Nykyisellä hallituskoalitiolla näkisin, että Eurofighter Typhoon + Eurofighter ECR:llä (jos ECR otetaan mukaan, mikä on BAE:n mukaan mahdollista) on todennäköisempi kuin Super Hornet + Growler.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Suomen tarjouksessa se on korkeintaan kehitysoptiona mukana.Nykyisellä hallituskoalitiolla näkisin, että Eurofighter Typhoon + Eurofighter ECR:llä (jos ECR otetaan mukaan, mikä on BAE:n mukaan mahdollista) on todennäköisempi kuin Super Hornet + Growler.
Eikö se ole ollut tyypillistä ainakin vanhoille Punamullille että politisoidaan tyyppivalinta PV:n ylitse erinäisissä sotilashankinnoissa?Suomen tarjouksessa se on korkeintaan kehitysoptiona mukana.
En nyt muutenkaan ole kovin vakuuttunut siitä, että hallituskokoonpano vaikuttaisi valittavaan tyyppiin.
Eikö se ole ollut tyypillistä ainakin vanhoille Punamullille että politisoidaan tyyppivalinta PV:n ylitse erinäisissä sotilashankinnoissa?
Esim. että ei voitu hankkia Amerikasta panssarivaunuja, hävittäjiä, jne... ennen kuin vasta SiniMulta tuli kuvioihin ja että Mig-21 tuputettiin väkisellä Ilmavoimille sitä testaamatta 60-luvulla.Ei niinkään viime vuosikymmeninä. YYA-Suomessa mentiin ns. kolmijako edellä ja olihan meillä tuolloin tietysti ihan valtiosopimuksellisiakin esteitä Saksasta tehtäville hankinnoille.
Vai mihin hankintoihin viittasit?
Esim. että ei voitu hankkia Amerikasta panssarivaunuja, hävittäjiä, jne... ennen kuin vasta SiniMulta tuli kuvioihin ja että Mig-21 tuputettiin väkisellä Ilmavoimille sitä testaamatta 60-luvulla.
”En osaa arvioida, mikä ehdokkaista on lopulta paras. Minusta meillä on vahva ehdokas ja me keskitymme siihen”, Johansson sanoo nyt.
Vihdoinkin vähän rehellisemmän tason puhetta Saabilta.
Alkaa Saabikin tajuamaan että Suomen hankinnasta riippunee uuden konetyypin tulevaisuus aika pitkälti. Pitää saada Brassien lisäksi rahoittajia projektiin, joka on ahdingossa.Tuore Saab-johtaja vihjaa uusista Suomi-panostuksista – jos Suomen jättivalinta on Gripen
Saabin konsernijohtaja vannoo Gripenin olevan valmis alkuvuoden hävittäjätesteihin ja vihjaa lisäinvestoinneista Suomeen.www.uusisuomi.fi
”En osaa arvioida, mikä ehdokkaista on lopulta paras. Minusta meillä on vahva ehdokas ja me keskitymme siihen”, Johansson sanoo nyt.
Vihdoinkin vähän rehellisemmän tason puhetta Saabilta.
Esim. tällainen markkinointimateriaali Norjalle:...tähän asti Saab on sanonut mitä epärehellistä meritoidakseen tuon...?
Ja epärehellistä tuossa on...? Markkinoidaan F-35:ttä enemmän high-techiksi kuin mitä se on?
Niin miten se meni?Eihän kukaan HX-tarjoajista sano toisista tarjoajista yhtään mitään
Aika kaukaa piti hakea vuodelta 2007(?) vertaus siitä, että hävittäjän ja häivekoneen ero voi vertautua korvetin ja sukellusveneen eroon. Kyse lienee näkemyserosta sen suhteen, että paljonko kannattaa investoida häiveominaisuuteen, joka vaikuttaa koko lavetin muihin ominaisuuksiin. Häpeällisen epärehellistä Saabilta. Tästä pointista epärehelliseksi on osoitettu jälkeenpäin mikä?Niin miten se meni?
Se sinun teesisi oli että kukaan kilpailijoista ei puhu muista mitään.Aika kaukaa piti hakea vuodelta 2007(?) vertaus siitä, että hävittäjän ja häivekoneen ero voi vertautua korvetin ja sukellusveneen eroon. Kyse lienee näkemyserosta sen suhteen, että paljonko kannattaa investoida häiveominaisuuteen, joka vaikuttaa koko lavetin muihin ominaisuuksiin. Häpeällisen epärehellistä Saabilta. Tästä pointista epärehelliseksi on osoitettu jälkeenpäin mikä?
Kyse taitaa muuten olla kyse enemmän lompakon paksuudesta. Saattaa olla että takaportinmetsästäjienkin seuraavasta koneesta niitä parjattuja häiveominaisuuksia löytyy yllin kyllin.Kyse lienee näkemyserosta sen suhteen, että paljonko kannattaa investoida häiveominaisuuteen, joka vaikuttaa koko lavetin muihin ominaisuuksiin.
Okei, voitit. Jäin kiinni valheesta ja epätotuudesta. Tarkoitin, että eivät hauku toisia koneita eivätkä vertaa niitä toisiinsa ominaisuus ominaisuudelta. Paitsi tietysti Lockheed saa niin tehdä, sehän on vain faktoja eikä väitteitä. Lockheed saa puhua häiveen erinomaisuudesta, mutta muut eivät saa puhua siitä ettei x-alueen häive olekaan ehkä hintansa väärti heidän omasta mielestään (kuten ei sukellusvene ehkä korvettitehtävään). Tähän tietysti reipas lockheedisti loikkaisi vastahyökkäämään, että "Kun niillä muilla ei ole varaa/kykyä, niin kai haukkuvat". Sen sijaan asiallisesti ei jakseta oikein vääntää siitä, että häiveestä maksetaan kai kaikkien mielestä kovempi hinta kuin ei-häiveestä, vaikka muut ominaisuudet vertautuisivat hyvin. Sitä kai tuo Saabin kalvokin yritti sanoa, jos joku oli kuulemassa siihen liittyvän varsinaisen esityksen noin samana vuonna kun F-35:n ensimmäinen prototyyppi nousi feeniksinä hankesuunnittelukatastrofin tuhkasta, ja lopullisesta hinnasta ei ollut (eikä ole vieläkään) mitään tietoa. Oliko joku kuulemassa? Kiinnostaisi.Se sinun teesisi oli että kukaan kilpailijoista ei puhu muista mitään.
Ehkä joku kehittää vielä kustannuskilpailukykyisen ja laadukkaan häiveen. En usko että se on Lockheed, koska sen bisnesmalli ei edellytä kustannuskilpailukykyä varsinkaan asiakkaan näkökulmasta.Kyse taitaa muuten olla kyse enemmän lompakon paksuudesta. Saattaa olla että takaportinmetsästäjienkin seuraavasta koneesta niitä parjattuja häiveominaisuuksia löytyy yllin kyllin.
Olen pahoillani jos viestini toi lapsuustraumojasi pintaan.Okei, voitit. Jäin kiinni valheesta ja epätotuudesta. Tarkoitin, että eivät hauku toisia koneita eivätkä vertaa niitä toisiinsa ominaisuus ominaisuudelta. Paitsi tietysti Lockheed saa niin tehdä, sehän on vain faktoja eikä väitteitä. Lockheed saa puhua häiveen erinomaisuudesta, mutta muut eivät saa puhua siitä ettei x-alueen häive olekaan ehkä hintansa väärti heidän omasta mielestään (kuten ei sukellusvene ehkä korvettitehtävään). Tähän tietysti reipas lockheedisti loikkaisi vastahyökkäämään, että "Kun niillä muilla ei ole varaa/kykyä, niin kai haukkuvat". Sen sijaan asiallisesti ei jakseta oikein vääntää siitä, että häiveestä maksetaan kai kaikkien mielestä kovempi hinta kuin ei-häiveestä, vaikka muut ominaisuudet vertautuisivat hyvin. Sitä kai tuo Saabin kalvokin yritti sanoa, jos joku oli kuulemassa siihen liittyvän varsinaisen esityksen noin samana vuonna kun F-35:n ensimmäinen prototyyppi nousi feeniksinä hankesuunnittelukatastrofin tuhkasta, ja lopullisesta hinnasta ei ollut (eikä ole vieläkään) mitään tietoa. Oliko joku kuulemassa? Kiinnostaisi.
(Sä taidat @Gyllis1 edelleen luulla, että olen "saabisti" jonka perään pitää aina lähteä heti, kuin koulun pihalla sen kimppuun joka tiesi tietokoneista. Kysymys, herää, miksi. Onhan se toki imartelevaa. Mun suosikki on jossain ihan muualla, mutta on se kai hälyttävää, jos joku löytää ongelmia Lockheedin omistaman lisenssituotteen tarjouksesta.)
Ja sitten kuitenkin aina käy näin :Ehkä joku kehittää vielä kustannuskilpailukykyisen ja laadukkaan häiveen. En usko että se on Lockheed, koska sen bisnesmalli ei edellytä kustannuskilpailukykyä varsinkaan asiakkaan näkökulmasta.