Gripenien ja Hornetin vertailuun. Outoahan se olisi, jos 2x GE404 kuorineen nostaminen ilmaan ei olisi selvästi kalliimpaa kuin 1x GE404, ehkä jopa 1xGE414. Eri kyvyt vertailussa.
Spekulativisempaa on arvioida, onko Horneteilla "turhaa kykyä" kuten Gripeneihin verrattuna runsas hyötykuorma. En usko, että kovin moni surkuttelee aikanaan tehtyä valintaa. Gripen E:llä on aika lailla tekemistä erottua Hornetin ilmasta-maahan puoleen verrattuna. C/D ei kestä vertailua. Mutta tästä kyvystä ei ole toki ulosmitattu erityisen paljoa meidän käytössä ylipäänsä. Silti sillä on joku vaikutus eri osapuolten suunnitelmiin, joista palstalla on vaikeampi päästä jäljille.