Saabin Suomen ilmavoimien HX-hävittäjähankkeessa jättämä alkuperäinen tarjous piti sisällään Gripen E/F -hävittäjien lisäksi myös GlobalEye AEW&C (Airborne Early Warning and Control) -monitoimivalvontakoneen. Sellaisista Saabilla on tässä vaiheessa kolme vahvistettua tilausta Yhdistyneiltä...
www.lentoposti.fi
Saab tarjoaa Suomelle suurempaan Global 6500 -koneeseen pohjautuvaa GlobalEye-valvontakonetta
Saabin Suomen ilmavoimien HX-hävittäjähankkeessa jättämä alkuperäinen tarjous piti sisällään Gripen E/F -hävittäjien lisäksi myös GlobalEye AEW&C (Airborne Early Warning and Control) -monitoimivalvontakoneen.
Sellaisista Saabilla on tässä vaiheessa kolme vahvistettua tilausta Yhdistyneiltä Arabiemiirikunnilta.
Suomi-versio tulisi rakentumaan aiempaa suuremman Bombardier Global 6500 -liikesuihkukoneen pohjalle.
GlobalEye olisi Suomelle todellinen stateginen etu.
Ilmatilaan nostettu tutka-antenni näkee pidemmälle ja tuo sitä kautta lisää aikaa havainnoiniin sekä mahdollisiin vastatoimiin.
Saabin mukaan muutamalla koneella voisi kattaa koko valtakunnan valvonnan jatkuvasti.
Tarjouksessa koneita on tosin vain kaksi, mutta Ruotsikin tekee todennäköisesti päätöksiä uuden tutkavalvontakoneen hankinnasta lähivuosina.
Suomessa koneella voisi olla Ilmavoimien lisäksi muitakin kiinnostuneita käyttäjiä ainakin sen keräämien tietojen osalta.
Merivoimat on aiemmin tutustunut merivalvontakoneisiin osana tulevaisuuden suorituskykyselvityksiään.
Myös Rajavartiolaitos on korvaamassa Do 228 Dornier -valvontakoneitaan.
GlobalEye olisi toki merkittävän kallis ratkaisu, mutta se voisi palvella kaikkia toimijoita ja kykyjä olisi varmasti riittämiin.
Suomelle tarjottavat GlobalEye:t toimitettaisiin vasta vuodesta 2025 lähtien ja Saab vahvistaa tarjouksessaan olevan koneen pohjautuvan suurempaan Bombardier Global 6500 -koneeseen.
GlobalEye:n tunnusomaisen tutka-antennin suojakuorirakenteet on valmistanut suomalainen Patria.
Perusrunko eli Global 6500 on merkittävästi kehittynyt aiempaan versioon.
Koneessa on uudet Rolls Royce Pearl -moottorit, joiden polttoaineen kulutus on 13 prosenttia aiempaa pienempi.
Myös koneen siipi on suunniteltu uudelleen.
Toimintamatkaa valmistaja lupaa koneelle 6600 merimailia eli noin 12 200 kilometriä.
Valvontakonekäytössä toimintamatkaa tärkeämpi on toiminta-aika, joka on pitkälyöti yli 11 tuntia. Koneen huippunopeus on 0,9 M.
Suorituskykyisen koneen lentoonlähtömatkavaatimus on 1942 metriä ja laskumatkavaatimus 682 metriä.
Siipien kärkiväli on 28,7 metriä, joten operointi voisi onnistua kapealta ja lyhyeltäkin kiitotieltä.
Vaikka GlobalEye:n runko vaihtuisi olisi koelento-ohjelma merkittävästi lyhyempi kuin nykyversioissa.
Lento-ohjelman arvioidaan olevan vain noin 10 prosenttia aiempaan verrattuna. Sisäosilta muutostyöt olisivat myös vähäisiä.
Suurin työ lienee koneen rakenteiden vahvistaminen. Muutoksia alkuperäiseen on tehty kauttaaltaan koko rungolle sekä siiven rakenteelle.
Muuttuneen tyyppihyväksynnän koneelle hakee Saab, joka on siis itsekin lentokonevalmistaja pitkällä kokemuksella.
GlobalEye saatetaan nähdä myös Pirkkalassa HX Challengessa tosittamassa Saabin lupaamaa suorituskykyä.
Siitä tuleeko kone todellisuudessa laskuun Pirkkalaan ei ole vielä mitään varmuutta.
Suorituskyky nimittäin voidaan todentaa lennoilla Suomen ilmatilassa tai vaikka Ruotsin yltä saakka.
Sillä tavalla koneella saatettaisiin operoida normaali- tai kriisitilanteessakin.
Kone soveltuu SAR- eli etsintä- ja pelastustehtäviin, rajavalvontaan, lennonvarmistuksen varajärjestelmäksi, avustamaan katastrofitilanteissa, huumeiden salakuljetuksen torjuntaan, valvomaan kalastusalueita sekä suojaamaan suuria tapahtumia kuten vaikka urheilutapahtumia.
Saabin Suomelle antama ensimmäinen tarjous sisälsi 52 Gripen E ja 12 Gripen F -hävittäjää sekä kaksi GlobalEye-konetta toimitettuna vuosina 2025-2030.