Tein lyhyttä yhteenvetoa joistakin ilmataistelun kannalta hyödyllisistä teknisistä ominaisuuksista. Paljon jäi varmasti uupumaan, enkä ota lainkaan kantaa esimerkiksi ooliittisiin vaikutuksiin, huoltovarmuuteen tai hankintahintoihin ja käyttökuluihin (ja näiden vaikutukseen konemäärään).
Suurin asekuorma:
1. F-35 (6 kpl sisäinen Amraam, 8 kpl ulkoinen Amraam, 2 kpl ulkoinen Sidewinder)
2. Super Hornet (12 kpl ulkoinen Amraam ja 2 kpl ulkoinen Sidewinder)
3. Gripen E (7 kpl ulkoinen Meteor ja 2 kpl ulkoinen IRIS-T)
4. Typhoon (6 kpl ulkoinen Metor ja 2 kpl ulkoinen IRIS-T/ASRAAM)
5. Rafale (4 kpl ulkoinen Meteor ja 4 kpl ulkoinen Mica)
Tämä listaus on laadittu F-35:n osalta käyttäen projektin virallisia kaavioita, eli toteuman osalta on epävarmuutta. Super Hornetin asekuorma on laskettu aseistetuista koneista otettujen kuvien perusteella - tosin sellaista kuvaa en löytänyt, jossa kaikki 14 ohjusta olisi yhtäaikaisesti kyydissä. Gripen E:n osalta nojaan Saabin esitteeseen, joten toteuman osalta on jälleen epävarmuutta. Typhoonin osalta on käytetty valmistajan virallisia havainnekuvia, joskin laajennusvaraa lienee kahden ohjuksen verran. Rafalen osalta kuorma on laskettu aseistetuista koneista otettujen kuvien perusteella - tosin tässäkään tapauksessa ei löytynyt kuvaa, joissa kaikki 8 ohjusta olisi kyydissä yhtäaikaisesti. Rafalen osalta laajennusvaraa pitäisi olla selvästi (ainakin neljä ohjusta, jos oikein laskin).
Laajennusvaralle en laske paljoa arvoa. Jos muut eivät ole kokoneet hyödylliseksi ottaa sitä käyttöön, mahtaako siihen olla tarvetta Suomessakaan, mikäli se edes onnistuisi? Sitä paitsi Suomella ei liene varaa alkaa maksaa valmistajille erilaisten konfiguraatioiden testaamisesta vielä hankintavaiheessa, vaan korkeintaan jotakin suuremman ohjuskuorman mahdollisuutta voidaan kokeilla siinä vaiheessa, kun päätös koneen hankinnasta on jo tehty.
Suurin käytännön asekuorma:
1. F-35 (ei lisäpolttoainesäiliöitä, mutta ehkä vain 4 kpl ulkoinen Amraam 8 kpl sijaan)
2. Super Hornet (kaksi lisäpolttoainesäiliötä, jolloin asekuorma 8+2)
3. Typhoon (kaksi lisäpolttoainesäiliötä, jotka eivät syö asekuormaa, jolloin asekuorma yhä 6+2)
4. Rafale (kaksi lisäpolttoainesäiliötä, jotka eivät syö asekuormaa, jolloin asekuorma yhä 4+4)
5. Gripen (kaksi lisäpolttoainesäiliötä, jolloin asekuorma 5+2)
Tämä listaus on varsin epätieteellinen, ja suureen tieteellisyyteen olisikin vaikeaa päästä. Jonkinlaisia toimintasäde-eroja luultavasti syntyy tuolla kuormalla: esimerkiksi Rafale saattaa päästä poikkeuksellisen pitkälle suhteellisen suuren sisäisen polttoainekuorman ja suhteellisen kevyen aseistuksen ansiosta. Gripen taas saattaa joutua käyttämään paljon jälkipoltinta heikkotehoisen moottorinsa takia, mikä syö toimintasädettä.
Lisäksi F-35:n suurin käytännön asekuorma jäisi selvästi pienemmäksi, mikäli häiveominaisuudet todetaan suurta asekuormaa tärkeämmiksi. Vertaan nyt kuitenkin F-35:ttä ilman sen mahdollisesti tärkeintä yksittäistä ominaisuutta, koska häiveen merkitys herättää niin eriäviä mielipiteitä.
Itsenäinen taistelukyky:
1. F-35 (kehittynyt datalinkki, kehittyneet ja monipuoliset sensorit, kehittynyt sensorifuusio)
2. Typhoon (hyvä datalinkki, kehittyneet ja monipuoliset sensorit, hyvä sensorifuusio)
3. Super Hornet (hyvä datalinkki, kehittyneet sensorit, hyvä sensorifuusio)
4. Gripen ja Rafale (hyvä datalinkki, monipuoliset sensorit, hyvä sensorifuusio)
Suomen olosuhteissa koneiden itsenäinen taistelukyky on mielestäni hyvin merkityksellinen ominaisuus. Meillä ei ole esimerkiksi AWACS-koneita ilmatilannekuvan tuottoon ja taistelun johtamiseen. Sen sijaan ilmatilannekuvamme todennäköisesti heikkenee oleellisesti konfliktin edetessä, kun maasijoitteinen tutkaverkosto (ja kenties myös johtokeskusverkko) kärsii tappioita.
Tärkeimpinä ominaisuuksina itsenäisen taistelukyvyn kannalta pidän yksittäisen koneen sensoreita ja sensorifuusiota tilannekuvan luomiseksi sekä verkottumisominaisuuksia tilannekuvan ja tehtävien jakamiseksi koneiden kesken. Sensoreista painotan eniten tutkaa ja sen havaintoetäisyyttä, mikä selittää Gripenin ja Rafalen heikkoa sijoittumista. Lasken jonkin verran arvoa myös koneen kiinteän sensoripaketin monipuolisuudelle (tästä syystä Typhoon ja Super Hornet ovat tuossa järjestyksessä). Muiden sensorien kuin tutkan suorituskykyä en pyri edes arvioimaan, vaan lasken ne yhtä hyviksi koneiden kesken. Sensorifuusion ja datalinkin oletan olevan F-35:ssä ylitse muiden, ja muut koneet ovat oletettavasti samalla viivalla keskenään. Nykyinen arvojärjestys saattaa hylkiä Gripeniä, johon mahdollisesti/luultavasti tulee Link 16 -yhteensopivuuden lisäksi ruotsalaisten oma parvilinkki.
Kaartotaistelukyky:
1. F-35
2. Typhoon
3. Rafale
4. Super Hornet
5. Gripen
Mitä, F-35 taas ykkösenä? Yksinkertaista, rakas Watson. Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua kaartotaistelussa? Tilannetietoisuuden menetys, vihollisen kadottaminen näkyvistä. F-35 on tässä suhteessa ylivoimainen kaikkiin muihin nähden EO DAS:n ansiosta. Ykkössijaa tukevat myös koneen hyvä teho-painosuhde, joka häviää selkeästi vain Typhoonille, ja kehuttu kyky suunnata nokkaa.
Typhoonin kakkossijaa selittää paras työntö-painosuhde sekä hiljattainen LERX-päivitys ennestäänkin erinomaisiin lento-ominaisuuksiin. Rafale sijoittuu kolmoseksi Super Hornetia oletettavasti parempien lento-ominaisuuksien ja pienemmän profiilin ansiosta. Gripen jää pahnanpohjimmaiseksi selvästi alitehoisen moottorinsa takia, ja tuskinpa lento-ominaisuuksissa on mitään ihmeellistä muihin eurocanardeihin nähden.