Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kaikki koneet on kompromisseja tavalla tai toisella. F-35 ei häviä millään osa-alueella muille ehdokkaille niin paljoa että häivekoneen hankkimatta jättäminen olisi perusteltua. Se on täydellä lastilla vertailukelpoinen muihin sekä nopeuden että liikehtimiskyvyn suhteen. Joillain mittareilla huonompi, joissain parempi.Siellainen teknologia on hyvä saada, mutta ei kompromissikoneseen. Yhdysvalloille tulee todella suuri määrä näitä, mutta heillä on muutakin. U. S. Navy ilmoitti jo, että F-35 ei tulekaan korvaamaan Super Hornetia, kuten ensin piti, vaan tulee sen kakkoseksi.
Onko tarpeet yhtenäisevät? Onko Suomen tarve sama kuin USA:n tarve? Entäs Brittien? Ruotsi on maantieteellisesti ja kokonsa puolesta lähiten Suomen kaltainen maa. Eikö tällöin Suomella olisi sama tarve kuin Ruotsilla? Ranskalaisetkin lähtevät siitä liikkeelle,että yksin on pärjättävä. Taitaa olla niitä harvoja NATO maita jotka eivät ole vielä armeijaansa lihoiksi lyöneet vaan kehittävät sitä. Tällöin voisi ajatella, että kun ollaan samalla mantereella niin edut ja tarpeet voisi olla myös yhteneväiset.Kannattaa muistaa että ei osteta vain yhtä konemallia vaan paketti tukitoimintoineen, huoltoineen, ohjelmointineen, kenttälaitteineen, mahdollisesti muutakin kuten lennokkeja, jne.
Tässä mielessä nykyisellä toimittajalla on eniten kokemuksia tarpeista.
Huhujen mukaan tarvittiin muuten "jenkit" hätiin korjaamaan tuo päin helvettiä koodattu lentosofta. Että se siitä Ruotsalaisten halvalla ja paremmin tekemisestä.Tuossa ylempänä postattiin Gripenin surullsia tonttiin tulemisia niin sanottakoon, että se on ajan kysymys koska se F-35 tulee tonttiin, että sikäli en asialla ilakoisi.
Tai sitten eivät ole valmiita ottamaan riskiä ko. Koneen kohdalla. Riskiä, että koneesta paljastuisi sen luokan heikkous vaikkapa 10 vuoden kuluessa, että kone joudutaan asettamaan lentokieltoon. Isolla maalla on varaa olla paljon koneita ja eri koneita. Ei tarvitse ripustautua yhteen ja toivoa parasta.Kaikki koneet on kompromisseja tavalla tai toisella. F-35 ei häviä millään osa-alueella muille ehdokkaille niin paljoa että häivekoneen hankkimatta jättäminen olisi perusteltua. Se on täydellä lastilla vertailukelpoinen muihin sekä nopeuden että liikehtimiskyvyn suhteen. Joillain mittareilla huonompi, joissain parempi.
Eivät ne ole noin ilmoittaneet vaan ovat yhä sitoutuneita F-35:een. Hankkivat lisää supereita koska vanhoista horneteista loppuvat tiimat ja F-35:a ei tule linjalta tarpeeksi nopeasti korvaamaan niitä.
Onko tarpeet yhtenäisevät? Onko Suomen tarve sama kuin USA:n tarve? Entäs Brittien? Ruotsi on maantieteellisesti ja kokonsa puolesta lähiten Suomen kaltainen maa. Eikö tällöin Suomella olisi sama tarve kuin Ruotsilla? Ranskalaisetkin lähtevät siitä liikkeelle,että yksin on pärjättävä. Taitaa olla niitä harvoja NATO maita jotka eivät ole vielä armeijaansa lihoiksi lyöneet vaan kehittävät sitä. Tällöin voisi ajatella, että kun ollaan samalla mantereella niin edut ja tarpeet voisi olla myös yhteneväiset.
Täh????Enitenhän projektia muuten on kritikoinut Yhdysvaltain ilmavoimien hankintapäällikkö.
Ruotsin tarpeissa on varmasti yhteneväisyyttä suomalaisten vastaaviin. Ruotsilla on kuitenkin myös tarve käytää ja myydä omaa osaamistaan.Onko tarpeet yhtenäisevät? Onko Suomen tarve sama kuin USA:n tarve? Entäs Brittien? Ruotsi on maantieteellisesti ja kokonsa puolesta lähiten Suomen kaltainen maa. Eikö tällöin Suomella olisi sama tarve kuin Ruotsilla? Ranskalaisetkin lähtevät siitä liikkeelle,että yksin on pärjättävä. Taitaa olla niitä harvoja NATO maita jotka eivät ole vielä armeijaansa lihoiksi lyöneet vaan kehittävät sitä. Tällöin voisi ajatella, että kun ollaan samalla mantereella niin edut ja tarpeet voisi olla myös yhteneväiset.
Ei ole aivan kuten kylmä ja luolat eivät ole tuttua kaikille. Pointti on edelleen että vaikka kone itsessään olisi parempi niin muuten parempi tarjous luultavasti voittaa.Onko tarpeet yhtenäisevät? Onko Suomen tarve sama kuin USA:n tarve? Entäs Brittien? Ruotsi on maantieteellisesti ja kokonsa puolesta lähiten Suomen kaltainen maa. Eikö tällöin Suomella olisi sama tarve kuin Ruotsilla? Ranskalaisetkin lähtevät siitä liikkeelle,että yksin on pärjättävä. Taitaa olla niitä harvoja NATO maita jotka eivät ole vielä armeijaansa lihoiksi lyöneet vaan kehittävät sitä. Tällöin voisi ajatella, että kun ollaan samalla mantereella niin edut ja tarpeet voisi olla myös yhteneväiset.
Ei ole jos painopiste on hillottamisessa tai nopeudessa.@Vonka
Kun puhuttiin kompromisseista. Eikö se häiveominaisuuksienkin puuttuminen ole yksi helvetin iso kompromissi tulevaisuutta ajatellen? Kuinka paljon halvempi tai nopeampi tai liikehtimiskykyisempi kilpailevan koneen tulee olla että tuo kompromissi on hyväksyttävä?
Ps. Muistan että mainitsit joskus F-35:n olevan liian hidas. Kysyitkö siltä hn-kuskilta kuinka kovaa hönö kulkee neljä ohjusta ja lisätankki mahan alla? Vertaa vastausta siihen 1.6Mään ja ylläty...
Tätä logiikkaa en alkuunkaan ymmärrä. Meinaatko Gripenin olevan täydellinen luomus Ruotsin olosuhteisiin? Väärin, Gripen on kone (kompromissi) joka ruotsalaisten rajallisilla resursseilla saatiin aikaan ja jolla Ruotsin ilmavoimat ovat pakotettuja lentämään poliittisesta syistä, on se sitten kuinka hyvä tai huono hyvänsä.Onko tarpeet yhtenäisevät? Onko Suomen tarve sama kuin USA:n tarve? Entäs Brittien? Ruotsi on maantieteellisesti ja kokonsa puolesta lähiten Suomen kaltainen maa. Eikö tällöin Suomella olisi sama tarve kuin Ruotsilla? Ranskalaisetkin lähtevät siitä liikkeelle,että yksin on pärjättävä. Taitaa olla niitä harvoja NATO maita jotka eivät ole vielä armeijaansa lihoiksi lyöneet vaan kehittävät sitä. Tällöin voisi ajatella, että kun ollaan samalla mantereella niin edut ja tarpeet voisi olla myös yhteneväiset.
Täh????
Ettet nyt tarkoita Gilmorea (jonka on ainoa tehtävä on muuten kritisoida hankkeita)
Tämä on se olennainen osuus. Jos olisin Amerikkalainen veronmaksaja, minua varmasti vituttaisi kovasti JSF:n, LCS:n ynnä muiden projektien toteutus. Meidän hankkeen kannalta kuitenkin vain lopputuotteella on nähdäkseni merkitystä, ei sillä miten siihen päädyttiin.Tällä ei sinänsä ole mitään tekemistä sen kanssa, onnistuuko kone lopulta vai ei
Minä muistan kyllä lukeneeni aivan päinvastaisesti, lentosoftaa pidettiin alkuun liian vaativana osa-alueena pienelle Ruotsille, joten se päätettiin teettää alihankintana USA:ssa, kun koneita alkoi tippua, kehitystyön jatko siirrettiin Ruotsiin.Huhujen mukaan tarvittiin muuten "jenkit" hätiin korjaamaan tuo päin helvettiä koodattu lentosofta. Että se siitä Ruotsalaisten halvalla ja paremmin tekemisestä.
Ja se on hassua, että tuota asiaa epäilet, koska tuo on nimenomaan yksi F-35 tärkeimpiä vahvuuksia...
http://www.realcleardefense.com/articles/2016/08/05/operational_assessment_of_the_f-35a_109673.html
The details of the F-35 threat-detection system or RWR are classified, but interviews of pilots who have flown both the F-16CJ and the F-35 state that a single F-35 has the ability to locate, identify, and triangulate emitter locations faster and with greater precision than can a flight of three F-16CJs that surround the emitter.[10] This system alone helps to make all three versions of the F-35 standouts in the air-to-ground mission sets of the multirole fighter community.
Ja kerran vielä. Pelkästään niiden lavettien etsiminen on itsemurhaa. Jos havaitset sen S-400 lavetin vaikka parinkymmenen kilometrin päässä, niin se ei paljon lohduta, kun S-400 kantama on esim. kymmenkertainen ja koneen sijainti on jo aikoja sitten maalitettu integroidulla sensoriverkostolla.
Jos tuohon uskoisi varovaisesti niin Typhoon näyttää sellaiselta, joka on ulkona kisasta.