Olen antanut itseni ymmärtää, että Kauhava on merenpohjaa. Onko siellä kalliota, johon louhia luola?
Ei sano minulle mitään mutta kaikenlainen maanalainen rakentaminen on Suomessa maailman huippua.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olen antanut itseni ymmärtää, että Kauhava on merenpohjaa. Onko siellä kalliota, johon louhia luola?
Omassa mielessä pyörivät nämä vaihtoehdot joita pidän todennäköisinä (jonkinlaisessa tod.näk. järjestyksessä) :
48x F-35
18x F-35, 48x Gripen E/F
64x Gripen E/F
18x F-35, 48x Super Hornet
64x Super Hornet
64x Rafale
18x F-35, 48x Rafale
Typhoonille en anna mahdollisuuksia tässä kisassa. Ja kahta 4.5Gen+ konetyyppiä ei taatusti osteta, koska sillä ei saavuteta mitään etua.
Olen toista mieltä. F-35:n melusta on joskus ollut valituksia, tiedä sitten todenperäisyyttä, mutta tätä ajatellen Pirkkala ei kuulosta optimaaliselta.
.
Omassa mielessä pyörivät nämä vaihtoehdot joita pidän todennäköisinä (jonkinlaisessa tod.näk. järjestyksessä) :
48x F-35
18x F-35, 48x Gripen E/F
64x Gripen E/F
18x F-35, 48x Super Hornet
64x Super Hornet
64x Rafale
18x F-35, 48x Rafale
Typhoonille en anna mahdollisuuksia tässä kisassa. Ja kahta 4.5Gen+ konetyyppiä ei taatusti osteta, koska sillä ei saavuteta mitään etua.
Lisään vielä, että JOS päädytään kahden koneen vaihtoehtoon, niin F-35/Gripen-combo olisi turvallisuuspoliittisesti paras, koska tällöin vältettäisiin kusemasta niin jenkkien kuin eurooppalaisten kintuille (paitti ranskalaisten).
Mää asun liki Pirkkalan glide pathin alla ja mulle käy. Eli paikallinen hyväksyntä saatu.
Et pidä 72 koneen hankintaa todennäköisenä? Eli kyseessä on ikään kuin "72 neitsyttä" - ei ole olemassa kuin harhaisen musulmaanin (tai ilmavoimien upseerin) päässä.
Näkisin koneen kohdalla tiettyjä epävarmuustekijöitä, eli tuotannon jatkuvuus. Jos pystytään olemaan varmoja, että tuotanto jatkuu, Super Hornet on varmasti jo synergiaetujen takia vahvoilla.
Yhdistelmä voisi hyvin olla myös 18 F-35 ja 48 Super Hornet. Gripen/Super Hornet-yhdistelmään en usko, koska jos valitaan ns. 4.5+Gen-kone, niin veikkaukseni on, että 90% varmuudella otetaan vain yksi konetyyppi.
Lähetä sitten kuitti kuulosuojaimista puolustusministeriöön.
Jos Suomesta ei äkkiä löydy öljyä tai Talvivaara osoittaudu "kultakaivokseksi", niin konekannan lisääminen on hieman sama kuin lottovoiton toivominen.
Jos Suomesta ei äkkiä löydy öljyä tai Talvivaara osoittaudu "kultakaivokseksi", niin konekannan lisääminen on hieman sama kuin lottovoiton toivominen.
Toisaalta jos valinta kohdistuu Gripeniin muista kuin rahasyistä, niin laadullista puutetta saatetaan paikata määrään panostamalla. 72 konetta ei lopulta ole kovin paljon suurempi määrä kuin 64 konetta.
Ja kyllähän vähän sama hiipii minulle mieleen kuin @Talvela lla, eli mahdollisuus siihen, että Venäjä kasvattaa sotilaallista aktiivisuuttaan alueella, mahdollisesti konfliktiin asti. Se saattaisi löysätä rahapussin nyörejä.
Hävittäjäkauppiaat asemissa
Suomi valmistautuu historiansa suurimpaan asekauppaan, uusien hävittäjien hankintaan. Miten suurkauppaa valmistellaan?
Omassa mielessä pyörivät nämä vaihtoehdot joita pidän todennäköisinä (jonkinlaisessa tod.näk. järjestyksessä) :
48x F-35
18x F-35, 48x Super Hornet
64x Super Hornet
Näkökulma: Puolustusministeriön tutkimus paljasti ongelmia amerikkalaisessa superhävittäjässä
Keskiviikko 23.11.2016 klo 06.03
Unioni saattaa sallia budjettirikkeet hävittäjäkaupassa, kirjoittaa Olli Ainola.
Suomen havittelema monitoimihävittäjä maksaa 8-10 miljardia euroa. Osamaksut lankeavat noin vuodesta 2020 alkaen, 1-2 miljardia vuodessa.
Samaan aikaan ikääntyvän Suomen julkiset menot ovat huipussaan.
Kummasta tingitään, jotta komissio ei rankaisisi budjettisääntöjen rikkomisesta?
Todennäköisesti ei tarvitse tinkiä kummastakaan. Ratkaisu hävittäjähankinnan rahoitusongelmaan voi olla yksinkertaisempi kuin kukaan on uskaltanut uneksiakaan.
Ratkaisu on lisävelka.
Lipsutaan kurisopimuksesta
Euroalueen valtiovarainministerit tapasivat noin kaksi viikkoa sitten. Tapaamisen epävirallisen osuuden keskusteluissa ministerit heittivät toisilleen ajatuksia unionin kasvu- ja vakaussopimuksen tarkistamisesta.
Sopimus on talouden pakkopaita, joka sääntelee kansallisten budjettien laatimista. Budjettikurista voi poiketa, jos hallitus panee rahan poikimaan eli sijoittaa varoja tuottavasti tai jos rahaa käytetään rakenteellisiin uudistuksiin.
Euroalueen ministerit pohtivat nyt siis sitä, voisiko näiden kahden poikkeuksen rinnalle tuoda kolmannen poikkeuksen: puolustusmäärärahojen lisäykset.
Moni unionimaa joutuu parantamaan varusteluaan kasvaneen Venäjän uhan vuoksi ja siksi, että Naton takaajamaan uusi presidentti Donald Trump ei hyväksy sotilasliiton vapaamatkustajia.
Korot ovat alhaalla luultavasti vielä vuosikaudet. Miksi kituuttaa, kun raha on halpaa. Eurot miekoiksi.
Onnistuessaan varustelu on myös elvytystä. Suomi voisi samalla vihdoin panostaa myös kotimaisiin ase- ja ammushankintoihin.
F-35 putosi tähtitaivaalta
Moni uskoo tai jopa väittää tietävänsä, että suomalaiskenraaleiden unelmakone olisi amerikkalainen F-35, maailman kallein asejärjestelmä.
Puolustusministeriö on kuitenkin pudottanut jenkkihävittäjän tylysti tähtitaivaalta alas maan pinnalle.
F-35 -konetta on kaupattu muka ainutlaatuisten häiveominaisuuksiensa avulla, mikä samalla tekee siitä ainutlaatuisen kalliin. Hävittäjä on muotoiltu erityisellä tavalla ja esimerkiksi koneen aselasti on rungon sisällä, minkä pitäisi vähentää koneen havaittavuutta vastustajan tutkissa.
Venäjä on parantanut tutkatekniikkaansa. Venäjä on ottamassa käyttöönsä hajautettua tutkajärjestelmää, jossa on useita lähettimiä ja vastaanottimia. Tällainen kehittynyt monipaikkatutka keilaa useista eri suunnista samaan aikaan.
Suomella on sattumalta erityisosaamista radiotekniikan alalta. Kaikki ei kadonnut Nokian romahtamisen mukana. Siksi puolustusministeriön ei tarvitse luottaa pelkästään konekauppiaiden myyntipuheisiin, vaan voimme itse tutkia häiveominaisuuksia.
Tutkimus nostaa Saabia
Puolustusministeriön teettämän suurelta osin salaisen tutkimuksen mukaan F-35 ei välttämättä pysty väistämään venäläistä monipaikkatutkaa.
Suomalaisten insinöörien tekemät simulaatiot osoittavat selkeästi, että monipaikkatutkan matalilla tutkataajuuksilla Venäjä saa häivekoneet tutkaseurantaansa huomattavasti aikaisemmin kuin korkeampitaajuisilla tutkilla.
Julkisen tutkimusselosteen mukaan matalataajuisen tutkan tarkkuus ja erottelukyky on yleensä heikompi, mutta vastustaja voi tällaisen karkean havainnon avulla kohdistaa maaliin korkeampitaajuisia tutkasignaaleja tai muita sensoreita, joiden avulla maali saadaan tarkempaan seurantaan.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Suomi riisui F-35:n aseistaan. Ylimääräisistä häiveominaisuuksista ei kannata maksaa. Amerikkalaisten pitää pudottaa hintaa selvästi, jotta kone kelpaisi Suomelle.
Vaikka tarjouksia ei ole vielä pöydässä ja valmistajien alustavatkin hinta-arviot ovat vasta sotilaiden ensimmäisessä syynissä, ruotsalainen Saab tarjoaa kovan vastuksen amerikkalaisille konetehtaille. Oikeastaan Saab on puoliksi amerikkalainen muun muassa moottorinsa vuoksi.
Yhden amerikkalaisen superkoneen hinnalla saattaa saada kaksi tai kolme ruotsalaishävittäjää.
Kyllä tuossa tämän aamun jutussa liian moneen asiaan yritettiin ottaa kerralla kantaa. Kaikesta olisi vähän nokan koputtamista. Mutta mitäpä tuosta, ei jaksa.
Perusteet lisäykselle on olemassa mutta rahaa ei todellakaan. Aikamoinen lottovoitto jos kone kanta pysyy edes nykyisellään.Jos Suomesta ei äkkiä löydy öljyä tai Talvivaara osoittaudu "kultakaivokseksi", niin konekannan lisääminen on hieman sama kuin lottovoiton toivominen.