Mutta katsotaanpas... Me tarvitsemme ainakin kovan käyttöasteen eikä huolto saa olla mitään avaruustiedettä. Se on kyettävä tekemään hajautettuna. Operatiivista käyttöastetta parantaa, jos aseistaminen ja tankkaus käy nopeasti uutta tehtävää varten. Määräalivoimaisen pitää pelata paremmalla käyttöasteella ja koulutuksella.
Erilaisia väitöksiä, mutta kuitenkin lentäjänäkökulmasta. Johan tässä meidän propellimiesten asiantuntemus on katsottu merkityksettömäksi, mutta Mpnetin kuuluisan sananvapauslausekkeen nimessä käsittelemme hiukan aiheita nousu ja lasku.
Typhoon kykenee toimimaan periaatteessa kellon ympäri, mutta on pian on rikki. Näinhän Saksassa ja Briteissä on raportoitu. Ei jatkoon. Rafale oli ainakin Libyassa kestävä ja tehokas. Käyttöaste miellytti.
Gripen nousee lyhyeltä lumiselta kiitoradalta. Väitetään, että sen voi tankata kymmenessä minuutissa maantietukikohdassa. Olisiko markkinointia vain? Mutta uusi sukupolvi on siis vielä tekeillä eikä siitä ole kokemusta.
F-35 vaatii RAAF:n mukaan 2500 metriä päällystettyä kiitorataa turvalliseen nousuunlähtöön noustakseen ilmaan täydessä kuormassa ilman jälkipoltinta. Suositeltavaa olisi, että käytettävissä olisi ainakin 3000 metriä kiitorataa. Ilmaan kone pääsee toki lyhyemmältäkin kiitoradalta, mutta silloin koneelle ei jää riittävää marginaalia nousukiidon keskeyttämiseen. (tässä on siis kyse turvamarginaaleista, joten todellinen tarve on lyhyempi, koneeseen saadaan tehokkaampi moottori lähivuosina (?).
Saisimmeko siis F-35B:n? Se on vähän kalliimpi, mutta juuri se laivastoversio.
Jos kone voi joutua laskuun samalla kuormalla kuin lähti, niiden pitää hylätä pomminsa. Advanced Super Hornet on näistä kaikista ainoa, joka tuo tavaran takaisin. Paljonko Advanced häiveteknologialla buustattuna maksaisi? Tämä häiveteknologia kun kerran näyttäisi olevan päivän kuumin sana.