Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Jos tästä liikkeestä pitäisi jotain sisäpiirin asioita päätellä, ensimmäisenä tulee mieleen, että F-35 on vastatuulessa HX-hankkeessa jostain kilpailutuksen sisältöön liittyvästä syystä, ja JL halusi tehdä julkisen mielenosoituksen oman (poliittisen?) kantansa alleviivaamiseksi, osoittaa missä leirissä seisoo, ja ulosmitata samalla taloudellisen hyödyn, kun vielä voi.

Tai sitten JL ei tunnista ongelmaa, vaan näkee vain rahaa ja työtulevaisuutta.
Minulle tuli ensimmäisenä mieleen, että Lindberg on suvereniteetin menetyksen ja takaporttien säikäyttämän kenraalikunnan asettama ansa lämärille. Sisäpiiritiedon varjolla sisään ratsastava kaljupäinen Troijan hevonen joka sabotoi hankkeen sisältä päin.
 
Viimeksi muokattu:
Minulle tuli ensimmäisenä mieleen, että Lindberg on suvereniteetin menetyksen ja takaporttien säikäyttämän kenraalikunnan asettama ansa lämärille. Sisäpiiritiedon varjolla sisään ratsava kaljupäinen Troijan hevonen joka sabotoi hankkeen sisältä päin.
Mitä hyötyä HX:lle olisi sabotoida hanketta tuolla tapaa?
 
Sitten varmaan spekuloimme ja jännitämme vuositolkulla K9-option toteutumista. Ja Maavoimien muitakin hankintoja.

Huomaan, että herra on optimisti. Tosiasiallisesti keskitymme spekuloimaan mahdollisuudella, että tilausta kutistetaan, että koneessa on punainen nappi ja että käyttökustannukset yllättävät NH90:n tapaan...
 
käyttökustannukset yllättävät NH90:n tapaan...

Kenet NH90:n käyttökustannukset yllättivät, poislukien lehtistö ja foorumin tietäjät? En voi sanoa tuntevani kovin hyvin kyseistä hanketta, mutta ymmärtääkseni sen kustannukset ovat pysyneet melko hyvin suunnitelluissa kehyksissä.
 
Viimeksi muokattu:
Kenet NH90:n käyttökustannukset yllättivät, poislukien lehtistö ja foorumin tietäjät? En voi sano että tiedän kovin hyvin kyseistä hanketta, mutta ymmärtääkseni sen kustannukset ovat pysyneet melko hyvin suunnitelluissa kehyksissä.

Eli väität, että koko Euroopan media on kuin Suomen vihervassari Kuvalehti? Tehokkaasti on Venäjä soluttanut agenttejaan maailman mediaan, jos uutisointi NH90:n ongelmista on täysin perätöntä...

Korkeista käyttökustannuksista on raportoitu Suomen lisäksi ainakin Ruotsissa ja Norjassa. Monessa muussa maassa on esiintynyt erilaisia korjaustoimenpiteitä vaatineita ongelmia, samoin näkemäni käytettävyysprosentit ovat matalan puoleisia priimatuoreelle tavaralle. Kopterimyynnin tuototkin lienevät jääneet ohkaiseksi. Esimerkiksi Suomelle on maksettu 20 miljoonan euron korvaukset (vrt. kauppasummaksi joskus mainittu 350 milj. euroa) kopterien myöhästymisestä. Eikä Suomen kopterit ole ainoat myöhässä toimitetut... Hyvää ja tuottoisaa liiketoimintaa? Ehkä, jos pystyy keräämään katteensa huollosta. Jostakin se pitää osakkeenomistajille kuitenkin kerätä.

Teknisesti NH90 on nähtävästi lentäjän helikopteri samaan tapaan kuin F-35 on lentäjän hävittäjä. Kun kyse kuitenkin on kuljetusvälineestä eikä aseesta, voin hyvällä omallatunnolla kyseenalaistaa tarpeen maksaa parhaasta.

Enkä ole yksin. Ruotsin helikopterilennoston komentajan mukaan nyt valittaisiin toisin.

Jonas Nellsjö, chef för helikopterflottiljen, säger att man hade valt annorlunda om köpet av helikoptrarna skulle skett i dag.

– Med facit i hand tänker jag att ”ja visst, det är dyrt”, men jag har full respekt för dem som satt i anskaffningsrollen. Man hade inte så mycket att välja på, säger Nellsjö till TT.


Ongelmauutisointia kerättynä myös mm. tänne:

 
Eli väität, että koko Euroopan media on kuin Suomen vihervassari Kuvalehti? Tehokkaasti on Venäjä soluttanut agenttejaan maailman mediaan, jos uutisointi NH90:n ongelmista on täysin perätöntä...

:D

Älä ala laittamaan sanoja suuhuni, en puhunut mistään vihervassareista tai väittänyt että NH90 olisi ongelmaton. Tietääkseni kuitenkin hankkeen kustannukset ovat Suomessa pysyneet melko hyvin ennustetuissa raameissa, eikä käyttökustannukset ole tulleet PV:ssa yllätyksenä.
 
Muistaakseni korkeimmille virkamiehille on Suomessa sovittu karenssiaika 6 kk ja tuo täyttyy kyllä. Alemmilla virkamiehillä/ vast tätä ei ole lainkaan. Eikä pidäkään olla.
Poliitikoilla ei ole edes käsitystä mikä on karenssipäivän tai jääviys, ainakaan omissa toimiessaan ja hyvien veljien toimissa.
 
:D

Älä ala laittamaan sanoja suuhuni, en puhunut mistään vihervassareista tai väittänyt että NH90 olisi ongelmaton. Tietääkseni kuitenkin hankkeen kustannukset ovat Suomessa pysyneet melko hyvin ennustetuissa raameissa, eikä käyttökustannukset ole tulleet PV:ssa yllätyksenä.
Älä anna hyvien faktojen häiritä tällä foorumilla oleva tarvetta piehtaroida ongelmissa ja vaikeuksissa... :cool:
 
Salaliittoteoreetikkona voisi kirjoittaa novellin siitä, kuinka Ilmavoimat halusi alun perin F-35:n ja suunnitteli operaatio Troijan ihhahhaan, jotta LM saadaan lopulta tekemään ostajan kannalta toimiva ja järkevä tarjous järjestelmäkokonaisuudesta. :cool:
Ei tarvitse olla salaliittoteoreetikko tässä asiassa, vaan ymmärtää mielipidevaikuttaminen. Hornet- hankintaa ennen, silloinen Ilmavaivojen komentaja Pertti Nieminen toimi vahvana mielipidemuokkaajana poliitikkojen suuntaan länsihävittäjän puolesta. Se ei tietenkään ollut kannaltamme huono, koska oli paljon Suomettumista silloin politiikassa. Nieminen itse muisteli tätä taannoin haastattelussa ja mainitsi tärkeimmäksi tehtäväkseen asenteiden muokkaamisen. Kyllä ilmavoimatkin osaa tehdä myyräntyötä ja pilvenveikoilla on takuuvarmasti suosikkinsa jo nyt. Lempparilelua lobataan aivan varmasti hevisti kulissien takana.

Se ei taas poista yhtälöstä sitä asiaa että komentajasta olisi vain tekninen tai strateginen hyöty. Tärkeätä on nimenomaan henkilösuhteet ja verkostoituminen. Sitä kautta vaikutetaan tehokkaimmin päätöksiin. Puranen ja Charles tuntevat toisensa kaukaa ja Lindberghillä on lyömättömät suhteet rapakon taakse myös. Mies on lentänyt tai ollut kyydissä lähes kaikissa kandeissa, joten teknistäkin tietoa on. Tästä on tietyssä mielessä etua konekaupoissa jos Lämärin tai Bojoing tuote valitaan. Toisaalta se lisää epäluuloa tässä vaiheessa muiden valmistajien osalta.

Charles olisi pitänyt pitää ulkona tästä valintaan saakka. Hänestä olisi etua suhteiden takia myös valinnan jälkeen jos kyseessä on jenkkituote. Kellään tuskin on samanlaista tietoa rapakon takaisista kuvioista ja vastaavaa verkostoa, joka juontaa juurensa Leemoren Hornet-koulutuksesta saakka.
Tuskin Lindbergiä edes olisivat palkanneet, jos olisi pitänyt odottaa HX-päätöksen jälkeiseen aikaan.
Kuten sanoin, herrasta olisi ollut konsulttina hyötyä myös varsinaisissa hankeneuvotteluissa, päätöksen jälkeenkin. Paketti on iso ja tarkennettu diili on oma vääntönsä. Homma ei pääty konetyypin valintaan, vaan sitten alkaa uusi vaihe. Vertaa Laivue 2020- hankkeen kuvioihin, kauanko aiesopimuksesta meni aikaa itse sopimukseen kun tuli yllätyksiä?
Omasta mielestäni tämä on hyvä juttu ja LM:n tarjouksen laatu tulee tämän seurauksena paranemaan.
Minun mielestäni ei ole, koska se saattaa viestiä nyt kaikille asejärjestelmä kauppiaille ja valtiollisille myyntiorganisaatioille että eihän se hanke ollutkaan ihan niin puolueeton. Tätä on kiitelty tähän saakka maailmalla ja kauppoja on hierottu tosissaan, kun kaikki ovat oikeasti uskoneet mahdollisuuksiinsa eikä teatteriin. Se taas boostaa kaikkia myyjiä panostamaan hankkeeseen ja tarjouksiin tosissaan. Se taas on paras etu Suomelle, eikä suosi suoraan ketään ehdokasta vaan on kylmää matematiikkaa.

Lämärille siis hyvä, mutta Hx-hankkeelle huono. Eikä Lämärin tarjous poista F-35:n teknisiä ongelmia tai tee sitä paremmin soveltuvaksi meille.
 
Ihmetyttää sellainen asia että täällä foorumilla osa porukasta kuvittelee että henkilö, jolla on korkeimman turvallisuustason 1 oikeudet perehtyä salaisiin asiakirjoihin, ei tietäisi yhtä ja toista Suomen spekseistä ja tarjouksista, kun kyseessä on PV:n historian suurin kauppa. Sama henkilö on kierrellyt maailmaa viime vuodet hankkeen takia ja lennellytkin noilla ehdokkailla!
 

Mustajärvi:
”Ongelma on sen suuruinen, että pitää välittömästi käynnistää lainsäädäntötyö karenssiajan ja -ehtojen tarkistamiseksi, kun sotilashenkilö siirtyy palvelusaikansa jälkeen esimerkiksi yrityselämän palvelukseen.”
///

"Politiikassa on tapana sanoa, että asiat ovat niin kuin ne näyttävät olevan. Nyt näyttää harvinaisen pahalta. Lindberg itse on joutunut huonoon valoon, mutta pahimmat seuraukset saattaa kärsiä Lockheed Martin."

Niin edelleen tässä voi pohtia eri tahojen motiiveja rekryyn. Lindberg saa rahaa ja LM kykenee parantamaan tarjoustaan. Toisaalta LM ampui itseään poliittisesti jalkaan. JASSM on LM:n tuote, USA:ssa tämä olisi aivan normaali palkitsemis käytäntö, millä asevalmistajat kiittävät hankkinnoista siitä päättäneitä tahoja.
Jos HX pisteytyksen voittaja ei ole LM, tästä Lindbergin liikkeestä jää enemmän protestin maku. Hän on ollut sellaisessa informaatio-asemassa viime elokuussa, että kisan voittajan ennustaminen ei ole ollut järin vaikeaa.
 
Viimeksi muokattu:
ULKOPUOLISTEN konsulttien käyttö hävittäjähankkeen tapaamisissa päättyy, kertoo puolustusministeri Antti Kaikkonen (kesk).

Kaikkonen sanoo tehneensä päätöksen keskusteltuaan perjantaina presidentti Sauli Niinistön kanssa.

”Suomen monitoimihävittäjähävittäjähankkeen valmistelussa on vastaisuudessa pidättäydyttävä kaikista yhteyksistä HX-hankkeen tarjoajia edustavien konsulttiyritysten ja konsulttien kanssa. Käytäntö koskee kaikkia tapaamisia ja muita yhteyksiä ja astuu voimaan välittömästi”, Kaikkonen sanoo.
Loput artikkelissa.
 
Mustajärvi:
”Ongelma on sen suuruinen, että pitää välittömästi käynnistää lainsäädäntötyö karenssiajan ja -ehtojen tarkistamiseksi, kun sotilashenkilö siirtyy palvelusaikansa jälkeen esimerkiksi yrityselämän palvelukseen.”
Olen Mustajärven kanssa samaa mieltä.

Mihinkään foliohattuiluihin en usko, mutta ainakin mainehaitta tämä on, se on ihan selvä. Vähän tietysti mietityttää sekin, että oliko tämä LM:n kannalta positiivinen asia? Minä voin tietysti vain spekuloida vajavaisilla tiedoilla, mutta yleisen käsityksen mukaan F-35 on ollut selvä ennakkosuosikki. Kannattaako johtoasemassa viimeisellä suoralla ryhtyä pelleilemään?
 
Itse pelkään, että tämä kasvattaa poliitikkojen haluja viskata Salamakakkonen pois kisasta tai vähintään valita toinen konetyyppi, mikäli Salamakakkosta ehdotetaan PV:n toimesta.
 

"Vaasan yliopiston hallintotieteen emeritusprofessori Ari Salminen on erikoistunut korruption ja etiikan tutkimiseen. Salminen sanoo, että hävittäjäkaupoissa huippuasiantuntijan siirtyminen yhden kilpailijan leiriin vain puolen vuoden varoajalla ei voi mennä olankohautuksella."

"Salminen sanoo, että hän tarkastelee Lindbergin loikkausta lobbarileiriin eettisestä, ei oikeudellisesta näkökulmasta. "

mutta yleisen käsityksen mukaan F-35 on ollut selvä ennakkosuosikki. Kannattaako johtoasemassa viimeisellä suoralla ryhtyä pelleilemään?

Tästä yleisestä käsityksestä on kyllä sangen eriäviä mielipiteitä. Kärkiehdokas toki, mutta idiootti-varmasta valinnasta kaukana moninaisista seikoista johtuen.
 
Itse pelkään, että tämä kasvattaa poliitikkojen haluja viskata Salamakakkonen pois kisasta tai vähintään valita toinen konetyyppi, mikäli Salamakakkosta ehdotetaan PV:n toimesta.
Varmasti moni upseeri kiroaa tilannetta, nimittäin tämä syö puolustusvoimien uskottavuutta objektiivisena ja "virkamiesvastuu" henkisenä toimijana. Eli luottamus kärsii, mikä johtaa taas siihen, että puolustusministeriö ja poliitikot haluavat ottaa enemmän otetta tulevaisuuden hankinnoista/päätöksistä.
 
Kenraalin lobbauspesti liikaa - puolustusministeriö asetti ulkopuoliset konsultit pannaan

Puolustusministeriö tiedotti tänään, että se lopettaa puolustusministeri Antti Kaikkosen (kesk) päätöksellä, ettei se enää tapaa ulkopuolisia konsultteja liittyen Suomen tuleviin hävittäjähankintoihin. Vastedes Puolustusministeriö keskustelee hävittäjähankinnoista ainoastaan lentokonevalmistajien kanssa suoraan.

 
Back
Top