Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Olen antanut itseni ymmärtää, että Kauhava on merenpohjaa. Onko siellä kalliota, johon louhia luola? o_O


e2_kt1_kartta3.jpg


Ei sano minulle mitään mutta kaikenlainen maanalainen rakentaminen on Suomessa maailman huippua.
 
Omassa mielessä pyörivät nämä vaihtoehdot joita pidän todennäköisinä (jonkinlaisessa tod.näk. järjestyksessä) :

48x F-35
18x F-35, 48x Gripen E/F
64x Gripen E/F
18x F-35, 48x Super Hornet
64x Super Hornet
64x Rafale
18x F-35, 48x Rafale

Typhoonille en anna mahdollisuuksia tässä kisassa. Ja kahta 4.5Gen+ konetyyppiä ei taatusti osteta, koska sillä ei saavuteta mitään etua.

Lisään vielä, että JOS päädytään kahden koneen vaihtoehtoon, niin F-35/Gripen-combo olisi turvallisuuspoliittisesti paras, koska tällöin vältettäisiin kusemasta niin jenkkien kuin eurooppalaisten kintuille (paitti ranskalaisten).
 
Omassa mielessä pyörivät nämä vaihtoehdot joita pidän todennäköisinä (jonkinlaisessa tod.näk. järjestyksessä) :

48x F-35
18x F-35, 48x Gripen E/F
64x Gripen E/F
18x F-35, 48x Super Hornet
64x Super Hornet
64x Rafale
18x F-35, 48x Rafale

Typhoonille en anna mahdollisuuksia tässä kisassa. Ja kahta 4.5Gen+ konetyyppiä ei taatusti osteta, koska sillä ei saavuteta mitään etua.

USA:lla on valttikortit, Suomi on kuitenkin muutakin kuin rahalehmä joten heidän kannattaa miettiä tarkkaan mitä tarjoavat.
 
Omassa mielessä pyörivät nämä vaihtoehdot joita pidän todennäköisinä (jonkinlaisessa tod.näk. järjestyksessä) :

48x F-35
18x F-35, 48x Gripen E/F
64x Gripen E/F
18x F-35, 48x Super Hornet
64x Super Hornet
64x Rafale
18x F-35, 48x Rafale

Typhoonille en anna mahdollisuuksia tässä kisassa. Ja kahta 4.5Gen+ konetyyppiä ei taatusti osteta, koska sillä ei saavuteta mitään etua.

Lisään vielä, että JOS päädytään kahden koneen vaihtoehtoon, niin F-35/Gripen-combo olisi turvallisuuspoliittisesti paras, koska tällöin vältettäisiin kusemasta niin jenkkien kuin eurooppalaisten kintuille (paitti ranskalaisten).

Et pidä 72 koneen hankintaa todennäköisenä? Eli kyseessä on ikään kuin "72 neitsyttä" - ei ole olemassa kuin harhaisen musulmaanin (tai ilmavoimien upseerin) päässä.

Mää asun liki Pirkkalan glide pathin alla ja mulle käy. Eli paikallinen hyväksyntä saatu. :)

Lähetä sitten kuitti kuulosuojaimista puolustusministeriöön.
 
Et pidä 72 koneen hankintaa todennäköisenä? Eli kyseessä on ikään kuin "72 neitsyttä" - ei ole olemassa kuin harhaisen musulmaanin (tai ilmavoimien upseerin) päässä.

Jos Suomesta ei äkkiä löydy öljyä tai Talvivaara osoittaudu "kultakaivokseksi", niin konekannan lisääminen on hieman sama kuin lottovoiton toivominen. :D
 
Näkisin koneen kohdalla tiettyjä epävarmuustekijöitä, eli tuotannon jatkuvuus. Jos pystytään olemaan varmoja, että tuotanto jatkuu, Super Hornet on varmasti jo synergiaetujen takia vahvoilla.

Yhdistelmä voisi hyvin olla myös 18 F-35 ja 48 Super Hornet. Gripen/Super Hornet-yhdistelmään en usko, koska jos valitaan ns. 4.5+Gen-kone, niin veikkaukseni on, että 90% varmuudella otetaan vain yksi konetyyppi.

Nyt kun katsoo miten Super Hornet tilauksia tuntuu tippuvan tasaisesti niin tuo 18 F-35 ja 48 Super Hornet ainakin minulle näyttäytyy hyvinkin mahdollisena.
Jos Trump laajentaa asevoimia ajatellusti niin äkkiä nuokin linjat pyörähtävät täysille.
 
Lähetä sitten kuitti kuulosuojaimista puolustusministeriöön.

Kuule kun Hornettien jylystäkin jopa nautin. :) Hasse Windin hautajaisten ylilento DK:lla matalalla Kalevankankaan yli säikäytti, kunnes tajusin, mistä oli kyse. Wind asui miltei vastapäätä.
 
Jos Suomesta ei äkkiä löydy öljyä tai Talvivaara osoittaudu "kultakaivokseksi", niin konekannan lisääminen on hieman sama kuin lottovoiton toivominen. :D

Toisaalta jos valinta kohdistuu Gripeniin muista kuin rahasyistä, niin laadullista puutetta saatetaan paikata määrään panostamalla. 72 konetta ei lopulta ole kovin paljon suurempi määrä kuin 64 konetta.

Ja kyllähän vähän sama hiipii minulle mieleen kuin @Talvela lla, eli mahdollisuus siihen, että Venäjä kasvattaa sotilaallista aktiivisuuttaan alueella, mahdollisesti konfliktiin asti. Se saattaisi löysätä rahapussin nyörejä.
 
Toisaalta jos valinta kohdistuu Gripeniin muista kuin rahasyistä, niin laadullista puutetta saatetaan paikata määrään panostamalla. 72 konetta ei lopulta ole kovin paljon suurempi määrä kuin 64 konetta.

Ja kyllähän vähän sama hiipii minulle mieleen kuin @Talvela lla, eli mahdollisuus siihen, että Venäjä kasvattaa sotilaallista aktiivisuuttaan alueella, mahdollisesti konfliktiin asti. Se saattaisi löysätä rahapussin nyörejä.

Tuossa tilanteessa on sitten se, että otetaan sitä mitä saadaan. Vähän kuin Talvisodassa/välirauhan aikana. Ja piikki on auki valtiolla.
 
Omassa mielessä pyörivät nämä vaihtoehdot joita pidän todennäköisinä (jonkinlaisessa tod.näk. järjestyksessä) :
48x F-35
18x F-35, 48x Super Hornet
64x Super Hornet

Nuo vaihtoehdot ovat alkaneet tuntua erittäin mahdollisilta. Suomen hallinto on tehnyt viime aikoina selviä puolustuspoliittisia linjauksia yhdysvaltojen suuntaan, joten muiden tarjoamia vaihtoehtoja tuskin tosissaan harkitaan.
 
Viimeksi muokattu:
Olli Ainolan näkökulmassa mielenkiintoisia yksityiskohtia. Kovasti hehkuttaa lopuksi myös Gripenin puolesta.
Näkökulma: Puolustusministeriön tutkimus paljasti ongelmia amerikkalaisessa superhävittäjässä

Keskiviikko 23.11.2016 klo 06.03

Unioni saattaa sallia budjettirikkeet hävittäjäkaupassa, kirjoittaa Olli Ainola.

Suomen havittelema monitoimihävittäjä maksaa 8-10 miljardia euroa. Osamaksut lankeavat noin vuodesta 2020 alkaen, 1-2 miljardia vuodessa.

Samaan aikaan ikääntyvän Suomen julkiset menot ovat huipussaan.

Kummasta tingitään, jotta komissio ei rankaisisi budjettisääntöjen rikkomisesta?

Todennäköisesti ei tarvitse tinkiä kummastakaan. Ratkaisu hävittäjähankinnan rahoitusongelmaan voi olla yksinkertaisempi kuin kukaan on uskaltanut uneksiakaan.

Ratkaisu on lisävelka.

Lipsutaan kurisopimuksesta

Euroalueen valtiovarainministerit tapasivat noin kaksi viikkoa sitten. Tapaamisen epävirallisen osuuden keskusteluissa ministerit heittivät toisilleen ajatuksia unionin kasvu- ja vakaussopimuksen tarkistamisesta.

Sopimus on talouden pakkopaita, joka sääntelee kansallisten budjettien laatimista. Budjettikurista voi poiketa, jos hallitus panee rahan poikimaan eli sijoittaa varoja tuottavasti tai jos rahaa käytetään rakenteellisiin uudistuksiin.

Euroalueen ministerit pohtivat nyt siis sitä, voisiko näiden kahden poikkeuksen rinnalle tuoda kolmannen poikkeuksen: puolustusmäärärahojen lisäykset.

Moni unionimaa joutuu parantamaan varusteluaan kasvaneen Venäjän uhan vuoksi ja siksi, että Naton takaajamaan uusi presidentti Donald Trump ei hyväksy sotilasliiton vapaamatkustajia.

Korot ovat alhaalla luultavasti vielä vuosikaudet. Miksi kituuttaa, kun raha on halpaa. Eurot miekoiksi.

Onnistuessaan varustelu on myös elvytystä. Suomi voisi samalla vihdoin panostaa myös kotimaisiin ase- ja ammushankintoihin.

F-35 putosi tähtitaivaalta

Moni uskoo tai jopa väittää tietävänsä, että suomalaiskenraaleiden unelmakone olisi amerikkalainen F-35, maailman kallein asejärjestelmä.

Puolustusministeriö on kuitenkin pudottanut jenkkihävittäjän tylysti tähtitaivaalta alas maan pinnalle.

F-35 -konetta on kaupattu muka ainutlaatuisten häiveominaisuuksiensa avulla, mikä samalla tekee siitä ainutlaatuisen kalliin. Hävittäjä on muotoiltu erityisellä tavalla ja esimerkiksi koneen aselasti on rungon sisällä, minkä pitäisi vähentää koneen havaittavuutta vastustajan tutkissa.

Venäjä on parantanut tutkatekniikkaansa. Venäjä on ottamassa käyttöönsä hajautettua tutkajärjestelmää, jossa on useita lähettimiä ja vastaanottimia. Tällainen kehittynyt monipaikkatutka keilaa useista eri suunnista samaan aikaan.

Suomella on sattumalta erityisosaamista radiotekniikan alalta. Kaikki ei kadonnut Nokian romahtamisen mukana. Siksi puolustusministeriön ei tarvitse luottaa pelkästään konekauppiaiden myyntipuheisiin, vaan voimme itse tutkia häiveominaisuuksia.

Tutkimus nostaa Saabia

Puolustusministeriön teettämän suurelta osin salaisen tutkimuksen mukaan F-35 ei välttämättä pysty väistämään venäläistä monipaikkatutkaa.

Suomalaisten insinöörien tekemät simulaatiot osoittavat selkeästi, että monipaikkatutkan matalilla tutkataajuuksilla Venäjä saa häivekoneet tutkaseurantaansa huomattavasti aikaisemmin kuin korkeampitaajuisilla tutkilla.

Julkisen tutkimusselosteen mukaan matalataajuisen tutkan tarkkuus ja erottelukyky on yleensä heikompi, mutta vastustaja voi tällaisen karkean havainnon avulla kohdistaa maaliin korkeampitaajuisia tutkasignaaleja tai muita sensoreita, joiden avulla maali saadaan tarkempaan seurantaan.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Suomi riisui F-35:n aseistaan. Ylimääräisistä häiveominaisuuksista ei kannata maksaa. Amerikkalaisten pitää pudottaa hintaa selvästi, jotta kone kelpaisi Suomelle.

Vaikka tarjouksia ei ole vielä pöydässä ja valmistajien alustavatkin hinta-arviot ovat vasta sotilaiden ensimmäisessä syynissä, ruotsalainen Saab tarjoaa kovan vastuksen amerikkalaisille konetehtaille. Oikeastaan Saab on puoliksi amerikkalainen muun muassa moottorinsa vuoksi.

Yhden amerikkalaisen superkoneen hinnalla saattaa saada kaksi tai kolme ruotsalaishävittäjää.
 
Tyhmä kysymys tutkatekniikasta: Vaatiiko "monipaikkatutka" sen että havainnoitava maali on ikään kuin verkon sisällä? Eli yltääkö tuollainen Venäjältä myös Suomen hallinnassa olevan alueen ilmatilaan vai toimiiko se ikään kuin valokennon tavoin vasta kun lähettimiä ja/tai vastaanottimia on myös koneen sivuilla ja takana?

Se että yhden F-35:n hinnalla saisi peräti kolme Gripeniä taitaa olla enemmän Saabin harrastaman toimittajien saunottamisen tulosta kuin realismia? Jos asia olisi noin niin mitään kilpailutilannetta ei edes syntyisi vaan koneet ostettaisiin ilman muuta Ruotsista. Jos siellä nyt joskus saadaan valmiiksi jotain mitä voi ostaa.
 
Sehän tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että havaintoja tehdään useammasta kuin yhdestä paikasta. Kantaahan ne aallot ja jostain ennen pitkää osa kimpoaa takaisin.
Näitä monesta paikasta saatuja tietoja voidaan ehkä yhdistellä, mutta voi olla että sivusta päin saatu yksittäinen havaintokin on parempi kuin suoraan edestä.

Havainnot on yksi asia. Pitäisi kyetä seuraamaan ja sitten vielä sen ohjuksen tutkan löytää maali. Eli jos jollakin UHF/VHF-virityksellä saadaankin maasta yllättäviä tietoja niin ei sellaista tutkaa siiville nosteta, saati sijoiteta ohjuksen kärkeen. Voi vaan tuumata, että siellä se menee. Esim. kädessä voi olla vain tieto suunnasta ja nopeudesta. Sillä ei vielä tee paljoa jos ei vaikka sattuisikaan kykenemään hankkimaan tietoa etäisyydestä ja korkeudesta.

F-22 ja F-35:n osalta noissa rapakon takaa kantautuneissa jutuissa on mainittu muutamaan kertaan, etteivät edellisen sukupolven koneet kykene tutkalukitukseen vaikka näkisivät vastustajansa. Tuohan olisi aika kova kohtalo. Selviätkö elossa siihen asti kunnes kykenet ampumaan ip-ohjukset, jotka eivät tutkalukitusta tarvitse? Ei meillä taida olla palstalla sellaista tietoa, millä voisi arvioida pitääkö tieto paikkaansa. Ehkä?

Kyllä tuossa tämän aamun jutussa liian moneen asiaan yritettiin ottaa kerralla kantaa. Kaikesta olisi vähän nokan koputtamista. Mutta mitäpä tuosta, ei jaksa. Kyllä joka kerta tulee jotain uutta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuossa tämän aamun jutussa liian moneen asiaan yritettiin ottaa kerralla kantaa. Kaikesta olisi vähän nokan koputtamista. Mutta mitäpä tuosta, ei jaksa.

Aina toisinaan tulee miettineeksi että ovatko toimittajat härskejä vai ainoastaan tyhmiä paheksuessaan jenkkikoneiden puolesta Suomessa tehtävää lobbausta. Samaan aikaan tuutista tulee kuitenkin tuollaista kritiikitöntä Gripen-hypetystä kuin nyt Ainolalta. Eikö toimittaja tosiaan tuon vertaa ymmärrä mitä on tekemässä? Vai onko tämä taas sitä hyvän ja huonon vaikuttamisen erottelua?
 
En usko että Suomi voi siirtyä kahden polttoaineen systeemiin. Eli kahden koneen combossa Gripen ei voi olla mukana.

Yhden koneen mallissa gripen taas olisi paras siviili kerosiini käytön ansiosta.

Ongelma olisi että miten käyttöhuollamme ulkomaista ilma-apua esim rafalet, eurofighterit ja jenkkikoneet.

Uskon että ostamme 48 advanced super hornettia joista puolet 2-paikkaisena. Monet lähi-idän maat ja muut ovat ostaneet 50% koneista 2-paikkaisena.
 
Jos Suomesta ei äkkiä löydy öljyä tai Talvivaara osoittaudu "kultakaivokseksi", niin konekannan lisääminen on hieman sama kuin lottovoiton toivominen. :D
Perusteet lisäykselle on olemassa mutta rahaa ei todellakaan. Aikamoinen lottovoitto jos kone kanta pysyy edes nykyisellään.
 
Back
Top