Huhta
Greatest Leader
Noin teoriassa luulisi että valmistajienkin pitäisi määritellä eri maille laskennallisesti odotettavissa olevat lentotunnit erilaisiksi sen mukaan kuinka koneita keskimäärin käytetään.
Kylmämaa ja Isomaa käyttävät molemmat Pimpparia hävittäjänä. Kylmämaa on pieni ja tiukkakin harjoittelu voidaan aloittaa pian nousun jälkeen. Isomaa on suuren suuri ja harjoittelualueelle lennetään rauhallisesti ensin reippaan pituinen siirtymä, sitten harjoitellaan tiukasti ja sitten lennetään takaisin.
Sovitaan että molemmissa maissa on sitä tiukkaa harjoittelua saman verran. Mutta kun Isomaan etäisyyksien takia tulee tuplaten enemmän siirtymäaikaa, niin jossain kohtaa huomataan, että kun Kylmämaan Pimppareilla on lennetty 1 000 tuntia joista 800 hervotonta harjoittelua niin Isomaan pimppareilla on lennetty 2000 tuntia joista 800 hervotonta harjoittelua. Ja paljon myöhemmin huomataan, että Kylmämaan Pimppareilla alkaa tulla runkoihin rutinaa ja tunnit täyteen vaikka Isomaan matka-ajossa olleet Pimpparit saman tuntimäärän kohdalla vielä paljon paremmassa kunnossa.
Autovertauksella: Kauppamatkustaja Möttösen matka-ajossa oleva auto saattaa kärsiä vuoden mittaisista sadasta tuhannesta kilometristä vähemmän kuin samaa ikää, merkkiä ja mallia edustava auto teini-Jonnen torinkiertokärrynä tai Hairy Hand Pizza&Kebab -firman jakelukärrynä.
Jos valmistaja tietää käytön speksit, niin eikös ennuste pitäisi silloin antaa niille spekseille? Tällöin eri maille tulisi erilaisia tuntimääriä.
Ei noista kukaan tiedä etukäteen. Ainahan voi yrittää simuloida ja ekstrapoloida rasitustestien (jos niitä on tehty) tuloksia uusiin tilanteisiin, mutta kovin huteraksi se on osoittautunut. Kukapa olisi arvannut, että Hawkeista alkaa rungot loppua jo 90-luvulla... tai että Typhoonin rungossa on valmistusvirhe. Samoin Hornetistakin puhuttiin yleisesti, että sillä lentää maakäytössä paljon pidempään kuin tukialuksilta, ja mites onkaan käynyt...
Sitä paitsi jo pelkkä käyttöprofiili voi muuttua paljon vuosien mittaan. Horneteille iskettiin ilmasta-maahan velvollisuudet rinnalle. Hawkit lentävät Tikkakoskelta pidempiä siirtolentoja Kauhavan sulkeuduttua. Hornet-operaatiot Tampere-Pirkkalasta taas ajettiin alas ja saavutettiin päinvastainen muutos. Sitten jos kalustoa aletaan vielä kierrättää kv-operaatioissa tai, Herra paratkoon, tekemään kotimaan puolustuksessa toistuvia vaijerilaskuja, niin tilanne muuttuu entisestään.