Muistaakseni F-35 ja Typhoon (Iso-Britannia ja Italia) ja F-35 ja Super Hornet (US ja Australia) taitavat olla noista Suomen vaihtoehdoista ainoat monityyppiratkaisut, joita maailmalla on oikeasti käytössä (mahtoikohan lähi-Idassä olla jotain Typhoon-/Superhornet-/Rafale-komboja?), joten siinä epätodennäköisessä tilanteessa, että kaksityyppiratkaisuun päädytään, niin uskon sen olevan jompi kumpi noista. Koekaniiniksi ei olisi kiva joutua. On sikseen myös hieman hankala kuvitella meidän kannaltamme relevanttia toista maata, joka edes voisi ostaa Gripen-/JSF- tai Rafale-/JSF-yhdistelmän ainakaan lähitulevaisuudessa. Minulle ei tule mieleen yhtäkään, paitsi ehkä Puola. Jos ihan pilkkua viilataan, niin UK:ssahan vanhaa Gripeniä käytetään myös koulukoneena.
Typhoon/JSF voisi olla mielenkiintoinen, koska vaikka molemmat ovat monitoimihävittäjiä, niin Typhoon on parhaimmillaan korkealla ja kovaa lentävänä torjunta-/ilmaherruushävittäjänä, joka kykenee myös vaikuttamis-/iskutehtäviin ja F-35 on ensisijaisesti ilmataistelukyvykkyyksillä varustettu, kiistetyssä ilmatilassa toimiva maataistelukone, jota tukee torjunnan/ilmaherruuden osalta F-22 tai Eurofighter.
Jos valta olisi niin kuin on mieli ja budjetti-/vientirajoitteita ei olisi, niin unelmaratkaisu olisi varmaan 48 x F-22 ja 18 x F-35 + paljon kehittyneitä droneja tiedustelu-/valvonta-/häirintä-/tunnistus-/maalinosoitus-tehtäviin (omia AWACSeja, THAADeja, SAMP-T:tä, satelliitteja, laseraseita ja ties mitä muita herkkuja unohtamatta...). Koska F-22 ei valitettavasti ole edes saatavilla tai tuollainen ratkaisu taloudellisesti mahdollinen, niin JOS kaksityyppiratkaisuun mennään, niin tarjolla olevista ratkaisuista selvästi paras olisi 48 x Typhoonia torjuntaan/ilmaherruuteen + 18 x F-35 maataistelu-/SAAD-tehtäviin + droneja/kehityspolku droneihin tiettyjen ISTAR-kyvykkyyksien osalta. Eli siis vähän samaan suuntaan kuin Iso-Britannian ratkaisu, jossa Typhoon hoitaa ilmaherruuden, F-35 korvaa Harrierin, molemmat korvaavat Tornadon iskukykyä ja droneilla on tärkeä rooli nimenomaan ISTAR-tehtävissä. Ratkaisua puoltaisi se, että Suomen ilmavoimat tekee jo nyt yhteistyötä RAF:n kanssa ja se, että emme olisi ratkaisun koekaniineita, vaan tuollaisesta Typhoon-/JSF-kaksityyppiratkaisuista olisi oikeasti kokemuksia huollon, suorituskykyjen, taktiikoiden, koulutuksen, integraation, järjestelmien ja logistiikan osalta. Hinta ja huolto ovat tietenkin tuollaisen kaksityyppiratkaisun suuria ongelmia.
En tosin jaksa uskoa siihen että Suomeen tulisi kahta konetyyppiä, mutta dronejen vahvaan rooliin uskon jatkossa. Ei ehkä vielä osana HX-kauppaa, mutta viimeistään silloin, kun suunnitellaan koneiden elinkaaripäivityksiä.