Samovarius
Ylipäällikkö
Noista kakuista on muuten mahotonta erottaa eurocanardeja toisistaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kakkukuvista ei selviä esim.täytteisiin käytetyt komponentit ja suutuntuma. Tehtävä on yhtä vaikea kuin parhaan hävittäjän valinta.Tietenkin leipuri ei voi tuoda julki kaikkein sensitiivisimpiä tietoja muttä näillä vaillinaisilla tiedoilla äänestäisin viimeistä ehdokasta.
Oikea yläkulma on eurohäätäjä, alla Greippi, vasen alakulma on silloin oletettavasti Rafale.Noista kakuista on muuten mahotonta erottaa eurocanardeja toisistaan.
Ei tuo ole ollut uutinen enää pitkään aikaan. on linkattu foorumille jo tuoreeltaan. Eli marraskuun alussa viime vuonna.Sää kiusasi hävittäjätestejä – Saab Gripen ei noussutkaan ilmaan
Sääolosuhteet haittasivat ruotsalaisen HX-kandidaatin testien aloituspäivää Pirkkalassa.www.uusisuomi.fi
Onko nyt käynyt niin, että Saabkaan ei ole saanut mahtumaan 64 Gripen + 2 Global Eye - komboa kilkkeineen kymppimiljardiin ja itse Gripenien määrä on uudessa tarjouksessa pienentynyt.
Insinöörikenraalimajuri Kari Renko Puolustusvoimien logistiikkalaitokselta kertoo, että jokaisella tarjoajalla on vaikeuksia saada tarjouksensa annettuun 10 miljardin euron raamiin.
Noista kakuista on muuten mahotonta erottaa eurocanardeja toisistaan.
Oikea yläkulma on eurohäätäjä, alla Greippi, vasen alakulma on silloin oletettavasti Rafale.
Kyllä nuo tunnistaa tällainen vanhempi ja heikkosaattoisempikin.
Olet oikeassa, Rafale se on Canardeista päätellen, Greipin tunnistaa suht helposti moottorista.Olisikohan tunnistustehtävä ollut helpompi, jos kuvissa olisi ollut tortun sijaan piparia?
Kyllä nuo tunnistaa tällainen vanhempi ja heikkosaattoisempikin.
Vasemmalla ylhäällä SH, oikealla ylhäällä Rafale.
Alhaalla vasemmalla Typhoon, keskellä F-35 ja oikealla Gripen.
”Elementary, dear Watson.”
4 konetta on varmasti minimi, jos halutaan 24/7-valvonta yhdelle alueelle. Yksittäinen kone valvoo ehkä noin puolen Suomen alueen + muutama sata kilometriä naapurin puolelle. Jos koko Suomen peitto halutaan 24/7-ajalle, tarvittaneen jo 6-8 konetta.
Saabin tarjous 2 GlobalEyestä tuntuu alimitoitetulta todelliseen käyttöön. Sinällään on aivan mahtavaa, että Saabin tarjous sisältää nämä. Nyt Suomi pääsee tutustumaan detaljeja myöten GlobalEyen kykyihin. Kone ei ole mitenkään sidottu Gripeniin ja mahdolliseen hankkimiseen voi palata myöhemminkin. (Tosin hinta voi olla huima, paljonkohan mahtaa olla Gripen-tarjouksessa näiden kahden koneen osuus!)
Tule hyvä kakku...
Eiköhän Gripenin kappalehinta ole yli 100 miljoonaa. Niin pieni sarja ja käsityötä. Ei ole varaa tehdä oikein minkäänlaisia ylimääräisiä prosessi-investointeja, joita esim. F-35 kohdalla tekevät saadakseen säästöjä jokaisesta koneesta jatkossa.
HX-hävittäjähankkeen tarkennetun tarjouspyynnön vastaukset saapuivat
Puolustusvoimien logistiikkalaitos on saanut vastaukset Hornetin seuraajahankkeen (HX-hanke) tarkennettuun tarjouspyyntöön viideltä hävittäjävalmistajalta.
Puolustusvoimat lähetti lokakuussa 2019 tarkennetun tarjouspyynnön Ison-Britannian, Ranskan, Ruotsin ja Yhdysvaltojen hallinnoille välitettäväksi viidelle monitoimihävittäjävalmistajalle. Tarjouspyynnön kohteena olevat konetyypit ovat Boeing F/A-18 Super Hornet (Yhdysvallat), Dassault Rafale (Ranska), Eurofighter Typhoon (Iso-Britannia), Lockheed Martin F-35 (Yhdysvallat) ja Saab Gripen (Ruotsi).
Puolustusvoimien logistiikkalaitos on vastaanottanut tammikuun 2020 loppuun asetettuun määräaikaan mennessä vastaukset tarkennettuun tarjouspyyntöön kaikilta viideltä HX-tarjoajalta. Vastauksissaan tarjoajia on pyydetty kokoamaan alustavassa tarjouksessaan ja neuvotteluissa antamansa tiedot selkeäksi, päivitetyksi ja parannetuksi kokonaisuudeksi.
Vastaukset sisältävät tietoa kunkin monitoimihävittäjävaihtoehdon ympärille rakentuvasta kokonaisratkaisusta ja hankintakokonaisuudesta, jonka tavoitteena on tuottaa Suomen puolustusjärjestelmän kannalta paras mahdollinen suorituskyky Hornet-kaluston korvaajaksi. Tarjoajan on rakennettava hankkeelle asetetun enimmäisbudjetin puitteissa vaatimukset täyttävä suorituskyvyn kokonaisuus, joka pitää sisällään lentokoneiden lisäksi muut tekniset järjestelmät, koulutusjärjestelmät, tarvittavat huoltovälineet, testilaitteet ja varaosat sekä aseet, sensorit ja muut tarvittavat tyyppikohtaiset tukitoiminnot.
Hankkeen tärkein päätöksentekoperuste on sotilaallinen suorituskyky ja sen ylläpito koko elinkaaren ajan. Elinkaarikustannusten, huoltovarmuuden ja teollisen yhteistyön osalta vaaditaan, että tarjous täyttää arvioitaville päätösalueille tarjouspyynnössä määritetyt vaatimukset.
HX-hankkeen tarjouskilpailu käynnistyi alustavalla tarjouspyynnöllä huhtikuussa 2018, johon tarjoajat vastasivat tammikuussa 2019. Tämän jälkeen on neuvoteltu tarjousten sisällöstä kunkin tarjoajan kanssa.
Nyt käynnissä on HX-hankkeen toinen neuvotteluvaihe, jossa määritellään lopulliset hankintakokonaisuuksien sisällöt kunkin tarjoajan kanssa heidän antamaansa tarjoukseen perustuen. Toisen neuvotteluvaiheen päätteeksi vuoden 2020 loppupuolella pyydetään lopulliset tarjoukset, jotka puolustushallinto arvioi. Hankintapäätöksen tekee valtioneuvosto vuonna 2021.
https://www.defmin.fi/ajankohtaista/tiedotteet?9_m=10194
Ei tuo ole ollut uutinen enää pitkään aikaan. on linkattu foorumille jo tuoreeltaan. Eli marraskuun alussa viime vuonna.
Ruotsilla on kaksi vanhempaa EriEyeta, joiden kyvyt taitavat olla jonkin verran GlobalEyeta rajoittuneempia. Sinällään yhteiskäyttö olisi kyllä järkevää!Montakos GlobalEyetä Ruotsilla on?
Kauas katsovien tutkavalvontakoneiden suhteen yhteiskäyttö-/työmahdollisuudet painopistealueiden ja tarpeen muutosten mukaan voivat olla iso juttu. Kaksi plus kaksi voi hyvin olla paljonkin enemmän kuin neljä.
Tota miettiessä mielessä käväisee myös se, että mikähän mahtaa olla esim. f-35:n kyky tutkata maisemaa jos se lentää korkealla? Se ei kauheasti näkyisi jos joutuisi suojautumaan sillä että sammuttaisi tutkansa. Voisi mennä lähemmäs urkkimaan. Jos pitäisi vuoden ajan joka hetki yhtä konetta ilmassa tutkaamassa, niin se söisi yhden koneen elinkaaritunnit per vuosi - paitsi että kun kyse olisi kevyestä liihottelusta, niin ei ehkä söisikään?
Korkealla tutkaamassa olevalla hävittäjällä olisi lisäksi myös muutama ohjus massussa joten se voisi tarvittaessa rientää torjumaan ja toinen kone nousta sillä välin hoitamaan tutkavalvontaa.
Vai onko tuo mahdotonta tai kannattamatonta jostain syystä?
Ei yhtään. 2 kpl Argus 100B (Saab turboprop) aktiivikäytössä, joissa on Erieye-tutka+ESM laitteisto, mutta ei merivalvontatutkaa. Ykis taisi olla vielä reservissä /muussa käytössä ja modiointikykyinen AEW-rooliin.Montakos GlobalEyetä Ruotsilla on?
Miksi noin pitäisi toimia rauhanaikana kun meillä on kattava tutkavalvonta, joka ei syö lentotunteja? Sotatilassa ilman muuta tuo F-35 kyky on mainostettu olevan erinomainen "tietoimuri ", joka jakaa, välittää, tuottaa ja prosessoi tietoa hurjia määriä. Eihän koneen kykyjä enää juuri kukaan kritisoi, vaan ihan muita asioita. Se on ilman muuta kehittynein järjestelmiltään, mutta on paljon muitakin asioita jotka ratkaisevat.Tota miettiessä mielessä käväisee myös se, että mikähän mahtaa olla esim. f-35:n kyky tutkata maisemaa jos se lentää korkealla? Se ei kauheasti näkyisi jos joutuisi suojautumaan sillä että sammuttaisi tutkansa. Voisi mennä lähemmäs urkkimaan. Jos pitäisi vuoden ajan joka hetki yhtä konetta ilmassa tutkaamassa, niin se söisi yhden koneen elinkaaritunnit per vuosi - paitsi että kun kyse olisi kevyestä liihottelusta, niin ei ehkä söisikään?
Tutkavalvontakoneet on erikseen, eikä F-35 kykene sellaiseen 360 asteen tutkavalvontaa mitä AEW-kone. Kyllä Erieye-tutka on omassa luokassaan tehon ja kattavuuden osalta, mutta eihän noita kahta voi verrata keskenään. Tehtävä on niin erilainen.Korkealla tutkaamassa olevalla hävittäjällä olisi lisäksi myös muutama ohjus massussa joten se voisi tarvittaessa rientää torjumaan ja toinen kone nousta sillä välin hoitamaan tutkavalvontaa.
Nyt siis tulleet sisään lopullinen tarjouskokoonpano? Kappalemäärät, varustus, aseistus, kaikki fiksattu kiinteäksi paketiksi nyt? Varmaan turha kuvitella, että saisi edes vähän tietoa sisällöstä julkisuuteen? Mitä luulette, paljastaako Saab lopullisen tarjouksen sisällön julkisesti kuten viime kierroksella? Vai oliko niin, että HX-hanke nimenomaan on nyt kieltänyt paljastamasta sisältöä? Tämä voisi olla viisasta, koska muuten ollaan tilanteessa, että alkaa kauhea poru siitä, että "valitsitte 48 kpl F-35, vaikka Saab tarjosi 64 kpl Gripeneitä!!" Tältä vältytään, jos ainoastaan voittavan kokoonpanon sisältö paljastetaan sitten kun se on valittu.
Kovasti ainakin eurooppalaiset kandidaatit ja siihen päälle Boeing ovat sitä äskettäinkin vielä lupailleet meille.Onkohan HX:n loppukokoonpanosta Suomessa jo luovuttu?
Kovasti ainakin eurooppalaiset kandidaatit ja siihen päälle Boeing ovat sitä äskettäinkin vielä lupailleet meille.
Jos PV toteaisi, että ei pysty, liian kallista, niin ei kai noi valmistajat julkisuudessa enää noita latelisi.