On hauskaa, että myös Saab on omaksunut tuottoisan kauppatavan: Pienet päivitykset, joita tehdään koneisiin lähes jatkuvalla syötöllä, takaavat tasaisen kassavirran. Asiakas joko on ilman eli ostaa päivitykset, koska kukapa muu niitä kehittäisi Gripenin kaltaiseen harvinaiseen konetyyppiin. Etelä-Afrikka, jolla on Denel ja pari hassua Gripen-pilottia? Thaimaa? Ei todellakaan, ja Ruotsin ilmavoimat on muutenkin pakotettu ostamaan Saabilta, tilanne on vähän kuin Suomessa PV:n ja Patrian välillä.
Pitkälle menevässä lisensoinnissa ja teknologiansiirroissa on asiakkaan kannalta puolensa, jos hankintamäärä on riittävän suuri (satoja). Mutta Suomen tilanteessa niiden hyöty on kyseenalaisempi, kun hankintamäärä liikunee puolensadan kieppeillä. Me emme kuitenkaan ala kehittämään konetyyppiä itse, vaan hankimme tuotetuen ja kehitystyön pääkäyttäjältä/valmistajalta.
Voi herraisä, eikö tämä nyt ole jo ihan selvä asia, että ilmavoimat lobbaa itselleen rahoitusta puhumalla 60 koneesta? Jos ilmavoimien komentaja sanoisi, että joo, meille riittää 60 kpl Gripen E tai 40 kpl F-35, niin poliitikoilla olisi suuri kiusaus mennä ja ostaa 40 kpl Gripen E.
Ja ei, edes "riittävän hyvää" konetyyppiä ei kannata hankkia. Kannattaa ostaa kustannuksiin suhteutettuna suorituskyvykkäin konetyyppi.
Työpaikkalupauksiin taas ei kannata uskoa, jos vastakaupat olisivat 100% ja niin tuottoisia kuin poliitikot kuvittelevat, niin tässähän kannattaisi ostaa kaksi tai kolme kertaa enemmän koneita, kun hankinta ei maksa mitään. Sitä paitsi työpaikkoja tulee joka tapauksessa, ostettiin mikä konetyyppi tahansa, koska aina niiden kanssa joku joutuu täällä puuhastelemaan. Jos ei sitten muut niin ilmavoimien henkilöstö, mitä todennäköisimmin myös Patria Aviationin henkilöstö.