Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Toki näin, mutta suomella olisi halu, että Gripeniin olisi integroitu myös jenkkiaseita.
Suomi tai joku kenraali kyllä ilmoitti, että aseet on mahdollista vaihtaa. En ole törmännyt missään sellaiseen juttuun, että tulevaan koneeseen TÄYTYISI saada jenkki aseet jos kone on esim. Ranskasta, Briteistä tai vaikka Ruotsista.
 
Nämä ovat täysin merkityksettömiä asioita niin kauan, kuin yksikin koneen kriittinen komponentti on amerikkalainen. Tässä tapauksessa ainakin koneen moottori on, ja blokkaamalla sen viennin Suomelle koko Gripen-kauppa on helposti ja kätevästi estetty.
Voi luoja näitä juttuja :D Ei jenkit ole blokkaamassa moottoreita siksi, että ei valittaisi jenkki konetta. Kyllä sielläkin rahan päälle ymmärretään ja myydään jos vastapuolella on valuuttaa. Jos jenkit olisi tuollaisella lapsellisella itkupotkuraivari asenteella liikkeellä niin se puoltaisi hyvinkin sitä, että ei hankittaisi kyseisestä maasta yhtään mitään. Kamalan luotettava kumppani jos vetää herneen versoja nenään siitä että ei tullut yhdessä kilpailutuksessa voittaneeksi. Tuolloin kannattaa ehdottomasti valita sitten ranskalainen kun niillä ei ainakaan ole tuota ongelmaa jos ei Suomessa sitten aleta suoranaista kansanmurhaa toteuttamaan.
 
Voi luoja näitä juttuja :D Ei jenkit ole blokkaamassa moottoreita siksi, että ei valittaisi jenkki konetta. Kyllä sielläkin rahan päälle ymmärretään ja myydään jos vastapuolella on valuuttaa. Jos jenkit olisi tuollaisella lapsellisella itkupotkuraivari asenteella liikkeellä niin se puoltaisi hyvinkin sitä, että ei hankittaisi kyseisestä maasta yhtään mitään. Kamalan luotettava kumppani jos vetää herneen versoja nenään siitä että ei tullut yhdessä kilpailutuksessa voittaneeksi. Tuolloin kannattaa ehdottomasti valita sitten ranskalainen kun niillä ei ainakaan ole tuota ongelmaa jos ei Suomessa sitten aleta suoranaista kansanmurhaa toteuttamaan.

Pointti ei ollut siinä, myykö joku tai loukkaantuuko joku, jos tapahtuu Y tai X. Pointti oli, että vaikka @tiedotusosasto kirjoittaakin viestissään #1095 osin virheellisesti myös aseiden ja tekniikan olevan amerikkalaista, ei tällä ole merkitystä ydinkysymykseen, onko Ruotsi luotettavampi kumppani kuin Yhdysvallat.

Niin kauan kuin Gripenissä on yksikin amerikkalainen komponentti, jota ei voi järkevästi korvata muunmaalaisella, on ostaja riippuvuussuhteessa Yhdysvaltoihin. Tällöin Ruotsi ei voi olla sen luotettavampi kumppani kuin Yhdysvallat, koska Gripenin ostaminen ja/tai sillä lentäminen on riippuvaista Yhdysvaltain (presidentin) tahdosta ja mielenliikkeistä.
 
Pointti ei ollut siinä, myykö joku tai loukkaantuuko joku, jos tapahtuu Y tai X. Pointti oli, että vaikka @tiedotusosasto kirjoittaakin viestissään #1095 osin virheellisesti myös aseiden ja tekniikan olevan amerikkalaista, ei tällä ole merkitystä ydinkysymykseen, onko Ruotsi luotettavampi kumppani kuin Yhdysvallat.

Niin kauan kuin Gripenissä on yksikin amerikkalainen komponentti, jota ei voi järkevästi korvata muunmaalaisella, on ostaja riippuvuussuhteessa Yhdysvaltoihin. Tällöin Ruotsi ei voi olla sen luotettavampi kumppani kuin Yhdysvallat, koska Gripenin ostaminen ja/tai sillä lentäminen on riippuvaista Yhdysvaltain (presidentin) tahdosta ja mielenliikkeistä.
Noin kun asian ilmaisit niin toki asia on niinkin. Riskiä voidaan toki pienentää sillä, että mahdollisimman paljon osaamista ja huoltoa löytyy itseltä. Tämä on helpompaa toisten koneiden kohdalla kuin toisten vaikka amerikkalaisia osia sisältäisivätkin. Kyse on pitkältä riskin hallinnasta ja Ranska on tämän huomioinut laajiten mitä eri koneiden kohdalla tarjotaan. Ranskahan on kertonut tarjoavansa käytännössä koko paketin siten että Suomi voilla hävittäjiensä kanssa autunominen. Britit tarjoavat vähän samansuuntaista mutta ei avainteknologioita (käsittääkseni) ja Ruotsi kokoonpanoa samoin kun ilmeisesti Jenkitkin. Eli kahdessa viimesessä vaihtoehdossa ollaan jossain muodossa riippuvaisia toisesta osapuolesta ja sen hyväntahtoisuudesta. F-35:n kohdalla varmasti kaikkein selvimmin. Käsittääksen esimerkiksi F-35n kohdalla on paljon muutakin kuin pelkät moottorit jotka muodostuvat ongelmaksi jos suhteet yhdysvaltoihin jostain syystä kylmenisivät tai hurjimmissa visioissa kuumenisivat. ;)
 
Nämä valtioiden väliset kuviot ovat joka tapauksessa monimutkaisia; Aika vaikea kuvitella tilannetta jossa edes Trumpin Amerikka yrittäisi tosissaan estää kauppoja valtion kanssa, joka YouGovin gallupin mukaan on kansalaisten mielissä USA:n 14. tärkein ystävä koko maailmassa.

Britannian ja Ranskan välinen kuvio vuonna 1982 kertoo myös erilaisten liittoumien ja kaveruuksien ongelmista:
http://www.bbc.com/news/magazine-17256975
https://www.theguardian.com/world/2005/nov/22/books.france
http://skeptics.stackexchange.com/q...ssiles-be-remotely-disabled-with-secret-codes
 
Suomi tai joku kenraali kyllä ilmoitti, että aseet on mahdollista vaihtaa. En ole törmännyt missään sellaiseen juttuun, että tulevaan koneeseen TÄYTYISI saada jenkki aseet jos kone on esim. Ranskasta, Briteistä tai vaikka Ruotsista.
No juu, ehkä ilmaisu oli ns provosoiva. Keskusteluissa ilmavoimissa palvelevien kanssa (tavallisten upseerien) on vain antanut kuvan, että Gripenin tarjouspyynnössä tai sen arvioinnissa on kyse myös jenkkiohjusten integrointimahdollisuuksista. Ei siis mustaa valkoisella vaan täysin subjektiivinen mielipide.

Pitkälle tämä on liittyvä huolto ja toimitusvarmuuteen ja kriisiajan saatavuuteen. Jos tosin varmasti myös nykyisiin toimitussuhteisiin.

Ja mitä tekniikkaan tulee niin en usko, etteikö mukana olisi muitakin jenkkikomponentteja kuin moottori.
 
Viimeksi muokattu:
Noin kun asian ilmaisit niin toki asia on niinkin. Riskiä voidaan toki pienentää sillä, että mahdollisimman paljon osaamista ja huoltoa löytyy itseltä. Tämä on helpompaa toisten koneiden kohdalla kuin toisten vaikka amerikkalaisia osia sisältäisivätkin. Kyse on pitkältä riskin hallinnasta ja Ranska on tämän huomioinut laajiten mitä eri koneiden kohdalla tarjotaan. Ranskahan on kertonut tarjoavansa käytännössä koko paketin siten että Suomi voilla hävittäjiensä kanssa autunominen. Britit tarjoavat vähän samansuuntaista mutta ei avainteknologioita (käsittääkseni) ja Ruotsi kokoonpanoa samoin kun ilmeisesti Jenkitkin. Eli kahdessa viimesessä vaihtoehdossa ollaan jossain muodossa riippuvaisia toisesta osapuolesta ja sen hyväntahtoisuudesta. F-35:n kohdalla varmasti kaikkein selvimmin. Käsittääkseni esimerkiksi F-35n kohdalla on paljon muutakin kuin pelkät moottorit jotka muodostuvat ongelmaksi jos suhteet yhdysvaltoihin jostain syystä kylmenisivät tai hurjimmissa visioissa kuumenisivat. ;)

Olen pitkälti samaa mieltä, mutta pitää ihan vähän viilata pilkkua: eivätpä nuo ranskalaisetkaan kai kokonaan immuuneja ole jenkkien kontrollille, vaikka kuinka autonomiseksi väittäisivät. Ainakin datalinkit (Link 16 / MIDS) ja GPS:n sotilastarkkuudet ovat amerikkalaisten hallussa. Jos täyttä autonomiaa Amerikasta etsii, njiin pjitää kjyllä kjääntää kjatseet itjään :).

Se pitää muistaa myös, että Rafalen asejärjestelmistä suurin osa tulee todennäköisesti MBDA:lta (Meteor, MICA IR, SCALP EG, Exocet). MBDA ei ole ranskalainen, vaan sen siis omistavat samat firmat kuin Eurofighterinkin (Airbus, BAE ja Leonardo).

Mutta tämä vain pilkunviilausta, koska olet kyllä oikeassa, että suunnilleen noin se menee ja noita melkein väistämättömiä riippuvaisuuksia lukuun ottamatta pitkälti autonomista vaihtoehtoa tarjoavat ranskalaiset ja britit ja käytännössä kyllä myös ruotsalaiset. Tämä siis jos autonomialla tarkoitetaan huoltoa/korjauksia, mutta niissäkin jotkin osat kannattaa huollattaa muualla kustannussyistä. En usko, että huolto-/korjausnäkökulmasta Gripen osoittautuisi ongelmalliseksi, mutta teknologiasiirroissa ruotsalaiset eivät Gripenistä voi antaa kauhean paljoa, koska tosiaan moottorit, tutka, IRST, aseet ja iso osa sensoreista / omasuojasta on ostettu muilta valmistajilta ja muiden tuotteista on todella paha luovuttaa mitään. Gripen-pakettiin tosin ruotsalaiset ovat tarjonneet mukaan myös muita Saabin teknologioita, joita ei itse hävittäjässä käytetä (esim. GaN Intiaan), mutta Suomelle teknologiasiirroissa oleellista taitaa olla se, että osaisimme itse käytää, huoltaa, korjata ja mahdollisesti kehittää, eikä se, että voisimme itse alkaa valmistaa järjestelmiä HX-koneisiin.

Ja kyllä, F-35:ssä on paljon muutakin kuin moottorit, jotka pysyvät jenkkien kontrollissa. F-35 on hieno kone, mutta siinä vaihtoehdossa olemme hyvin tiiviisti kiinni Yhdysvalloissa. Joka välttämättä ei ole edes huono asia. Täällä foorumillakin on puhuttu noista tehtävä- ja uhkaprofiileista, jotka tehdään keskitetysti jenkeistä ja esim. britit, jotka valmistavat 15 prosenttia jokaisesta F-35:stä ja toimittavat EW-järjestelmät F-35:een eivät voi korjata ja huoltaa näitä järjestelmiä itse. http://www.telegraph.co.uk/business...repair-kit-on-f-35-jets---even-though-it-was/
 
Olen pitkälti samaa mieltä, mutta pitää ihan vähän viilata pilkkua: eivätpä nuo ranskalaisetkaan kai kokonaan immuuneja ole jenkkien kontrollille, vaikka kuinka autonomiseksi väittäisivät. Ainakin datalinkit (Link 16 / MIDS) ja GPS:n sotilastarkkuudet ovat amerikkalaisten hallussa. Jos täyttä autonomiaa Amerikasta etsii, njiin pjitää kjyllä kjääntää kjatseet itjään :).

Se pitää muistaa myös, että Rafalen asejärjestelmistä suurin osa tulee todennäköisesti MBDA:lta (Meteor, MICA IR, SCALP EG, Exocet). MBDA ei ole ranskalainen, vaan sen siis omistavat samat firmat kuin Eurofighterinkin (Airbus, BAE ja Leonardo).

Mutta tämä vain pilkunviilausta, koska olet kyllä oikeassa, että suunnilleen noin se menee ja noita melkein väistämättömiä riippuvaisuuksia lukuun ottamatta pitkälti autonomista vaihtoehtoa tarjoavat ranskalaiset ja britit ja käytännössä kyllä myös ruotsalaiset. Tämä siis jos autonomialla tarkoitetaan huoltoa/korjauksia, mutta niissäkin jotkin osat kannattaa huollattaa muualla kustannussyistä. En usko, että huolto-/korjausnäkökulmasta Gripen osoittautuisi ongelmalliseksi, mutta teknologiasiirroissa ruotsalaiset eivät Gripenistä voi antaa kauhean paljoa, koska tosiaan moottorit, tutka, IRST, aseet ja iso osa sensoreista / omasuojasta on ostettu muilta valmistajilta ja muiden tuotteista on todella paha luovuttaa mitään. Gripen-pakettiin tosin ruotsalaiset ovat tarjonneet mukaan myös muita Saabin teknologioita, joita ei itse hävittäjässä käytetä (esim. GaN Intiaan), mutta Suomelle teknologiasiirroissa oleellista taitaa olla se, että osaisimme itse käytää, huoltaa, korjata ja mahdollisesti kehittää, eikä se, että voisimme itse alkaa valmistaa järjestelmiä HX-koneisiin.

Ja kyllä, F-35:ssä on paljon muutakin kuin moottorit, jotka pysyvät jenkkien kontrollissa. F-35 on hieno kone, mutta siinä vaihtoehdossa olemme hyvin tiiviisti kiinni Yhdysvalloissa. Joka välttämättä ei ole edes huono asia. Täällä foorumillakin on puhuttu noista tehtävä- ja uhkaprofiileista, jotka tehdään keskitetysti jenkeistä ja esim. britit, jotka valmistavat 15 prosenttia jokaisesta F-35:stä ja toimittavat EW-järjestelmät F-35:een eivät voi korjata ja huoltaa näitä järjestelmiä itse. http://www.telegraph.co.uk/business...repair-kit-on-f-35-jets---even-though-it-was/
Näitä sinun viestejä on kyllä mukava lukea vaikkei välttämättä ihan joka asiasta samaa mieltä olisikaan.
 
Niin kauan kuin Gripenissä on yksikin amerikkalainen komponentti, jota ei voi järkevästi korvata muunmaalaisella, on ostaja riippuvuussuhteessa Yhdysvaltoihin. Tällöin Ruotsi ei voi olla sen luotettavampi kumppani kuin Yhdysvallat, koska Gripenin ostaminen ja/tai sillä lentäminen on riippuvaista Yhdysvaltain (presidentin) tahdosta ja mielenliikkeistä.

Ei nyt ihan sentään. Gripenin moottorit tehdään Ruotsissa lisenssillä, toki osittain amerikkalaisista komponenteista. Jos Amerikka pistää yhtäkkiä osat vientikieltoon niin siinä suuttuu pari muutakin maata kuin Suomi.
Moottorit ovat sitäpaitsi aika pitkäikäisiä. Jos Trumppi vaikka nyt pistäisi Suomen vientikieltoon, niin kestäisi varmaan ainakin viisi vuotta ennenkuin osapula alkaisi mainittavasti vaikuttaa moottorien operointiin (riippuen siitä paljonko osia on meillä varastossa). Todennäköisesti meillä loppuu Hornettien rungoista tiimat ennen moottoreita.
 
Ei nyt ihan sentään. Gripenin moottorit tehdään Ruotsissa lisenssillä, toki osittain amerikkalaisista komponenteista. Jos Amerikka pistää yhtäkkiä osat vientikieltoon niin siinä suuttuu pari muutakin maata kuin Suomi.
Moottorit ovat sitäpaitsi aika pitkäikäisiä. Jos Trumppi vaikka nyt pistäisi Suomen vientikieltoon, niin kestäisi varmaan ainakin viisi vuotta ennenkuin osapula alkaisi mainittavasti vaikuttaa moottorien operointiin (riippuen siitä paljonko osia on meillä varastossa). Todennäköisesti meillä loppuu Hornettien rungoista tiimat ennen moottoreita.

Jäin vielä miettimään tätä, koska olen jotenkin ymmärtänyt tuon moottorin valmistuspaikan toisin. Käsittääkseni Gripenin A- ja C -mallien RM12/F404-moottorit siis teki Volvo lisenssillä (juuri niin kuin kuvasit), mutta jotenkin olen siinä käsityksessä, että uuden E/F-mallin F414-moottorin valmistaa käsittääkseni GE. Mikä sinänsä on mielestäni fiksumpaakin, koska moottorit ovat yksi vaikeimmista/kalleimmista osista valmistaa.

Voin olla väärässä ja pikagooglauksella en oikein löytänyt lisätietoa, muuta kuin "As a result of the increased size and weight, the Swedes have adopted the Super Hornet’s F414 engine—but have elected not to license manufacture it as they have done in the past."
 
Ilmeisesti olet oikeassa, tosin Volvo on ilmoittanut että hekin voisivat moottorit tehdä ja on lobannut sen puolesta.
Siltikin, jos moottorit on kerran toimitettu ei Washingtonissa ole taikanappia jolla ne Suomessa olevat moottorit yks kaks lakkaa pyörimästä.
 
Ilmeisesti olet oikeassa, tosin Volvo on ilmoittanut että hekin voisivat moottorit tehdä ja on lobannut sen puolesta.
Siltikin, jos moottorit on kerran toimitettu ei Washingtonissa ole taikanappia jolla ne Suomessa olevat moottorit yks kaks lakkaa pyörimästä.
Ei tiedä vaikka olisikin ;) (nyt foliot päähän) Siellä on kuitenkin hardwareen istutettu itsetuho sydeemit...
 
Ilmeisesti olet oikeassa, tosin Volvo on ilmoittanut että hekin voisivat moottorit tehdä ja on lobannut sen puolesta.
Siltikin, jos moottorit on kerran toimitettu ei Washingtonissa ole taikanappia jolla ne Suomessa olevat moottorit yks kaks lakkaa pyörimästä.

Ach zoo, tuota en tosiaan tiennyt, että Volvo on lobannut valmistusta itselleen. Uskon, että nykyinen toimintamalli on kyllä fiksumpi, sen verran vaativia vehkeitä nuo moottorit ovat. Oma valmistus varmaan parantaisi huoltovarmuutta Ruotsissa, mutta aika iso ponnistus tuo olisi.

Ja aivan totta, taikanappia ei varmaankaan löydy vaikka moottorit olisikin valmistettu muualla. Tärkeintä on, että varaosia löytyy ja huoltoprosessi on toimii, olipa se sitten omissa käsissä tai jossain muualla.
 
Ei nyt ihan sentään. Gripenin moottorit tehdään Ruotsissa lisenssillä, toki osittain amerikkalaisista komponenteista. Jos Amerikka pistää yhtäkkiä osat vientikieltoon niin siinä suuttuu pari muutakin maata kuin Suomi.
Moottorit ovat sitäpaitsi aika pitkäikäisiä. Jos Trumppi vaikka nyt pistäisi Suomen vientikieltoon, niin kestäisi varmaan ainakin viisi vuotta ennenkuin osapula alkaisi mainittavasti vaikuttaa moottorien operointiin (riippuen siitä paljonko osia on meillä varastossa). Todennäköisesti meillä loppuu Hornettien rungoista tiimat ennen moottoreita.

Edelleenkin tekstini tulee ymmärtää siinä yhteydessä, että Ruotsi ei voi olla sen luotettavampi kumppani (lue: konetoimittaja) kuin Yhdysvallat, koska joitakin kriittisiä teknologioita/komponentteja tulee Yhdysvalloista.

Erinäisiä omavaraisuusjärjestelyitä tehdään tässäkin hankinnassa. Lienee kuitenkin selvää, ettei Suomella ole varaa mennä kaikista pisimmän kaavan kautta, vaan täysin lisensoidun kotimaisen tuotannon sijaan tyydytään riittävään määrään osaamista ja joidenkin vuosien varaosavarantoon.

Mitä sitten tulee vientikieltoihin, niin eihän teknologian alkuperämaan tarvitse keskeyttää sen vientiä konetoimittajamaahan. Riittää, että ilmaistaan kielteinen mielipide sen välittämisestä edelleen kolmannelle osapuolelle. Näin ovat britit tehneet Argentiinan Gripen-kiiman kanssa, ja samoin tekivät amerikkalaiset Intian Viggen-kiiman aikaan. Ei siitä tiettävästi kukaan hirmu pahasti suuttunut, edes Ruotsi ei ole liittynyt Varsovan liittoon eikä IVY:öön.
 
Edelleenkin tekstini tulee ymmärtää siinä yhteydessä, että Ruotsi ei voi olla sen luotettavampi kumppani (lue: konetoimittaja) kuin Yhdysvallat, koska joitakin kriittisiä teknologioita/komponentteja tulee Yhdysvalloista.

No tämä on vähän kaksipiippuinen haulikko, jos se vaan on moottorista kiinni niin jenkkien mahdollisuudet heittää kapuloita rattaisiin ovat kuitenkin pienemmät jos vertaa puhtaaseen jenkkikoneeseen jossa melkein kaikki osat ja aseet tulisivat sieltä. Tietysti monikansallisessa projektissa on sitten enemmän valtioita jotka voisivat Suomelle syystä tai toisesta möksähtää, näin teoreettisella tasolla.

Iran on operoinut amerikkalaisia hävittäjiä kohta 40 vuotta ilman tukea valmistajamaasta. (Tai no, 80-luvulla saivat jonkun verran salassa osia jenkeistä ja Israelista). Ja useat neukkukoneet ovat edelleen käytössä Nato-maissa. jne.

Mitä sitten tulee vientikieltoihin, niin eihän teknologian alkuperämaan tarvitse keskeyttää sen vientiä konetoimittajamaahan. Riittää, että ilmaistaan kielteinen mielipide sen välittämisestä edelleen kolmannelle osapuolelle. Näin ovat britit tehneet Argentiinan Gripen-kiiman kanssa, ja samoin tekivät amerikkalaiset Intian Viggen-kiiman aikaan. Ei siitä tiettävästi kukaan hirmu pahasti suuttunut, edes Ruotsi ei ole liittynyt Varsovan liittoon eikä IVY:öön.

Argentiinan osalta täysin teoreettinen tilanne, ei heillä ole varaa ostaa edes käytettyjä hävittäjiä, saati sitten Gripeneitä. Viggenin myynnin torppaus Intiaan tosiaan vahingoitti USAn ja Intian suhteita, ja Intia kääntyi enemmän NL:n puoleen, ostaen mm. MiG-27:aa.
Tietysti jenkit voivat torpata Gripen-hankinnan kieltämällä F414:n myynnin Suomeen, jos haluavat. Ei siinä mitään, ostetaan muualta jos raha ei kelpaa.

Mutta pointti on siis se että jos oletuksena on oikukas myyjätaho joka yhtäkkiä päättäisi ettei me tykätäkään teistä, niin onhan pelkkä moottori pienempi paha kuin koko kone.
 
Käsittääkseni USA on estänyt Gripen kaupat Puolaan ja Pakistaniin, Suomen osalta se synnyttäisi diplomaattisen kriisin.
 
Noin kun asian ilmaisit niin toki asia on niinkin. Riskiä voidaan toki pienentää sillä, että mahdollisimman paljon osaamista ja huoltoa löytyy itseltä. Tämä on helpompaa toisten koneiden kohdalla kuin toisten vaikka amerikkalaisia osia sisältäisivätkin. Kyse on pitkältä riskin hallinnasta ja Ranska on tämän huomioinut laajiten mitä eri koneiden kohdalla tarjotaan. Ranskahan on kertonut tarjoavansa käytännössä koko paketin siten että Suomi voilla hävittäjiensä kanssa autunominen. Britit tarjoavat vähän samansuuntaista mutta ei avainteknologioita (käsittääkseni) ja Ruotsi kokoonpanoa samoin kun ilmeisesti Jenkitkin. Eli kahdessa viimesessä vaihtoehdossa ollaan jossain muodossa riippuvaisia toisesta osapuolesta ja sen hyväntahtoisuudesta. F-35:n kohdalla varmasti kaikkein selvimmin. Käsittääksen esimerkiksi F-35n kohdalla on paljon muutakin kuin pelkät moottorit jotka muodostuvat ongelmaksi jos suhteet yhdysvaltoihin jostain syystä kylmenisivät tai hurjimmissa visioissa kuumenisivat. ;)

Tälle ei ole mitään linkkiä tai haastattelua osoittaa, mutta ilmavoimissa ja puolustusvoimien ylimmässä johdossa näkemys on pauttuarallaa; "Kone ja aseet saa olla mistä vaan, kunhan ne on Yhdysvalloista. Piste"

Lähinnä jännitys kai on siinä mikä on seuraavan hallituksen kokoonpano.
 
Käsittääkseni USA on estänyt Gripen kaupat Puolaan ja Pakistaniin, Suomen osalta se synnyttäisi diplomaattisen kriisin.
Ruotsi valitsi uuden hävittäjänsä moottoritoimittajaksi USAlaisen GE:n eurooppalaisten Eurojetin tai Snecman sijaan, muutama vuosi sen jälkeen kun USA on blokkaillut Saabin kauppoja pitkin maailmaa? Eivät kai ruotsalaisetkaan noin saatanan tyhmiä olisi?
 
Tälle ei ole mitään linkkiä tai haastattelua osoittaa, mutta ilmavoimissa ja puolustusvoimien ylimmässä johdossa näkemys on pauttuarallaa; "Kone ja aseet saa olla mistä vaan, kunhan ne on Yhdysvalloista. Piste"

Lähinnä jännitys kai on siinä mikä on seuraavan hallituksen kokoonpano.
Mielenkiintoinen väite varsinkin kun aloitat väitteesi mainitsemalla ettei ole mitään lähdettä väitteelle. Eli toisinsanoen tuo on sinun oma mielipiteesi?
 
Back
Top