Äänestys Mikä konetyyppi korvaa Hornetit?

Mikä konetyyppi on mielestäsi todennäköisin valinta Hornetin korvaajaksi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    599
  • Äänestys suljettu .
Ei tämä ole mitään uutta puolustushankinnoissa, joissa aina rahaa saisi poltettua miten paljon vaan. Johonkin on raja vedettävä, enkä minä ainakaan edes maanpuolustushenkisenä kannata avointa piikkiä HX-hankkeessa.
Mitä maanpuolustushenkisellä tarkoitetaan? Jos sillä tarkoitetaan positiivista suhtautumista Suomen sotilaalliseen maanpuolustukseen, niin varmaan vähintään liki kaikki foorumilaiset ja enemmistö Suomen kansasta täyttää määritelmän. Määritelmän täyttäminen ei kuitenkaan ota kantaa puolustusmenojen tasoon. Suomesta ja yleisemmin maailmasta löytyy vaikka millä mitalla kohteita, joissa rahat palvelvat hyvää tarkoitusta, mutta hyvän tarkoituksen tiedostaminen ei vaadi, että kannattaa "avointa piikkiä".

Sisäinen turvallisuus, tiede, infrastruktuuri, terveydenhuolto, sosiaaliturva, yhteiskunnan kokonaisetua palvelvat yritystuet, kehitysapu, ilmastotoimet, maanpuolustus... Kaikki hyvän tarkoituksen omaavia kohteita. Tiedostaakseen näiden asioiden hyvyyden ei kuitenkaan tarvitse kannattaa määrätöntä panostamista näihin asioihin.
 
Onhan oltava kuitenkin tyytyväisiä siihen että alunperin kaavaillusta haarukasta 7-10 miljardia, hallitus puoltaa korkeinta arviota eikä matalinta. Pv:n on vaan löydettävä keinot jolla tuo summa saadaan riittämään yhdessä käyttökustannusten kanssa.
Joo itse olen sitä mieltä myös, että edes lempilapselleni valtiollisessa rahankäytössä eli PV:lle ei tule antaa avointa piikkiä. Heille oli annettu tehtäväksi arvioida kustannukset Hornetin suorituskyvyn täysimääräisestä korvaamisesta politiikoille ja arvio oli 7-10 miljardia euroa. No nyt kävi ilmi, että edes kymppimiljardikaan ei ehkä riitä täyteen 64 koneeseen, mutta itse olen sitä mieltä että tuo 10 miljardia eikä senttiäkään enempää tai vähempää on oikea summa ja maksimi, mitä voidaan käyttää. PV sai arvionsa maksimimäärän, ja sillä on pärjättävä vaikka saataisiin pari tai muutama hävittäjää vähemmän kuin 64.
 
Joo itse olen sitä mieltä myös, että edes lempilapselleni valtiollisessa rahankäytössä eli PV:lle ei tule antaa avointa piikkiä. Heille oli annettu tehtäväksi arvioida kustannukset Hornetin suorituskyvyn täysimääräisestä korvaamisesta politiikoille ja arvio oli 7-10 miljardia euroa. No nyt kävi ilmi, että edes kymppimiljardikaan ei ehkä riitä täyteen 64 koneeseen, mutta itse olen sitä mieltä että tuo 10 miljardia eikä senttiäkään enempää tai vähempää on oikea summa ja maksimi, mitä voidaan käyttää. PV sai arvionsa maksimimäärän, ja sillä on pärjättävä vaikka saataisiin pari tai muutama hävittäjää vähemmän kuin 64.

Millä perusteella kaikkia eri konetyyppejä tarvittaisiin sama määrä? Jos F-35 on täysin ylivoimainen kaikkiin muihin koneisiin verrattuna (etenkin Gripen) ja pudottaa viholliskoneita 1:20 voittosuhteella kuten Red Flagissa niin miksi silti niitäkin tarvitaan 64? Ehkä en vaan ymmärrä tätä korkeampaa PV-HX -logiikkaa.
 
Millä perusteella kaikkia eri konetyyppejä tarvittaisiin sama määrä? Jos F-35 on täysin ylivoimainen kaikkiin muihin koneisiin verrattuna (etenkin Gripen) ja pudottaa viholliskoneita 1:20 voittosuhteella kuten Red Flagissa niin miksi silti niitäkin tarvitaan 64? Ehkä en vaan ymmärrä tätä korkeampaa PV-HX -logiikkaa.
No eihän niitä tarvita juuri 64, ja eihän PV:kään ole enää hakemassa 64 konetta ja tuskin se koskaan todellisuudessa olikaan.

Mutta lähinnä mikä oli pointtini on se, että PV sai HX:n korkeimpaan arvioonsa eli 10 miljardiin euroon ja sillä on pärjättävä ja avointa piikkiä ei tule. Mikäli kaikilla tarjoajille 64 pääseminen olisi vaatinut 11 miljardia, olisi PVn tullut esittää silloin haarukkaan se 11 miljardia maksimiksi eikä 10.

10 mennään.
 
Millä perusteella kaikkia eri konetyyppejä tarvittaisiin sama määrä? Jos F-35 on täysin ylivoimainen kaikkiin muihin koneisiin verrattuna (etenkin Gripen) ja pudottaa viholliskoneita 1:20 voittosuhteella kuten Red Flagissa niin miksi silti niitäkin tarvitaan 64? Ehkä en vaan ymmärrä tätä korkeampaa PV-HX -logiikkaa.
Suomi on iso maa ja koneita pitää riittää koko maan puolustukseen.
 
Aika kaksijakoiset mietteet on nyt tästä. Toisaalta F-35 olisi ainoa kone mikä ei ole täysin kaatopaikkajätettä, mutta v*tuttaa Trumpin USA rankasti tällä hetkellä ja olisi hienoa saada sen takia eurooppalainen kone.
 
Aika kaksijakoiset mietteet on nyt tästä. Toisaalta F-35 olisi ainoa kone mikä ei ole täysin kaatopaikkajätettä, mutta v*tuttaa Trumpin USA rankasti tällä hetkellä ja olisi hienoa saada sen takia eurooppalainen kone.
Senkus vituttaa. HX-hankkeessa haetaan PV:lle keskeistä suorituskykyä useille vuosikymmeniksi. Sinun mietteesi maailman ainoan supervallan valtionpäämiehestä eivät ole relevantteja - varsinkaan, kun itse toteat, että F-35 on ainoa kone joka ei ole kaatopaikkajätettä.
 
Senkus vituttaa. HX-hankkeessa haetaan PV:lle keskeistä suorituskykyä useille vuosikymmeniksi. Sinun mietteesi maailman ainoan supervallan valtionpäämiehestä eivät ole relevantteja - varsinkaan, kun itse toteat, että F-35 on ainoa kone joka ei ole kaatopaikkajätettä.

Tarkoitin enemmänkin koko maata enkä pelkästään Trumpia. Ei siellä nyt ihan kaikki kunnossa ole kun meno muistuttaa enemmänkin jotain kehitysmaata. HX:ään tämä liittyy sillä tavalla, että USA ei ole enää luotettava. USA on ollut Eurooppaa kohtaan jopa vihamielinen. Minä olen Euroopan kansalainen.

Ainoa supervalta...hmm...meinaatko, että Kiina ei ole supervalta?

 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitin enemmänkin koko maata enkä pelkästään Trumpia. Ei siellä nyt ihan kaikki kunnossa ole kun meno muistuttaa enemmänkin jotain kehitysmaata.

Ainoa supervalta...hmm...meinaatko, että Kiina ei ole supervalta?

Ajatusleikki. Pudotetaan green cardeja helikopterista Pekingin ja Shanghain kaduille. Mitä tapahtuu? Alle silmänräpäyksessä paikalliset ovat kyynärpäätaktiikoita käyttäen rohmunneet GC:t.

Pudotetaan Kiinan oleskelulupia NYCin ja LA:n kaduille. Mitä tapahtuu? Joku koditon pyyhkii perseensä niillä.

Kiinassa on tapahtunut hyvää kehitystä sitten Xiaopingin aloittaman talouden vapauttamisen, mutta vielä on paljon vettä virrattava Yantgzessa, jotta maa nauttisi arvostustani. Voivat aloittaa uiguurien etnisen puhdistuksen lopettamisella. (Kiinalaiset ihmiset ovat asia erikseen ja tuntemani kiinalaiset ovat rikastuttaneet elämääni monin eri tavoin)
 
Ajatusleikki. Pudotetaan green cardeja helikopterista Pekingin ja Shanghain kaduille. Mitä tapahtuu? Alle silmänräpäyksessä paikalliset ovat kyynärpäätaktiikoita käyttäen rohmunneet GC:t.

Pudotetaan Kiinan oleskelulupia NYCin ja LA:n kaduille. Mitä tapahtuu? Joku koditon pyyhkii perseensä niillä.

Kiinassa on tapahtunut hyvää kehitystä sitten Xiaopingin aloittaman talouden vapauttamisen, mutta vielä on paljon vettä virrattava Yantgzessa, jotta maa nauttisi arvostustani. Voivat aloittaa uiguurien etnisen puhdistuksen lopettamisella. (Kiinalaiset ihmiset ovat asia erikseen ja tuntemani kiinalaiset ovat rikastuttaneet elämääni monin eri tavoin)

Minulla on myös ajatusleikki. Tai oikeastaan se on todellisuutta. Koronakriisi. USA:ssa kuolee tällä hetkellä porukkaa kuin heinää, mutta eipä se täällä oikein mitään vaikuta. Kiina taas...no...koko maailma meni polvilleen. Ja nyt jännitetään toista aaltoa.
 
Millä perusteella kaikkia eri konetyyppejä tarvittaisiin sama määrä? Jos F-35 on täysin ylivoimainen kaikkiin muihin koneisiin verrattuna (etenkin Gripen) ja pudottaa viholliskoneita 1:20 voittosuhteella kuten Red Flagissa niin miksi silti niitäkin tarvitaan 64? Ehkä en vaan ymmärrä tätä korkeampaa PV-HX -logiikkaa.
Ei PV-HX-logiikka ole mitään sen korkeampaa, mutta edellyttää luonnollisestikin alan korkeinta koulutusta (YEK+täydennyskoulutus) ja n. 25 vuoden työkokemusta, ennen kuin ymmärrykseen tulee mitään järkeä. Tunnetko olevasi pätevä arvioimaan aivokirurgin skalpellin viillon suuntaa ja paikkaa? Etkö? Miten ihmeessä kuvittelet kykeneväsi ottamaan perustellusti ja tietoon sekä taitoon perustuen hävittäjien määrään ja laatuun.

Sen verran sanottakoon, että oletettu pudotussuhde ei ole läheskään ainoa, eikä määräävä tekijä koneiden määrää mietittäessä.
 
Minulla on myös ajatusleikki. Tai oikeastaan se on todellisuutta. Koronakriisi. USA:ssa kuolee tällä hetkellä porukkaa kuin heinää, mutta eipä se täällä oikein mitään vaikuta. Kiina taas...no...koko maailma meni polvilleen. Ja nyt jännitetään toista aaltoa.
Eihän tuossa ole mitään tolkkua.

Mutta miten jaksat tehdä alttereita jatkuvasti? Alla lainaamani viestisi Super Hornet ketjusta vahvisti epäilyni. Sinähän olet Sir:n / s91:n / Undertakerin altteri.

Jos olisin vanha kirjoittelija, niin vääntäisin vitsiä siitä kuinka Putinin ei tarvitse tehdä mitään kun USA:n koneet putoilevat ihan itsekseen. Uutena kirjoittajana en kuitenkaan näin voi tehdä, koska olen huomannut, että täällä foorumilla moni on saanut bannit ihan vaan USA:n kritisoimisesta. Olen pitkään seurannut keskusteluja sivusta.

Kun tätä aikaisempaa keskustelua lukee niin täytyy näköjään olla varovainen mitä kirjoittaa ettei heti bannata trollina. Ilmeisesti USA:n toimien kritisointia ei hyvällä katsota täällä.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän tuossa ole mitään tolkkua.

Mutta miten jaksat tehdä alttereita jatkuvasti? Alla lainaamani viestisi Super Hornet ketjusta vahvisti epäilyni. Sinähän olet Sir:n ja s91:n altteri.

Nyt täytyy kyllä sanoa, että ei pidä paikkaansa. En ole kenenkään "altteri". Vähän lapsellista tuollainen syyttely, mutta sitä kyllä näkee monilla muillakin palstoilla. Suomessa on 5,5 miljoonaa ihmistä.
 
Ei PV-HX-logiikka ole mitään sen korkeampaa, mutta edellyttää luonnollisestikin alan korkeinta koulutusta (YEK+täydennyskoulutus) ja n. 25 vuoden työkokemusta, ennen kuin ymmärrykseen tulee mitään järkeä. Tunnetko olevasi pätevä arvioimaan aivokirurgin skalpellin viillon suuntaa ja paikkaa? Etkö? Miten ihmeessä kuvittelet kykeneväsi ottamaan perustellusti ja tietoon sekä taitoon perustuen hävittäjien määrään ja laatuun.

En väittänyt mitään tällaista, vaan kysyin. Päätin kysymykseni vieläpä kysymysmerkkiin:

"Millä perusteella kaikkia eri konetyyppejä tarvittaisiin sama määrä?"

Kysymys tarkoittaa juuri sitä, että ei tiedä. Ei sitä, että tietäisi paremmin kuin henkilö, jolla on YEK+täydennyskoulutus ja n. 25 vuoden työkokemus. Niin ja sain tuohon kyllä jo vastauksen joltakin ystävällismieliseltä kirjoittajalta.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt täytyy kyllä sanoa, että ei pidä paikkaansa. En ole kenenkään "altteri". Vähän lapsellista tuollainen syyttely, mutta sitä kyllä näkee monilla muillakin palstoilla. Suomessa on 5,5 miljoonaa ihmistä.
Siinä tapauksessa voit olla huoletta, sillä sitten ylläpito ei bannaa sinua. Viestisi ovat kovin samantapaisia kuin aijemmin mainitsemillani nimimerkeillä; yksi "heistä" myös ensimmäisten viestien joukossa mainitsi USA:n kritisoinnin johtavan banneihin. Myös F-35:n kyvyt epäilyttivät ja eurooppalaisuutta korostettiin. Sinänsä minulla ei ole mitään sinua vastaan, mutta altterointi on kiellettyä.

Aijempi ajatusleikkisi oli varsin kummallinen, mutta se taisi olla äkkipikaistuksissa kirjoitettu. Tosiasia kuitenkin on, että aivovuodon suunta on Kiinasta Yhdysvaltoihin - tämän varmasti tietävät kaikki, vaikkeivat sitä haluaisikaan ääneen todeta. Mutta se on hyvä asia. Ehkä jotkut merikilpikonnat tuovat demokratian ja vapauden ajatuksia Kiinaan?
 
Viimeksi muokattu:
Aijempi ajatusleikkisi oli varsin kummallinen, mutta se taisi olla äkkipikaistuksissa kirjoitettu. Tosiasia kuitenkin on, että aivovuodon suunta on Kiinasta Yhdysvaltoihin - tämän varmasti tietävät kaikki, vaikkeivat sitä haluaisikaan ääneen todeta. Mutta se on hyvä asia. Ehkä jotkut merikilpikonnat tuovat demokratian ja vapauden ajatuksia Kiinaan?

Aivovuodon suunta varmasti on Kiinasta Yhdysvaltoihin, mutta eihän tällä mitata sitä onko Kiina supervalta.
 
Aivovuodon suunta varmasti on Kiinasta Yhdysvaltoihin, mutta eihän tällä mitata sitä onko Kiina supervalta.
Seuraavaksi voisimme pohtia, miksi niin monet kiinalaiset jättävät Nalle Puhin valtakunnan ja suuntaavat Trumplandiaan. Mutta ehkä joskus toiste, tämä on offtopicia. Hyvää juhannusta.
 
Aika kaksijakoiset mietteet on nyt tästä. Toisaalta F-35 olisi ainoa kone mikä ei ole täysin kaatopaikkajätettä, mutta v*tuttaa Trumpin USA rankasti tällä hetkellä ja olisi hienoa saada sen takia eurooppalainen kone.
Hienoa että osaat nähdä suurimman ongelman. Et ole ainoa jota närästään amerikkalaisuus.
 
Mitä maanpuolustushenkisellä tarkoitetaan?
Itse tarkoitan tässä sitä että en kannata puolustusbudjetin leikkauksia edes vaikeiden talousaikojen koittaessa, vaikka jotkut kansalaisista ovat hyökänneet heti Koronan koittaessa tämän hävittäjähankkeen kimppuun ja se on ensimmäinen mistä voisi heidän mukaansa tinkiä. Jossain kulkee kuitenkin raja ja HX osalta se on se 10 miljardia, piste.
 
Back
Top