Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Mitenkään kantaa ottamatta konetyyppiin (ilmavoimat varmasti haluaa parhaan) leikittelen ajatuksella, että sekä Washingtonin että Moskovan kannattaa lobata Suomelle F-35-hävittäjää. Yhdysvallat saisi järkyttävän summan rahaa. Venäjä taas ei välitä pätkääkään siitä, ettei kone näy tutkassa, jos se makaa suurimman osan huoltohangaarissa. Ei mikään tutka sinne näe.
 
Johan käy näppärästi! :)
Kannattaa toki muistaa että itse olet jo vihollisen tutkan seurannassa ja todennäköisesti ohjuslaukaisun kohteena ensimmäisenä. Laittaa vähän lisäjännää skannailla taivasta irstillä samalla kun oma ohjusvaroitin huutaa hoosiannaa. Ja toki jonkin tulenjohtotutkan on saatava kohde seurantaan jotta se osaa ohjata AMRAAMin riittävän lähelle, ja on kysymysmerkki kuinka lähelle ohjuksen on päästävä jotta se pystyy lukittumaan kohteeseen. Ohjuksen tutka on suht vaatimaton, vihollisen tutkapoikkipinta-ala on pieni ja elso vahva...
Jos mä muistan oikein niin S-125 ohjus ampui alas amerikkalainen F-117 stealth kone,
 
Täytyy sanoa että sun OSINT-FU on kyllä kalibroitu päin persettä tässä aiheessa.

Sinusta taas on tullut uskovainen kuin kyse olisi jostain jääkiekkojoukkueen fanituksesta.

Jos mä muistan oikein niin S-125 ohjus ampui alas amerikkalainen F-117 stealth kone,

Itse asiassa osuivat kahteen F-117A:han museokalustolla. Toinen tuli tonttiin. Oli S-125.
 
Sinusta taas on tullut uskovainen kuin kyse olisi jostain jääkiekkojoukkueen fanituksesta.



Itse asiassa osuivat kahteen F-117A:han museokalustolla. Toinen tuli tonttiin. Oli S-125.
Päin vastoin, olen tutkinut asiaa julkisista lähteistä huomattavasti paljon enemmän kuin sinä, tämän lisäksi humintia on tehty juttelemalla sellaisten kavereiden kanssa jotka noita vermeitä käyttävät työkseen.
Sinä taasen luulet että potkurikoneella lentely ja muutaman artikkelin lukeminen tekevät sinusta asiantuntijan.
 
Päin vastoin, olen tutkinut asiaa julkisista lähteistä huomattavasti paljon enemmän kuin sinä, tämän lisäksi humintia on tehty juttelemalla sellaisten kavereiden kanssa jotka noita vermeitä käyttävät työkseen.
Sinä taasen luulet että potkurikoneella lentely ja muutaman artikkelin lukeminen tekevät asiantuntijan.

Et sinä tiedä, mitä minä olen tutkinut. :)
 
Tiedän meidän edellisestä keskustelusta että et ole, väittää toki voit mitä vaan

Et sinä tiedä, mutta väität kovasti noin niin kuin maallikoksi ja olet hyvin hyvin kiihkeä. Vähän kuin vaimoni nuorempana. Olen kyllä todennut, että jätän ilmavoimille asian.

Sinä tiedät varmasti paremmin kuin hekin?
 
Olen kyllä todennut, että jätän ilmavoimille asian.
Sinä tiedät varmasti paremmin kuin hekin?
En tiedä, yritän hienovaraisesti vihjailla että ne muutamat ilmavoimien työntekijät joiden kanssa olen keskustellut, pitävät F-35:ä aika suurena ennakkosuosikkina. Nimenomaan teknisten syiden takia. Ja kyllä, otan näistä välillä turhan paljon kierroksia. Pahoittelut siitä.
 
En tiedä, yritän hienovaraisesti vihjailla että ne muutamat ilmavoimien työntekijät joiden kanssa olen keskustellut, pitävät F-35:ä aika suurena ennakkosuosikkina. Nimenomaan teknisten syiden takia. Ja kyllä, otan näistä välillä turhan paljon kierroksia. Pahoittelut siitä.

Kunhan kiusasin.

Kyllä ne parhaan valitsevat. Eri asia on, mitä poliitikot ostavat.
 
Johan käy näppärästi! :)
Kannattaa toki muistaa että itse olet jo vihollisen tutkan seurannassa ja todennäköisesti ohjuslaukaisun kohteena ensimmäisenä. Laittaa vähän lisäjännää skannailla taivasta irstillä samalla kun oma ohjusvaroitin huutaa hoosiannaa. Ja toki jonkin tulenjohtotutkan on saatava kohde seurantaan jotta se osaa ohjata AMRAAMin riittävän lähelle, ja on kysymysmerkki kuinka lähelle ohjuksen on päästävä jotta se pystyy lukittumaan kohteeseen. Ohjuksen tutka on suht vaatimaton, vihollisen tutkapoikkipinta-ala on pieni ja elso vahva...
Jep, näinhän se myös on. Vastaukseni olikin "periaatteessa näin", mutta ilman että huomioidaan muuttujia. Asiastahan voisi silloin kirjoittaa muutaman tuhat sivua :D
 
En tiedä, yritän hienovaraisesti vihjailla että ne muutamat ilmavoimien työntekijät joiden kanssa olen keskustellut, pitävät F-35:ä aika suurena ennakkosuosikkina.

Yksi huolestuttava piirre tässä kyllä on. Ilmavoimien työntekijä siis kertoisi tietoja? Vai tarkoitatko yleisellä tasolla esim. spekulatiivisesti tutkatekniikoista? Se, joka tietää, ei puhu. Minä olen istunut samassa pöydässä sen lentäjän kanssa, jonka tehtävä on valita uutta konetta, eikä hän suostunut sanomaan yhtään mitään aiheesta - siis ei todellakaan yhtään mitään, pientä ystävällistä hymyä enempää.

Lepo vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän se aika selkeää on mikä ilmavoimien suosikki noin niin kuin konemallin perusteella on. Eriasia onkin sitten kun ruvetaan latomaan euroja pöytään mihin rahat riittää. Tuossa vaiheessa voi sitten suosikki vaihtua toiseen. Ilmavoimienkin kannattaa huomioida, että jos kone määrä tippuu niin samalla tulee tippumaan toiminta menot ja henkilöstön määräkin.
 
Ihan julkisista ulostuloista ja rivien välistä lukemalla. Faktaahan se ei ole. Sitä saadaan vasta joidenkin vuosien kuluttua.
 
Ihan julkisista ulostuloista ja rivien välistä lukemalla. Faktaahan se ei ole. Sitä saadaan vasta joidenkin vuosien kuluttua.

Laita kuitenkin muutama julkinen ulostulo suomalaisilta ammattimiehiltä (ei poliitikoilta), jos vain suinkin löydät. Murokeskustelujen referaatteja sun muuta olen Mpnetin sivuilta jo löytänytkin, mutta myös hyvää omaa ajattelua.

Kysynnän ja tarjonnan laki. Jos sanot, että tämä on se meidän koneemme, maksoi mitä maksoi, niin kyllä se sitten maksaakin. Hinta nousee kymmenillä miljoonilla per kone.
 
Laita kuitenkin muutama julkinen ulostulo suomalaisilta ammattimiehiltä (ei poliitikoilta), jos vain suinkin löydät. Murokeskustelujen referaatteja sun muuta olen Mpnetin sivuilta jo löytänytkin, mutta myös hyvää omaa ajattelua.

Kysynnän ja tarjonnan laki. Jos sanot, että tämä on se meidän koneemme, maksoi mitä maksoi, niin kyllä se sitten maksaakin. Hinta nousee kymmenillä miljoonilla per kone.
Ei sitä suoraan ole sanottukaan, mutta kyllä aika vahvasti amerikkalaisen koneen puolesta on liputettu. Lentäjät toki pysyvät hiljaa niin kuin kuuluukin. Loppujen lopuksi poliitikot tekevät päätöksen ja antavat rahoituksen.
 
Tässä pitää pitää mielessä semmoinen asia, että ilmavoimien instituutiona suosikki ei välttämättä ole yhdenkään ilmavoimissa palveluksessa olevan henkilön suosikki. Jälkimmäiset kun voivat melko vapaasti valita omansa, edellämainittu taas tulee esiin monituisten reunaehtojen ja vaatimusten ristivedossa tehdyistä testeistä, laskelmista ja selvityksistä. Noista voi yllättäen pulpahtaa pintaan sellainen kone, joka ei ole paras yhtään millään osa-alueella. Kunhan se on riittävän hyvä niillä kaikilla.
 
Jokatapauksessa ilmavoimillakin lienee ihan oikeasti tavoite säilyttää nykyinen konemäärä. Kaipa se on jossain laskelmissa katsottu tarpeelliseksi. Joskos ilmavoimissa ei ole sorruttu siihen, että uhkakuvat ja laskelmat laitetaan vastaamaan rahoitusta? Niin kuin se yleensä menee.
 
^ainakin tällä foorumilla
 
Back
Top