Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jooo...
Veikkaan että tuon kirjoittajalle riittäisivät jousipyssyt aseiksi ja nekin olisivat epäilyttäviä.
"Teemu Matinpuro
toiminnanjohtaja, Suomen Rauhanpuolustajat ry"
Siinä on lähinnä signaali, että raha kelpaa.Olisikohan tässä signaalia siitä, että F-35 on ilmavoimien ennakkosuosikki. Tuskin juuri tehtävästään poistunut komentaja lähtisi entisen organisaationsa ennakkosuosikkia vastaan mihinkään lobbarihommiin.
Ihan eri juttu tässä, koska Kaskeala on monni ja ollut reservissä vuodesta 2009 saakka. Eli Hx-hankkeeseen ei mitään erityistä tietämystä ja vielä eri aselajihaara.Bojoingillakin on entinen PVKOM, nimittäin Kaskeala lobbaa superia.
Oikeastaan tarjousta ei tee LM. Vaan Yhdysvaltojen Ilmavoimien FMS elimet. Super-Hornetin osalta NIPO.Hmm. Nojatuolin pohjalta olisi mukava ajatella, että Jamppa onnistuisi vaikuttamaan F-35 -tarjouksen sisältöön eli konsulttirooli voi myös hyödyttää kilpailua. Ja kova kilpailu on tässä se juttu; silloin saadaan se paras lopputulos kilpailun ratketessa. Luulisi ja toivoisi ainakin esim. huoltovarmuuden ja siihen liittyvän paskan kemiallisen merkin (ALIS) osalta tulevan selväksi, mitä ostaja oikeasti haluaa.
Itse kone on toki edelleen maallikkotietojen ja testivaiheen toisen koneen vikaantumisen perusteella arvioituna vielä vähän keskeneräinen ja siinä on korjaamattomia vikoja, mutta edistystäkin on toki tapahtunut eikä tilanne nyt toivottomalta näytä. Muuten olen sitä mieltä, että neljän koneen parvi Pirkkalassa olisi ollut melkoinen oikea suora otsaan muille kilpailijoille markkinointimielessä, vaikka sitä ei testissä edellytettykään.
Salaliittoteoreetikkona voisi kirjoittaa novellin siitä, kuinka Ilmavoimat halusi alun perin F-35:n ja suunnitteli operaatio Troijan ihhahhaan, jotta LM saadaan lopulta tekemään ostajan kannalta toimiva ja järkevä tarjous järjestelmäkokonaisuudesta.
Mutta joo, panokset kovenee!
Oikeastaan tarjousta ei tee LM. Vaan Yhdysvaltojen Ilmavoimien FMS elimet. Super-Hornetin osalta NIPO.
FMS organisaatio päättää tarjottavan paketin sisällön ja laajuuden (tietenkin periaatteessa tilaajan vaatimusten mukaan, joskus he kyllä tietävät enemmän kuin tilaaja). Tietenkään hävittäjän kohdalla hallinnolla ei ole kovin paljon liikkumavaraa, vaan on tarjottava aika lailla samaa kuin muillekin, koska tuotteet kuitenkin sitten tilataan itse valmistajalta suurempien tilausten osana. Jotain erityisvaatimuksia tietenkin he voivat viedä "läpi". Esim. Hornetin tunnistusvalonheittimen aikanaan, voin kyllä hyvin kuvitella MD:n ilmeet heidän kuullessaan siitä... Jos Suomella on siis hyvin poikkeavia huoltovarmuusvaatimuksia, niin oman käsitykseni mukaan USA:n viranomaiset ja valmistaja sitten yhdessä neuvottelevat siihen ratkaisun (loppuasiakkaalla lienee mahdollisuus olla paikalla?) ja hallinto sitten jyvittää sen eteenpäin Suomelle. Tietenkin valmistavan tehtaan miehet ja naiset ovat varmaan näin isoissa jutuissa myös koko ajan mukana, mutta pohjimmiltaan kauppa tehdään Suomen ja USA:n hallitusten välillä.
En tahdo NIPOttaa, mutta onko FMS tehnyt koneen järjestelmät ja luonut nerokkaan huoltomallin, joka ei kuitenkaan taida täyttää sellaisenaan meidän huoltovarmuusvaaatimuksiamme? Eli kysyn, päättääkö FMS tarjottavan paketin sisällön vai LM?
Itse kaupan eli sen rahaosan ja varmaan monta muuta sisällöllistä asiaa FMS määrittelee, mutta se ei valmista noita koneita. Totta on, että LM ei teknisesti ottaen myy eikä saa myydä konetta ulkomaille suoraan itse.
Siinä on lähinnä signaali, että raha kelpaa.
Tässä tapauksessa olisi nähnyt mieluummin, että olisi maksettu vielä vuoden pysyä erossa. Sitten kun valinta on tehnyt sopisi paremmin konsultoida.
Nyt turhaan annetaan lisäpainetta hankkeen uskottavuudelle. Tuskin LM oikeasti tarvitsee voittaakseen, eiköhän hankkeen parista ole osattu ohjata mikä voisi olla paras suorituskyky, joka ko. toimittaja voi tarjota.
FMS organisaatio päättää tarjottavan paketin sisällön ja laajuuden (tietenkin periaatteessa tilaajan vaatimusten mukaan, joskus he kyllä tietävät enemmän kuin tilaaja). Tietenkään hävittäjän kohdalla hallinnolla ei ole kovin paljon liikkumavaraa, vaan on tarjottava aika lailla samaa kuin muillekin, koska tuotteet kuitenkin sitten tilataan itse valmistajalta suurempien tilausten osana. Jotain erityisvaatimuksia tietenkin he voivat viedä "läpi". Esim. Hornetin tunnistusvalonheittimen aikanaan, voin kyllä hyvin kuvitella MD:n ilmeet heidän kuullessaan siitä... Jos Suomella on siis hyvin poikkeavia huoltovarmuusvaatimuksia, niin oman käsitykseni mukaan USA:n viranomaiset ja valmistaja sitten yhdessä neuvottelevat siihen ratkaisun (loppuasiakkaalla lienee mahdollisuus olla paikalla?) ja hallinto sitten jyvittää sen eteenpäin Suomelle. Tietenkin valmistavan tehtaan miehet ja naiset ovat varmaan näin isoissa jutuissa myös koko ajan mukana, mutta pohjimmiltaan kauppa tehdään Suomen ja USA:n hallitusten välillä.
Luulen, että yhdessä. Varmaa tietoa ei ole, mutta kun on noin monimutkaisesta asiasta kyse, luulen että yhdessä tekevät, jotta paketista tulee kunnollinen.Kaivan vielä asiaa ja kuoppaa itselleni:
Kun meikäläiset antoivat vapaat kädet suunnitella kokonaisratkaisu eli järjestelmäkokonaisuus palvelemaan hankkeessa asetettuja tavoitteita, laatiko tarjottavan kokonaispaketin FMS, tuotteiden valmistaja vai tekivätkö ne sen paketin rakentamisen yhdessä? FMS päättää kyllä kaikesta, mutta onko se organisaatio, joka suunnittelee ja laatii tarjouksen tarjolla olevista osasista. Eli rakentavatko he F-35 -järjestelmäkokonaisuuden meidän parametrejamme vastaavaksi ja LM vain kasaa & pakkaa paketit? Huoltojärjestelmä, konemäärä, asejärjestelmä, varaosat, simulaattorit, varaosat, koulutus jne.
Ja tämän tasoinen ja sisältöinen kauppa on luonnollisesti hallitusten välinen.
Niin, tuon pitäisi olla aika mustavalkoinen juttu. Onko nähnyt vai ei. Jos on niin sehän on niin selkeä juttu kuin olla ja voi, että ukko on laitettava karanteeniin. Aivan saatanan kallis hankinta, mieluummin maksaa vaikka tyhjän toimittamisesta yhdelle.
En usko että Lindberg olisi nähnyt ehdokkaiden tarjousten sisältöä tai ollut muutenkaan niistä erityisen hyvin perillä, jos ollenkaan. Mies toimi kuitenkin vielä ihan äskettäin PV:n komentajana joka vaati häneltä täyden keskittymiesen ja työpanostuksen hommaan, joten HX-hankkeeseen ei olisi voinut osallistua. Lisäksi tämä on ollut myös satavarmasti Lämärinkin ensimmäisten kysymysten listalla, sillä jos joku tuollainen sisäpiiri-juttu valuisi jotakin kautta julkisuuteen olisi tällöin koko Lämärin siihen asti tekemä panostus kussut reisille ja ehkä jopa hylätty kilpailusta.Niin, tuon pitäisi olla aika mustavalkoinen juttu. Onko nähnyt vai ei. Jos on niin sehän on niin selkeä juttu kuin olla ja voi, että ukko on laitettava karanteeniin. Aivan saatanan kallis hankinta, mieluummin maksaa vaikka tyhjän toimittamisesta yhdelle.