Olen pitkälti samaa mieltä, mutta pitää ihan vähän viilata pilkkua: eivätpä nuo ranskalaisetkaan kai kokonaan immuuneja ole jenkkien kontrollille, vaikka kuinka autonomiseksi väittäisivät. Ainakin datalinkit (Link 16 / MIDS) ja GPS:n sotilastarkkuudet ovat amerikkalaisten hallussa. Jos täyttä autonomiaa Amerikasta etsii, njiin pjitää kjyllä kjääntää kjatseet itjään
.
Se pitää muistaa myös, että Rafalen asejärjestelmistä suurin osa tulee todennäköisesti MBDA:lta (Meteor, MICA IR, SCALP EG, Exocet). MBDA ei ole ranskalainen, vaan sen siis omistavat samat firmat kuin Eurofighterinkin (Airbus, BAE ja Leonardo).
Mutta tämä vain pilkunviilausta, koska olet kyllä oikeassa, että suunnilleen noin se menee ja noita melkein väistämättömiä riippuvaisuuksia lukuun ottamatta pitkälti autonomista vaihtoehtoa tarjoavat ranskalaiset ja britit ja käytännössä kyllä myös ruotsalaiset. Tämä siis jos autonomialla tarkoitetaan huoltoa/korjauksia, mutta niissäkin jotkin osat kannattaa huollattaa muualla kustannussyistä. En usko, että huolto-/korjausnäkökulmasta Gripen osoittautuisi ongelmalliseksi, mutta teknologiasiirroissa ruotsalaiset eivät Gripenistä voi antaa kauhean paljoa, koska tosiaan moottorit, tutka, IRST, aseet ja iso osa sensoreista / omasuojasta on ostettu muilta valmistajilta ja muiden tuotteista on todella paha luovuttaa mitään. Gripen-pakettiin tosin ruotsalaiset ovat tarjonneet mukaan myös muita Saabin teknologioita, joita ei itse hävittäjässä käytetä (esim. GaN Intiaan), mutta Suomelle teknologiasiirroissa oleellista taitaa olla se, että osaisimme itse käytää, huoltaa, korjata ja mahdollisesti kehittää, eikä se, että voisimme itse alkaa valmistaa järjestelmiä HX-koneisiin.
Ja kyllä, F-35:ssä on paljon muutakin kuin moottorit, jotka pysyvät jenkkien kontrollissa. F-35 on hieno kone, mutta siinä vaihtoehdossa olemme hyvin tiiviisti kiinni Yhdysvalloissa. Joka välttämättä ei ole edes huono asia. Täällä foorumillakin on puhuttu noista tehtävä- ja uhkaprofiileista, jotka tehdään keskitetysti jenkeistä ja esim. britit, jotka valmistavat 15 prosenttia jokaisesta F-35:stä ja toimittavat EW-järjestelmät F-35:een eivät voi korjata ja huoltaa näitä järjestelmiä itse.
http://www.telegraph.co.uk/business...repair-kit-on-f-35-jets---even-though-it-was/