Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
WASHINGTON: “You get whacked a lot.”
Those are the words of someone who should know, the leader of the aggressor squadron at Red Flag, the man who tries to kill U.S. forces, known as Red Flag. Lt. Col. Tyler Lewis, commander of the 57th Adversary Tactics Support Squadron at Nellis Air Force Base, echoed comments we’ve heard before, that he often had no idea he was going to die until he was declared dead. Why? The F-35s combination of stealth, Electronic Warfare, cyber and sensors lets them find, target and destroy an enemy plane from beyond visual range.
For example, more fourth generation fighters died in one day than did F-35As during the entire exercise through Feb. 2. It began Jan. 23.
(While working on this, I found a great quote by Capt. Stephanie Anne Fraioli that explains the fundamental difference between a fourth- and a fifth-generation aircraft: “With fourth-generation fighter airframes, speed and energy equaled life and survivability. In the fifth-generation realm, information equals life.”)
Most Red Flag coverage so far has focused on a statistic we’ve all heard. The F-35As at the Air Force’s toughest combat training exercises are killing enemy aircraft at a rate of 15-1. But one of the pilots flying the F-35s — Lt. Col. George Watkins, 34th Fighter Squadron commander — says: “The kill ratio isn’t that important. We are more focused on the SAM and IADS threat.” The Russian-made S-300s, 400s and
At this Red Flag, Watkins and Lewis said the Joint Strike Fighter faces the most dangerous IADS threats they’ve ever encountered at an exercise. The plane’s EW suite helps it find the threat, then they can use their stealth and jamming to “get in a lot closer to these threats than anyone else can,” Watkins told reporters earlier this week. Then they can use their cyberwarfare capabilities, about which no one will talk on the record, and EW to neutralize the IADS. Or they can use a missile or bomb or a combination of all four.
I asked Lewis if his plane had been neutralized or affected by F-35 cyber attacks during this Red Flag. After a long pause he chuckled and didn’t answer.
Also, the F-35s can gather the threat information and pass it to those less fortunate fourth-generation aircraft or, Watkins told us, “we can use stealth, jamming et cetera to get in a lot closer to these threats than anyone else can get.”
One of the little discussed of the F-35’s effectiveness is mission planning. Capt. Fraioli, whom I quote above, notes that mission planning plays a central role in making stealth (Low Observability to the professionals) effective during a combat mission. “Up until about six months ago mission planning was fairly difficult to do day to day because we have to decrypt everything,” Watkins said. Now they can change the data on a mission to mission basis. He also noted that the F-35As flying at Nellis had flown “126 missions without losing a single flight to maintenance” during this Red Flag.
On Tuesday we’ll be getting another shot at the F-35A pilots to discuss the exercises, which ended today.
Avaappa nyt vähän ideaasi, että miten tällä tavalla saadaan ylläpidettyä ilmavoimien suorituskykyä? Mielellään vähän jopa parannettua.
Pidä samalla kuitenkin mielessä, että ostamalla kerralla isomman erän koneita laskee niiden kappalehinta. Myös huolto- ja käyttökustannukset pysyvät pienempinä konetta kohden, kun koneita on enemmän.(Esimerkiksi tarpeellisten lentotuntien määrä on vakio koneiden määrästä riippumatta, pienempi määrä koneita aiheuttaa enemmän huollontarvetta yksittäiselle koneelle ja pienentää koneiden reserviä vikojen sattuessa.)
Heinäluoma on alhainen populisti
No nyt vasta katsoin itse videon artikkelin sijaan. Oli tosiaan Kopteri-Kustaamainen lause.Tuon 2 vs 200 pölhövertauksen
Hägglund haluaa täysimääräisen korvauksen (64). Mieluummin tinkisi määrästä kuin laadusta jos näin on tehtävä.
Kuulemma Ilmavoimat on Euroopan paras.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005093054.html
Ainakin jälkimmäinen on rohkeasti sanottu. Toki yleistiedonkin pohjalta voi arvella sen olla parhaasta päästä.
KANSAINVÄLISET asekauppiaat korskuvat lähtökuopissaan Suomessa. Edessä on neljä vuotta kestävä HX-maraton, jonka voittajalle on luvassa poikkeuksellisen komea palkinto.
Suomi valmistautuu parhaillaan historiansa suurimpaan yksittäiseen asekauppaan. Ilmavoimien Hornet-hävittäjien seuraajien ostaminen eli niin sanottu HX-hanke maksaa 7–10 miljardia euroa.
Summa nousee moninkertaiseksi, kun mukaan otetaan koneiden 30 vuoden elinkaaren aikana kertyvät kustannukset.
Kaupan suuruutta kannattaa verrata vaikkapa Suomen puolustusbudjettiin, joka on tänä vuonna 2,8 miljardia euroa.
HX-HANKE tuo mukanaan hyvän tilin myös konevalmistajien palkkaamille viestintätoimistoille ja konsulteille. Nyt jos koskaan puolustusvälineyhtiöiden lobbareiden pitää näyttää kyntensä.
”Sanoisin, että turha on yrittää puolustusministerin pakeille”, sanoo puolustusministeri Jussi Niinistö (ps).
”Puolustusministeri ei tapaa lobbareita, minkä he ovat koko lailla hyvin ymmärtäneetkin. Eri asia on, että puolustusministeriön virkamiehet ovat tavanneet kaikkia hävittäjäkilpailuun osallistuvien firmojen edustajia normaaleihin virkatehtäviin liittyen.”
Niinistö sanoo, että kutsuja on tullut erilaisiin tilaisuuksiin, mutta puolustusministeriössä on otettu tiukka linja.
”En ole mennyt tällaisiin tilaisuuksiin. Tässä pitää olla aika tarkkana. Tämä on kansantaloudelle suuri hanke, jota ei kannata pilata.”
EDUSKUNNAN puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Ilkka Kanerva (kok) sanoo kohdanneensa hävittäjävalmistajien monenlaista markkinointia.
”Eri tahot haluavat markkinoida omaa erinomaisuuttaan. Kyllä tällaista informaatiovirtaa on tarjolla.”
Kanerva sanoo ottaneensa asemyyjien vaikutusyritykset esille myös puolustusvaliokunnassa. Hän on kehottanut valiokunnan jäseniä valppauteen ja tarkkuuteen.
”Kenenkään ei kannata lähteä mukaan sellaiseen, jossa erilaisin kyseenalaisiksi nähtävin keinoin yritetään markkinoida omaa tuotetta”, Kanerva sanoo.
”Olen kertonut, etten henkilökohtaisesti lähde mihinkään yksin, että edellytän mukana olevan aina myös muita tahoja kun keskusteluja käydään.”
Kanervan mukaan hänen lähtökohtanaan on, että hän keskustelee myyjätahojen kanssa vain eduskunnassa valiokunnan huoneessa. Hän on myös suosittanut tätä tapaa muille valiokunnan jäsenille.
”Jokainen vastaa tietysti itse, miten toimii.”
PUOLUSTUSVALIOKUNNAN varapuheenjohtaja Mika Kari (sd) kertoo, että ensimmäinen yhteydenotto hävittäjävalmistajilta tuli jo yli vuosi sitten. Sen jälkeen hän on tavannut kahden konevalmistajan edustajat yhdessä Ilkka Kanervan kanssa.
”Tietenkin henkilökohtaisia tapaamisia voi kuka tahansa tehdä halunsa mukaan, mutta ainakin valiokunnan puheenjohtajat ovat tapaamisissa yhtä aikaa”, Kari sanoo.
”Vahva näkemykseni on, että näistä asioista voidaan puhua Helsingissä kokoushuoneissa. Niihin ei tarvitse järjestää seminaarimatkoja, jos näin kauniisti sanotaan.”
VALIOKUNNAN jäsenistä Mikko Savola (kesk) sanoo, että ”jokaisella on oma järki päässä siitä, miten näihin suhtaudutaan”.
Hän kertoo huomanneensa, miten eräät konevalmistajat ovat heittäneet poliitikoille erilaisia houkuttimia esimerkiksi hävittäjien kokoonpanolinjoihin liittyen.
”Se on ihan selkeä tapa vaikuttaa. Kyllähän tätä aina halutaan miettiä kokonaisuuden kannalta, miten se hyödyttäisi Suomea mahdollisimman hyvin. Nämä täkyt ovat varmasti mukana entistä useammalla firmalla jatkossa”, Savola sanoo.
Majuri Jarmo Lindberg uuden Hornetin vieressä vuonna 1995. Lindberg on nyt kenraali ja Puolustusvoimain komentaja. (KUVA: KIMMO MÄNTYLÄ LEHTIKUVA)
Savola ei katso pahalla silmällä, jos joku soittaa ja kehuu omaa tuotettaan. Hän on valmis kuuntelemaan.
”Kehukoon. Se on meidän omasta harkinnastamme kiinni, miten niihin suhtaudumme ja annamme niiden vaikuttaa. Tässä on niin isot rahat kyseessä firmoilla, että ne ovat varmasti aktiivisia ja tulevat lisäämään aktiivisuuttaan.”
PUOLUSTUSMINISTERIÖSSÄ HX-hanketta koordinoi strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja Lauri Puranen.
Puranen on taustaltaan sotilas ja Ilmavoimien entinen komentaja. Hän sanoo, ettei hänelle ole tarjottu kestityksiä.
”Luulen, että nämä firmat tietävät, ettei tähän kannata yrittää vaikuttaa. Lobbausta ei ole juurikaan näkynyt puolustuspuolella”, Puranen sanoo.
”Meillä on ollut asiallisia yhteydenottoja projektiin liittyen. Hankkeessa mukana olevat tapaavat myyjien edustajia aika usein sen vuoksi, että olemme tekemässä hankintaa. Vaihdamme tietoa.”
Puolustusministeriö on julkaissut internetsivuillaan ne hävittäjien tarjoajien tahot, jotka ovat jollain lailla tekemisissä HX-hankkeen kanssa. Siellä on nimetty myyjien konsultit ja käytetyt viestintätoimistot.
Puranen on myös kertonut kaikille, mitkä ovat yhteistyöhön liittyvät pelisäännöt. Esimerkiksi HX-hankkeen hankepäällikkö ei ole yhteydessä myyjien konsultteihin. Hankepäällikkö keskustelee vain suoraan myyjätahon kanssa.
Puranen kertoo myös pitävänsä omaa kirjanpitoaan kaikista HX-hankkeeseen liittyvistä tapaamisistaan.
”Tämä on vapaa maailma. Ei meillä ole mahdollisuutta vaikuttaa siihen, jos jokin firma haluaa tavata kansanedustajia tai mediaa tai kutsua vierailuille.”
HÄVITTÄJÄKAUPPIAAT ovat palkanneet avukseen Suomessa viestintätoimistoja ja konsultteja. Viestintätoimistoissa ollaan hiukan hämillään, kun niiltä tivaa heidän roolistaan.
”Me hoidamme käytännössä mediasuhteita, mutta toki seuraamme myös keskusteluita ja neuvomme nimenomaan viestinnän vinkkelistä”, sanoo asiakkuusjohtaja Michael Jääskeläinen Hill+Knowltonilta. Toimisto avustaa Lockheed Martinia.
Onko vain media kohteenne?
”Emme ryhdy avaamaan tarkasti työnkuvaamme. Tarjoamme viestintätoimistopalveluja. Lähtökohta on se, että päämiehen edustaja pyritään aina tuomaan keskusteluyhteyteen. Emme itse toimi edustajina tai puhu asiakkaamme puolesta.”
Hävittäjävalmistajat ovat olleet aktiivisia myös viestimien suuntaan.
Esimerkiksi Saab on järjestänyt toimittajille matkoja lentokonetehtaalleen Linköpingiin. BAE Systems on taas vienyt toimittajia Viron Ämarin lentokentälle, josta käsin ovat toimineet Naton Eurofighter-hävittäjät.
Yhdysvaltain suurlähetystö on parhaillaan suunnittelemassa suomalaistoimittajille tilaisuutta vierailla Yhdysvalloissa Pentagonissa, lentotukikohdissa sekä Lockheed Martinin ja Boeingin tiloissa.
ERÄÄT konevalmistajat ovat palkanneet avukseen myös suomalaisia konsultteja. He ovat taustaltaan entisiä sotilaita, mutta joukossa on myös puolustusministeriön entinen korkea virkamies.
Lockheed Martin on palkannut avukseen Karjalan lennoston entisen komentajan, evp-eversti Ossi Sivénin.
”Olen sotilas ja ilmavoima-asiantuntija, ja tuen teollisuusyhteistyötä. Minun tehtäväni ei ole lobbaaminen. Se on minulta sopimuksessa jopa poissuljettu. Roolini on selkeästi asiantuntija”, Sivén sanoo.
”Ymmärrän toki, että jos julkisuudessa asiantuntija on lobbari, niin olkoon, en minä siitä loukkaannu.”
Sivénin ja muiden konsulttien tehtävänä on auttaa myyjää ymmärtämään suomalaista päätöksentekojärjestelmää ja sitä, miten Suomessa on ilmapuolustus järjestetty.
”Totta kai siitä on etua, että tuntee organisaation ja tietää, miten se toimii ja tuntee henkilöitä, jotta heitä on helppo lähestyä.”
PUOLUSTUSVOIMIEN logistiikkalaitoksen apulaisjohtaja, insinööriprikaatikenraali Kari Renko pitää hyvänä, että myyjillä on konsultteja antamassa paikallistuntemusta. Heillä ei kuitenkaan ole asiaa varsinaisiin kaupallisiin neuvotteluihin.
”Ymmärrämme, että firmat tarvitsevat näitä ihmisiä ja heidän paikallistuntemustaan. Siinä ei ole mitään pahaa, mutta silloin, kun ruvetaan puhumaan hankinnan sisällöstä, niin se on vain meidän ja toimittajan välinen asia.”
Renko sanoo, ettei hänelle ole tullut konevalmistajilta kestitystarjouksia. Logistiikkalaitos on tehnyt kuitenkin niiden varalle eettisen ohjeistuksen.
”Tapaamme myyjien edustajia jatkuvasti, koska meillä on paljon asioita heidän kanssa hoidettavana. Ne ovat tavallisia työkokouksia.”
SAABIN Suomen toimitusjohtaja Anders Gardberg, keihin Saab yrittää vaikuttaa?
”Suomen kansaan tietysti. Koetamme vaikuttaa myös kansalaiskeskusteluun.”
Gardbergin mukaan Saab on ollut yhteydessä lähinnä eduskuntapuolueiden edustajiin.
”Eikä sekään ole ollut HX-hankkeen nimissä vaan Saabin. Meillä on muitakin tuotteita. Se on ollut nimenomaan Saabin imagomarkkinointia.”
Gardberg arvioi, ettei vielä ole sen aika, että olisi tarkoituksenmukaista ryhtyä puhumaan kansanedustajien kanssa konetyypeistä tai niiden ominaisuuksista.
”Olen aina sanonut, etten ole lobbari, korkeintaan jobbari. Suomessa lobbailua pidetään vihoviimeisimpänä. Lobbari on alimmista alin”, Gardberg sanoo.
”Meillä on ohjeena, että otamme yhteyttä omissa nimissämme. Emme edes usko, että suoranaisella lobbauksella saavutetaan tuloksia.”
KUN Suomi valmisteli uusien hävittäjien ostoa 1990-luvun alussa, hankkeeseen liittyi poikkeuksellisen kovaa ulkopuolista vaikuttamista.
Tuolloinen puolustusministeri Elisabeth Rehn (r) on kertonut tapahtumien yksityiskohtia myöhemmin kirjoissaan Lillan ja Kaikki on mahdollista.
Elisabeth Rehn lensi ministerinä amerikkalaisen taitolentoryhmän Blue Angelsin Hornetissa. (KUVA: MATTI BJÖRKMAN LEHTIKUVA)
Hallitus teki päätöksen Hornetin valinnasta vuonna 1992. Loppusuoralla olivat Hornetin lisäksi ranskalainen Mirage 2000-5, ruotsalainen Jas Gripen sekä amerikkalainen F-16.
REHNIN mukaan hävittäjäostoon liittyi ”uhkailua ja kiristystä”. Törkeimmin käyttäytyivät ruotsalaiset ja erityisesti talousvaikuttaja Peter Wallenberg.
Rehn on kertonut, että Wallenberg uhkasi jopa vetää talousimperiuminsa sijoitukset pois Suomesta, jos Saab Gripeniä ei valita. Uhkaus oli suututtanut Rehnin ja presidentti Mauno Koiviston, jolle hän kertoi tapahtuneesta.
Puhtain paperein eivät Rehnin mukaan selvinneet ranskalaisetkaan. Ranskan puolustusministeri Pierre Joxe oli vihjannut, että Ranska hankaloittaa Suomen EU-hakemusta, jos Suomi ei päädy ostamaan Miragea.
Erityisen itsepintaisiksi Rehn kuvaa F-16-hävittäjien myyjiä. He olivat luvanneet Rehnille laskea koneidensa hintaa vielä senkin jälkeen, kun Suomi oli jo ilmoittanut Hornet-valinnastaan.
REHN paljasti myöhemmin kirjassaan myös sen, miten pienessä ja epädemokraattisessa piirissä hallitus lopulta ajoi läpi Hornet-hävittäjien oston.
Jättikaupan junailijoiden sisäpiiriin kuuluivat Rehnin lisäksi vain pääministeri Esko Aho (kesk) ja valtiovarainministeri Iiro Viinanen (kok).
Muut hallituksen ministerit pantiin hyväksymään ratkaisu hyvin pikaisesti ja ilman mahdollisuutta normaaliin perusteelliseen käsittelyyn.
REHNIN mukaan hävittäjäostoon liittyi ”uhkailua ja kiristystä”. Törkeimmin käyttäytyivät ruotsalaiset ja erityisesti talousvaikuttaja Peter Wallenberg.
Rehn on kertonut, että Wallenberg uhkasi jopa vetää talousimperiuminsa sijoitukset pois Suomesta, jos Saab Gripeniä ei valita. Uhkaus oli suututtanut Rehnin ja presidentti Mauno Koiviston, jolle hän kertoi tapahtuneesta.
Saabin agressiivinen markkinointi on näköjään perinne, joka ei ole muuttunut 30 vuodessa miksikään.
Puhtain paperein eivät Rehnin mukaan selvinneet ranskalaisetkaan. Ranskan puolustusministeri Pierre Joxe oli vihjannut, että Ranska hankaloittaa Suomen EU-hakemusta, jos Suomi ei päädy ostamaan Miragea.
Erityisen itsepintaisiksi Rehn kuvaa F-16-hävittäjien myyjiä. He olivat luvanneet Rehnille laskea koneidensa hintaa vielä senkin jälkeen, kun Suomi oli jo ilmoittanut Hornet-valinnastaan.
Puhtaita pulmusia saa hakea jos iso raha on kyseessä. Olisiko nykyisellä kierroksella ja etenkin tässä vaiheessa houkuttelu painostusta yleisemmin käytetty menetelmä? Tosin jos ruotsalaiset uhkaavat lähettää Nallen takaisin Suomeen, meille ei jää muuta vaihtoehtoa kuin suostua heti kauppoihin heidän kanssaan hinnalla millä hyvänsä.
Kaikki osaavat hiillostuksen:
Jos Gripeniin päädyttäisiin, nimenomaan pitäisin kaupan edellytyksenä, että Ruotsi luovuttaa verosuunnitteluun syyllistyneen Nalle Wahlroosin Suomeen verollepantavaksi.
Tämäkin huomioon ottaen: Nallen mahdollisesta palauttamisesta seuraava nerokkaiden ajatusten tuoma taloudellinen vahinko ja henkinen haitta kansakunnalle olisi huomattavasti suurempi kuin verotuoton tuoma hyöty. Lose-lose i varje fall.
---OT stop---
On mielenkiintoista seurata, tuleeko muilta valmistajilta lisätäkyjä HX -kauppaan liittyen. LM pyrkii varmasti tuomaan esille ostohinnan halpuutusta, mutta tuleeko ohelle vielä jotain muuta ja mitä se voisi olla? Mitä tekevät Boeing ja Dassault vai tekevätkö mitään?
Saabin agressiivinen markkinointi on näköjään perinne, joka ei ole muuttunut 30 vuodessa miksikään.